bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۲۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۲۰ آذر ۱۳۹۹
بامداد جنوب: نمای خشک، روشی نوین برای پوشش نمای ساختمان است که با مزیت‌های فراوان توانسته توجه سازندگان و مالکان پروژه‌ها را به سوی خود جلب نماید. از اجرای سریع و کم‌هزینه تا کاهش بار مرده‌ی مصالح ساختمانی و ایمنی در برابر زلزله را می‌توان در لیست مزایای این روش نوین برشمرد.

بامداد جنوب:

 نمای خشک، روشی نوین برای پوشش نمای ساختمان است که با مزیت‌های فراوان توانسته توجه سازندگان و مالکان پروژه‌ها را به سوی خود جلب نماید. از اجرای سریع و کم‌هزینه تا کاهش بار مرده‌ی مصالح ساختمانی و ایمنی در برابر زلزله را می‌توان در لیست مزایای این روش نوین برشمرد.

در این مطلب، روش فوق و مزایای آن بررسی و همراه با شما نمونه‌هایی از عکس‌های اجرا شده را مشاهده می‌کنیم.

چرا نمای خشک؟

برای پاسخ به این پرسش بهتر است ابتدا تعریفی کلی از ایده‌ای داشته باشیم که اجرای آن توانسته جایگزین روش‌های قبلی گردد. اتصال مکانیکی و سبک مصالح نما با متریال مختلف، بدون نیاز به ملات و مواد اضافه ویژگی خاص و متمایز اجرای این نوع نمای ساختمان است. این روش که از دهه ۷۰ میلادی در امریکا ابداع و اجرا شده در دو دهه اخیر به نمای ساختمان‌ در کشور ما نیز افزوده شده است. تحول ناشی از اجرای این روش، به اشکال مختلف از جمله صرفه‌جویی در زمان و مواد اولیه، خود را نشان داده است.

اجرای روش نمای خشک ساختمان را چه کسانی انتخاب می‌کنند؟

اجرای سازه‌های ساختمانی با نمای خشک هیچ محدودیتی نداشته و در هر نوع ساختمان قابل اجراست. این روش  امروزه توانسته جای خود را تاحدود زیادی در میان طراحان ایده‌های خلاقانه و طرفداران روش‌های نوین باز کند. تا آنجا که اکثر بناها با طراحی‌های خاص و مدرن در سطح کشور، با این روش نماسازی شده‌اند.

اما مجریان طرح‌های سنتی نیز با آگاهی از مزایای این روش، کم‌کم به آن روی می‌آورند.

برسی اجمالی نمای خشک با عکس از نمونه های اجرا شده


۱۰ مزیت برای کاربرد نمای خشک!


مزیت‌های فراوانی در اجرای این روش نماسازی ساختمان وجود دارد که در ادامه به چند مورد آنها اشاره می‌کنیم.

· وجود چندین لایه و امکان استفاده از فضاهای بین لایه‌ها جهت نصب انواع عایق، جاسازی تاسیسات و اتصالات لازم برای زیرسازی نما:

به دلیل وجود فواصلی بین لایه‌های اجرایی این نوع نما، فضای کافی برای اجرای پنهان تاسیسات و عایق‌کاری ساختمان پدید آمده است. همین موضوع به زیباتر و کاربردی‌تر شدن نما کمک کرده و از زواید اضافه و دست ‌و پاگیر می‌کاهد.

· سرعت بالای اجرا و کاهش شدید پرتی مصالح:

در مقایسه با روش سنتی، نمای خشک دارای مصرف و پرتی مصالح به‌مراتب کمتری است که نقش موثری در کاهش هزینه‌های نماکاری ایفا می‌کند.

· مصونیت در برابر آسیب‌های ناشی از عوامل طبیعی (باد و باران و تابش شدید آفتاب و غیره):

ملات، دوغاب و سایر مصالح در نماکاری سنتی، پس از گذشت مدتی، در برابر عوامل طبیعی دستخوش تخریب و فرسودگی می‌شوند. در این روش جدید، به‌دلیل نصب مکانیکی و حذف مصالح اضافه، ساختمان در برابر این‌گونه عوامل مصونیت دارد.

· عایق در برابر رطوبت و حرارت بالا و کاربردی در انواع آب و هوا و اقلیم‌های گوناگون:

وجود خواص عایق رطوبت و دما، ساختمان‌هایی با نمای خشک را به مجموعه‌هایی مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی تبدیل می‌کند.

· وزن پایین و ایمنی بالا در برابر زلزله و حوادث طبیعی:

کاهش مصالح اضافه در اجرای این نوع نمای بنا، با سبک کردن بار مرده ساختمان، آن را در برابر زلزله مقاوم و صدمات ناشی از تخریب را به‌شدت کاهش می‌دهد.

· تنوع در متریال و امکان انتخاب‌های متفاوت:

اجرای نمای خشک با مواد اولیه متفاوتی صورت می‌گیرد. وسعت دایره این تنوع، امکان برآورده شدن سلیقه‌های مختلف را فراهم آورده است. تا جایی که تقریبا در همه موارد اجرای آن، رضایت خاطر کارفرما از اجرای پروژه حتمی است.

· ترمیم، تغییر و بازسازی نما در حداقل زمان و با کمترین هزینه:

عدم استفاده از ملات و مصالح ساختمانی سنتی، امکان ترمیم و تغییر نما در کمترین زمان ممکن را در این روش تاحد زیادی بالا برده است.

· امکان صاف‌کاری دیوارهای خارج از تراز با این روش نمای ساختمان

· امکان اجرای وسیع طرح‌های متنوع و متفاوت:

با اجرای این روش، حتی دیوارهای ناشاقول هم، با صرف زمان اندکی به نماهای صاف و صیقلی تبدیل می‌شوند. اجرای این نوع نما، امکان رفع نواقص ظاهری ساختمان را که در گذشته بسیار دشوار بود، با کمترین هزینه و زمان ممکن ساخته است.

برسی اجمالی نمای خشک با عکس از نمونه های اجرا شده


· عایق صدا (آکوستیک) و مناسب برای فضاهای نیازمند به سکوت و آرامش:

این روزها و با وجود آلودگی‌های روز افزون صوتی در سطح شهرها، وجود فضاهای آکوستیک و عایق در برابر صدا، ارزشمند و ضروری به‌نظر می‌رسد. در نمای خشک ساختمان، فضای کافی برای نصب و اجرای لایه‌های عایق در نظر گرفته شده است.

سخن پایانی

در انتها، ضمن تاکید بر مزیت‌های این روش نماسازی ساختمان، مقایسه آن با روش‌های سنتی از هر نظر توصیه می‌شود. به این منظور، بررسی اجمالی هر دو روش همراه با برآورد هزینه‌های مالی، زمان و نیروی کار، لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد. ضمن اینکه مشاهده و بررسی تصاویر نمونه‌های اجرا شده از نمای خشک ساختمان می‌تواند

نظر افراد را به انتخاب این روش جلب نماید.


نام:
ایمیل:
* نظر: