bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۷۶۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۹ - ۲۴ آبان ۱۳۹۹
بامداد جنوب: با افزایش قیمت ارز در کشور سبب شد که قیمت تعداد زیادی از کالاهای اساسی نیز افزایش یابد. در این میان قیمت روز ایران خودرو که بالاتر از سایپا بود نیز افزایش پیدا کند. با شیوع ویروس کرونا این شیب تندتر شد وخودروها افزایش قیمت لحظه ای را تجربه کردند. اما دلیل افزایش سریع قیمت خودرو چیست ؟برای پاسخ به این سوال تا آخر مقاله با ما همراه باشید


قیمت روز ایران خودرو به کجا می‌رود؟


بامداد جنوب: با افزایش قیمت ارز در کشور سبب شد که قیمت تعداد زیادی از کالاهای اساسی نیز افزایش یابد. در این میان قیمت روز ایران خودرو که بالاتر از سایپا بود نیز افزایش پیدا کند. با شیوع ویروس کرونا این شیب تندتر شد وخودروها افزایش قیمت لحظه ای را تجربه کردند. اما دلیل افزایش سریع قیمت خودرو چیست ؟برای پاسخ به این سوال تا آخر مقاله با ما همراه باشید.





قیمت روز ایران خودرو به کجا می‌رود؟

.


آیا دولت مقصر این اتفاق است؟

یکی از دلایل افزایش قیمت روز ایران خودرو و سایپا و دیگر شرکت‌های خودروسازی فعال در کشور ندانم‌کاری‌های وزرا و نبود یک نهاد نظارتی مشخص برای کنترل بازار است. در اوایل شروع روند افزایشی قیمت وزیر صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار به‌عنوان ناظران بازار خودرو اعلام کردند که قیمت خودرو در ایران بسیار کمتر از متوسط جهانی است و افزایش آن را منطقی دانستند.

روش‌های مختلفی برای جلوگیری از افزایش قیمت روز ایران خودرو و سایپا توسط دولت پیاده‌سازی شد و متاسفانه همه آن‌ها نتیجه‌ای به‌جز شکست نداشتند. طرح‌هایی که نه‌تنها باعث افزایش قدرت خرید خریداران نشد بلکه باعث حذف قشر متوسط و ضعیف از لیست خریداران خودروهای صفر شد.

کارشناسان معتقدند که دیگر نهادهای نظارتی نظیر مجلس شورای اسلامی با وضع قوانینی باید جلوی این روند را می‌گرفتند اما مشخص نیست که چرا همه نهادهای نظارتی کشور سکوت کرده و به تندتر شدن این شیب کمک کرده‌اند.

در تابستان 99 کدام خودروها بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند؟

همان‌طور که قبلا گفتیم افزایش قیمت روز ایران خودرو نسبت به خودروهای گروه سایپا بسیار مشخص تر است. به همین دلیل در این مقاله ما افزایش قیمت این محصولات را بررسی می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال خودروی ویتارا ایران خودرو تنها در فصل تابستان افزایش قیمتی 235 میلیون تومانی را تجربه کرده و با ثبت قیمت 1 میلیارد و 170 میلیون تومان رکورددار افزایش قیمت در میان خودروهای داخلی است.

اگر نگاهی به نمودارهای افزایش قیمت در تابستان 99 بیندازیم، افزایش قیمت روز ایران خودرو در تابستان 99 از 28 میلیون تومان تا 235 میلیون تومان متغیر بوده و باعث کاهش شدید قدرت خرید خریداران این گروه خودروسازی شده است.

در میان خودروهای تولید این شرکت رتبه دوم بعد از ویتارا، پژو 2008 است. خودرویی که با 170 میلیون افزایش قیمت در مدت 3 ماه اکنون با قیمتی برابر با 950 میلیون تومان به فروش می‌رسد. تندر 90 پلاس دنده اتوماتیک با 120 میلیون افزایش قیمت در جایگاه سوم قرار دارد. خودرویی پرطرفدار که در این روزها قیمت 375 میلیون تومان را تجربه می‌کند. در جایگاه چهارم لیست افزایش قیمت روز ایران خودرو نام پژو 207 اتوماتیک به چشم می‌خورد که با افزایش قیمت 90 میلیون تومانی به 437 میلیون تومان رسیده است. جایگاه پنجم جدول رکوردداران گرانی خودرو متعلق به دنا پلاس توربو 4 ایربگ است که افزایش 70 میلیونی قیمت و رسیدن آن به 425 میلیون تومان جنجال زیادی در فضای مجازی برانگیخت.

آیا توقفی برای این روند وجود دارد؟

همه ی کشور های دنیا خودرو یک کالای رقابتی است که قیمت آن براساس کیفیت آن مشخص می شود.چون که خودروسازهای مختلفی در بازار وجود دارد و باعث می شود که مردم قدرت انتخاب داشته باشند و خودرو ساز داخلی و خارجی برای جذب خریدار درحال به روزرسانی خودروهای خود هستند.

اما به دلیل نبود بازار رقابتی در کشور ما و یکه تازی شرکت های خودرو سازی ایران خودرو و سایپا سبب شده شرکت خودرو ساز فارغ از کیفیت خودرو ها و میزان تقاضا قیمت خودروها ها را با سرعت زیادی گران کنند.وبا خروج خودروساز های خارجی در ایران به دلیل لغو برجام باعث افزایش قیمت روز ایران خودرو و سایپا را شود. به همین دلیل به نظر نمی‌رسد که پایانی برای این شیب تند وجود داشته باشد و تب تند افزایش قیمت خودروها حداقل تا زمانی‌که نهادهای نظارتی تصمیمی جدی برای توقف آن نگیرند ادامه خواهد داشت.

و اما در مورد ترمز این روند تنها تحولات جهان بود که فعلا به کمک کنترل قیمت ارز در کشور ما آمده است. از 15 آبان که زمزمه‌های آمدن بایدن شدت گرفت، قیمت ارز کم شد تا امروز 19 آبان که شاهد کاهش چند صد میلیون تومانی در قیمت بعضی خودروها هستیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: