bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۷۴۵
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۰ - ۱۵ آبان ۱۳۹۹
یک-قابل توجه بوشهری‌ها؛
مژده پاینده: مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان بوشهر با بیان اینکه مجوز لازم برای کسانی که در منزلشان از نعمت گاز برخوردار نیستند گرفته شده تا امسال بتوانند نفت سفید دریافت کنند، گفت: تنها کافی‌ست سرپرست خانوار‌هایی که می‌خواهند نفت سفید بگیرند باید به سامانه اینترنتی گفته شده مراجعه ودرخواست خود را ثبت کنند تا پس از تایید اداره گاز، از سهمیه نفت سفید برخوردار شوند.

مژده پاینده: 

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان بوشهر با بیان اینکه مجوز لازم برای کسانی که در منزلشان از نعمت گاز برخوردار نیستند گرفته شده تا امسال بتوانند نفت سفید دریافت کنند، گفت: تنها کافی‌ست سرپرست خانوار‌هایی که می‌خواهند نفت سفید بگیرند باید به سامانه اینترنتی گفته شده مراجعه ودرخواست خود را ثبت کنند تا پس از تایید اداره گاز، از سهمیه نفت سفید برخوردار شوند.

استان بوشهر یکی از مناطق نفت و گاز خیز کشور است به‌طوری که بیش از ۹ میدان نفتی با حداقل ۱۸ مخزن بزرگ نفتی در محدوده فلات قاره و شش میدان با حداقل ۹ مخزن نفتی در محدوده خشکی را در خود جای داده است. حدود ۷۰ درصد منابع گازی کشور در این استان، ۱۳ درصد ظرفیت تولید نفت در مناطق خشکی و ۷۰ درصد تولید نفت فلات قاره کشور خبر از ظرفیت بالای استان بوشهر در حوزه نفت و گاز می‌دهد. آمار و ارقام‌ها نشان می‌دهد بوشهری‌ها نباید هیچ‌گونه مشکل کمبود نفت و گاز داشته باشند، اما گاهی در فصل سرما دیده می‌شود مردم با مشکل روبه‌رو می‌شوند، اگر چه بخش زیادی از استان بوشهر از گاز شهری و روستایی بهره‌مند هستند، اما باز هم هستند کسانی که با وضعیت اقتصادی موجود قادر به گاز‌کشی نباشند یا به‌دلیل قرار گرفتن در بافت‌های فرسوده از داشتن نعمت گاز بی‌بهره بمانند و در روستا‌ها هم که فاصله علمک گاز تا انشعاب خانگی زیاد است، عده‌ای را دچار مشکل کرده است.

در دو سال گذشته وزارت نفت اعلام کرده است به کسانی که طرح گازرسانی در محل زندگی‌شان اجرا شده، نفت سفید تعلق نمی‌گیرد این موضوع آه را از نهاد افرادی که موفق به گازکشی نشده‌اند بلند کرده است. این قشر می‌گویند با وجود اینکه علمک در منزلشان نصب شده، اما توان مالی برای گازکشی در منزلشان را ندارند و برای گرم کردن خانه‌هایشان در زمستان به نفت سفید نیاز دارند از آن سوی ماجرا توزیع‌نشدن نفت سفید، پارسال زمستان سخت و طاقت‌فرسایی را برایشان رقم زده است. تامین نفت سفید مردم به‌ویژه در استان بوشهر که بوی نفت و گاز از هر طرف به مشام می‌رسد برای آن‌هایی که به هر دلیل امکان استفاده از گاز را ندارند باید با سهولت انجام گیرد تا دغدغه تامین سوخت مورد نیاز خود در فصل سرد سال را نداشته باشند.

مسعود نیک‌تاج با بیان اینکه سهمیه نفت سفید فقط به کسانی که انشعاب گاز ندارند تعلق می‌گیرد، گفت: توزیع این سهمیه به‌صورت الکترونیک است. طرح توزیع الکترونیک نفت سفید آغاز شده است و کارت بانکی سرپرستان خانوار‌هایی که انشعاب گاز ندارند، برای دریافت این فرآورده شارژ می‌شود. سهمیه نفت مربوط به بازه زمانی پنج آبان ۹۹ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ است. خانواده‌هایی که از شبکه گاز استفاده نمی‌کنند هر ماه چهار سیلندر ۱۱ کیلوگرمی گاز مایع سهمیه دارند که در کارت بانکی سرپرست خانوار مشخص می‌شود.۲۴۰ عامل فروش گاز مایع در استان فعالیت دارند که سیلندر‌های گاز را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. تاکنون ۳۳ هزار و ۹۵ خانوار برای بهره‌مندی از نفت سفید و گاز مایع در سامانه تجارت آسان‌نیو ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه با توجه به گسترش استفاده از شبکه گازرسانی در استان میزان مصرف نفت سفید کاهش‌ یافته به‌طوری که سال ۹۷، به میزان پنج میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر نفت در استان توزیع شد، ادامه داد: این میزان در سال ۹۸، به سه میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر رسید. اگر متقاضیان دچار مشکلی در زمینه تعیین سهمیه نفت سفید و گاز شدند به سامانه تجارت آسان‌نیو مراجعه کنند و با وارد کردن SK کد ملی سرپرست خانوار، از مشکل آگاه شوند و آن را برطرف کنند. نواحی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در بوشهر، دیر، دشتستان، عسلویه و گناوه و شماره تلفن ۳۳۵۵۱۱۵۵ پاسخگوی افراد در این زمینه هستند.

در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ۴۲۲ روستای این استان گازرسانی شده که در قیاس با کل دولت‌های قبل چهار برابر افزایش یافته است. در حالی که تا قبل از آغاز به کار دولت یازدهم و دوازدهم فقط ۱۰۴ روستای استان بوشهر بر اساس مصوبه وزارت نفت و شورای اقتصاد از نعمت گاز برخوردار بودند. با انجام طرح‌های مختلف امروز ضریب نفوذ گازرسانی در روستا‌ها از ۳۶ به 5/96 درصد افزایش یافته است. در این مدت تعداد شهر‌های گازدار استان بوشهر نیز از ۳۰ به ۳۹ شهر ارتقا یافته است و در این مدت ضریب نفوذ گاز شهری از ۷۲به 2/99 درصد افزایش یافته است. در زمان حاضر همه شهر‌های استان بوشهر به‌جز جزیره خارگ که منبع گازی ندارد زیر پوشش نعمت گاز طبیعی هستند.

امسال گاز رسانی به ۲۱ روستای جدید با تعداد هزار و ۳۱ خانوار شامل ۱۳ روستای دشتستان و هشت روستای دیلم در دست اجراست که با بهره‌برداری از آن‌ها ضریب نفوذ گاز در بخش روستایی به 6/98 درصد می‌رسد. شمار مشترکان استان بوشهر ۲۱۵ هزار و ۲۵۶ نفراست و از این تعداد ۲۱۱ هزار و ۸۳۰ مشترک خانگی، دو هزار و ۷۸۷ مشترک تجاری و عمومی و ۵۳۹ مشترک صنعتی است که از این شمار ۲۴هزار و ۵۱۱ مشترک مربوط به سال ۹۸ بوده است. سهم بوشهری‌ها در برخورداری از لوله‌کشی گاز به‌عنوان سوخت پاک هر چند دیرهنگام بود، اما شتاب در اجرای طرح‌های گازرسانی به مناطق شهری و روستایی مطالبه دیرینه مردم را محقق کرده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: