bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۷۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۰۶ آبان ۱۳۹۹
بامداد جنوب: مویرگ‌ها تمامی ساختار بدن انسان را پوشانده است به طوری که حذف هر کدام از آن‌ها می‌تواند حداقل برای آن قسمت از بدن مخاطراتی را ایجاد نماید. ساختمان‌هایی که در آن‌ها زندگی می‌کنیم نیز دارای مویرگ‌های است که در آن‌ها جریان دارد. تعجب نکنید! میلگردها در اصل مویرگ‌های ریز در بدنه ساختمان هستند و نقش بسیار مهمی در استحکام آن سازه را بازی می‌کنند.

آشنایی با انواع میلگرد

آشنایی با انواع میلگردمویرگ‌ها تمامی ساختار بدن انسان را پوشانده است به طوری که حذف هر کدام از آن‌ها می‌تواند حداقل برای آن قسمت از بدن مخاطراتی را ایجاد نماید. ساختمان‌هایی که در آن‌ها زندگی می‌کنیم نیز دارای مویرگ‌های است که در آن‌ها جریان دارد. تعجب نکنید! میلگردها در اصل مویرگ‌های ریز در بدنه ساختمان هستند و نقش بسیار مهمی در استحکام آن سازه را بازی می‌کنند.

در این صفحه تلاش می‌کنیم با کاربرد انواع میلگرد در حوزه ساختمان سازی و تأسیسات آشنا شویم.

میلگرد چیست؟

کاربرد انواع میلگرد در صنایع ساخت‌وساز و در جهت افزایش مقاومت بتن صورت می‌گیرد. به عبارتی میلگرد موجب می‌شود که ساختمان توان تحمل نیروهای کششی را به نحو احسن داشته باشد. میلگرد نوع پروفیل ساختمان‌سازی با سطح مقطع دایره و توپر است و البته نوع فلزی و آجدار آن بیشتر از بقیه انواع شناخته شده است. البته جنس اصلی میلگرد، فولادی است ولی در سایزهای مختلف و انواع جنس‌های دیگر تولید و به بازار عرضه می‌گردد.

انواع میلگرد و مشخصات آن

1) میلگرد A1: این نوع میلگرد توان تنش جاری 2300 کیلوگرم، تنش گسیختگی 3800 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و تغییر شکل ۲۵ درصدی دارد. میلگرد A1 از نوع میلگرد نرم، صاف و بدون آج است که در ساسزهای مختلف عرضه می‌شود و برای آهنگری و جوشکاری استفاده و کاربرد دارد.

2) میلگرد A2: میلگرد نیمه سخت با آجی ساده که گسیختگی ۵۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و توان تغییر شکل تا ۱۹ درصد را داراست. این نوع میلگرد، نیمه خشک است و به‌صورت آجدار و آج فنری در بازار وجود دارد. از این نوع میلگرد برای خاموت زنی و عملیات ساختمانی استفاده می‌شود.

3) میلگرد :A3 این نوع میلگرد آجی پیچیده و جنسی سخت دارد و تنش جاری آن 4000 کیلوگرم و تنش پیوستگی 6000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع را داراست. تغییر شکل نسبی ۱۴ درصدی نیز برای آن متصور است. از میلگرد A3 در عملیات سیویل صنعتی و ساختمانی استفاده می‌شود و به خاطر سختی در تغییر شکل دادن آن برای پروژه‌های ساخت و ساز مناسب نیست.

4) میلگرد A4: تنش تسلیم ۵۰۰ و ۵۲۰ مگاپاسکال برای میلگرد سخت و آجدار مرکب A4 وجود دارد.

در یک دسته‌بندی دیگر می‌توان میلگردها را به این شکل طبقه‌بندی نمود:

آشنایی با انواع میلگردمیلگرد ساده (میلگرد ۲۴۰)، میلگرد آجدار مارپیچ یا یکنواخت (میلگرد ۳۴۰)، میلگرد آجدار مارپیچ (میلگرد ۳۵۰)، میلگرد آجدار جناقی یا یکنواخت (میلگرد ۴۰۰)، میلگرد آجدار جناقی (میلگرد ۴۲۰)، میلگرد آجدار مرکب (میلگرد ۵۰۰ و ۵۲۰)

دسته‌بندی میلگرد بر اساس قطر

میلگردها بر مبنای میزان قدرتشان نیز به چند دسته تقسیم می‌شوند:

یک) میلگرد اروپایی (آلیاژ کربن، سیلیکون منگنز و ...): جنس میلگرد اروپایی منگنز است که باعث شده مقاومت بسیار پایینی برای این میلگرد ایجاد کند و نقطه‌ضعفی برای آن محسوب می‌شود. اما در مقابل نقطه قوت آن قیمت بسیار مناسب آن است. ولی ذکر این نکته نیز مهم است که به علت مقاومت پایین این نوع میلگرد نباید در مناطق زلزله‌خیز و در عملیات ساختمان‌سازی آن مناطق استفاده شود.

دو) میلگرد فولاد کربنی (میلگرد سیاه): این نوع میلگرد استحکام و مقاومت بالایی دارد ولی در مقابل زنگ‌زدگی بسیار ضعیف و ضربه‌پذیر است که موجب می‌شود در بدنه بتن ترک‌هایی ایجاد گردد و به همین دلیل این مدل میلگرد مناسب مناطق مرطوب و پروژه‌های ساخت آن مناطق نیست.

سه) میلگرد گالوانیزه: مقاومت بالای میلگرد گالوانیزه در مقابل زنگ‌زدگی آن را متمایز و خاص می‌کند. به‌طوری که در مقایسه با میلگرد فولاد کربن ۴۰ برابر بیشتر قدرت مقاومت در برابر زنگ‌زدگی را داراست و از این جهت جذاب است.

چهار) میلگرد فولاد استنلس: از این میلگرد برای پروژه‌های ساخت‌وساز خاصی استفاده می‌شود و البته گران‌ترین نوع میلگرد نیز می‌باشد. علت آن‌هم قدرت بالای آن در مقابل زنگ‌زدگی است.

پنج) میلگرد روکش اپوکسی: همان‌طور که از اسم میلگرد پیداست، یک روکش اپوکسی بر روی آن کار شده و در اصل میلگرد فولاد کربن است که روکش اپوکسی دارد و همین روکش باعث مقاومت آن در مقابل زنگ زدگی می‌شود.

شش) میلگرد فایبرگلاس: قیمت بسیار بالای این میلگرد به علت مزیت بالای آن در برابر زنگ زدگی است. این میلگرد برای تقویت بتن ساختمان سازی بسیار عالی و گزینه مطلوبی می‌باشد.

آشنایی با انواع میلگردکاربرد انواع میلگردها

انواع میلگردهای خاموت، رکابی، راستا، ادکا، خرک و فولادی و رکابی کارکردهای متمایز خود را دارند. مثلاً مهم‌ترین استفاده میلگرد صنعتی فولادی برای تقویت بتن ساختمان است. میلگرد خاموت برای بالا بردن تحمل نیروهای برشی و جلوگیری از گسترش ترک‌ها و بیرون‌زدگی آرماتورهای طولی استفاده می‌شود. همچنین میلگرد صنعتی ادکا برای تحمل نیروهای برشی و تکیه‌گاه‌های تیره از انواع کاربرد انواع میلگرد هستند.

از میلگرد خرک نیز در بتن‌ریزی‌های کف و فونداسیون استفاده می‌شود. میلگردهای فولادی راستا هم برای بالا بردن مقاومت کششی بتن در ساختمان‌سازی یکی دیگر از موارد مختلف کاربرد انواع میلگرد است و درنهایت میلگرد رکابی وظیفه حفظ آرماتورهای طولی یا عمودی را در دیوارها و دال‌ها بر عهده می‌گیرد.

در پایان ذکر این نکته قابل‌توجه است که نگهداری از میلگرد در انبار نیز حائز اهمیت است و باید مواظب بود با توجه به نوع میلگرد مصرفی مقاومت آن در برابر زنگ‌زدگی تا چه حد است و نکات ایمنی محافظت از آن را به‌درستی انجام داد تا خسارتی ایجاد نشود.


نام:
ایمیل:
* نظر: