bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۷۰۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۴ - ۲۷ مهر ۱۳۹۹
روایت عبدالرحمن برزگر از موفقیت طرح‌های کتابخوانی انجمن سینماجوانان بوشهر در کشور؛
الهام بهروزی: امروز کتاب می‌تواند مهم‌ترین ابزار گفتمان‌ساز و فرهنگ‌ساز در جامعه به‌شمار می‌رود؛ چراکه این میراث کهن برخاسته از اندیشه، فرهنگ و زندگی بشر است و این داشته‌ها می‌توانند باب گفت‌وگوی انسان را با خود و جامعه باز کنند. بدون‌شک فرهنگ و هنر با ادبیات ارتباط تنگاتنگی دارند و هماره از هم تاثر و تاثر می‌گیرند. سینما یکی از هنرهایی است که با ادبیات جان می‌گیرد.

الهام بهروزی

امروز کتاب می‌تواند مهم‌ترین ابزار گفتمان‌ساز و فرهنگ‌ساز در جامعه به‌شمار می‌رود؛ چراکه این میراث کهن برخاسته از اندیشه، فرهنگ و زندگی بشر است و این داشته‌ها می‌توانند باب گفت‌وگوی انسان را با خود و جامعه باز کنند. بدون‌شک فرهنگ و هنر با ادبیات ارتباط تنگاتنگی دارند و هماره از هم تاثر و تاثر می‌گیرند. سینما یکی از هنرهایی است که با ادبیات جان می‌گیرد.

تا جایی که به عقیده صاحب‌نظران حوزه سینما، ارتباط میان سینما و ادبیات، ناگسستنی و غیرقابل انكار است؛ در حقیقت ارتباط میان این دو متکی به تاثیر دیالكتیك آنها بر یكدیگر است، به‌طوری كه هر زمانی كه كیفیت متن و اثر ادبی بالا باشد، جلوه بصری اثر نمایشی نیز مطلوب خواهد شد. در این میان، گروهی بر این باورند كه سینما بسیار با ادبیات و متون ادبی ارتباط دارد و برخی دیگر معتقدند این ادبیات و داستان‌ها هستند كه با فیلم شدن به آثاری مشهور و قابل توجه تبدیل می‌شوند.

انجمن سینما جوانان استان بوشهر با علم به این موضوع، از سال ۹۵ با روی کار آمدن عبدالرحمن برزگر تلاش کرد تا خلائی که در حوزه ادبیات و سینمای استان احساس می‌شود، با پررنگ شدن حضور کتاب در فعالیت‌های این انجمن پر شود. برزگر کوشید تا بستر مناسب را برای معرفی ظرفیت‌های ادبی و سینمایی که در استان وجود داشت اما ناشناخته مانده بود یا آن‌گونه پاس داشته نشده بود، فراهم آورد.

طرح‌ها و برنامه‌های این انجمن از سال ۹۵ تا کنون، چنان مبتکرانه و خلاقانه و پرمحتواست که امروز اجرای بسیاری از این طرح‌ها از سوی انجمن سینما جوانان ایران به سایر دفاتر این انجمن در سراسر کشور توصیه و الزام شده است که این نشان از نبوغ و مدیریت صحیح انجمن سینما جوانان استان بوشهر دارد.

به‌تازگی انجمن سینما جوانان ایران فراخوانی را برای تشکیل «باشگاه کتاب» در دفاتر خود در استان‌ها منتشر کرده است که این طرح تقریبا از چند سال پیش در استان بوشهر به شکلی دیگری اجرایی شده است و این اقدام استان بوشهر را از سایر استان‌ها جلو انداخته است. بدیهی است راه‌اندازی باشگاه کتاب در دفاتر انجمن سینماهای جوان سراسر کشور می‌تواند زمینه مطلوب را برای ارتباط بیشتر جامعه هنری و سینماگران با کتاب و ادبیات فراهم آورد.

فراخوان عضویت در «باشگاه کتاب» انجمن سینمای جوان ایران با هدف سیر و سلوک در تفکرات، نگرش‌ها، تجربیات سینماگران و نظریه‌پردازان این عرصه به‌منظور شکل‌گیری الگوهای جدید کیفی و کمی در روند مدیریت، تدریس و فیلمساری منتشر شد.

مسوول انجمن سینماجوانان استان بوشهر که اهتمام ویژه‌ای به کتاب و کتابخوانی دارد، در خصوص شرایط عضویت در باشگاه کتاب این انجمن به بامداد جنوب گفت: در صورتی که علاقه‌مندان بتوانند فعالیت فرهنگی و کتابخوانی مستمر خود را از طریق یکی از گزینه‌های زیر احراز کنند، به عضویت باشگاه کتاب درآمده و پس از دریافت کارت عضویت، از امتیازات ویژه‌ای برخوردار خواهند شد. عضویت در این باشگاه محدودیت زمانی نداشته و در هر زمان که افراد هر کدام از شروط ذیل را کسب کرده و مدارک آن را به دفاتر ارائه کنند، به عضویت باشگاه پذیرفته خواهند شد.

۱) عضویت فعال در کتابخانه دفتر حداقل به مدت یک‌سال، ۲) برگزاری یا شرکت در جلسات یا پاتوق‌های کتابخوانی، نقد، بحث و گفت‌وگو در دفاتر انجمن (حداقل ۳ جلسه)، ۳) تالیف مقالات تخصصی سینما و ارائه آن به ستاد مرکزی برای استفاده در سایت انجمن (حداقل۲ مورد)، ۴) تهیه خلاصه کتاب و ارائه آن به ستاد مرکزی برای استفاده در فضای مجازی (حداقل ۲ مورد)، ۵) پژوهش در حوزه فیلم کوتاه و حوزه‌های نظری سینما و ارائه آن به ستاد مرکزی برای استفاده در سایت، ۶) طراحی مسابقات کتابخوانی و ارائه آن به ستاد مرکزی به صورتی که بتوان آن را در دفاتر سینمای جوان اجرا کرد (حداقل یک مورد)، ۷) کسب رتبه اول، دوم و سوم مسابقات کتابخوانی که در دفاتر یا از سوی ستاد مرکزی برگزار می‌شود. ۸) عهده‌داری مسوولیت کتابخانه دفاتر و فعال‌سازی این بخش به مدت یک‌‌سال، ۹) ضبط ویدئوی یک تا سه دقیقه‌ای و معرفی کتاب‌های تازه انتشاریافته در حوزه سینما (مناسب برای اینستاگرام انجمن-حداقل ۲ مورد) و ۱۰) مربی حداقل ۳ دوره آموزشی در انجمن سینمای جوانان با معدل بالای ۱۷.

عبدالرحمن برزگر در ادامه مزایای عضویت در این باشگاه کتاب را به این شرح اعلام کرد: ۱) دریافت بن تخفیف ۲۰ درصد برای خرید کتاب (این بن در طول سال حداقل یک‌بار به تمامی اعضا و حداکثر سه‌بار به اعضای فعال تعلق می‌گیرد)، ۲) دریافت بن تخفیف ۵۰ درصد برای خرید کتاب‌های منتشرشده از سوی انجمن ( این بن برای هر کتاب، یک‌بار به اعضای فعال باشگاه تعلق می‌گیرد)، ۳) دریافت کد تخفیف ۳۰ درصد برای استفاده از دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی آنلاین (این کد در طول سال حداقل یک‌بار به تمامی اعضا و حداکثر سه‌بار به اعضای فعال تعلق می‌گیرد)، ۴) دریافت کد تخفیف ۵۰ درصد برای شرکت در کارگاه‌های آموزشی حضوری در دفاتر (این بن در صورت برگزاری هرگونه کارگاه در دفاتر به اعضای فعال باشگاه کتاب آن دفتر تعلق می‌گیرد)، ۵) انتشار نقدهای علمی- پژوهشی نوشته‌شده از سوی اعضای باشگاه در سایت انجمن، پس از تائید شورای پژوهشی معاونت آموزشی و ۶) امکان حضور در نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران با ۷۰ درصد تخفیف.

وی با بیان اینکه از سال ۹۵ که مسوولیتم را در انجمن سینما جوانان استان بوشهر آغاز کردم، متوجه خلأ فضای مطالعاتی در حیطه فرهنگ و هنر استان شدم به‌ویژه در حوزه سینما و ادبیات، افزود: از این‌رو، در نخستین گام پویش نذر کتاب را راه‌اندازی کردیم که از این گذر، حدود چهار هزار کتاب در حوزه‌ فلسفه، تاریخ، ادبیات، سینما و... از سوی مردم اهدا شد. پس از آن به تفکیک کتاب‌ها پرداختیم و تنها کتب فلسفه، تاریخ، ادبیات و سینما را برای راه‌اندازی کتابخانه انجمن نگه داشتیم و سایر کتاب‌های عمومی را به دو دانشگاه استان هدیه کردیم. این پویش تا بدانجا موفق ظاهر شد که دیگر استان‌ها نیز به تاسی از آن به اجرای این پویش در منطقه خود پرداختند.

برزگر در ادامه با تاکید بر اینک به جرات می‌گویم کتابخانه انجمن سینما جوانان امروز به یکی از کتابخانه‌های مرجع حوزه سینما و ادبیات استان تبدیل شده است، تصریح کرد: خوشبختانه معاونت فرهنگی و آموزش انجمن سینماجوانان کشور در راس آن آقای پوراسماعیلی و خانم هاشمی بعد از مشاهده موفقیت این پویش و استقبال هنرمندان و سینماگران استان از کتابخانه انجمن، اقدام به شناسایی نواقص و کمبودهای این کتابخانه و سپس برای رفع نواقص کتاب‌های تخصصی حوزه سینما را به دفتر انجمن ارسال کردند که از سوی هنرجویان و هنرمندان بسیار مورد استقبال واقع شد.

رئیس انجمن سینماجوانان استان بوشهر در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد کتاب‌های کتابخانه انجمن در حوزه سینما و ادبیات به هشت هزار جلد کتاب رسیده است که در نوع خود کم‌نظیر است، یادآور شد: با توجه به اینکه استان بوشهر مشاهیر و نویسندگان مطرحی را به ادبیات کشور معرفی کرده است، درصدد برآمدیم با تبدیل این کتابخانه به کتابخانه‌ای مجهز و استاندارد، آن را به‌‌‌‌نام یکی از نویسندگان صاحب‌سبک و نام‌آشنای استان یعنی احمد آرام نامگذاری کنیم که در آیینی با حضور این نویسنده خوشفکر گشایش یافت و در این مدت خوشبختانه آقای آرام تعامل تنگاتنگی را با انجمن داشته است و آموزه‌ها و تجربیات مفید خود را با سعه صدر در قالب جلسات اقتباس سینمایی، کارگاه‌های کتابخوانی، نویسندگی و ... در اختیار هنرآموزان و هنرمندان انجمن قرار داده است.

وی در ادامه به یکی از طرح‌های دیگر خود در انجمن سینما جوانان اشاره کرد و گفت: طرح دیگری با عنوان «ملاقات با بوشهر» که خلاصه می‌شود در تولید کتاب صوتی، پادکست و... به انجمن سینما جوانان کشور ارائه کردم که خوشبختانه این طرح از سوی انجمن مورد استقبال و حمایت قرار گرفت و برای اجرا به سایر دفاتر انجمن در سراسر کشور معرفی شد. در این طرح نویسندگان، هنرمندان، شاعران و... به خوانش آثار خود در استودیوی بخشوی انجمن پرداختند که در آن، افزون بر عرضه آثار شاخص ادبی بوشهر، معرفی نویسندگان جوان و گمنام استان و آثارشان اتفاق افتاد. بدون‌شک این طرح به ماندگاری آثار ادبی و هنری نویسندگان و هنرمندان استانی کمک شایانی خواهد کرد. خوشبختانه انجمن سینما جوانان استان بوشهر در بعد تولید محتوا در فضای مجازی در کشور پیشتاز است و تمام تلاش ما این است که جایگاه ادبیات و سینمای استان را به همگان معرفی کنیم.

برزگر با اشاره به ارتباط تنگاتنگ ادبیات و سینما تصریح کرد: این دو هنر لازم و ملزوم یکدیگر هستند. بدیهی است سینما دارای قصه است که این قصه‌ها نیاز به بازتعریف دارند و در این زمینه ادبیات می‌تواند نقش پررنگی را ایفا و به بازتولید اندیشه در سینما کمک کند به‌ویژه در این جغرافیا. در یک کلام باید اعتراف کنم که سینما بدون ادبیات حرفی برای گفتن ندارد؛ شما با یک نگاه اجمالی به سینمای جهان متوجه می‌شوید که بیشتر کارهای شاخص از بطن شاهکارهای ادبی زاییده شده‌اند. بنابراین ضرورت دارد که سینماگران در آثار خود از تاریخ ادبیات سرزمین خود وام بگیرند تا به غنای آن افزوده شود. من معتقدم که خلائی که امروز میان ادبیات و سینما در کشور ما دیده می‌شود با کتاب پر می‌شود و ادبیات می‌تواند خیلی به سینما کمک کند.

رئیس انجمن سینماجوانان استان بوشهر در پایان در خصوص قابلیت ادبی بومی بوشهر در سینما یادآور شد: ادبیات بومی استان بوشهر افسانه‌ها، قصه‌ها و باورهای عمیق و باپشتوانه فرهنگی در خود جای داده است که هر کدام از آن‌ها قابلیت تبدیل شدن به یک اثر فاخر سینمایی را دارد. بدون اغراق فرهنگ فولکوریک بوشهر اعم از معماری، موسیقی، جغرافیا، تاریخ، گویش و... می‌تواند در بازتولید فرهنگ و هنر استان نقش پررنگی ایفا کند. خوشبختانه آثار نویسندگان و شاعران جنوبی نظیر احمد آرام، منوچهر آتشی، ایرج شمسی‌زاده، فرج‌الله کمالی و... مملو از تصاویر زنده و بی‌بدیل و باورها و افسانه‌های این منطقه است که سینماگران با الهام از این آثار می‌توانند فیلم‌های پرمایه و پرمحتوایی را تولید کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: