bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۹
با وجود بهره‌برداری غلط و افت فشار گاز؛
مژده پاینده: پالایشگاه بید بلند خلیج فارس که به اذعان برخی از مسوولان قراراست بهمن‌ماه سال‌جاری جشن افتتاح خود را برگزار کند این روز‌ها به‌دلیل افت فشار گاز پارس جنوبی مجبور به دریافت خوراک ازNGL ۹۰۰ پازنان شده است

مژده پاینده 

پالایشگاه بید بلند خلیج فارس که به اذعان برخی از مسوولان قراراست بهمن‌ماه سال‌جاری جشن افتتاح خود را برگزار کند این روز‌ها به‌دلیل افت فشار گاز پارس جنوبی مجبور به دریافت خوراک ازNGL ۹۰۰ پازنان شده است

شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس بزرگ‌ترین طرح گازی (بر اساس تولید) در خاورمیانه است. ساخت پالایشگاه از سال ۱۳۷۹ آغاز و به مدت ۱۷ سال طرح در رکود به‌سر می‌برد تا در سال ۱۳۹۶ فعالیت‌های ساخت دوباره آغاز و سال ۱۳۹۹ تکمیل شد. پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس در ۱۴ کیلومتری شهرستان بهبهان واقع شده و در گستره سه استان خوزستان، کهگیلویه‌وبویراحمد و بوشهر در مساحت بیش از ۳۰۰ هکتار شامل سایت پالایشگاهی و تاسیسات ذخیره‌سازی و همچنین بیش از ۹۰۰ کیلومتر خطوط لوله خوراک و انتقال با اعتباری بالغ بر 4/3 میلیارد دلار به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح غرب آسیا است.

این پروژه راهبردی ملی که با توان متخصصان ایرانی به سرانجام رسیده، موفق به ثبت رکورد بیش از ۶۳ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه منجر به فوت برای نخستین‌بار در تاریخ پروژه‌های ایران شده‌است. سرمایه‌گذاری در تکمیل پروژه با پشتیبانی صندوق توسعه ملی و هارمونی کنسرسیومی از بانک‌های ایرانی شامل بانک‌های پارسیان، صنعت و معدن، تجارت، ملت و سپه تامین شده‌است که بانک سپه عاملیت این کنسرسیوم را برعهده دارد. شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، در نهمین دورهجایزه ملی مدیریت پروژه ایرانبه‌عنوان پروژه برتر کشور معرفی شد و با توجه به شرایط شیوع ویروسکرونادر کشور، این جایزه در محل این شرکت بهمحمود امین‌نژاد، مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس اهدا شد.

پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس که به‌عنوان یک ابرپروژهشناخته می‌شود اکنون به پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی رسیده و گفته می‌شد شاید بهمن امسال، خوراک گاز به این پروژه تزریق شود و این پالایشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه گازی کشور، آماده افتتاح خواهد شد، اما زمان افتتاح رسمی آن به هماهنگی با مقامات رسمی برای حضور و اجرای برنامه افتتاح بستگی دارد. با بهره‌برداری از این پروژه، بخش قابل توجهی از گاز‌های همراه نفت خوزستان به‌جای سوختن در مشعل‌ها، پالایش‌شده و تحویل شبکه سراسری گاز کشور می‌شود.

اما بهره‌برداری غلط و افت فشار گاز در پارس جنوبی این روز‌ها دامن یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های ملی کشور را گرفته تا جایی که به‌رغم سرمایه‌گذاری هنگفت، پروژه مذکور با ۳۰ درصد خوراک مشغول به تولید غیر مستمر است که البته در ادامه این راه و حفظ ظرفیت کنونی آن نیز حرف و حدیث بسیار است. اما نکته حائزاهمیت آنکه مسوولان این پروژه ملی به‌دنبال افتتاح این طرح شاید در بهمن‌ماه سالجاری هستند آن هم طرحی که به‌صورت چراغ خاموش و بدون خوراک لازم و البته استهلاک قابل تامل تجهیزات حساس به‌دلیل بهره‌گیری از خوراک بی‌کیفیت فعلی در حال سپری کردن روز‌های خاکستری خود است!

بنابر اطلاعات به‌دست آمده؛ پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس که به اذعان برخی از مسوولان قراراست بهمن‌ماه سال جاری جشن افتتاح خود را برگزار کند این روز‌ها به‌دلیل افت فشار گاز پارس جنوبی مجبور به دریافت خوراک از NGL ۹۰۰ پازنان شده است. این درحالی است که گفته می‌شود این پالایشگاه برای راه‌اندازی کامل با ظرفیت صددرصد باید دو میلیارد فوت‌مکعب گاز در روز دریافت کند که این رقم در حال حاضر حدود ۶۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز بی‌کیفیت (دارای میعانات) عنوان می‌شود.

نکته نگران‌کننده آنجاست در شرایطی که حدود 5/3 میلیارد دلار برای ساخت این پالایشگاه هزینه گشته و بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در آن به‌دلیل فشار ظالمانه دشمنان، موردتحریم قرار گرفته این روز‌ها به جهت بهره‌گیری از گاز بی‌کیفیت به‌عنوان خوراک دچار مشکلاتی شده‌اند که ادامه روند فعلی و اصرار بر افتتاح این پروژه در شرایط فعلی میتواند منجر به هدرروی سرمایه ملی شود. حال سوال اینجاست که وقتی تاسیسات ذخیره‌سازی و صادرات ماهشهر بیدبلند خلیج فارس هنوز تکمیل نشده است و خطوط خوراک در بسیاری از مسیر‌ها هنوز یا اجرا نشده یا ناقص است، اصرار به افتتاح یک طرح ناقص که تجهیزات آن در حال تخریب‌شدن کامل هستند چیست؟

آن هم در شرایطی که بسیاری از کارشناسان تاکید دارند: بی‌کیفیت بودن گاز ارسالی ازNGL ۹۰۰ به پالایشگاه هم ناشی از اجرائی‌نشدن تاسیسات جداسازی توسط بیدبلند خلیج فارس در محل NGL مذکور است. با این حال به‌نظر می‌رسد این روز‌ها دولت بیش از هر چیز دیگر به تبلیغات گسترده افتتاحیه‌های زودهنگامی محتاج است که پیش ازاین بسیاری از دولتمردان امروز، یاران احمدی‌نژاد را به‌دلیل چنین اقداماتی زیرسوال می‌بردند و امروز خود جا پای کسانی گذاشته‌اند که روزی عملکرد آنان را غیر اخلاقی و غیرفنی می‌دانستند. دراین بین باید دید افتتاحیه این طرح ملی با مشکل روبه‌روشده امروز تا چه اندازه مهم است که سرمایه ملی را در هر ثانیه از تولید ۳۰ درصدی این پالایشگاه بر باد می‌دهند؟

زیریک-چشم‌انداز احیای مصرف جهانی نفت رنگ باخت

بامداد جنوب: محدودیت‌های شدید کرونایی که در سراسر جهان برای مهار شیوع بیماری کووید۱۹ به اجرا گذاشته‌شده، روی فروش سوخت تاثیر منفی داشته و چشم‌انداز بهبود تقاضا برای انرژی در نیمه اول سال ۲۰۲۱ را ضعیف کرده است.

شاخص سخت‌گیری آکسفورد که عواملی نظیر ممنوعیت سفر و تعطیلی مدارس و محل کار را ارزیابی می‌کند، نشان می‌دهد اکثر اروپا اکنون تحت تدابیر شدید قرنطینه قرار دارد. قرنطینه سراسری فعلی انگلیس شاید تا اواسط فوریه ادامه خواهد داشت. دولت آلمان هم محدودیت‌های قرنطینه را تا پایان ژانویه تمدید کرده در حالی که محدودیت‌های رفت‌وآمد بین ۲۰ منطقه در ایتالیا تا ۱۵ ژانویه تمدید شده است. طبق آمار شرکت تام تام، در نتیجه این تدابیر، ترافیک در لندن، رم و برلین اواخر دسامبر و اوایل ژانویه کاهش چشم‌گیری پیدا کرد.

محدودیت‌های سفت‌وسخت در زمینه معاشرت‌های اجتماعی و فعالیت‌های کسب‌وکار در کالیفرنیا که پرجمعیت‌ترین ایالت امریکا و یکی از بزرگ‌ترین بازار‌های خودرو در جهان است، ادامه دارد. بنا بر ترند‌های جابه‌جایی اپل، رانندگی در کل این ایالت روز جمعه ۱۵ درصد در مقایسه با ۱۳ ژانویه سال گذشته کاهش داشت و استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی بیش از ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است. ترافیک جاده‌ای در سانفرانسیسکو اندک مانده و رفت‌و‌آمد در نیویورک‌سیتی که اواخر سال گذشته نشانه‌هایی از بهبود داشت، به‌شدت کاهش پیدا کرده است.

موسسه BCA Research در گزارشی نوشت: این روند‌ها بعید است در هفته‌های آینده به شکل قابل توجهی معکوس شوند و همه‌گیری همچنان چالش کلیدی برای تقاضا برای سوخت در نیمه اول سال ۲۰۲۱ مانده است با این حال شدت آن کمتر از فصل بهار است. تدابیر شدید قرنطینه روی فروش سوخت تاثیر گذاشته و طبق آمار رسمی، میانگین فروش به ازای هر جایگاه سوخت در انگلیس هفته گذشته ۲۱ درصد کمتر از هفته پیش از آن بوده که ناشی از فروش اندک در زمان کریسمس و محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا بوده است.

بنا بر آمار آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضای جهانی برای سوخت در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ به 7/94 میلیون بشکه در روز رسید که تقریبا شش درصد کمتر از مدت مشابه پارسال بود. این آژانس در دسامبر پیش‌بینی کرده بود که تقاضا در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ در سطح مشابهی خواهد ماند. در بحبوحه تجدید محدودیت‌ها، آمار رسمی و صنعتی نشان داد که ذخایر بنزین امریکا و اروپا در هفته گذشته افزایش پیدا کرده است. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا، حجم کلی فرآورده‌های نفتی که هفته گذشته به بازار داخلی عرضه شد، ۱۲ درصد کاهش سالانه داشت.

مصرف بنزین امریکا در سال ۲۰۲۰ به ۸.۰۹ میلیون بشکه در روز در مقایسه با 31/9 میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۱ اندکی بهبود پیدا کرده و به 76/8 میلیون بشکه در روز برسد. بانک امریکایی گلدمن ساکس هفته گذشته با اشاره به تجدید قرنطینه‌ها، پیش‌بینی خود از اوضاع بازار نفت در سه‌ماهه نخست امسال را مورد تجدید قرار دارد و دورنمای آن را ضعیف‌تر ارزیابی کرد. اوپک هفته گذشته اعلام کرد شیوع نوع جدید ویروس کرونا و محدودیت‌های فعالیت‌های اجتماعی، ریسک‌های نزولی بیشتری را برای بازار‌های نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۱ ایجاد کرده است. اکثر اعضای این گروه تولیدشان را در ماه‌های آینده ثابت نگه می‌دارند، اما عربستان به‌صورت داوطلبانه تولیدش را به میزان بیش‌تری کاهش می‌دهد.

تحلیلگران بانک یو‌بی‌اس در یادداشتی نوشتند: اقدام عربستان سعودی نشان‌دهنده تمایل برای دفاع از قیمت‌ها و حمایت از بازار نفت در بحبوحه نگرانی‌های تقاضا به‌دلیل تمدید محدودیت‌های رفت‌وآمد در اروپاست. اما اگر تقاضا به میزان کمتری کاهش پیدا کند، اقدام سعودی‌ها به تسریع روند کاهش ذخایر نفت کمک خواهد کرد و در صورت اجرای برنامه‌های واکسیناسیون، مصرف در سه‌ماهه دوم بهبود پیدا می‌کند. چین هم محدودیت‌های بیش‌تری را در نزدیکی پکن اعلام کرده و شیجیاژوانگ که پایتخت استان هیبی است، خروج همه ساکنان از شهر را در راستای محدودیت‌های کرونایی ممنوع کرده است. محدودیت‌های جدید، ترافیک در این شهر را فلج کرده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: