bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۶۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۳ - ۲۰ دی ۱۳۹۹
وضعیت محدودیت‌های کرونایی استان بوشهر در هفته جاری؛
بامداد جنوب: در هفته‌های اخیر آمار شیوع و ابتلاء کرونا در استان بوشهر روند ثابت و گاه کاهشی به همراه داشته است و این انتظار وجود داشت که وزارت بهداشت در تعین وضعیت کرونایی این استان برای هفته جاری تغییراتی را اعمال کند.

بامداد جنوب: در هفته‌های اخیر آمار شیوع و ابتلاء کرونا در استان بوشهر روند ثابت و گاه کاهشی به همراه داشته است و این انتظار وجود داشت که وزارت بهداشت در تعین وضعیت کرونایی این استان برای هفته جاری تغییراتی را اعمال کند.

در همین زمینه دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با اشاره به ابلاغ وزارت بهداشت، وضعیت جدید کرونایی استان بوشهر را اعلام کرد.

دکتر سعید کشمیری روز یکشنبه به رسانه‌ها گفت: براساس رنگ‌بندی نرم‌افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت این استان از لحاظ میزان شیوع ویروس کرونا به حالت آبی درآمد.

به گفته وی طبق مصوبه ستاد کرونا رنگ آبی به معنای وضعیت کم‌خطر نسبت به سایر رنگ‌بندی‌های کرونایی است. در مناطق آبی آمار مبتلایان کمتر از شهرستان‌های زرد است.

کشمیری با بیان اینکه پیش از این‌همه ۱۰ شهرستان بوشهر در وضع زرد قرار داشتند، تصریح کرد: با توجه به اعمال محدودیت‌ها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی امروز همه شهرستان‌های این استان در شرایط آبی کرونایی قرارگرفته است.

وی با تشریح رنگ‌بندی اعلامی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: طبق رنگ‌بندی‌های کرونا قرمز به معنای بسیار پرخطر، نارنجی به‌مثابه پرخطر، زرد مساوی با خطر متوسط و آبی نماد کم‌خطر است.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر تاکید کرد: هرچند استان بوشهر براساس این رنگ‌بندی در شرایط کم‌خطر قرارگرفته است اما هرگونه عادی‌سازی و سهل‌انگاری امکان بازگشت به شرایط بسیار پرخطر کرونایی را به دنبال دارد.

به گفته کشمیری ویروس کرونا از بین نرفته و مردم همچنان باید نسبت به اجرای پروتکل‌های بهداشتی حساس باشند.

همچنین دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر آخرین آمار شیوع و ابتلا ویروس کرونا در استان بوشهر را نیز اعلام کرد.

کشمیری با بیان اینکه در زمان حاضر ۷۹ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری است، افزود: از این شمار ۲۳ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه هستند و ۱۳ نفر به‌وسیله دستگاه تنفس می‌کنند.

به گفته وی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۸۴۲ نفر در استان بوشهر براثر ابتلا به این ویروس جان خود را ازدست‌داده‌اند که از این شمار 835 نفر مبتلای قطعی و هفت مورد مشکوک به کرونا بوده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص آمار کل مبتلایان کرونا در استان بوشهر نیز گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۷ هزار و ۷۵۷ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از افزایش شمار شهرهای در وضعیت قرمز بیماری به هفت شهر و همچنین قرار گرفتن ۱۹۲ شهر در وضعیت آبی این بیماری خبر داد.

دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به تشکیل جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مروری بر وضعیت بیماری در سطح دنیا و کشور داشتیم. ویروس کرونای انگلیسی تقریباً تمام کشورهای اروپایی را درنوردیده و آمریکا همچنان در مرگ‌ومیر رکورد زد و ثبت مرگ بالای ۴۰۰۰ نفر در روز را در آمریکا داشتیم.

به گفته وی در آلمان و انگلستان هم مرگ‌ومیر از مرز ۱۰۰۰ نفر عبور کرد و وضعیت در ایتالیا، اسپانیا و مکزیک نیز به همین صورت است.

رئیسی در خصوص وضعیت شیوع کرونا در ایران نیز گفت: خوشبختانه در ایران روند بیماری به‌گونه‌ای است که ۸۰ درصد در بستری‌ها و ۷۰ درصد در مرگ‌ومیر کاهش آمار داشتیم؛ اما بدانیم این نتیجه رعایت مردم و همکاری مسئولین بوده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه اکنون به‌جز استان‌های شمالی بقیه استان‌ها وضعیت مناسبی دارند، افزود: امیدواریم وضعیت مناسب تداوم داشته باشد. استان مازندران یکی از استان‌هایی است که بیشترین موارد ابتلا را از آنجا داریم و استان گلستان و گیلان هم نیاز به مراقبت بیشتر دارند.

وی در خصوص افزایش شهرهای وضعیت قرمز نیز خاطرنشان کرد: هفت شهر قرمز، ۳۰ نارنجی و ۴۱۱ شهر زرد در کشور داریم. از هفت شهر قرمز شهرهای آمل، ساری، فریدونکنار، قائم‌شهر و نکا در استان مازندران هستند و دو شهر بندرگز و کردکوی در استان گلستان هستند که نیاز به مراقبت بیشتر دارند.

رئیسی با بیان اینکه برخی شهرها نیاز به مراقبت بیشتر دارند، افزود: این شهرها شامل نور، نکا، قائم‌شهر، ساری، فریدونکنار، رامسر، جویبار، تنکابن، آمل در استان مازندران و شهرهای ماسال، لنگرود، رودسر در استان گیلان و شهرهای کردکوی و بند گز در استان گلستان هستند.

وی در خصوص وضعیت فعالیت مشاغل در شهرهای آبی افزود: امروز دو مصوبه مهم داشتیم. در سطح کشور ۴۱۱ شهر وضعیت زرد داریم؛ ولی برخی شهرها میزان بستریشان از حد پایین‌شهرهای زرد پایین‌تر است؛ یعنی ۱۹۲ شهر داریم که میزان بستری بیمار در آن‌ها از دو بیمار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هم کمتر شده است. برای این ۱۹۲ شهر رنگ جدیدی به رنگ‌ها اضافه کردیم تا اعمال محدودیت کمتری در آن‌ها نسبت به شهرهای زرد داشته باشیم و تحت عنوان شهر آبی یاد می‌کنیم. در شهرهای آبی تقریباً تمام مشاغل با رعایت پروتکل‌ها که متعاقباً اعلام می‌شود آزاد هستند و می‌توانند فعال باشند.

رئیسی با بیان اینکه محدودیت تردد بین‌شهری در شهرهای زرد و آبی حذف‌شده است، گفت: در شهرهای زرد و آبی منع تردد بین‌شهری نداریم؛ اما منع تردد ۹ شب تا چهار صبح برقرار است.

وی به مصوبه دیگر جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: کلیات بحث سند ملی واکسیناسیون کشور امروز مصوب شد. تهیه سند مبتنی بر این است که بر اساس شواهد علمی و بررسی‌هایی که انجام شد کمیته‌های تخصصی، این برنامه را تدوین کردند و بر اساس بار بیماری، میزان شیوع بیماری‌های پرخطر و زمینه‌ای هر استان، شهر و شهرستان مشخص‌شده است و با طبقه‌بندی که انجام‌شده تزریق واکسیناسیون در چهار فاز انجام می‌شود.

رئیسی با اشاره به اولویتهای اول تا چهارم دریافت واکسن کرونا تصریح کرد: در فاز اول افراد کادر بهداشت و درمان که مستقیماً با بیماران کرونا سروکار دارند، کسانی که در خانه‌های سالمندان کار می‌کنند و همچنین جانبازان شیمیایی، تنفسی و بالای ۵۰ درصد واکسن دریافت می‌کنند که این فاز تقریباً یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند.

وی با بیان اینکه در فاز دوم سایر گروهای پرخطر مانند سالمندان بالای ۶۵ سال هستند، افزود: به ترتیب اول از ۸۰ تا ۸۵ سال، ۷۵ تا ۸۰ سال، ۷۰ تا ۷۵ سال و... اولویت‌بندی می‌شوند و افرادی بین ۱۶ تا ۶۴ سال که بیماری زمینه‌ای دارند در این فاز هستند. فاز سه برای مراکز تجمعی و افرادی که ریسک کمتری نسبت به فاز دو دارند و نهایتاً فاز چهار عموم مردم هستند. محل تأمین واکسن هم از تولید داخل و واکسن‌هایی که خریداری می‌کنیم خواهد بود.

به گفته وی امروز پیشنهادی داده شد در رابطه با فعالیت فرهنگی و آموزشی در مناطق آبی و برخی مناطق زرد که در دست بررسی است و به‌زودی به اطلاع خواهد رسید.


نام:
ایمیل:
* نظر: