bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۲۷
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۱ - ۲۲ آذر ۱۳۹۹
مطالبه جدی شهروندان بوشهری از شهردار؛
الهام بهروزی: اینجا بوشهر است؛ شهری با مبلمانی معیوب و نازیبا و کوچه‌هایی که در غربت بی‌توجهی دارد روزبه‌روز زشت و زشت‌تر می‌شوند. بدون اغراق باید اعتراف کرد که بوشهر به‌عنوان مرکز استان از داشتن کوچه‌های استاندارد و تمیز محروم است

الهام بهروزی:

اینجا بوشهر است؛ شهری با مبلمانی معیوب و نازیبا و کوچه‌هایی که در غربت بی‌توجهی دارد روزبه‌روز زشت و زشت‌تر می‌شوند. بدون اغراق باید اعتراف کرد که بوشهر به‌عنوان مرکز استان از داشتن کوچه‌های استاندارد و تمیز محروم است و شاید کمتر از ۵ درصد کوچه‌های این شهر وضعیت مطلوبی دارند وگرنه بسیاری از محلات آن مملو از کوچه‌هایی عریان از درخت با سطحی پر از چاله، با جوی‌های کوچک و بوی نامطبوع هستند که همین مساله موجب شده از زیبایی‌های بصری این شهر کاسته شود.

این در حالی است که این شهر در استانی واقع شده که قطب انرژی کشور شناخته می‌شود و ثروت فراوانی را در خود جای داده است اما مطالبه‌گر نبودن شهروندان آن موجب شده که بوشهر از مبلمانی زشت و بدسیما رنج ببرد! افزون بر این، بوشهر به‌دلیل جای دادن بافت و بناهای شاخص تاریخی با معماری منحصربه‌فرد و کم‌نظیر و سواحل زیبا، شهری توریستی به‌شمار می‌رود که سالانه مسافران و گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌کند.

اما اغلب مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند با دیدن کوچه‌های بدقواره و پر از ناهمواری این شهر با زبانی تاسف‌بار مدیریت شهری را در زیباسازی و استانداردسازی کوچه‌های آن زیر سوال می‌برند؛ زیرا آن‌ها با توجه به پیشینه‌ای که از بوشهر شنیده‌اند، دست‌کم انتظار دارند با شهری روبه‌رو شوند که در عین دیرینگی دارای کوچه‌هایی با بافتاری شکیل باشد. متاسفانه غفلت شهرداری از ساماندهی کوچه‌ها تا جایی است که نمی‌توان تفاوتی میان محلات برخوردار با محلات کمتر برخوردار یافت؛ چراکه در هر دوی این محلات اغلب با کوچه‌هایی با آسفالت‌های بسیار بد، شیب‌بندی غیراستاندارد و عاری از هر گونه پوشش گیاهی روبه‌رو هستیم که این مساله از نشاط فضای شهری کاسته و کوچه‌ها را به گذرگاه‌های سربی و بی‌روح بدل کرده است.

البته در اثر مطالبه برخی از کنشگران اجتماعی، در دوره مدیریت سیدنورالدین امیری، شهردار سابق بوشهر قرار بود در قالب نهضت آسفالت، روكش آسفالت کوچه‌هاي اين شهر بهسازي و مرمت شوند اما به استثناي چند كوچه بقيه كوچه‌هاي شهر نه تنها آسفالت نشدند بلكه برخي از آن‌ها با كندن شدن روكش آسفالت به محلي برای روییدن گیاهان خودرو و زندگی جانوران موذی مثل موش و مگس بدل شدند. هرچند آن زمان این معضل چند باری در جلسات شورای اسلامی شهر بوشهر مطرح ‌شد و برخي از اعضاي جوان و جوياي نام و مال اين شورا هم در اين باره مانيفستي ارائه ‌کردند اما همه آن وعده‌ها در حد یک شوآف رسانه‌ای باقی ماند.

باز این شهر ماند و کوچه‌‌های بدقواره و بدبو و بدسیما! در این باره یکی از شهروندان بوشهری در اعتراض به وضعیت نامطلوب کوچه‌های این شهر به بامداد جنوب گفت: متاسفانه شهرداری بوشهر به دلیل اختلاس‌های چند ماه اخیر و دستگیری برخی از مدیران و اعضای شورای شهر از کار حقیقی خود که همان ساماندهی امور شهری، زیباسازی، بهبود مبلمان شهری، بهسازی کوچه‌ها و... بود، بازمانده است و در مدتی که این نهاد با سرپرستی اداره می‌شد نه تنها کار خاصی صورت نگرفت، بلکه بسیاری از پروژه‌های مهم عمرانی شهر نیز به تعطیلی کشیده شد اما متاسفانه صدای اعتراض کسی هم در نیامد. ظاهرا شهروندان بوشهری رضایت دارند از سوءمدیریت‌ها و زشت شدن سیمای شهرشان!

وی که نخواست نامش فاش شود، ادامه داد: در بارندگی‌های اخیر عمق فاجعه‌آمیز بودن کوچه‌های بوشهر حتی در محلات به‌حساب مرفه‌نشین این شهر مشخص شد. این کوچه‌ها به‌دلیل ساختار غیراصولی با آمدن دو قطره باران به حوض آب تبدیل می‌شوند که پس از فروکش شدن آب با چاله‌های جدید مواجه می‌شویم که جلوبندی ماشین‌های‌مان را به‌شدت تهدید می‌کند. متاسفانه در برنامه‌های شهردار جدید هم فعلا طرح یا فکری برای ساماندهی و بهسازی کوچه‌ها ندیده‌ایم.

این شهروند که به‌شدت از وضعیت کوچه‌های شهر بوشهر شاکی است، تصریح کرد: متاسفانه بوشهر روی پول خوابیده است اما من نمی‌دانم این پول‌ها کجا می‌رود که باید شاهد کوچه‌هایی با روکش افتضاح و پر از نخاله ساختمانی و دست‌انداز باشیم! بدون اغراق باید بگویم داریم در شهری زندگی می‌کنیم که کوچه زیبا ندارد حتی در محلات مرفه‌نشین آن که شامل بیسیم، باهنر، مدرس و... می‌شود ما چیزی به نام کوچه استاندارد، چشم‌نواز، مشجر با آسفالت یکدست نداریم. متاسفانه با کوچه‌هایی مواجه هستیم که تکه‌تکه و پر از دست‌انداز هستند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه از آقای صالحیان، شهردار بوشهر می‌خواهم که هر شب وقت بگذارند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در بوشهر کوچه‌گردی کنند تا عمق معضل کوچه‌های این شهر را با چشم خود ببینند، یادآور شد: متاسفانه مردم بوشهر مردمی خوش‌بین هستند و در عین حال قانع! به همین دلیل است که ما در بسیاری از زمینه‌ها نتوانستیم شاهد توسعه و پیشرفت باشیم.

شهروند دیگری هم در این باره به بامداد جنوب گفت: بوشهر نیاز به یک بازنگری اساسی در طراحی مبلمان شهری و مناسب‌سازی معابر و گذرهای خود دارد. هر چند در سال‌های اخیر ساخت و سازهای خوبی در این شهر صورت گرفته است اما کوچه‌ها حکم غریبه‌ای ناآشنا برای مسوولان شهری دارند؛ چراکه امروز با کوچه‌های بسیار بدشکل و ناموزون روبه‌رو هستیم که به‌دلیل ساخت و سازهایی که صورت گرفته، درخت‌ها و پوشش گیاهی آن از بین رفته است و متاسفانه حذف پوشش گیاهی از قاب کوچه‌های شهر به امر عادی تبدیل شده است.

شهربانو بحرینی در ادامه با تاکید بر اینکه چند مدت پیش یکی از همکارانم برای ماموریتی به بوشهر آمده بود، افزود: به اصرار او، تصمیم گرفتم که با ماشین گشتی در شهر بزنیم که در حین این گشت و گذار ناچار مسیرمان از برخی از کوچه‌های شهر عبور می‌کرد. متاسفانه آنقدر وضعیت کوچه‌ها بغرنج بود که چندین بار مجبور شدم از او عذرخواهی کنم ولی دوستم می‌گفت: ای کاش مسوولان شهرتان این کار را می‌کردند که خانه‌های زیبای شهر را با کوچه‌های زشت در نگاه مخاطب به بیغوله‌ای زشت بدل کرده‌اند! واقعا حرفش برایم تلخ بود اما واقعیتی انکارنشدنی است.

وی با اشاره به اینکه در دوره امیری، شهرداری قبلی اتفاقاتی داشت صورت می‌گرفت اما سهم‌خواهی برخی از اعضای شورا که البته به دام قانون هم گرفتار شدند، مانع بزرگی بر سر راه او شد، گفت: بوشهر تا زمانی که مدیران دلسوز و باسوادی به خود نبیند، وضعیتش همین خواهد بود. امیدوارم شهردار جدید که خود از شهر تاریخی یزد به بوشهر آمده، راهی برای زیباسازی این بندر تاریخی که همواره نامش در تاریخ و فرهنگ ایران می‌درخشد، بیابد و با نیازسنجی و شناسایی چالشهای شهری جلوه زیبایی به بوشهر ببخشد. واقعا مایه تاسف است که بوشهر با آن همه ظرفیت و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری که دارد، نتوانسته دارای چشم‌انداز زیبایی باشد. این در حالی است که بوشهر باید به شهری تبدیل شود که در کنار سواحل بی‌نظیرش، از خیابان‌ها و کوچه‌هایی زیبا و مناسب با شهریتش برخوردار شود تا ناچار نباشیم در مقابل مهمانان‌مان به‌خاطر بافتار زشت کوچه‌هایش سر خم کنیم.

بحرینی در پایان با یادآوری اینکه بافت تاریخی بوشهر از مجموعه بناهای شکیل با معماری چشم‌نواز و کوچه‌هایی باریک اما مهندسی‌شده‌ای ساخته شده است که نگاه هر ببینده‌ای را به خود جذب می‌کند، افزود: این مجموعه همواره برای همه دیدنی است. از این رو، برخی از کوچه‌های بافت مرمت و بهسازی شده‌اند که زیبایی آن را دوچندان کرده اما برخی از آن‌ها به مسیری خاکی بدل شده‌اند که رفت و آمد اهالی بافت تاریخی را به‌ویژه در این فصل که شاهد باران‌های چند روزه هستیم، مختل می‌کند. بنابراین از دید من ضرورت دارد که شورای اسلامی و شهردار یکی از جلسات هفتگی شورا را به بررسی وضعیت کوچه‌های شهر اختصاص بدهند؛ چراکه این موضوع کمی نیست که از توجه آن‌ها خارج شده است.

شاید استفاده از ترکیب «کوچه‌های زشت» برای کوچه‌های شهری چون بوشهر اصلا خوشایند نباشد اما باید واقع‌بین بود و پذیرفت سهم این شهر نباید کوچه‌هایی پر از چاله، بی‌روح، تهی از المان‌های شادی‌بخش و روح شهری باشد. به‌نظر می‌رسد زمان آن رسیده است که شهردار جدید بوشهر، بهسازی و بازنگری در طراحی کوچه‌های شهر را در کنار دیگر اولویت‌های خود قرار بدهد؛ چراکه زیباسازی کوچه‌های یکی از مطالبات جدی شهروندان بوشهری است که از اولویت‌های شهرداری خارج شده است. این در حالی است که با زیباشدن کوچه‌ها خواه ناخواه شاهد انقلابی در سیمای شهر و پیش رفتن آن به سمت زیبایی خواهیم بود. همچنین با بهبود و اصلاح ساختار کوچه‌ها از حجم مشکلاتی که برای ساکنان و عابران آن پیوسته ایجاد می‌شود كاسته خواهد شد. این مایه تاسف است که در مرکز استان ما همچنان شاهد وجود کوچه‌های خاکی و پر از زباله و نخاله هستیم و این اصلا زیبنده شهری مثل بوشهر نیست. امید می‌رود، حسین صالحیان، شهردار فعلی شهرداری بوشهر که نگاه ویژه‌ای به حوزه فرهنگ و مدیریت شهری دارد، بازسازی آسفالت، بهسازی و ترمیم و درختکاری کوچه‌های شهر را در دستور کار خود قرار دهد و با تعریف طرح‌های تشویقی شهروندان را به زیباسازی کوچه‌های محل سکونت خود ترغیب کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: