bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۴۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۴ - ۳۰ آذر ۱۳۹۹
بامداد جنوب: بدون شک بسیاری از مشکلات ترافیکی که به دلیل رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی صورت می‌گیرد، منجر به برهم زدن نظم جامعه می‌شود. همه‌ی ما با احترام به قانون، زندگی مطلوب‌تری خواهیم داشت. پلیس راهنمایی و رانندگی برای جلوگیری از ایجاد اختلال و حفظ حقوق افراد جامعه به اجرای مناسب قوانین رسیدگی می‌کند.



خلافی خودرو شامل چه مواردی می‌شود؟

بامداد جنوب: 

بدون شک بسیاری از مشکلات ترافیکی که به دلیل رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی صورت می‌گیرد، منجر به برهم زدن نظم جامعه می‌شود. همه‌ی ما با احترام به قانون، زندگی مطلوب‌تری خواهیم داشت. پلیس راهنمایی و رانندگی برای جلوگیری از ایجاد اختلال و حفظ حقوق افراد جامعه به اجرای مناسب قوانین رسیدگی می‌کند. جریمه‌های رانندگی که توسط افسر راهنمایی رانندگی صورت می‌گیرد با نام خلافی خودرو شناخته می‌شود. امروزه استعلام خلافی خودرو و پرداخت آن به یک مسئله مهم در میان رانندگان تبدیل شده است. البته به لطف پیشرفت فناوری راههای متفاوتی برای مطلع شدن و پرداخت خلافی خودرو وجود دارد.

«خلافی خودرو یکی از دغدغه‌های بیشتر افراد به‌خصوص رانندگان متخلف است. جالب است بدانید که ۴ نوع جریمه خودرو وجود دارد که عبارتند از تسلیمی، الصاقی، دوربینی و دوبرگی. اگر برای اولین بار قصد گرفتن خلافی ماشین خود را دارید این سوال برایتان ایجاد می‌شود که چگونه از خلافی خودرو خود مطلع شویم؟ یا این‌که چه راهکارهایی برای کم کردن آن وجود دارد؟ آیا برای استعلام خلافی نرم‌افزاری وجود دارد؟ نگران نباشید، در رابطه با تمامی سوالات خلافی، شما را راهنمایی خواهیم کرد.» در این نوشتار قصد داریم ببینیم چه مواردی شامل خلافی خودرو می‌شود؟

موارد جریمه و خلافی خودرو

میزان مبلغ جرایم رانندگی هر سال در حال تغییر است. موارد متعددی در حدود ۴۱ مورد عملکرد خلاف در قانون راهنمایی و رانندگی وجود دارند که مشمول پرداخت جریمه می‌شوند. در ادامه چندین مورد از جرایم رانندگی و خلافی خودرو بیان می‌شود:

· تجاوز از سرعت مجاز تعیین شده برای جاده

· عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی

· انجام حرکات نمایشی مثل در جا زدن، دور زدن، یا حرکت موتور سیکلت روی یک چرخ

· سبقت غیر مجاز در جاده‌های دو طرفه

· حرکت مارپیچ با خودرو یا موتور سیکلت

· عبور وسیله نقلیه غیرمجاز از خطوط ویژه

· عبور وسیله نقلیه از پیاده رو

· عبور وسایل نقلیه از محل ممنوع

· عدم رعایت قوانین حمل بار وسایل نقلیه

· صحبت با تلفن همراه و یا وسایل ارتباطی مشابه در هنگام رانندگی

· حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی

· بی‌توجهی به پرداخت عوارض مقرر در آزادراه‌ها

· رانندگی در حالت نامتعادل مثل مستی و مصرف داروهای روان‌گردان

· تجاوز به چپ از محور راه

· نقص فنی موثر یا نقص در سیستم روشنایی در شب

· سبقت از سمت راست وسایل نقلیه دیگر و یا سبقت از سمت شانه راه

موارد بالا گزیده‌ای از ۴۱ مورد تخلفات و جرایم رانندگی هستند که مشمول خلافی خودرو می‌شوند.

تقسیم بندی جرایم رانندگی

تمامی انواع جریمه‌ها از یک نوع نیستند و به چهار دسته تقسیم بندی می‌شوند. برخی از این جرایم بعد از گذشت دوماه دوبرابر می‌شوند. جریمه دوبرگی، جریمه تسلیمی، جریمه الصاقی و جریمه‌های دوربینی از تخلفاتی هستند که شما ممکن است در لیست خلافی خودروی خود مشاهده کنید. در ادامه قصد داریم هر کدام از انواع این جریمه‌ها را توضیح دهیم.

جریمه تسلیمی

در جریمه‌های تسلیمی برگه‌ی جریمه مستقیما به مالک خودروی متخلف تحویل داده می‌شود. در این نوع جریمه پس از اخطار پلیس مبنی بر توقف خودرو، راننده خودرو را متوقف کرده و برگ جریمه را از افسر راهنمایی و رانندگی می‌گیرد. راننده دو ماه فرصت دارد که نسبت به پرداخت خلافی خودروی خود اقدام کند. در غیر این صورت مبلغ جریمه دو برابر خواهد شد.

جریمه دو برگی

اگر پلیس از شما تخلفی ببیند، دستور ایست را برای خودروی شما صادر می‌کند. حال اگر راننده به صورت عمد و یا غیر عمد از دستور ایست سرپیچی کند. در این‌صورت پلیس تمامی مشخصات خودرو را در برگه‌ی جریمه می‌نویسد و مبلغی مازاد بر مبلغ جریمه برای راننده‌ی متخلف در نظر گرفته می‌شود. جریمه الصاقی


خلافی خودرو شامل چه مواردی می‌شود؟


هر کدام از موارد ۴۱ گانه قانون جرایم رانندگی که صورت بگیرد، شامل جریمه و خلافی خودرو خواهد شد. این نوع خلافی خودرو همان طور که از نامش پیداست، روی خودروی متخلف چسبانده می‌شود و در مواقعی که شخص راننده در محل حضور ندارد این جریمه صورت می‌گیرد. به دلایل مختلفی ممکن است مالک خودرو متوجه برگه‌ی جریمه نشود. در این صورت گاهی اتفاق می‌افتد که شما برای آگاهی از وضعیت خلافی خودروی خود به مراکز پلیس +10 مراجعه می‌کنید یا سعی می‌کنید از روش‌های اینترنتی خلافی خودرو را استعلام کنید. اما در کمال تعجب با لیست بلند بالایی از انواع خلافی‌ها مواجه می‌شوید. در این نوع جریمه نیز مانند جریمه‌ی تسلیمی دوماه فرصت دارید که خلافی خودروی خود را پرداخت کنید. در غیر این صورت پس از گذشت 60 روز مبلغ خلافی خودرو دوبرابر خواهد شد.

انواع خلافی خودرو

نمره منفی در تخلفات رانندگی

ثبت نمره‌ی منفی در گواهینامه و برگه‌ی خلافی خودرو از دیگر عواملی است که می‌تواند حس مسئولیت پذیری افراد را نسبت به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بیشتر کند.

دستور توقیف خودرو

یک سری تخلفات در حین رانندگی منجر به توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ می‌شود. توقیف و انتقال وسیله‌ی نقلیه به پارکینگ توسط ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی صورت می‌گیرد.

جریمه نقدی

مبالغی که در جدول جرایم خودرو عنوان شده است توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشخص می‌شود. بر اساس این جدول مبلغ خلافی خودرو با توجه به جرم انجام شده نوشته می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: