bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۷۶۷
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۱ - ۲۴ آبان ۱۳۹۹
بایدن، فرصت یا تهدید؛
ابوعلی زرین‌قلم: روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید در امریکا باعث‌شده تا در کشورمان تحلیل‌ها و نگاه‌ها در مورد این رویداد، به‌صورت ویژه نیاز به بازتعریف داشته باشد. تفاوت دیدگاه‌ها هر چند لزوما بد نیست، اما

روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید در امریکا باعث‌شده تا در کشورمان تحلیل‌ها و نگاه‌ها در مورد این رویداد، به‌صورت ویژه نیاز به بازتعریف داشته باشد. تفاوت دیدگاه‌ها هر چند لزوما بد نیست، اما باید یک خروجی لازم و کافی داشته باشد که جامعه بتواند از آن یک خروجی بگیرد. این تفاوت دیدگاه‌ها باعث‌شده تا امروز مردم و بسیاری از کارشناسان واقعا متوجه نباشند که قرار است چه روی دهد.

باید از فرصت بایدن بهره گرفت

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب بر این باور است که اگر فرض بر این باشد که انتخابات امریکا به پایان رسیده است و جو بایدن رئیس جمهور این کشور است؛ باید گفت که چند انتظار از دولت امریکا و همچنین چند انتظار از خودمان در این زمینه وجود دارد.

به گفته ایرج ندیمی، انتظار از امریکا این است که روابط خصمانه خود با ایران و فشارهایی که از طریق تحریم به مردم آورده است را فراموش نکند و در صدد جبرانش بر بیاید. امریکا حق نداشت از برجام خارج شود، مگر آنکه سایر اعضای آن توافق‌نامه را قانع می‌کرد؛ پس رفتار ترامپ غیر مدنی بوده است و دولت جدید این موضوع را نباید نادیده بگیرد و برای جبران نسبت به کاهش فشارها ورفع موانع خصمانه باید قدم بر دارد.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر ما وظیفه داریم بدانیم در عین حال که ماهیت امپریالیست عوض نشده؛ اما همیشه حداقل و حداکثرهایی در حوزه سیاست خارجی وجود دارد و همواره دفع شر، خیر است. اگر بتوانیم فشارهای امریکایی‌ها را در دولت بایدن کاهش دهیم، قطعا مشکلات داخلیمان نیز کم‌تر می‌شود، گفت: رهبر معظم انقلاب بر ضرورت توجه به ظرفیت داخلی تاکید داشتند، اما نگفتند باید با جهان ارتباطمان را قطع کنیم. روابط دیپلماتیک، واردات و صادرات امری ضروری است و بر اساس این نیار انتظار این است که دولتمردان به نوعی شرایط جدید امریکا را مدیریت کنند تا با حداکثر دشمنی‌ها مشکلاتمان را پشت سر بگذاریم.

وی خاطرنشان کرد: خط قرمز ما رژیم صهیونیستی است؛ اما برای رابطه دو سویه و منصفانه با بقیه کشورها می‌شود تلاش کرد. ما می‌دانیم بایدن وظایفی برای تامین منافع ملی خود دارد؛ اما وعده‌های انتخاباتی او هم قابل مدیریت است. وعده های انتخاباتی او یک فرصت است که باید برای برگشت امریکا به برجام استفاده کنیم.

امریکا به ما نیاز پیدا می‌کند

در این میان یک نماینده سابق مجلس با اشاره به انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری امریکا و انتظاراتی که از دولت وی وجود دارد، اظهار کرد: ما به‌جای دل‌بستن به امریکا باید به خدا دل ببندیم و بدانیم که با روی پای خودمان ایستادن به نتایج بهتری می‌رسیم. پس اینکه ترامپ جایش را با بایدن عوض کرد، باعث نمی‌شود که سیاست آنان نسبت به ایران و اسلام فرقی کند و ما باید راه خودمان را برویم.

به گفته محمد قمی، البته اگر عقلانیتی در کار باشد، بایدن در جریان رقابت‌های انتخاباتی نشان داد که کمی از ترامپ عاقل‌تر است، ولی نباید فراموش کنیم که در دوران اوباما، او یکی از همان دولتمردان امریکایی بود که بسیاری از تحریم‌ها را علیه ایران پایه‌گذاری کرد.

قمی با تاکید بر اینکه ما دلخوشی‌مان به ملت است نه ترامپ یا بایدن، گفت: اگر بایدن عقل داشته باشد و کمی با خود فکر کند و از گذشته درس بگیرد برای خودش و امریکا بهتر است. چراکه امریکا رو به افول است و بالاخره شاهد سقوط امریکا به معنای واقعی خواهیم بود.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه لازم است که بایدن سیاست‌های امریکا را نه نسبت به ایران که نسبت به کل دنیا عوض کند و بداند راهی که تا به حال رفته‌اند غلط بوده است، تاکید کرد: اگر او بیاید و گذشته را جبران کند و فکرش را به‌کار بیندازد، به‌نفع خودش است؛ چراکه در آینده نزدیک آنان به ما نیازمند می‌شوند نه ما به آنان.

فقط تبلیغات می‌کنند

از سوی دیگر، کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه موضوع حمله اسرائیل به ایران که توسط یکی از وزرای این رژیم مطرح شده حرف بی‌پایه و اساسی است و بیشتر به نوعی جنگ تبلیغاتی شبیه است گفت: اسرائیل بدون موافقت و پشتیبانی امریکا هیچ‌وقت به ایران حمله نمی‌کند و بهترین گزینه برای او این است که امریکایی‌ها را به‌جان ایران بیندازد.

سیدهادی برهانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: موضوعی که مطرح‌شده بیشتر نوعی سروصدا و یک جنگ تبلیغاتی است و زمینه اصلی آن بر می‌گردد به نتایج انتخابات امریکا که افراطی‌ها از انتخاب بایدن ناراحت هستند و معتقدند که فشارها به ایران باید ادامه پیدا کند. جریانهای تندرو در امریکا معتقدند که افزایش فشارها کمر اقتصاد ایران را می‌شکند و با پیروزی بایدن در برنامه‌های آنها اخلال ایجاد شده است زیرا بایدن سیاست متفاوتی را در مورد ایران، مسائل منطقه و فلسطین دارد.

به گفته این استاد دانشگاه، آنچه مطرح‌شده بیشتر یک تدبیر موقت است تا جلوی این فروریختن و شکسته‌شدن را بگیرد. زیرا با مشخص‌شدن نتایج انتخابات امریکا آنها دیدند که آثار این اتفاق در اقتصاد و سیاست ایران خود را نشان می‌دهد ترامپ تا دو ماه دیگر هم سر کار است و تلاش می‌کند تا جلوی این شکسته‌شدن خود و جریانش را بگیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: