bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۱ - ۲۹ مهر ۱۳۹۹
بامداد جنوب: رئیس شورای‌عالی مصالحه ملی افغانستان بیان کرد:کریدور مشترک بادی بین ایران و افغانستان بزرگ‌ترین کریدور از لحاظ ظرفیت نیروی بادی و انرژی تجدیدپذیر بین دو کشور است و لازم است درباره چگونگی استفاده از این ظرفیت فعالیت‌های تکنیکی به‌عمل آید.

بامداد جنوب:

رئیس شورای‌عالی مصالحه ملی افغانستان بیان کرد:کریدور مشترک بادی بین ایران و افغانستان بزرگترین کریدور از لحاظ ظرفیت نیروی بادی و انرژی تجدیدپذیر بین دو کشور است و لازم است درباره چگونگی استفاده از این ظرفیت فعالیت‌های تکنیکی به‌عمل آید.

استفاده و سرمایه‌گذاری بالای تولید انرژی تجدیدپذیر یک اقدام خجسته بامداد جنوب:در افغانستان است. چراکه به‌دلیل کمبود انرژی برق مردم و شرکت‌های تولیدی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. واردات انرژی برق از کشور‌های همسایه هرچند در کوتاه‌مدت کمی از مشکلات را برطرف می‌کند، اما وابستگی‌ها را به انرژی وارداتی بیشتر کرده است با نگاهی به آمار‌ها از سال ۲۰۰۳ تاکنون افغانستان 3/1 میلیارد دلار برای خرید برق وارداتی هزینه کرده است که این خود ضربه‌ بزرگی بر اقتصاد کشور است.

وابستگی بیش از حد افغانستان به انرژی وارداتی یک چالش استراتژیک برای افغانستان محسوب می‌شود که دارای تبعات سیاسی و اقتصادی است پس هرگونه تلاش برای کاهش وابستگی افغانستان به انرژی وارداتی و تولید انرژی در داخل کشور یک گام ارزشمند تلقی می‌شود. باتوجه به تحقیقاتی که برروی انرژی تجدیدپذیر در کشور انجام گرفته افغانستان، دارای ظرفیت بزرگ تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر است. باد‌های موسمی و فصلی در اقصی نقاط افغانستان زمینه تولید انرژی برق بادی را فراهم ساخته است.

تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر مانند باد و خورشید در سال‌های اخیر محور اصلی تمرکز کارشناسان حوزه انرژی در سطح جهان بوده است. کشور‌های بزرگ دنیا تلاش کرده‌اند تا بتوانند با سرمایه‌گذاری لازم بالای تولید برق از منابع تجدیدپذیر از یک‌سو از وابستگی انرژی خارج و از خروج سرمایه جلوگیری کنند و از سوی دیگر، بتوانند محیط زیست سالم را فراهم گردانند. در این میان، استفاده از تکنولوژی توربین‌های بادی به دلایل قیمت پایین این توربین‌ها در مقایسه با سایر انواع انرژی می‌تواند یک انتخاب مناسب در مقایسه با سایر منابع انرژی برای افغانستان باشد. زیرا به‌دلیل وابستگی افغانستان به منابع مالی بیرونی، صرفه‌جویی لازم در تولید انرژی می‌تواند صورت گیرد.

ناگفته نباید گذاشت، تولید انرژی از منبع باد و خورشید باعث حفظ محیط زیست، تنوع بخشیدن به منابع انرژی، رهایی از وابستگی بیش از حد به واردات گاز و تیل از خارج افغانستان، تامین برق مورد نیاز قرا و قصبات دورافتاده، منجر شود. کشور‌های بزرگ اقتصادی دنیا نظیر امریکا، آلمان، دانمارک، اسپانیا، انگلستان و بسیاری از کشور‌های دیگر بالای تولید برق از منابع تجدیدپذیر تمرکز کرده و امروزه ما شاهد افزایش چشم‌گیر فعالیت‌ها و بودجه‌ دولت‌ها و شرکت‌ها در امر تحقیق، توسعه و عرضه سیستم‌های انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم.

پس منطقی است که دولت افغانستان بر تولید انرژی تجدیدپذیر تمرکز استراتیژیک کرده و با برنامه‌های موثر، فراهم‌آوری سهولت‌ها و سرمایه‌گذاری لازم در بخش ایجاد نیروگاه‌های تولید انرژی برق بادی و خورشیدی بتواند انرژی پاک را به افغانستان به ارمغان بیاورد. این سرمایه‌گذاری می‌تواند افغانستان را از سیستم‌های انرژی سنتی و کهنه موجود به سیستم‌های مدرن و پاک مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی گذار دهد. معاون وزیر نیروی ایران خرداد امسال گفته بود «بزرگ‌ترین حوزه بادخیز جهان» در شرق ایران قرار گرفته که ظرفیتی بالای ۴۰ درصد دارد و بخش عمده آن در افغانستان واقع شده است و افغانستان در تابش خورشید و هم در وزش باد بسیار غنی است. بزرگ‌ترین حوزه بادخیز جهان«در شرق ایران قرار گرفته که ظرفیتی بالای ۴۰ درصد دارد و بخش عمده آن در افغانستان واقع شده که از پانزده هزار مگاوات شناسایی‌شده پنج هزار مگاوات آن در خاک ایران واقع شده است».

آقای ساتکین گفته بود که ایران تلاش می‌کند با کشور‌های همسایه که نیاز مبرم دارند وارد مذاکره شده و توجه بیشترش به افغانستان است، به این دلیل که افغانستان یک سرزمین بکر از این جنبه‌هاست. ایران نیز می‌تواند در این زمینه به افغانستان تجهیزات صادر کند.

افغانستان مشکل شبکه برق سراسری دارد که به گفته وی ایران باید در ایجاد زیرساخت‌ها به این کشور کمک کند. شمال زابل ایران، خواف و دوروح سه منطقه بادخیز در شرق ایران هستند که بخش زابل ارزشمندترین بخش از نظر تولید انرژی بادی است و ظرفیت تولید حدود سه هزارمگاواتی برای آن پیش‌بینی شده ‌است. خواف دارای یکی از بی‌نظیرترین باد‌های جهان است که پیش‌بینی می‌شود بیش از هزار مگاوات برق از باد‌ها در این منطقه تولید شود. منطقه دوروح هم از بهترین مناطق بادخیز شرق کشور است که در آن یک نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی نصب شده و پیش‌بینی می‌شود که بتوان از این ناحیه نیز چند هزارمگاوات برق تولید کرد.

وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای‌عالی مصالحه ملی افغانستان، صبح روز گذشته در ارتباط با مسائل مشترک اقتصادی دو طرف تبادل نظر کردند. توسعه همکاری‌های اقتصادی و همکاری در حوزه انرژی عمده‌ترین محور‌های مذاکرات دو جانبه در این دیدار بود. در همین راستا، عبدالله در جمع خبرنگاران، پیرامون جزئیات برنامه مشترک بین ایران و افغانستان به منظور بهره‌برداری از کریدور بادی واقع در بین مرز دو کشور همسایه صحبت کرد و افزود: مطالعات فنی لازم به منظور بهره‌برداری از این ظرفیت از سوی تیم‌های ایرانی انجام‌شده و یکی از محور‌های تبادل نظر در این جلسه مرتبط با همین کریدور بود. توان شبکه توزیع برق در افغانستان محدودتر است و امیدواریم به واسطه بهره‌برداری از این ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر مناسبات مربوط به زیرساخت‌های انرژی در افغانستان را گسترش دهیم.

در ادامه این جلسه، رضا اردکانیان، عنوان کرد: اجلاس ششم کمیسیون مشترک هم به‌زودی در کابل برگزار می‌شود و تلاش خواهد شد در آن زمینه‌های مختلف همکاری را هم در بخش برق و انرژی و هم انرژی تجدیدپذیر به‌واسطه کریدور مشترک بادی که بین ایران و افغانستان وجود دارد و مستلزم سرمایه‌گذاری‌های مشترک است، پیگیری شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: