bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۸۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۹
نخسیتن رویداد فرهنگی «آوای گاز» به همت شرکت گاز استان بوشهر برگزار می‌شود:
الهام بهروزی: شرکت گاز استان بوشهر یکی از شرکت‌های است که در سال‌‌های اخیر در استای مسوولیت‌های اجتماعی خود در بعد آموزش و فرهنگ‌سازی گام‌های استواری برداشته است. این شرکت تا پیش از تغییر سیاست‌های جدید وزارت نفت در حوزه فرهنگ، فعالیت‌ها و برنامه‌های شاخصی را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کرد

الهام بهروزی

شرکت گاز استان بوشهر یکی از شرکت‌های است که در سال‌‌های اخیر در استای مسوولیت‌های اجتماعی خود در بعد آموزش و فرهنگ‌سازی گام‌های استواری برداشته است. این شرکت تا پیش از تغییر سیاست‌های جدید وزارت نفت در حوزه فرهنگ، فعالیت‌ها و برنامه‌های شاخصی را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کرد که البته برخی از این برنامه‌ها به‌دلیل هزینه کم و محتوای ارزشمندی که دارند حتی با اعمال سیاست‌های جدید وزارت نفت متوقف نشده‌اند ‌و همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند و توانسته‌اند نگاه مردم را به خود جذب کنند و اطلاعات مفیدی را در زمینه چگونگی استفاده بهینه از گاز طبیعی و رفاه اجتماعی به آن‌ها منتقل كنند.

شركت گاز استان بوشهر حتي در اين ايام كه كرونا گريبان كشور و به‌تبع استان را گرفته است هم دست از كار نكشيده است و با توليد محتواهاي شاد و مفيد به امر آموزش و فرهنگ‌سازي در ميان جامعه هدف خود مبادرت مي‌ورزد. اين شركت با توليد برنامه راديويي «ندای گاز» ارتباط خود را با مشترکانش حفظ کرده است اما در سال جاری کوشیده است تا این ارتباط را بسط بدهد و افزون بر اینکه صدای خودش را به گوش مخاطب برساند، با راه‌اندازی نخستین رویداد فرهنگی «آوای گاز» بستری را فراهم کرده تا این بار صدا و نیازهای جامعه هدف خود را در حوزه‌های گازرسانی شهری و روستایی، محیط زیست و... بشنود.

دبیر نخستین رویداد فرهنگی «آوای گاز» و مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان بوشهر با بیان اینکه شرکت گاز استان بوشهر در راستای پویش سبز گازرسانی و گازرسانی حداکثری (۹۸ درصد) در سطح استان در مدت زمانی قریب به ۱۲ سال به سرانجام رسیده است و همزمان با ۱۰ سالگی تولید و پخش برنامه رادیویی «ندای گاز» نخستین دوره رویداد فرهنگی «آوای گاز» را به‌صورت استانی در اسفندماه ۹۹ برگزار می‌کند، به بامداد جنوب گفت: این رویداد فرهنگی با هدف آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی و ارائه الگوی متناسب، مشارکت ذی‌نفعان در راستای اطلاع‌رسانی عملکرد شرکت گاز استان و معرفی فعالیت‌ها به افکار عمومی، شناسایی و استفاده از نیروهای مستعد و خلاق برای ارتقای سطح کیفی و کمی در فرایند تولید محتوا و تشویق، ترغیب و استفاده از توانمندی هنرمندان عرصه رادیو و صدا در زمینه تولید محتوا مرتبط با صنعت گاز برنامه‌ریزی و اجرایی شده است.

ابراهیم عباسی در ادامه در خصوص بخش‌های این رویداد فرهنگی توضیح داد: نخستین رویداد فرهنگی «آوای گاز» در سه بخش خاطره و داستان، مستند رادیویی و نمایش رادیویی برگزار می‌شود. به آثار برگزیده این رویداد جوایز ارزنده‌ای تعلق خواهد گرفت. البته قابل ذکر است که افزون بر سه اثر برتر در هر بخش، این رویداد دو جایزه ویژه نیز دارد که یکی جایزه ویژه دبیر رویداد فرهنگی (به تشخیص دبیر رویداد فرهنگی «آوای گاز» دیپلم افتخار و مبلغ سه میلیون تومان به اثری که به‌‌طور ویژه به یکی از فعالیت‌ها با خدمات شرکت گاز استان بوشهر می‌پردازد، اهدا خواهد شد) و دیگری جایزه ویژه هیات داوران است (به تشخیص هیات داوران به بهترین اثر در هر سه بخش که با موضوعات این رویداد فرهنگی به صورت خلاقانه و با فرم و محتوایی تازه و نو تهیه شده باشد، تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ سه میلوین تومان اهدا خواهد شد).

به گفته دبیر نخستین رویداد فرهنگی «آوای گاز»، پیش از این در کلیه برنامه‌‌های تولید‌مان این مخاطب بود کهصدای ما را شنید ولی کمتر فرصت شد که ما انتظارات، خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها را بشنویم. از این رو، آمدیم و رویداد فرهنگی «آوای گاز» را راه‌اندازی کردیم باه این منظور که ما هم در موضوعات پنجگاه این رویداد نظر و نیاز مخاطبان را بشنویم.

وی در خصوص موضوعات محوری نخستین رویداد فرهنگی «آوای گاز» یادآور شد: «گاز و مصرف ایمن و بهینه»، «گاز و رفاه و آسایش اجتماعی»، «گاز و محیط زیست»، «گاز و توسعه پایدار» و «گازرسانی روستایی و مهاجرت معکوس» موضوعات این رویداد فرهنگی را تشکیل می‌دهد. علاقه‌مندان برای حضور در این رویداد باید ابتدا با مراجعه به سایت شرکت گاز استان بوشهر به در قالب فرمت‌های شانی WWW.NIGC_BOUSHEHR.IR فرم ثبت نام را پر کنند. آنها تا یکم اسفندماه سال جاری فرصت دارند که آثار صوتی خود را MP3 و WAV به‌صورت فایل فشرده (ZIP.RAR) به دبیرخانه این رویداد به نشانی WWW.NIGC_BOUSHEHR.IR ارسال کنند. متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن‌های ۲-۰۷۷۳۱۶۶۴۲۶۰ تماس برقرار کنند.

عباسی با تاکید بر اینکه هر متقاضی حداکثر هفت اثر می‌تواند به نخستین رویداد فرهنگی «آوای گاز» ارسال کند، افزود: زمان آثار نباید بیشتر از هفت دقیقه باشد. همچنین تنهادآثاری مورد تائید دبیرخانه است که صاحب اثر متقاضی حضور باشد. مبنای ارزیابی آثار بر اساس اصول اولید برنامه‌های رادیویی است. آثار ارسالی به دبیرخانه در صورتی برخورداری از کیفیت مطلوب از شبکه‌های مجازی مرتبط با این رویداد فرهنگی پخش خواهد شد. تکمیل فرم ثبت نام و ارسال اثر در این رویداد فرهنگی به‌منزله قبول مقررات آن است و پس از آن امکان خارج کردن اثر از رویداد وجود ندارد. شرکت در این رویداد برای عموم آزاد است.

دبیر نخستین رویداد فرهنگی «آوای گاز» در مورد هیات دواران این رویداد تصریح کرد: این رویداد را بر مبنای شنیدن صدا گذاشتیم چون از عکس می‌توان تفسیرهای متعددی کرد ولی صدا در بخش خاطره، داستان و نمایش و مستند رادیویی، مخاطب می‌تواند خیلی راحت‌تر حرف‌ها و خواسته‌هایش را بیان کند. ما تلاش کردیم در حوزه داوری از اساتید مطرح حوزه صدای استان استفاده کنیم. بنابراین استاد شاهرخ سروری، شاهین بهرام‌نژاد و فاطمه آذربان آثار ارسال شده به نخستین رویداد فرهنگی «آوای گاز» را مورد داوری و بررسی قرار می‌دهند که در نهایت آثار برتر ۲۱ اسفندماه در آیین اختتامیه این رویداد معرفی خواهند شد. البته لازم به یادآوری است که آثار برگزیده نخسیتن رویداد فرهنگی «آوای گاز» هم از برنامه رادویی «ندای گاز» و هم دیگر کانال‌های ارتباطی شرکت گاز استان بوشهر پخش و منتشر خواهد شد.

وی در بخش دیگری از گفته‌های خود گفت: همواره در بحث‌های تئوری سازمانی و در استراتژی هر شرکت، ذی‌نفعان از عناصر کلیدی و تاثیرگذار برای رسیدن به اهداف متعالی آن سازمان به شمار می‌روند. بنابراین همیشه برقراری ارتباط با این ذی‌نفعان از کانال‌های متعددی صورت می‌گیرد. از این رو، شرکت گاز استان بوشهر هم درگاه‌ها و کانال‌های ارتباطی مختلفی را برای برقراری ارتباط با مشترکان و مخاطبان خود در نظر گرفته است و معمولا هر سال با توجه به شرایط و ساختارهای نو، کانال‌های جدیدتری هم راه‌اندازی می‌کند تا بتواند به شکل موثرتری با ذی‌نفعان خود ارتباط برقرار کند.

عباسی با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های ارتباطی که در این زمینه ایجاد شد، یک برنامه رادیویی به نام «ندای گاز» است که قریب به ۱۰ سال از عمر آن می‌گذرد، افزود: این برنامه رادیویی برای اولین بار در میان استان‌های گازی کشور اجرا شده است که تمام آیتم‌های آن از سوی خود شرکت گاز استان بوشهر تهیه و تولید و از صدای مرکز استان بوشهر هر هفته به مدت ۳۰ دقیقه در سه تایم ۱۰ دقیقه‌ای پخش می‌شود که خوشبختانه در این مدت بازخوردهای خیلی خوبی داشتیم هم از نظر انعکاس فعالیت‌ها و عملکرد شرکت گاز و هم از نظر بازخورد مخاطبان و ذی‌نفعان.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان بوشهر با بیان اینکه در بعد دریافت بازخوردها ما به مدت پنج سال است که یک پژوهش علمی را با همکاری دانشگاه خلیج فارس داریم انجام می‌دهیم، گفت: در این پروژه از ذی‌نفعان شرکت گاز استان در خصوص کیفیت نحوه خدمات‌رسانی این شرکت نظرسنجی می‌شود. یکی از محورهای این نظرسنجی را کانال‌های ارتباطی ما تشکیل می‌دهد که متشکل از صدا و سیما، فضای مجازی و تلفن گویا سنجش است که خوشبختانه در این پژوهش برنامه رادویی «ندای گاز» جزء برنامه‌های تحسین‌شده از سوی مردم بوده که توانسته ارتباط موثری میان شرکت گاز و مردم ایجاد کند.

وی با اشار به اینکه البته ما بر اساس بازخوردهایی که از این پژوهش علمی می‌گيريم به ارتقاي كانال‌هاي ارتباطي خود همت مي‌ورزيم تا به‌شكل مطلوب‌تري بتوانيم ارتباط خود را با ذي‌نفعان و مشتركان‌مان شركت گسترش و توسعه بدهيم، تاکید کرد: در اين راستا، از دو سال پیش اقدام به راه‌اندازی صفحه اختصاصی شرکت گاز استان به نشانی «@nigc_boushehr» اقدام و سعی کردیم به‌صورت اختصاصی به تولید محتوا بپردازیم؛ یعنی با استفاده از ظرفیت بومی و فرهنگی و محلی استان در زمینه ایمنی و رفاه اجتماعی مشترکین، فرهنگ‌سازی در استفاده بهینه از گاز و... محتواهای آموزشی و مفید تولید می‌کنیم که در کنار آن عملکرد و موفقیت‌های شرکت گاز هم منعکس می‌شود.

عباسی در ادامه با اشاره به اینکه در بعد فرهنگ‌سازی معتقدم که زمان آموزش‌های مستقیم دیگر به سر رسیده است، افزود: بنابراین در حال حاضر بهترین شکل آموزش این است که از سنین پایه و به‌صورت غیرمستقیم شروع شود. در همین راستا ما از حدود سه سال پیش برنامه شاد آموزشی و باکیفیتی (۳۵۰۰ ساعت آموزش) را به‌نام «همیار گاز» در سطح استان برای کودکان اجرا کردیم که خوشبختانه این آموزش‌ها از طريق كودكان (دانش‌آموزان سوم تا پنجم دبستان) به درون خانواده‌ها نفوذ كرد. خیلی از موارد آموزشي را که پیش از این به‌صورت مستقیم سعی در نهادینه‌سازي آن در جامعه داشتيم اما چندان به توفيقي دست نيافته بوديم اما از طريق برنامه «همیار گاز» و با همراهی کودکان توانستیم در میان خانواده‌های هم‌استانی فرهنگ‌سازی کنیم. خوشبختانه بر اساس پژوهش‌های علمی که در بالا به آن اشاره شد این برنامه نیز از سوی مردم بسیار مورد تحسین و استقبال واقع شده بود.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان بوشهر با بیان اینکه بعد از این برنامه ما روی تولید محتوا در صفحه اختصاصی شرکت و دیگر کانال‌های ارتباطی بیشتر متمرکز شدیم، تاکید کرد: از این رو در سال جاری روایت‌هایی را که از سوی مشترکان و نیروهای امداد شرکت گاز استان در حوزه گازرسانی به ما منتقل شده‌اند، ساماندهی کردیم و آن‌ها را در قالب قصه‌های متین پیاده کردیم. در ۱۵ قسمت (۱۰ قسمت منتشر شده و پنج قسمت دیگر در دست تولید است) این برنامه با تکیه به فرهنگ بومی استان تلاش کردیم آشنایی مردم با گاز، چگونگی استفاده بهینه و ایمن از گاز طبیعی و... را سرلوحه خودمان قرار بدهیم. افزون بر آن در خلال موضوعات تخصصی کلیپ‌های سه دقیقه‌ای «قصه‌های متین» ظرفیت فرهنگی، بومی و تاریخی استان مثل سیراف، دلوار و همچنین غذاهای محلی استان نیز مورد توجه واقع شده‌اند که این برنامه نه تنها از مرکز صدا و سیمای استان بوشهر و کانال‌های ارتباطی شرکت گاز استان پخش و منتشر می‌شوند؛ بلکه از سازمان صدا و سیمای کشور هم پخش خواهد شد.

عباسی در پایان یادآور شد: گاز طبیعی یکی از سوخت‌های پاک است که به‌منظور حفظ محیط زیست بحث جایگزینی آن به‌جای بسیاری از انرژی‌های دیگر به‌صورت جدی مطرح است. ما دوست داریم که مردم خواسته‌های خودشان را در این حوزه منعکس کنند تا اگر قابلیت اجرایی داشته باشند ما آن‌ها را به وزرات نفت انتقال بدهیم و بتوانیم با کمک مردم در حفظ محیط زیست موثر ظاهر شویم.


نام:
ایمیل:
* نظر: