bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۰ - ۱۵ آبان ۱۳۹۹
تشدید محدودیت‌های کرونایی در استان بوشهر؛
الهام بهروزی: کرونا ویروسی با جهش‌های ژنتیکی پی‌در‌پی و غیرقابل کنترل در عصر حاضر، بشر و علم بشری را به زانو درآورده است تا جایی که هنوز داروی قطعی برای درمان این ویروس ویرانگر و مرگ‌آفرین یافته نشده است! حال با آغاز فصل پاییز و در پی نادیده انگاشتن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، موج سوم کرونا در کشور با شتاب و قوت بیشتری آغاز شده و خطر ابتلا و مرگ را در ایران بیش از پیش افزایش داده است

الهام بهروزی

کرونا ویروسی با جهش‌های ژنتیکی پی‌در‌پی و غیرقابل کنترل در عصر حاضر، بشر و علم بشری را به زانو درآورده است تا جایی که هنوز داروی قطعی برای درمان این ویروس ویرانگر و مرگ‌آفرین یافته نشده است! حال با آغاز فصل پاییز و در پی نادیده انگاشتن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، موج سوم کرونا در کشور با شتاب و قوت بیشتری آغاز شده و خطر ابتلا و مرگ را در ایران بیش از پیش افزایش داده است تا جایی که با آمار تکان‌دهنده مرگ هموطنانمان در موج جدید کویدد ۱۹ مواجه شده‌ایم و تقریبا بیشتر بیمارستان‌های ویژه بیماران کرونا هم ظرفیت‌شان تکمیل شده است.

استان بوشهر هم از این خطر مصون نمانده و هر روز بیشتر از قبل شاهد اوج‌گیری کرونا و افزایش مبتلایان به آن در استان هستیم اما با وجود این شرایط بحرانی، مردم همچنان با انجام رفتارهای پرخطر روند همه‌گیری این ویروس را در سطح جامعه تسهیل می‌کنند تا جایی که امروز شاهد ابتلای خانوادگی افراد به این ویروس خطرناک هستیم. متاسفانه اعمال محدودیت‌های دست و پا شکسته در هفته‌های گذشته هم کمکی به کنترل این ویروس جانکاه و به‌شدت مسری نکرده است؛ چراکه مردم از کوچک‌ترین فرصت برای گشت و گذار و تفریح‌های پرخطر سود می‌جویند!

تا جایی که با تعطیلی مدارس و برخی از مشاغل، شاهد هجوم خیل عظیمی از مسافران به شهرهای بندری استان بوشهر و دایر کردن چادرهای مسافرتی در سواحل این شهرستان‌ها بودیم که بدون‌‌‌‌‌‌‌‌‌شک این سهل‌انگاری‌ها از سوی مردم به‌معنای بازی کردن با جان خودشان و دیگران است. متاسفانه هشدارهای متولیان سلامت کشور هم در مورد خطرناک بودن کرونا در پاییز اصلا دیده و شنیده نشده و همین مساله موجب قربانی شدن بسیاری از هموطنانمان بر اساس کرونا شده است.

طبق آخرین اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، تا روز گذشته شمار نهایی مبتلایان کووید۱۹ در کشور به ۶۳۷ هزار و ۷۱۲ نفر رسیده است که این رقم عمق بحران کرونا را در ایران به رخ می‌کشد. بنا به گفته سیماسادات لاری، در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۲۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۶ هزار و ۱۶۰ نفر رسید!

بدیهی است آمار مرگ و میر که در تابستان در ایران کنترل شده بود با آغاز فصل پاییز و اوج‌گیری موج سوم کرونا دگرباره افزایش یافته است تا جایی که روزانه شاهد مرگ بیش از ۴۰۰ نفر از هموطنان خود در اثر این ویروس هستیم که اگر مردم در این زمینه با حوزه بهداشت و سلامت کشور همکاری نکنند باید شاهد سونامی مرگ در کشور بر اثر کرونا باشیم؛ چراکه این ویروس به هیچ‌کس رحم نمی‌کند و در اثر جهش‌های ژنتیکی که پیدا کرده است کوچک و بزرگ را قربانی می‌کند و آن‌گاه افسوس خوردن و آه و دریغا گفتن دردی را از کسی دوا نمی‌کند.

بنابراین تا وضعیت از شرایط کنونی بغرنج‌تر نشده است مردم باید بار دیگر همت به خرج دهند و با قرنطینه کردن خود و عزیزانشان در خانه در ریشه‌کنی یا دست‌کم اپیدمی گسترده و فزاینده این ویروس گام‌های استواری بردارند و مسافرت‌ها و تفریحات و دورهمی‌های خود را برای زمانی بگذارند که این ویروس کشنده سایه نحس خود را از سر جهان و به‌تبع کشور کم کرده باشد.

در حال حاضر تقریبا تمامی استان‌های کشور در شرایط اضطراری و قرمز قرار دارند که به گفته لاری، این استان‌ها شامل تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان می‌شود و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد ایستاده‌اند!

ولی با وجود این، باز هم افرادی سهل‌انگار هستند که با نادیده گرفتن شرایط سعی در ایرانگردی و مسافرت دارند که همین اهمال‌کاری‌ها در افزایش آمار کرونا و مرگ و میرها در کشور تاثیر مستقیم گذاشته است تا جایی که ‌با افزایش آمارها این بار دولت تصمیم گرفت با اعمال محدودیت‌های شدیدتر و کنترل ترددهای میان استانی و شهری مردم را به بغرنج‌بودن وضعیت هشدار دهد و آن‌ها را دعوت به خانه‌نشینی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی کند؛ چراکه یکی از اساسی‌ترین و کارامدترین راه‌های کنترل این ویروس مرموز و مخوف همین بستن مرزهای استان‌های کشور است تا بدین شکل بتوانند شرایط را کنترل کنند.

در این رابطه استان بوشهر که در هفته‌های گذشته محلی برای رفت و آمدهای پرخطر مسافران از اقصی نقاط کشور شده بود با اعمال محدودیت‌های شدید و بستن ورودی‌های استان، مردم به همکاری با ستاد استانی مبارزه با کرونا ترغیب و دعوت شدند که در این زمینه مرزهای استان در شمال یعنی محورهای مواصلاتی بوشهر- خوزستان تا اطلاع ثانوی بسته و از ترددهای غیرضروری جلوگیری شده است.

افزون بر این، ستاد استانی مبارزه با کرونا نیز در مرکز و سایر شهرستان‌ها از ظهر دوشنبه (۱۲ آبانماه) محدودیت‌هایی را مصوب و اجرایی کرده است که به این شرح است: تا ساعت ۲۴ جمعه (۱۶ آبان‌ماه) خروج خودروهای شخصی با پلاک بومی و ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به مرکز استان ممنوع است. البته تردد خودروهای عمومی و امدادی، خودروهای دارای تردد اضطراری و همچنین خودروهای حامل بار و سوخت از قانون منع رفت و آمد معاف هستند.

همچنین بر اساس این مصوبه، خودروهایی که از قوانین اعمال محدودیت‌ تخطی کنند مشمول جریمه ۵۰۰ هزار تومانی میشوند. افزون بر این، از امروز (چهارشنبه، ۱۴ آبان) نیز به مدت ۱۰ روز فعالیت مشاغل گروه سه و چهار شامل مشاغل آموزشی، ورزشی، کافهها، آرایشگاه‏‌های زنانه و قهوهخانه‌ها در بوشهر ممنوع است.

بدیهی است مشاغل مذکور یکی از پرخطرترین گروه‌هایی هستند که در انتقال و سرایت کرونا نقشی پررنگ ایفا میکنند؛ چراکه معمولا افرادی که در این مکان‌ها رفت و آمد می‌کنند در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند یا خود ناقل این ویروس هستند و موجب ابتلای بقیه مشتریان به آن می‌شوند. بنابراین ضروری بود که فعالیت این مشاغل در شرایط بحرانی کنونی محدود شود.

متاسفانه بر اساس آمارها، درصد قابل توجهی از مبتلایان به کرونا از طریق همین مراکز به این ویروس آلوده شده‌اند. حال باید دید آیا اعمال این محدودیت‌های چند روزه در کاهش فراگیری کرونا در سطح جامعه موثر واقع می‌شود یا خیر؛ تعطیلات و محدودیت‌های بیشتری را می‌طلبد تا بتوان زنجیره این ویروس مرموز را در کشور قطع کرد!

بدیهی است در روزهای اخیر استان بوشهر در وضعیت خوبی به‌سر نمی‌برد و آمارها بانگ هشدار و خطر را در استان به صدا درآورده است. به گفته مسوولان، بیمارستان خلیج فارس و دیگر مراکز درمانی در حال پر شدن از مبتلایان به کروناست و متاسفانه بر شمار بیماران بدحال با مشکلات تنفسی افزوده شده تا جایی که تا لحظه نگارش این گزارش، شاهد بستری بودن ۴۱ بیمار بدحال در بخش‌های آی‌سی‌یو استان هستیم که ادامه این روند یعنی تشدید مرگ در استان!

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر در این باره گفت: در حال حاضر ۲۳۰ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند. مهم‌ترین راهکار مقابله با کرونا در شرایط کنونی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است و باید از سفر و حضور در تجمعات پرهیز شود. همچنین برای اینکه از شیوع گسترده کرونا و افزایش موارد بستری و فوتی کرونا جلوگیری شود، باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

دکتر سعید کشمیری در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹ مورد از بستری‌های بخش‌های کرونایی در استان بوشهر با حال خوب از بیمارستان مرخص شده‌اند که از این تعداد ۱۹ مورد مثبت قطعی بوده‌اند، افزود: متأسفانه نفر نفر از همشهریانمان روزهای گذشته فوت‌شده‌اند که تست کرونایشان امروز مثبت اعلام‌شده است. این موارد فوتی در رده سنی 19 تا 80 سال قرار داشتند که دارای بیماری زمینه‌ای فشارخون، دیابت، چافی بیش از حد و بیماری قلبی و عروقی بوده‌اند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر با اشاره اینکه هم‌اکنون ۴۱ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: از این تعداد در حال حاضر 20 مورد از آن‌ها با کمک دستگاه تنفس می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پایان با بیان اینکه کل موارد مثبت از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان بوشهر تاکنون ۱۵۶۳۰ نفر بوده است. در این میان، با ثبت موارد فوتی جدید، متأسفانه مجموع جا‌‌ن‌باختگان کرونا در استان بوشهر تا ۱۳ آبان‌ماه به عدد ۷۲۲ ‏رسیده است.

در پایان این گزارش یادآوری می‌شود، کرونا ویروسی است که ب جان و روان بشر را نشانه گرفته است و هر روز در ظاهری جدید و متفاوت‌تر سلامتی انسان‌ها را به سخره می‌گیرد. بنابراین تنها راه کنترل و شکست این ویروس روی آوردن به قرنطینه خانگی، حذف رفت و آمدهای غیرضروری و دورهمی‌ها و تجمعات، رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است.

چراکه بنا به گفته سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، ویروس کرونا از طریق عطسه، سرفه و حتی صحبت کردن فرد آلوده به فضای اطراف منتقل می‌شود و طبق آخرین تحقیقات ذرات سبک‌تر ویروس می‌توانند ساعت‌ها در هوای پیرامون فرد مبتلا باقی بمانند. بنابراین برخورداری از تهویه مناسب در محیط‌های سربسته می‌تواند تا حد زیادی خطر انتقال ویروس را کاهش دهد. بر همین اساس در فصل سرد سال و بسته بودن در و پنجره‌ها در منازل، نگرانی ما در نظام سلامت، نبود امکان تهویه مناسب در محیط‌های سربسته است که قدرت انتقال ویروس را به‌صورت تصاعدی افزایش می‌دهد. بنابراین در چنین شرایطی توصیه می‌شود که افراد حضور خود را در فضاهای سربسته و اماکن پرتجمع مانند مراکز خرید به حداقل رسانند و در صورت حضور در چنین اماکنی حتما از ماسک استفاده کرده و نسبت به حفظ اصول فاصله‌گذاری یک و نیم تا دو متر حساس باشند.


نام:
ایمیل:
* نظر: