bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۲۲ - ۱۷ آبان ۱۳۹۹
گفت‌وگوی بامداد جنوب با حسن باغبانی، نماینده IAUدر ایران؛
داود علیزاده: بامداد جنوب برای تشریح این موفقیت و به بهانه انتخاب حسن باغبانی به‌عنوان عضو رسمی اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی با وی گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

داود علیزاده

حسن باغبانی از معلمان باسابقه کنگانی است که با ادامه تحصیل در رشته زمین‌شناسی دانشگاه اصفهان و بازگشت به شهر خود، زمینه آموزش ستاره‌شناسی را ابتدا در کنگان؛ و سپس در استان بوشهر گسترش داد.

تشکیل و ریاست اتحادیه ستاره‌شناسی معلمان، ریاست رصدخانه مهر بوشهر برخی از فعالیت‌های دو دهه اخیر وی محسوب می‌شود تا جایی که بوشهر به‌عنوان قطب ستاره‌شناسی ایران مطرح شد و انجمن ترویج علم ایران وابسته به وزارت علوم و مرکز تحقیقات علوم ایران رصدخانه مهر استان بوشهر را به‌عنوان برترین نهاد ترویج علم در جنوب ایران معرفی کرد.

پیگیری‌های مستمر این دوست‌دار نجوم در نهایت باعث شد تا در هفته گذشته اتحادیه ستاره‌شناسی معلمان، و رصدخانه مهر بوشهر به‌عنوان نماینده ناسه (National Association of Self Employed) شبکه آموزش ستاره‌شناسی مدارس در آسیای غربی انتخاب شود.

همچنین باغبانی از سوی International Astronomical Union)) اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی به عنوان عضو رسمی اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی منصوب شد. این به معنی اخذ کرسی یک ایرانی در کمیسیون سی وان و آموزش معلمان و عضویت در هیات مدیره و رسته مرکزی این نهاد است.

بامداد جنوب برای تشریح این موفقیت و به بهانه انتخاب حسن باغبانی به‌عنوان عضو رسمی اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی با وی گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

حسن باغبانی در شروع از فعالیت‌های انجمن ستاره‌شناسی معلمان ایران و انجمن نجوم بوشهر و رصدخانه مهر گفت: رصدخانه مهر استان بوشهر درزمینه اخترفیزیک اخترشیمی اخترزمین‌شناسی و بقیه علوم مرتبط با ستاره‌شناسی فعالیت دارد و حتی دوره‌های آموزشی مرتبط با نجوم را در استان‌های مختلف برگزار می‌کند. این آموزش‌ها در حیطه آموزش دانش‌آموزان، ضمن خدمت معلمان و آموزش عمومی است.

وی در خصوص دوره‌هایی که در بوشهر برگزار می‌شود، تصریح کرد: در بوشهر تمام دوره‌های سطح یک جهانی برگزار می‌شود.

رئیس اتحادیه آموزش ستاره‌شناسی معلمان با تاکید بر سطح و اهمیت دوره‌های برگزار شده خاطرنشان کرد: این دوره‌ها با مشارکت IAU (اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی) و توسط بخش NASE (شبکه آموزش ستاره‌شناسی مدارس) این اتحادیه برگزار می‌شود.

به گفته وی در دوران کرونا با توجه به آنلاین شدن آموزش با پیگیری‌های مستمری که صورت گرفت، ایران و رصدخانه مهر بوشهر به‌عنوان مرکز پایلوت برگزاری پروژه جهانی زمین موازی انتخاب شد.

باغبانی در خصوص برگزاری موفق این دوره گفت: پس از موفقیت در برگزاری دوره که با سخنرانی ویژه دکتر رُزا اِم. رُز (Dr. Rosa M. Ros) رئیس ناسه انجام شد. این طرح در دیگر کشورها نیز مورد استقبال قرار گرفت.

رئیس اتحادیه آموزش ستاره‌شناسی معلمان ایران به موفقیت در اخذ کرسی بین‌المللی آموزش ستاره‌شناسی معلمان اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته ایمیلی از سوی IAU، اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی دریافت شد مبنی بر اینکه اتحادیه ستاره‌شناسی معلمان و رصدخانه مهر، به‌عنوان نماینده و مرکز فعالیت‌های آموزش ستاره‌شناسی ناسه در آسیای غربی انتخاب‌شده است که این موضوع باعث افتخار ایران و به‌خصوص بوشهر است.

به گفته وی همچنین روز دوشنبه هفته گذشته ایمیل دیگری از اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی برای ما ارسال شد که بنده به‌عنوان عضو رسمی اتحادیه ستاره‌شناسی بین‌المللی منصوب شدم. این به معنی اخذ کرسی ایرانی در کمیسیون سی وان و آموزش معلمان و جزو هیات مدیره و رسته مرکزی این نهاد است. این افتخار نصیب ما شده است و از این به بعد جزیی از مدیران اصلی آموزش ستاره‌شناسی معلمان خواهم بود.

باغبانی در خصوص این موفقیت تصریح کرد: این مجموعه نه عضو دارد که ما جزو این مجموعه هستیم همچنین سه نفر برای امور اجرایی هسته مرکزی را تشکیل می‌دهند که بنده در کنار نماینده ژاپن و برزیل یکی از سه عضو هیات اجرایی فعالیت خواهم داشت.

وی در خصوص (شبکه آموزش ستاره‌شناسی مدارس) NASE گفت: یک‌نهاد بین‌المللی است که با اساتید دانشگاه‌ها به‌منظور آموزش به معلمان آینده و با سازمان آموزش و پرورش در جهت آموزش به معلمان با تجربه در مقاطع ابتدایی و متوسطه همکاری می‌کند. ناسه با توجه به دو هدف زیر دورهای مقدماتی را برای آموزش به معلمان طراحی کرده است: - آموزش ستاره‌شناسی به معلمان - آموزش نحوه تدریس ستاره‌شناسی به معلمان، همچنین با اساتید دانشگاه نیز همکاری می‌کند تا با روش‌های نوین آموزش ستاره‌شناسی آشنا شوند.

به گفته باغبانی در حال حاضر مرکز این سازمان در بارسلون اسپانیا است و ریاست آن را دکتر رُزا اِم. رُز (اسپانیا) و معاونت آن را بئاتریس گارسیا (آرژانتین) بر عهده دارد. این نهاد زیرمجموعه IAU اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی محسوب می‌شود.

باوجود موفقیت‌های متعدد انجمن نجوم بوشهر، اتحادیه ستاره‌شناسی معلمان و رصدخانه مهر، آنها مشکلات بسیاری پیش رو دارند.

باغبانی در این خصوص گفت: رصدخانه مهر بیش از 20 دوربین یک تلسکوپ بزرگ 16 اینچی زیر گنبد و ده تلسکوپ دیگر و انواع نرم‌افزارهای موردنیاز نجوم و آسمان‌نما دارد و از استادان توانمندی برخوردار است؛ اما تمام این تجهیزات چه از لحاظ سخت‌افزاری و چه از لحاظ نرم‌افزاری پس از 16 سال نیاز به نوسازی و به‌روزرسانی دارد.

رصدخانه مهر در 20 کیلومتری جنوب شرق بوشهر در روستای کورگ سادات واقع‌شده که بیش از 16 سال قدمت دارد.

به گفته وی از سوی دیگر فعالیت‌های ستاره‌شناسی منوط به جابه‌جایی نیروها و رفتن به منطقه‌های مختلف دارد. به‌طور مثال کوه مند یا بیرمی با این حال انجمن نجوم استان بوشهر، اتحادیه ستاره‌شناسی معلمان و رصدخانه مهر بدون وسیله نقلیه هستند و حداقل یک خودرو از نیازهای اساسی این فعالیت‌هاست.

باغبانی با اشاره به استیجاری بودن دفتر انجمن نجوم استان بوشهر تاکید کرد: حتی دفتر انجمن نجوم استان بوشهر به‌صورت استیجاری با همیاری یکی از معلمان خیر رهن شد که برای یک سال 150 میلیون تومان مبلغ رهن را در اختیار انجمن قرار داد و درصورتی‌که مکان جدید یا هزینه رهن ملک تأمین نشود، آن‌وقت آینده این مرکز با خطر روبرو خواهد بود آن هم به خاطر فقر مالی.

به گفته وی البته با مسوولان مختلف و نمایندگان شهرستان دشتستان آقای رضایی و همچنین آقای کرمی نماینده دشتی و تنگستان رایزنی‌های مختلفی صورت گرفته است و صحبت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. همچنین امام‌جمعه بوشهر، آیت‌الله صفایی بوشهری حمایت‌های قاطعی از فعالیت ستاره‌شناسی در استان بوشهر داشتند بااین‌حال همچنان فعالیت ستاره‌شناسی در بوشهر نیازمند حمایت جدی و پیگیر است.

رئیس رصدخانه مهر استان بوشهر با اشاره به فعالیت‌های گسترده این مرکز گفت: رصدخانه مهر تنها یک رصدخانه نیست؛ بلکه مرکز فعالیت‌های علمی دانش‌آموزی ایران و استان است و برای نخستین بار در ایران انجمن نجوم معلمین ایران به همت این رصدخانه تأسیس‌شده است و مرکز طراحی و اجرای دوره‌های ضمن خدمت وزارت آموزش‌وپرورش نیز هست. همچنین جشنواره‌های مختلف نجوم را برگزار کرده است.

باغبانی بابیان اینکه رصدخانه مهر قطب فعالیت‌های نجوم دانش آموزان و معلمان ایران است افزود: چند هزار عضو دانش‌آموز و علاقه‌مند به علوم نجوم در استان دارد و حدود 40 نفر نیز در حوزه آموزش با رصدخانه همکاری می‌کنند.

رئیس رصدخانه و پژوهش سرای مهر بوشهر با اشاره به اینکه ایران جایگاه خوبی در آموزش نجوم اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی دارد، افزود: یکی از طرح‌های شبکه آموزش اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی طرح جهانی زمین موازی (The Parallel Earth) بود.

باغبانی با اشاره به برگزاری یکی از مهم‌ترین طرح‌های ناسه در بوشهر گفت: این طرح به مدت شش ماه برای آگاهی از نحوه دقیق تابش خورشید در نقاط مختلف جهان و در زمان‌های مختلف سال از اردیبهشت امسال آغاز شد و هر گروه شامل یک معلم و دانش‌آموزانش باید این فعالیت را با توجه به مسائل مرتبط با شهر و کشور خود اجرا میکردند.

به گفته وی ما به نمایندگی از ایران در این برنامه آموزشی شرکت کردیم و توانستیم با خلاقیتی که در نحوه آموزش‌ها به خرج دادیم به‌عنوان یکی از ۲۰ کشور ارائه‌دهنده طرح انتخاب شویم.

رئیس رصدخانه و پژوهش سرای مهر بوشهر با بیان اینکه نماینده ژاپن از آن استقبال کرد، افزود: مهدی رکنی به‌عنوان نماینده ایران و بوشهر در مراسم اختتامیه که به‌صورت برخط از بارسلونا اسپانیا برگزار شد، طرح اجراشده را ارائه داد که با استقبال دیگر کشور‌ها روبه‌رو شد به‌طوری‌که نماینده ژاپن اعلام کرد از طرح ایران در مدارس این کشور استفاده خواهند کرد.

باغبانی در خصوص جایگاه ویژه‌ای که بوشهر و ایران در این زمینه به دست آورده تاکید کرد: اکنون با توجه به اینکه ایران مرکز آموزش اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی در آسیای غربی و مرکزی به شمار می‌رود باید درزمینه عمومی‌سازی این طرح فعالیت کنیم.

وی درباره انتقال قطب ستاره‌شناسی به خراسان رضوی در عین استحقاق بوشهر گفت: این مرکز علمی زیر نظر آموزش‌وپرورش است و قطب آموزش نجوم در کشور به شمار میرفت، اما پارسال وزارت آموزش‌وپرورش این مرکزیت را از رصدخانه بوشهر گرفت در حالی‌که ما نماینده ایران در شبکه آموزش اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی هستیم، حتی درزمانی که اتحادیه ستاره‌شناسی کشور به خاطر پرداخت نکردن عضویت از فعالیت محروم بود، ما با فعالیت مستقل توانستیم جایگاه ایران را حفظ کنیم و حتی ارتقا بدهیم.

رئیس رصدخانه و پژوهش سرای مهر بوشهر با تاکید بر ضایع شدن حقوق بوشهر گفت: به‌این‌ترتیب هم حق بوشهری‌ها ضایع‌شده که سال‌ها در زمینه آموزش ستاره‌شناسی کار کرده‌اند و هم حق مدارس دیگر نقاط کشور که نمی‌توانند به این تجربه و آموزش این مرکز دسترسی داشته باشند.


نام:
ایمیل:
* نظر: