bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۳ - ۱۹ آذر ۱۳۹۹
بامداد جنوب: تالاب سولوکلی در میان تمامی نقاط دیدنی استان گلستان جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چرا که این مکان مدت‌‌ها پیش جولانگاه ببر مازندران بود. در حقیقت آب‌و‌هوای مساعد تالاب سولوکلی، شرایطی مناسب برای انواع گونه‌‌های جانوری فراهم کرده است.

تالاب سولوکلی در میان تمامی نقاط دیدنی استان گلستان جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چرا که این مکان مدت‌‌ها پیش جولانگاه ببر مازندران بود. در حقیقت آب‌و‌هوای مساعد تالاب سولوکلی، شرایطی مناسب برای انواع گونه‌‌های جانوری فراهم کرده است. به همین دلیل گردشگرانی که علاقه‌ خاصی به گونه‌‌های جانوری دارند، سولوکلی را به‌خوبی می‌شناسند و طبیعت‌گردان برای بازدید از دیدنی‌‌های این زیست‌بوم زیبا و خوش‌منظره صف کشیده‌اند. شما هم اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و تاکنون به این تالاب سر نزده‌اید، حرف ما را زمین نیندازید و در اولین فرصت برنامه‌ای برای عزیمت به سولوکلی مهیا کنید. ما هم در راه بال آسمان، در ادامه به قسمتی از دیدنی‌های تالاب سولوکلی اشاره می‌کنیم تا انگیزه بیشتری برای سفر به این منطقه پیدا کنید، با خاطرجمع سفری به این منطقه داشته باشید و از دیدنی‌های این مکان لذت ببرید.

تالاب سولوکلی کجاست


سولوکلی یکی از خوش‌مسیرترین جاهای دیدنی گلستان به‌حساب می‌آید. به قدری نقاط دیدنی در مسیر این تالاب وجود دارد که اجازه نمی‌دهد غبار خستگی بر تن گردشگران بنشیند. برای آن دسته از گردشگرانی که نمی‌دانند تالاب سولوکلی کجاست باید بگوییم پس از اینکه بار سفر بستید، مسیر روستای تنگراه را در پیش بگیرید. بعد از حدود ۱۳ کیلومتر به راهی خاکی می‌رسید که به روستای «قوشه چشمه» منتهی می‌شود.

از روستای قوشه چشمه باید از کنار «بیلی کوه» که شکلی مانند قطار دارد، عبور کنید و پس از ۲۰ کیلومتر پیاده‌روی به تالاب زیبا و تماشایی سولوکلی برسید. به دلیل ناهمواری مسیر این تالاب، حتماً تجهیزات لازم برای سفر در مناطق ناهموار را با خود ببرید. لازم به ذکر است این تالاب زیر نظر مدیریت پارک ملی گلستان اداره می‌شود و ازآنجایی‌که گونه‌های کمیاب جانوری در این منطقه زندگی می‌کنند، ورود به ناحیه سولوکلی برای عموم آزاد نیست و باید حتماً از مسئولان پارک ملی گلستان مجوز ورود بگیرید.

سولوکلی | زیباترین تالاب شمال کشور


تالاب سولوکلی کجاست؟

برای شما گفتیم که مسیر دسترسی به این تالاب ناهموار است؛ در نتیجه حضور کم‌رنگ انسان‌ها در این منطقه از شمال ایران بهترین شرایط را برای رشد زیست‌بوم این ناحیه فراهم کرده است. از طرف دیگر این تالاب در نوع خود بی‌نظیر است. در واقع آب چشمه به آن می‌ریزد و تالاب پیش روی ما همیشه پرآب و زلال است.



تالاب سولوکلی کجاست؟

تاریخچه ایجاد این تالاب به حدود ۴۵۰هزار سال پیش باز می‌گردد. از آن زمان تاکنون گونه‌‌های گیاهی و جانوری بهترین شرایط را برای رشد در اختیار داشته‌اند. گفته می‌شود ببر معروف مازندران در اطراف این تالاب زندگی می‌کرده؛ اما بخت با این حیوان یار نبود و حدود نیم‌ سده پیش آخرین نسل از این ببرهای افسانه‌ای منقرض شد. این تالاب وسعتی برابر با ۴هکتار دارد و با عمقی حدود یک متر، گونه‌‌های مختلف جانوری را در خود جای داده است.

تالاب سولوکلی کجاست؟

تالاب سولوکلی، پناهگاه گونه‌‌های گیاهی و جانوری نادر

برای آن دسته از مخاطبانی که علاقه خاصی دارند تا از ریشه اسامی مکان‌های دیدنی سر دربیاورند باید بگوییم «سولوک» در زبان ترکمن‌ها معنی «زالو» می‌دهد. این نام‌گذاری از جانب اهالی منطقه برای این تالاب بی‌دلیل نیست؛ چرا که سولوکلی شرایطی ایده‌آل برای زندگی زالو فراهم می‌کند. اهالی محلی این منطقه بر این باور هستند که بهترین زالوی دنیا در سولوکلی وجود دارد و هر ساله با فرا رسیدن فصل بهار، زالوهای این تالاب برای استفاده در طب سنتی جمع می‌شود. در کنار زالوهایی که این تالاب به داشتن آن‌ها معروف است، در تالاب سولوکلی گونه‌ای خاص از میگو زندگی می‌کند. همچنین این منطقه زیستگاه تنها عنکبوت آبزی دنیا است.


از گونه‌‌های نادر جانوری این تالاب که بگذریم، به گونه‌‌های گیاهی زیبایی می‌رسیم که به غیر از سولوکلی در هیچ کجای ایران پیدا نمی‌کنید. این گونه‌های گیاهی که تعداد آن‌ها به ۶ گونه می‌رسد، فقط در این تالاب رشد می‌کنند. اگر به گل‌و‌گیاه علاقه دارید بعید می‌دانیم گشت‌وگذار در این منطقه با هیچ‌جای دیگری در نزد گیاه‌دوستان برابری کند. البته نزدیک به ۷۶ گونه آبزی هم در این مکان زندگی می‌کند که چنین تنوع آبزیان در یک تالاب در نوع خود مثال‌زدنی است. همه این محاسن دست‌به‌دست هم داده تا سولوکلی به یکی از متنوع‌ترین زیست‌بوم‌های ایران‌زمین تبدیل شود. کاملاً مشخص است تنوع گونه‌‌های جانوری، جذابیت های دیدنی بیشتری به این منطقه اضافه می‌کند و خاطره‌های خوشی را از برخورد با حیوانات مختلف در ذهن گردشگران باقی می‌گذارد.

امکانات رفاهی تالاب سولوکلی

هر چقدر از جذابیت‌های این تالاب برای شما بگوییم کم گفته‌ایم. البته به خاطر داشته باشید که این تالاب در منطقه‌‌ای دور از دسترس قرار گرفته و خبری از هرگونه امکانات رفاهی در آن نیست. به این ترتیب قبل از سفر به این تالاب تمام لوازم و تجهیزات ضروری را همراه داشته باشید و برنامه بازدید از این تالاب را به گونه‌ای تنظیم کنید که با مشکلی برای اقامت شبانه روبه‌رو نشوید. در حین گشت‌و‌گذار در این تالاب و نواحی اطراف آن مواظب حیوان‌های وحشی نیز باشید. به عبارتی طوری در این تالاب تفریح کنید که آرامش گونه‌های جانوری آن به خطر نیافتد.

مسیر دسترسی



تالاب سولوکلی دقیقاً همان مکانی است که گردشگران علاقه‌مند به گونه‌‌های جانوری و محیط‌زیست رؤیای سفر به آن را دارند. به شما قول می‌دهیم از سفری که به تالاب سولوکلی خواهید داشت، دست خالی بیرون نخواهید آمد و کوله‌باری از خاطره‌های خوش و عکس‌ها و فیلم‌های دیدنی و ماندگار از این سفر به سوغات خواهید آورد. ازآنجایی‌که سفر به مکان‌های زیست‌محیطی زیبا و دیدنی نیازمند اطلاعات بیشتری است، پیشنهاد می‌کنیم اگر دانسته‌‌های سودمندی از سفر به گلستان و تالاب سولوکلی می‌دانید، ما و دیگر مخاطبان سایت ره بال را در قسمت نظرات از اطلاعات مفید خود بی‌نصیب نگذارید

برگرفته از مقاله تالاب سولوکلی | کنام ببر مازندران و مکانی خاص برای طبیعت گردی وب سایت blog.rahbal.com


نام:
ایمیل:
* نظر: