bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۸۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۳ - ۲۹ دی ۱۳۹۹
یک-شنیده‌ها حاکی از تغییر مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس؛
مژده پاینده: عملکرد ضعیف مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس در بیش از ۸ ماه خدمتش در این سازمان موجی از نارضایتی و انتقاد‌ها را به‌راه انداخته و شنیده‌ها حکایت از رفتن وی و حضور یکی از مدیران ارشد شرکت نفت و گاز پارس در مسند مدیرعاملی برای سازمان منطقه ویژه پارس دارد.

مژده پاینده: 

عملکرد ضعیف مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس در بیش از ۸ ماه خدمتش در این سازمان موجی از نارضایتی و انتقاد‌ها را به‌راه انداخته و شنیده‌ها حکایت از رفتن وی و حضور یکی از مدیران ارشد شرکت نفت و گاز پارس در مسند مدیرعاملی برای سازمان منطقه ویژه پارس دارد.

۲۱ اردیبهشت‌ماه بود که ایرج خرمدل به‌عنوان مدیرعامل جدید سازمان منطقه ویژه پارس منصوب شد پیش از او از آبان‌ماه سال ۹۷، سیدپیروز موسوی در این مسند قرار داشت. در سوابق قبل از نشستن او بر کرسی مدیرعاملی سازمان منطقه ویژه پارس، ۲۶ سال سابقه کار و حضور در منطقه ویژه پارس در سمت‌های مختلف به چشم می‌خورد. او که چندان چهره آشنایی در میان افکار عمومی استان بوشهر نبود در ابتدا با نگاه‌ها و برخورد‌های موافق و مخالف روبه‌رو شد.

برخی رسانه‌ها، استان فارسی بودن او را تیتر کردند و گفتند حضور مدیر غیربومی مصداق بارز تبعیض است، منطق حکم می‌کند وقتی در سازمان یا محدوده‌ای نیروی متخصص توانمند جهت تصدی مشاغل مستقر وجود دارد از توان نیرو‌های بومی که شناخت بیش‌تری بر بافت فرهنگی-اجتماعی منطقه دارند استفاده شود. این رسانه‌ها شایعه اینکه نمایندگان مجلس و مدیران استانی از این تغییر مطلع نبوده‌اند را به یک شوخی شبیه دانستند تا واقعیت. زیرا با فرض دخیل نکردن مسوولان استان در انتخاب مدیر جدید هم باید پذیرفت که در برخی مراحل به‌خصوص در استعلامات به مسوولان استانی رجوع می‌شود و شایعه بی‌اطلاعی آن‌ها را خلاف واقع دانستند.

موافقان خرمدل خواب ندیده را تعبیر نکردند و معتقد بودن باید به او فرصت داد. آن‌ها می‌گفتند هرچند که خرمدل متولد استان بوشهر نیست، اما بیش از ۲۰ سال سابقه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در سطوح مختلف مدیریتی برای آشنایی با مسائل و مشکلات حاکم بر منطقه کفایت می‌کند. موافقان، عمل‌گرایی را ملاک سنجش موفقیت سازمان می‌دانستند و خوش‌بین به این موضوع دل در گرو آینده گذاشته بودند.

هنوز یک هفته از انتصاب خرمدل نگذشته بود که او در واکنش به مخالفان اعلام کرد اشتغال فرزندان استان بوشهر را به‌عنوان یک دغدغه دنبال می‌کنم. او ایجاد بستر‌های تسهیل‌کننده افزایش میزان سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی را وعده داد و شفاف‌سازی امور و پیشگیری از خطا‌های احتمالی، از شیوه‌های اصلاحی و پیشگیری سازمان بازرسی استان در روند مناقصات و معاملات این سازمان را هم مورد تاکید قرار داد. این صحبت‌ها موجب دلگرمی و خوش‌بینی بومی‌ها شد و آن‌ها امیدوار به آینده‌ای خوب شدند.

اما حالا پس از حدود ۹ ماه از به قدرت رسیدن او، آن چه دیده می‌شود با وعده‌ها فاصله‌ای از زمین تا آسمان است. در این مدتمردی که حرف از اشتغال جوانان بومی می‌زد به قلع‌وقمع نیرو‌های بومی موجود در منطقه ویژه پارس پرداخت و این سازمان را جولانگاه نیرو‌های استان فارسی تبدیل کرد تا منطقه ویژه پارس بیش‌تر به منطقه ویژه فارسشباهت داشته باشد.

در حالی که خرمدل از افزایش میزان سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی می‌گفت، اما منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با وجود مزیت‌های خوب از جمله زمین‌های فراوان و قطعه‌بندی‌شده، وجود مواد اولیه و زنجیره تامین، معافیت‌های مالیاتی و سایر مشوق‌ها و نیز بودن پایانه‌بار، بندر و اسکله، فرودگاه و سایر امکانات موجود باز هم در این منطقه شاهد بی‌میلی سرمایه‌گذاران در صنایع پایین‌دستی هستیم تا دیگر وعده خرمدل هم نتواند به خود رنگ واقعیت بگیرد و همچنان خبری از سرمایه‌گذاری خاص و ویژه‌ای شنیده، نمی‌شود.

آلودگی در عسلویه با بی‌مهری منطقه ویژه پارس قوز بالای قوز شده است، ۲۴ پالایشگاه گازی و ۱۴ مجتمع پتروشیمی در عسلویه مستقر است که از این تعداد تنها سه واحد پتروشیمی موفق به کسب امتیاز صنعت سبز از سازمان محیط زیست شده‌اند. سهم گاز‌های آلاینده خروجی این مجتمع‌ها ۹۲ درصد مربوط به پالایشگاه‌های گازی و هشت درصد مربوط به پتروشیمی‌هاست. پالایشگاه‌های گازی از صنایع آلاینده منطقه هستند و به‌طور معمول تصفیه‌خانه فاضلاب کامل ندارند و فقط یک پیش تصفیه روی فاضلاب خروجی خود انجام می‌دهند که تنها موجب رقیق شدن فاضلاب می‌شوند و نیازمند انجام پروسه تکمیلی تصفیه فاضلاب است که انجام نمی‌شود.

یکی دیگر از کانون‌های تشدید آلایندگی در منطقه ویژه، وجود انبار‌های روباز گوگرد و نقل‌وانتقال غیر استاندارد است که با وجود شکایت محیط زیست هنوز اقدامی جهت مکانیزه‌کردن انبار‌های گوگرد مشاهده نمی‌شود. از دیگر منشا‌های آلودگی در منطقه ویژه، گاز منتشرشده ناشی از بدسوزی فلر‌ها و همچنین نشت گاز از پالایشگاه‌های گازی است که تاکنون هیچ‌گونه اقدامی جهت رفع آن انجام نشده است.

با این عملکرد ضعیف شنیده‌ها حکایت از آن دارد که به‌زودی مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برکنار و مدیرعامل جدید منصوب خواهد شد. نامزد این سمت یکی از مدیران ارشد شرکت نفت و گاز پارس خواهد بود که گویا مذاکرات برای جایگزینی وی صورت‌گرفته است و اگر در استعلامات وی مشکلی ایجاد نشود، به‌زودی این تغییرات انجام می‌گیرد. اگر این اتفاق رخ دهد می‌توان خرمدل را از محدود مدیران نفتی دانست که کمتر از یک سال این سمت را در سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برعهده داشته است.

غیر از عملکرد ضعیف و قابل نقد خرمدل با توجه به اینکه وی در تعامل با استان، مدیران استانی و نمایندگان مردم استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی به‌خصوص نماینده جنوب استان بوشهر، نتوانست موفق عمل کند، امکان این که پس از رفتن از سازمان منطقه اقتصادی انرژی پارس، بتواند مسوولیت مهم دیگری در شرکت‌های نفتی و گازی مستقر در استان بگیرد با، اما و اگر‌هایی همراه است. اگرچه خرمدل از ابتدا، سودای بازگشت به spgc و قرار گرفتن در جایگاه مدیر ارشد این شرکت را در سر داشته، اما در صورت برکناری از مدیریت سازمان منطقه اقتصادی انرژی پارس، راه طولانی برای در اختیار گرفتن مدیریت spgc دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: