bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۷۱
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۴ - ۲۲ دی ۱۳۹۹
بامداد جنوب: مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از اجرای عملیات هویت‌گذاری ۳۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین دام در استان بوشهر خبر داد.

بامداد جنوب: مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از اجرای عملیات هویت‌گذاری ۳۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین دام در استان بوشهر خبر داد.

محمدصادق یزدان‌شناس با بیان این خبر گفت: در این ارتباط تاکنون تنها پنج عامل هویت‌گذاری دام در استان بوشهر وجود داشت که به‌تازگی براساس ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی و تفاهم‌نامه منعقدشده بین مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور سازمان نظام‌مهندسی نیز به‌عنوان یکی از مجریان این طرح معرفی‌شده است.

به گفته وی براساس این ابلاغ، سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی باید عملیات هویت‌گذاری در استان بوشهر را رصد کند و سرعت ببخشد و سایر مجریان نیز در کنار فعالیت خود، موظف به همکاری با این سازمان هستند.

وی جمعیت دامی استان بوشهر را یک میلیون و ۱۰۰ هزار رأس دام اعلام کرد و گفت: با توجه به الزام در زمینه پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری جمعیت دامی و اهمیت آن در جلوگیری از قاچاق دام و توزیع نهاده‌ها انتظار می‌رود دامداران در این طرح همکاری کنند.

یزدان‌شناس درباره خرید گوشت قرمز از واحدهای پرواربندی گوساله نیز خاطرنشان کرد: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، شرکت پشتیبانی امور دام موظف به خرید گوشت قرمز از واحدهای پرواربندی گوساله شده است.

به گفته وی براساس دستورالعمل ابلاغی به استان‌ها خرید گوشت گوساله منجمد کارتنی داخلی از واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری بیش از ۲۰۰ رأس گوساله پرواری و براساس معرفی‌نامه سازمان جهاد کشاورزی استان یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها امکان‌پذیر است.

یزدان‌شناس در خصوص شرکت در این طرح تصریح کرد: برای این منظور دامداران می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و دریافت معرفی‌نامه به شرکت پشتیبانی امور دام استان مراجعه نسبت به انعقاد قرارداد و تحویل گوشت قرمز اقدام کنند و مدت این قرارداد حداکثر ۶ ماه و براساس حجم تحویل گوشت قرمز به‌صورت منجمد پنج تکه کارتنی قابل اجراست.

به گفته وی قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز تحویلی بدون استخوان، به‌صورت منجمد پنج تکه کارتنی و تحویل در سردخانه‌‌های شرکت پشتیبانی امور دام ۸۲۵ هزار ریال و نقدی است و شرکت نیز به ازای هر کیلوگرم گوشت تحویلی، مقدار سه هزار و ۸۰۰ گرم جو و یکهزار و ۳۴۰ گرم ذرت به‌صورت مدت‌دار دو ماهه در قبال ضمانت‌نامه‌های بانکی در اختیار دامداران قرار می‌دهد.

یزدان‌شناس با بیان اینکه اگر متقاضی، دامدار نبود و از طرف جهاد کشاورزی معرفی نشده باشد، تاکید کرد: امکان تحویل گوشت قرمز بدون تخصیص سهمیه نهاده‌های دامی و در قالب عقد قرارداد رسمی و دریافت تضامین مربوطه و دستورالعمل ابلاغی وجود دارد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در خصوص تولید نهاده‌های دامی گفت: براساس ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی تأمین نهاده‌های دامی واحدهای روستایی و پرورش دام سبک به‌صورت خوراک دام و طیور، کار تولید این نهاده در استان بوشهر به میزان دو هزار تن، با استفاده از ظرفیت دو کارخانه آغاز شد.

به گفته وی برای این منظور، نهاده‌های دامی مورد نیاز کارخانه‌های خوراک دام، تأمین و در اختیار آن‌ها قرار داده‌شده است و کارخانه‌ها در حال خرید نهاده و تولید خوراک دام به‌صورت کنسانتره دامی (خوراک متراکم تشکیل‌شده از چند نهاده مختلف متناسب با نیازهای دام) به میزان موردنظر هستند.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه هماهنگی لازم با اتحادیه دامداران این استان برای توزیع کنسانتره بین تعاونی‌ها و تشکل‌های دامداران انجام‌گرفته است.، افزود: کنسانتره تولیدی با استفاده از نهاده‌های یارانه‌ای تولید و در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.

یزدان‌شناس با اشاره به مزایای این طرح خاطرنشان کرد: هرچند در این طرح دامداران نسبت به نهاده‌ای خام، هزینه بیشتری برای خرید پرداخت می‌کنند اما با افزایش تولید و بهره‌وری، درآمد بیشتری عاید آن‌ها خواهد شد که نتیجه آن اقتصادی شدن تولید و پایدار شدن پرورش دام در استان خواهد بود.

به گفته وی عمده مشکل واحدهای پرورش دام استان بوشهر به‌ویژه در روستاها، متعادل نبودن جیره‌های غذایی، کمبود انرژی و پروتئین است که با مصرف خوراک دام به‌صورت کنسانتره، همه این کمبودها برطرف می‌شود.

یزدان‌شناس همچنین در خصوص مشکل اصلی واحدهای پرورش‌دهنده دام سبک استان بوشهر نیز گفت: پرورش‌دهنده دام سبک استان بوشهر اعم از گوسفند و بز که از مرتع استفاده می‌کنند، کمبود ریزمغذی‌های مورد نیاز شامل مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری است که نتیجه آن، کاهش بازده تولیدمثلی، مرگ‌ومیر دام‌های بالغ و نابالغ و در نتیجه کاهش بهره‌وری در پرورش دام سبک استان به‌ویژه در شرایط خشک‌سالی است که با استفاده از کنسانتره دامی و تأمین تمام نیازهای دام، ضمن افزایش بهره‌وری و بالا رفتن تولید، درآمد دامداران نیز افزایش می‌یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر: