bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۶۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۳ - ۲۰ دی ۱۳۹۹
تصمیم‌گیری برای سهم ۳ درصد نفت در مناطق نفت‌خیز محروم؛
حسین قاسمی: موضوع بودجه 1400 کشور همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تصمیماتی که در مجلس شورای اسلامی گرفته‌شد، باعث‌شده تا سهم استان‌هایی مانند بوشهر و خوزستان و حتی ایلام در بودجه سال آینده به شکل عجیبی کاهش پیدا کند. این موضوع باعث ناراحتی و عصبانیت بسیاری از مردم استان شد و البته از دست شبه‌مسوولان حاکم بر استان بوشهر هم هیچ کاری بر نمی‌آید و آن‌ها نمی‌دانند باید چه کنند.

حسین قاسمی

موضوع بودجه 1400 کشور همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تصمیماتی که در مجلس شورای اسلامی گرفته‌شد، باعث‌شده تا سهم استان‌هایی مانند بوشهر و خوزستان و حتی ایلام در بودجه سال آینده به شکل عجیبی کاهش پیدا کند. این موضوع باعث ناراحتی و عصبانیت بسیاری از مردم استان شد و البته از دست شبه‌مسوولان حاکم بر استان بوشهر هم هیچ کاری بر نمی‌آید و آن‌ها نمی‌دانند باید چه کنند.

با این حال، روند اعتراضات و رایزنی‌های صورت‌گرفته در سطوح عالی نظام باعث‌شده تا بالاخره در کمیسیون تلفیق تصمیمات جدیدی گرفته شود که شاید بر استان‌های بوشهر و خوزستان هم اثرگذار باشد. با این حال این رایزنی‌ها هم به نظر کارساز نبوده، چرا که تصمیم کمیسیون تلفیق بیش از آنکه به نفع کلیت استان‌های نفتخیز باشد، به صورت موردی و بسیار جزئی اجازه کار تملک دارایی را داده است.

سهم استان بوشهر با درآمدش همخوانی ندارد

نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی که سر و صدای زیادی هم ندارند و بابت این مساله با انتقاد شدید مردم روبه‌رو شده‌اند، در تلاش هستند تا به هر شکل ممکن این وضعیت را تغییر دهند. یکی از این نماینده‌ها روز گذشته در گفت‌وگویی سهم استان بوشهر در بودجه کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: استان بوشهر نقش مهمی در تامین بودجه و درآمد کشور دارد ولی از این سرانه در درآمدهای استانی بی‌بهره است.

وی که اقداماتش در طول شش ماه گذشته به هیچ عنوان مورد پسند مردم استان، به ویژه حوزه انتخابیه‌اش نبوده با اشاره به ظرفیت‌های استان بوشهر در تامین بودجه و درآمد کشور در بخش‌های بنادر، گمرکات، نفت، گاز، پتروشیمی تصریح کرد: استان بوشهر بر روی گنج دنیا تکیه دارد و پایتخت انرژی و اقتصادی ایران است ولی متاسفانه در بخش‌های مختلف دچار محرومیت و کمبودهایی است.

این نماینده بوشهری با بیان اینکه با توجه به نقش استان بوشهر در درآمدهای کشوری، ولی از سهم ناچیزی از اعتبارات برخوردار است تصریح کرد: ان‌شاءالله در سال 1400 این مهم پیگیری می‌شود تا بتوان بخشی از درآمدهای یاد شده در حق استان بوشهر پرداخت شود.

البته پیش از این گفته شده بود که دو نفر از نمایندگان استان طرح اصلاح قانون انتخابات را امضا کرده و بعد هم دنبال آن راه افتاده تا اصلاحش کنند، موضوعی که نشان می‌دهد عملکرد نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی چندان مناسب نیست و نیاز هست که در این زمینه با قدرت بیشتری وارد شد.

سهم مناطق نفت‌خیز، تملک دارایی

روز گذشته اعلام شد که بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سهم سه درصد نفت در مناطق نفت‌خیز محروم تنها برای اجرای طرح‌های تملک دارایی سرمایه همین مناطق مصرف خواهد شد! مساله‌ای که نشان می‌دهد چیز زیادی باز هم دست این استان‌ها را نخواهد گرفت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق روز گذشته در نشست خبری که به همین منظور برگزار کرد، در تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: براساس مصوبه دولت در لایحه بودجه سال آینده در صورت فروش مازاد بر میزان پیش‌بینی‌شده نفت در سال آینده، می‌تواند منابع حاصله را برای طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای مانند حمل‌ونقل عمومی، تولیدی، دولت الکترونیک، سلامت، آموزش، محیط زیست و تحقیقات صرف کند که بر اساس مصوبه امروز کمیسیون تلفیق بودجه تحقیقات کاربردی و عملی به‌ویژه در حوزه دفاعی، زیرساخت‌های آموزشی و هسته‌ای، آب‌وفاضلاب و طرح‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی نیز به آن اضافه شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس ادامه داد: بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، ۴۰ درصد سهم عوارض از مصرف هر مترمکعب گاز طبیعی برای تامین و استانداردسازی گرمایشی مدارس باید مصرف شود که به موجب مصوبه امروز کمیسیون این رقم به ۵۰ درصد افزایش یافت و مقرر شد، منابع حاصل از آن برای تامین و استانداردسازی گرمایشی ۱۰۰ هزار کلاس درس از طریق سازمان نوسازی و تجهیز مدارس با اولویت مناطق محروم روستایی و عشایری هزینه شود. همچنین مقرر شد، به میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل 5/14 درصد سهم نفت نسبت به گازرسانی روستاها و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام گازرسانی در روستاها و شهرهای کشور با اولویت مناطق محروم، صعب‌العبور، کوهستانی، سیستان‌وبلوچستان و کمتر برخوردار از منابع گازی اقدام شود و هزینه‌های مربوط به گازرسانی مدارس، مساجد، حوزه‌ها، پایگاه‌های مقاومت و پاسگاه‌های ناجا نیز از این محل در همین روستاها قابل تامین است.

رحیم زارع در ادامه با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سهم سه درصد نفت در مناطق نفت‌خیز محروم تنها برای اجرای طرح‌های تملک دارایی سرمایه همین مناطق مصرف خواهد شد، گفت: وزارت نفت در سال آینده مکلف شد تا یک الگوی مصرف گاز خانگی برای اقلیم‌های مختلف کشور را دو ماه پس از تصویب قانون بودجه ۱۴۰۰ تهیه و آیین‌نامه آن را تدوین کند. همچنین وزارت نفت مکلف به فروش میعانات گازی به شرکت‌های داخلی پتروشیمی به‌صورت اعتبار اسنادی داخلی شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس اظهار کرد: به‌موجب مصوبه امروز این کمیسیون درآمد حاصل از واگذاری بنگاه‌های دولتی موضوع سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی باید برای تقویت تعاونی‌ها در کشور هزینه شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه پیشنهادات نمایندگان در بخش هزینه‌ای لایحه بودجه نسبت به دوره‌های قبل افزایش یافته است، گفت: اگر کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ طی این هفته به‌صورت سه شیفت بودجه را بررسی کند، می‌توانیم بخش هزینه‌ای را تا روز پنجشنبه به پایان برسانیم؛ اما در صورت اصرار نمایندگان بر بررسی پیشنهاداتشان در کمیسیون، بررسی بخش هزینه‌ای بودجه تا هفته آینده به‌طول خواهد انجامید.


نام:
ایمیل:
* نظر: