bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۳۰ آبان ۱۳۹۹
در واکنش به حاشیه‌سازی مدیران استقلال علیه داور بوشهری؛
علی پورتنگستانی: انتخاب زاهدی‌فرد به‌عنوان داور دیدار استقلال و فولاد مثل دفعات قبل برای این داور حاشیه‌ساز شده است. حاشیه‌ای که توسط آبی‌پوشان پایتختی به‌وجود آمده است ولی این‌بار باید برای همیشه به آن پایان داد.

علی پورتنگستانی 

انتخاب زاهدی‌فرد به‌عنوان داور دیدار استقلال و فولاد مثل دفعات قبل برای این داور حاشیه‌ساز شده است. حاشیه‌ای که توسط آبی‌پوشان پایتختی به‌وجود آمده است ولی این‌بار باید برای همیشه به آن پایان داد.

هفته دوم لیگ برتر فوتبال کشورمان طی روزهای آینده برگزار خواهد شد. در مهم‌ترین مسابقه این هفته تیم استقلال تهران در جدال دوم خود به مصاف شاگردان جواد نکونام و فولاد خوزستان خواهد رفت، دیداری که به‌خاطر حضور دو استقلالی روی نیمکت هر دو تیم از حساسیت بالایی برخوردار است. کمیته داوران هم به همین دلیل تصمیم گرفت از یکی از داوران باتجربه خود برای این مسابقه حساس استفاده کند. در نهایت تصمیم نهایی این بود که محمدحسین زاهدی‌فرد، داور بوشهری، داور اول این بازی حساس شود. موضوعی که باعث ایجاد حاشیه‌های جدید شد، چراکه این موضوع با اعتراض باشگاه استقلال همراه شده است. به‌هر حال همان‌طور که می‌دانید، زاهدی‌فرد در دیدارهای زیادی برای آبی‌های پایتخت سوت زده است و مساله این است که هواداران و مدیران این باشگاه معتقد هستند که این داور تمرکز لازم برای داوری بازی‌هایی که یک طرف آن استقلال است را ندارد. مساله‌ای که به‌نظر می‌رسد دور از واقعیت است. اما مدیران پرحاشیه تیم پایتخت در ادامه کارهای عجیب‌وغریب خود، کار را به سازمان لیگ کشاندند. سایت رسمی باشگاه استقلال در این مورد گفته است: اعتراض رسمی باشگاه استقلال در خصوص اعلام نام زاهدی‌فرد برای قضاوت دیدار استقلال و فولاد، طی نامه‌ای رسمی از سوی احمد مددی به بهاروند ریاست سازمان لیگ تقدیم شد.

این بیانیه البته با حمایت قاطع هیات فوتبال استان بوشهر از محمدحسین زاهدی‌فرد همراه بود. در قسمتی از بیانیه این هیات که روز گذشته منتشر شده بود، آمده است: «دخالت باشگاه استقلال تهران در نحوه چینش داوران این تیم با فولاد خوزستان، علاوه بر مسبوق به سابق بودن این نوع رفتارها، بیشتر به یک ترفند برای ایجاد جو روانی و فشار مضاعف به گروه داوری این دیدار در جهت کسب امتیازات خارج از عرف همچون عملکرد در مقابل نماینده استان بوشهر (‌پارس جنوبی جم‌) در لیگ گذشته شباهت دارد تا یک رویه قانون‌مند و عدالت‌محور. اینکه مدیران و مسوولان این باشگاه در پشت ضعف عدیده مدیریتی خود در سال‌های اخیر و نیز بی‌ثباتی در مدیریت و کادر فنی و عدم نتایج موردنظر هواداران خود پنهان شده‌اند و گاه به‌گاه با حمله به این و آن در صدد فریب افکار عمومی و هدایت اذهان به سمت‌وسویی دیگر با فشارهای مضاعف به فدراسیون فوتبال و کمیته داوران هستند تا از این طریق با خرید فرصت و انتقال فشارها از روی دوش خود به دیگران‌، افکار هواداران این باشگاه محبوب را به دیگران هدایت نمایند‌، کاری ناپسند و غیرحرفه‌ای در عرصه ورزش به‌شمار می‌رود. طبیعی است که اشتباهات داوری به‌عنوان جزئی از ورزش فوتبال در تمام رده‌ها و لیگ‌های معتبر در تمامی قاره‌ها وجود دارد، هرچند تمام تلاش داوران و مجموعه مدیریتی فوتبال در کشورمان در صدد ایجاد تمهیدات، شرایط و بسترسازی در جهت کاهش اشتباهات و رعایت عدالت در بازی‌ها می‌باشند.

در خصوص محمدحسین زاهدی‌فرد این نکته قابل بیان است که وی از جمله داورانی است که قضاوت‌های کم‌نقص در دیدارهای بزرگ داشته که این موضوع سبب‌شده که ضمن دریافت بالاترین نمره از ناظران داوری، کمیته داوران وی را در لیست پنج داور برتر کشور ببیند. هر چند یک اشتباه سهوی توسط زاهدی‌فرد در دیدار تیم فوتبال استقلال مقابل سپاهان ایجاد شد؛ اما با عذرخواهی رسمی این داور خوب بوشهری لیگ برتر از باشگاه و هواداران استقلال به جهت اشتباه سهوی خود و عملکرد قابل قبول وی در دیدارهای پیش از این سبب شد تا سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال به ایشان اعتماد داشته باشند که نتیجه آن‌، عملکرد خوب زاهدی‌فرد در دیدارهایی بوده که توسط فدراسیون فوتبال به ایشان ابلاغ شده است. اگر چه اشتباهات سهوی در هر دیدار می‌تواند برای هر داوری در سطوح بین‌المللی نیز اتفاق بیافتد همان‌گونه که بازیکنان و مربیان و تمام ارکان بازی فوتبال نیز در تصمیمات خود در حین بازی دچار اشتباه شده و می‌شوند‌، اما صحیح نیست یک تیم برای یک اشتباه از جانب یک چهره شاخص داوری کشور مرتب با مصاحبه و بیانیه در صدد هتک حرمت و تضعیف روحیه ایشان درآمده یا با تحت فشار قرار دادن جامعه داوری و کمیته داوران به‌دنبال کسب امتیازات خاص غیر معمول که امری ناجوانمردانه و دور از اخلاق است‌‌، باشند».

فکری: کاش باشگاه استقلال به انتخاب زاهدی‌فرد اعتراض نمی‌کرد

این مساله حتی با واکنش سرمربی استقلال هم همراه بود. سرمربی تیم فوتبال استقلال در رابطه با اعتراض باشگاه استقلال به انتخاب محمدحسین زاهدی‌فرد برای داوری دیدار با فولاد گفت: ای کاش این کار انجام نمی‌شد، چون خودم اعتقادی ندارم. بهترین داورهای دنیا با بودن کمک‌داور ویدئویی باز هم اشتباه می‌کنند. اشتباهاتی شاید در دیدارهای قبلی بوده باشد، اما در مجموع باید سعی کنیم آرامش را به داوران بدهیم تا آنها در فضای بدون تنش قضاوت کنند. ما داوران با وجدانی داریم و فکر نمی‌کنم عمدی در قضاوتشان بوده باشد. داوران با خوب سوت زدن خودشان می‌توانند به خوب بازی کردن ما کمک کنند و ما هم می‌توانیم با اعتراض نکردن‌های بی‌جا باعث شویم داوران خوب سوت بزنند. خودم علاقه‌مند نیستم که رسانه‌ای، به یکدیگر اعتراض کنیم. اگر اعتراض و انتقادی هست به خودشان می‌توان تلفنی اعتراض کرد یا به کمیته داوران بگوییم. رسانه‌ای کردن این کار قشنگ نیست. از هواداران می‌خواهیم به قشر داوران احترام بگذارند.

اما در ادامه گزارش، به این مساله می‌پردازیم که آیا واقعا سوت‌های زاهدی‌فرد در بازی‌هایی که برای استقلال سوت زده است، به‌ضرر این تیم بوده یا خیر. برخلاف ادعا مدیران استقلال، استقلال با زاهدی‌فرد بیشتر خاطرات خوش دارد تا تلخ ولی هواداران این تیم نسبت به داوری‌های زاهدی‌فرد حس خوبی ندارند و عمده دلیل آنها به‌خاطر دیدار سال گذشته برابر سپاهان و نگرفتن هند پنالتی واضح کی‌روش استنلی است. این موضوع حتی موجب‌شده که باشگاه استقلال نسبت به انتخاب این داور برای بازی با فولاد اعتراض کرده و خواستار تغییر داور بازی شوند. زاهدی‌فرد از سال ۲۰۱۲ به جمع داوران بین‌المللی درآمد و از همان سال در لیگ برتر دوازدهم کارش را با سوت زدن در مصاف نفت مسجد سلیمان و استقلال اهواز آغاز کرد. زاهدی‌فرد از فصل شانزدهم به سطحی از تجربه دست یافت که کمیته داوران قضاوت دیدارهای تیم‌های بزرگ اعم از استقلال را به او بسپارد و از همان سال‌ها تا به حال ۱۲ بار دیدارهای آبی‌پوشان تهرانی را سوت زده است.

نکته اصلی ماجرا این است که محمدحسین زاهدی‌فرد تاکنون ۱۲‌بار برای استقلال بازی قضاوت کرده که از این تعداد استقلالی‌ها در هشت مسابقه با برد زمین را ترک کرده‌اند. سه‌بار تن به تساوی داده و تنها یک‌بار طعم شکست با سوت این داور را در خاطر دارند. این بدین معنی است که این داور برای آبی‌های پایتخت همیشه خوش‌یومن بوده است. 



نام:
ایمیل:
* نظر: