bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۵ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹
به لحاظ کمی و کیفی؛
مژده پاینده: کم‌فروشی در برخی از جایگاه‌های سوخت موضوعی است که مدت‌هاست صدای اعتراض بسیاری از مردم را بلند کرده است، اما آن‌چه بازرسی‌ها در استان بوشهر نشان داده جایگاه‌های عرضه سوخت در این استان تاکنون تخلفی در این خصوص نداشته‌اند.

مژده پاینده: کم‌فروشی در برخی از جایگاه‌های سوخت موضوعی است که مدت‌هاست صدای اعتراض بسیاری از مردم را بلند کرده است، اما آن‌چه بازرسی‌ها در استان بوشهر نشان داده جایگاه‌های عرضه سوخت در این استان تاکنون تخلفی در این خصوص نداشته‌اند.

بطری یک لیتری را زیر نازل بنزین می‌گیرد و نمایش‌گر پمپ‌بنزین که صفر است بعد از پرشدن بطری رقم ۹/۵ لیتر را نمایش می‌دهد. این یکی از هزاران فیلمی است که این روز‌ها در فضای مجازی دست به‌دست می‌شود و ادعا می‌کند جایگاه‌های سوخت کم‌فروشی می‌کنند. هر چند مدتاین شایعه پررنگ‌تر می‌شود که پمپ‌بنزین‌ها در فروش بنزین تقلب می‌کنند و به اندازه‌ای که روی شماره‌انداز‌های دستگاه‌ها دیده می‌شود، بنزین نمی‌فروشند. خالی شدن باک بنزین یا بازگشت آمپر بنزین به حالت اول از سوخت گیری هم ازجمله مشکلاتی است که افراد زیادی با آن رو‌به‌رو شده‌اند، به‌صورتی که بعضی از مصرف‌کنندگان به این موضوع اعتقاد دارند که ممکن است برخی از جایگاه‌داران کم فروشی یا آب‌وهوا قاطی بنزین کنند. این اتفاقات در سال‌های اخیر بار‌ها رخ داده است.

بنزین همواره مورد توجه ایرانی‌ها بوده و البته بعد از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت، بحث کم‌فروشی آن نیز در پمپ‌بنزین‌ها نقل هر محفلی شده است. سوختی که همواره بر تمام ارکان اجتماعی و اقتصادی کشور سایه انداخته و هر تغییری در آن می‌تواند کل مناسبات را تغییر دهد. با اعلام سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین در بامداد روز ۲۴ آبان پارسال، بنزین سر خط اخبار روز ایران شد. اما با گذشت بیش از یک‌سال از سهمیه‌بندی بنزین، هم‌چنان این موضوع مورد توجه است و هر روز بحث جدید و فیلمی تازه در فضای مجازی منتشر می‌شود که ادعا می‌کند در جایگاه‌های سوخت کم‌فروشی بنزین و در موارد اندکی بنزین بی‌کیفیت عرضه می‌شود.

در این راستا بار‌ها توصیه شده که اگر مردم در هر جایگاهی تخلفی دیدند، به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اطلاع دهند و منتظر بمانند. این شرکت تیم نظارتی خود را با تجهیزات کنترل کمی به جایگاه مذکور اعزام می‌کند و چنان‌چه تخلف جایگاه اثبات شود، به شدیدترین شکل ممکن جریمه خواهد شد. اما درباره جریمه‌ای که در انتظار جایگاه‌های متخلف است نیز باید گفت که مقدار اضافی تلمبه تا زمانی که کنترل، تنظیم و فروخته شد، محاسبه شده و شماره توتالیزه آن نوشته و این شماره تا شماره همان روز برداشته می‌شود.

برای مثال اگر عدد ۱۰ هزار لیتر ثبت شود، در این ۱۰ هزار لیتر مشخص می‌شود که در هر ۲۰ لیتر چند سی سی کم‌تر فروخته شده است. این نرخ محاسبه و جایگاه به نرخ فوب خلیج فارس جریمه می‌شود و هر هفته همه جایگاه‌های کشور کنترل کیفی می‌شوند. درواقع فرآورده نزدیک به ۴۰۰۰ جایگاه کنترل کیفی می‌شود و ۵۰ هزار تلمبه هم ماهانه از سوی شرکت ملی پخش کنترل می‌شود.وزیر نفت پیش‌تر در این‌باره اعلام کرده بود که اگر چنین تخلفی در جایگاه‌ها رخ دهد، مردم باید آن را به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منعکس کنند؛ چراکه این مساله علاوه بر اینکه جنبه کیفری دارد، شرکت پخش به‌عنوان یک موضوع انضباط مدیریتی با آن برخورد خواهد کرد و جرائمی اعمال خواهد شد.لازم است مردم نیز در زمان سوخت‌گیری دقت کافی را داشته باشند، شیوه صحیح سوخت‌گیری و توجه به مسائلی که متوجه تخلف جایگاه‌ها شوند، موضوعی است که ما از همه مردم خواستاریم.

اغلب شکایت‌ها برای کم‌فروشی بنزین مربوط به این است که همراه با بنزین هوا وارد باک خودرو می‌شود و این امر را به‌دست‌کاری در نازل مربوط می‌دانند. مالکان خودرو که به پمپ‌بنزین‌ها مراجعه می‌کنند، مدعی هستند که بنزین با هوا راهی باک خودرو می‌شود و این موضوع باعث‌شده تا با طی مسافت کوتاهی، نشان‌گر باک بنزین خودرو پایین بیاید. افرادی دیگر آ‌ن‌سوی ماجرا معتقدند کیفیت بنزین در جایگاه‌های مختلف متفاوت است، به این صورت که بنزین برخی جایگاه‌ها دوام بیشتری در باک دارد و برخی دیگر در اصطلاح زود می‌پرد. در کنار این دو، اما افرادی نیز هستند که فرایند سوخت‌گیری را بر عهده کارگران جایگاه می‌گذارند. این افراد معتقدند برخی کارگران بنزین کم‌تری تحویل می‌دهند، اما پول بیش‌تری می‌گیرند.

آن‌چه بیش‌تر خاطر‌ها را مکدر و صدای اعتراض‌ها را رساتر کرده کم‌فروشی بنزین است تا بی‌کیفیتی آن. سوختی که بیش از یک‌سال است ایرانی‌ها به‌جای هزار تومان، هر لیترش را سه هزار تومان می‌خرند و حاضر نیستند به سادگی از کنار آن بگذرند. مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه بوشهربا بیان اینکه طبق برنامه، جایگاه‌های سوخت استان به‌طور منظم کنترل می‌شوند عنوان کرد: به فاصله هر ۱۵ الی ۲۰ روز جایگاه‌های سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه بوشهر کنترل و بازرسی می‌شود علاوه بر این، اداره کل استاندارد استان بوشهر هم طبق برنامه خود به‌صورت محسوس و نامحسوس جایگاه‌های عرضه سوخت را کنترل می‌کند و گواهی لازم را برای جایگاه‌داران صادر می‌کند. البته خوش‌بختانه تاکنون تخلفی در استان برای ما محرض نشده است.

مسعود نیکتاج ضمن اشاره به اینکه بنزین قبل از ارسال به جایگاه‌های سوخت در آزمایشگاه‌های مرجع تائیدیه لازم را دریافت می‌کند، بیان کرد: هر ماه چهار نوبت کیفیت بنزین و دو نوبت کمیت آن در جایگاه سوخت کنترل می‌شود. مردم اطمینان داشته باشند که بنزین موجود در جایگاه‌های استان به لحاظ کیفی، استاندار‌های لازم را دارد. بنزین یورو۴ در شهرستان‌های عسلویه، کنگان، جم و بندر بوشهر توزیع می‌شود.

حالا که حرف‌وحدیث‌ها درباره سوخت خودروهای ایرانی تمامی ندارد کارشناسان معتقدند که داستان فروش آب و هوا همراه بنزین، ماجرایی قدیمی است، اما در مقطعی از زمان که کوچک‌ترین اتفاقی در فضای مجازی با بازتابی گسترده رو‌به‌رو است و اخبار سریع‌تر از همیشه منعکس می‌شوند بهتر است کسانی که نسبت به سلامت جایگاه‌داران شک دارند ابتدا از سلامت خودرو خود مطمئن و سپس اگر تخلفی دیدند به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اطلاع دهند.

زیریک-نوری، حامی محیط زیست

بامداد جنوب: قرارداد اجرای طرح زیست محیطی بازیابی گاز‌های مشعل پتروشیمی نوری با یک شرکت داخلی امضا شد.

با امضای قراداد طرح «بازیابی گاز‌های مشعل» شرکت پتروشیمی نوری که برای نخستین‌بار در کشور انجام می‌شود، نه‌تنها گاز‌های ارسالی به مشعل این ‏پتروشیمی برای حفظ محیط زیست خاموش خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود سود خالص سالانه افزایش قابل توجهی داشته باشد. این شرکت برای پیشبرد اهداف کیفی مجتمع، طرح بازیابی گاز‌های ترش مشعل و ‏تولید کود سولفات آمونیوم را اجرا می‌کند که طی آن، گاز‌های هیدروکربنی ترش خروجی واحد‌های ۲۵۰، ۹۵۰ و ۲۷۰، شیرین‌سازی و به محصولات ارزشمندی تبدیل می‌شود. ‏

در استحصال ترکیبات ‏گاز مایع، روشی مبتکرانه، کم‌هزینه و جدید در واحد‌های آروماتیک که مبتنی بر تجربیات مهندسی است، ‏استفاده خواهد شد، همچنین در این طرح ترکیبات گوگردی جدا شده از گاز نیز در واحد جداگانه‌ای به کود شیمیایی ‏آمونیوم سولفات تبدیل می‌شود که با توجه به نیاز بخش کشاورزی از یک‌سو و ازسوی دیگر مشکلات بازاریابی انواع دیگر ‏محصولات جانبی گوگردی استحصال‌شده در دیگر مجتمع‌های شیمیایی، مزیت قابل توجهی به‌شمار می‌رود. از پارسال مراحل برگزاری مناقصه اجرای طرح بازیابی گاز‌های مشعل پتروشیمی نوری آغاز و سرانجام شرکت ایرانی ناموران ‏برنده این مناقصه شد. ‏

مقدار گاز ترش ورودی به این واحد، ۴۵۲ تن در روز است و از گاز شیرین‌شده ۱۹۹ تن در روز به واحد بازیابی ‏ال‌پی‌جی منتقل می‌شود، همچنین خوراک واحد سولفات آمونیوم، گاز اسیدی خروجی از واحد آمین، روزانه حدود ۵۳ تن است. به این ترتیب ظرفیت واحد آمین سالانه ۱۴۹ هزار تن، تولید واحد ‏ال‌پی‌جی‏ سالانه ۶۵ هزار تن و ‏تولید کود سولفات آمونیوم نیز سالانه ۶۰ هزار تن خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح و بازیابی گاز‌های خروجی مشعل، سود خالص حاصل از فروش کود سولفات آمونیوم این شرکت نیز افزایش یابد و در مدت حدود ۳۶ ماه بازگشت سرمایه انجام‌شده این طرح صورت گیرد.

با مشخص شدن شرکت مهندسین مشاور ناموران به‌عنوان برنده مناقصه طرح «بازیابی گاز‌های مشعل» پتروشیمی نوری، آیین امضای قرارداد اجرائی این پروژه با سرمایه‌گذاری حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان دیروز (سه‌شنبه، ۲۵ آذرماه) در شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی برگزار شد. مدیرعامل پتروشیمی نوری در این آیین با بیان اینکه گاز‌های تولیدی در فرآیند‌های این مجتمع در شبکه سوخت مجتمع یا مشعل سوخته می‌شود که این موضوع به یکی از دغدغه‌های جدی ما تبدیل شده بود، افزود: برای بازیابی گاز‌های مذکور، همکاران واحد پژوهش و فناوری طرح‌های مختلفی را بررسی کردند و سرانجام با بررسی طرح تولید کود سولفات آمونیوم، طرح بازیابی گاز‌های مشعل را تدوین کردند.

تقی صانعی، با بیان اینکه گوگرد امروز مشکلی اساسی در عسلویه است و با اجرای این فرآیند شاهد کمک قابل توجهی به محیط زیست خواهیم بود، گفت: البته در اجرای این پروژه بسیار حساس، ایمنی باید در حداکثر استاندارد‌ها رعایت شود تا هیچ مشکلی در زمان بهره‌برداری مجتمع پیش نیاید و امیدواریم در مدت ۲۶ ماه این پروژه به‌دست متخصصان ایرانی ساخته شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: