bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۹۱
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۲ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
بامداد جنوب: صبح روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دو فروند موشک به احتمال زیاد یکی بالستیک و یکی هم کروز به سمت پایتخت سعودی‌ها شلیک شده، موشک‌هایی که یکی از آن‌ها رهگیری و منهدم شد و به احتمال بسیار زیاد یکی از این موشک‌ها هم به فرودگاهی در نزدیکی ریاض اصابت کرده است.

بامداد جنوب: 

صبح روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دو فروند موشک به احتمال زیاد یکی بالستیک و یکی هم کروز به سمت پایتخت سعودی‌ها شلیک شده، موشک‌هایی که یکی از آن‌ها رهگیری و منهدم شد و به احتمال بسیار زیاد یکی از این موشک‌ها هم به فرودگاهی در نزدیکی ریاض اصابت کرده است. همه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف این شلیک‌ها را مخابره کرده و در مورد آن مطالب مختلفی نوشتند، با این حال چند ساعت بعد، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن این خبر را به‌صورت کامل تکذیب کرد.

سرتیپ یحیی السریع با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید بر اینکه در طول 24 ساعت گذشته یگان موشکی ارتش یمن هیچ شلیکی به سمت پایتخت سعودی‌ها نداشته، تاکید کرد که در طول چنین رویدادی حتما مقامات صنعا آن اندازه شهامت و شرافت دارند که مسوولیت آن را قبول کنند. این تکذیبیه باعث بروز سردرگمی‌های متعددی میان تحلیلگران مسائل سیاسی و نظامی شد و اینکه چه کسی و از کجا دست به شلیک چنین موشک‌هایی زده است! اصولا این موشک‌ها از کجا آمده و اگر موشکی در کار نبوده، پس داستان چیست؟

هر چند سوالات متعددی در این زمینه مطرح شده، اما ما با واقعی دانستن این شلیک‌ها و اینکه ارتش یمن چنین اقدامی کرده، تلاش کرده‌ایم که آن را تحلیل کنیم. این شلیک نکاتی دارد که به‌صورت خلاصه در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

1) شلیک موشک‌ معمولا شب صورت می‌گیرد و کمتر در وسط روز چنین شلیک‌هایی توسط یمنی‌ها را شاهد بوده‌ایم. شلیک در شب دارای ویژگی‌های فنی خاصی است که جای پرداختن به آن نیست. در واقع این شلیک، شلیک هشدار بود چراکه معمولا ارتش و کمیته‌های مردمی هر وقت در طول دو سال گذشته ریاض را هدف قرار داده‌اند از حملات ترکیبی استفاده کرده و همزمان با موشک‌های کروز و بالستیک، چند پهپاد انتحاری هم روانه می‌کنند که این مساله کار را برای پدافند سعودی سخت‌تر می‌کند. شلیک دو فروند موشک بدون حضور پهپادها، در واقع نشان از ارسال پیام دارد...

2) به‌صورت واضح این شلیک در وسط روز، ارسال پیامی آشکار به طرف سعودی همزمان با روی کار آمدن جو بایدن در امریکا است که اگر نخواهد هر چه سریع‌تر به این جنگ خاتمه دهد، باید منتظر شلیک‌های وسیع‌تر به ریاض باشد. ارسال پیام موشکی یک هفته پس از اقدام دولت سابق امریکا در قرار دادن انصارالله در لیست گروه‌های تروریستی و وعده دولت بایدن در لغو این دستور ترامپ قابل توجه است!

3) این شلیک یک روز پس از اظهارنظر وزیر امور خارجه سعودی‌ها صورت می‌گیرد، جایی که فیصل بن فرحان در ادعای واهی و عجیب و کاملا خلاف واقع، انصارالله یمن را عامل و مانع اصلی آتش‌بس در این کشور دانسته و مدعی شده بود که ریاض آمادگی دارد تا به جنگ در یمن پایان دهد. این موضع‌گیری وزیر سعودی، موضع‌گیری طرف برتر و قدرتمندتر در جنگ نیست و نشان می‌دهد که آن‌ها تا این لحظه هیچ اراده‌ای از خود برای پایان جنگ نداشته‌اند...

4) شلیک موشکی در وسط ظهر به سمت پایتخت سعودی‌ها، نشان داد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنان اراده جنگ را دارند، آن‌ها خودشان برای خودشان تصمیم می‌گیرند و سلم و حرب‌ در اختیار خودشان است. این شلیک که در واقع بدون حضور پهپادها صورت گرفت از تداوم سیاست مقابله به مثل خبر می‌دهد.

5) دو ماه دیگر ششمین سال تجاوز نظامی به یمن به پایان می‌رسد. امروز 2135 روز از حمله نامتوازن و تهاجم همه‌جانبه ارتش سعودی، امارات و برخی از طرف‌های همراه آن‌ها در کنار خائنان و مزدوران داخلی به یمن می‌گذرد. در این تهاجم اروپا و امریکا به‌صورت کامل در کنار متجاوزان ایستادند و انگلیسی‌ها در این جنگ بیش از 23 کشته دادند؛إ اما یمنی‌ها نه تنها شکست نخوردند، بلکه توانستند جنگ را مغلوبه کنند. این شلیک در این بازه زمانی نشان از تداوم اراده شلیک نزد طرف یمنی دارد.

6) به‌عنوان ششمین پیام این شلیک باید گفت: یمنی‌ها اعلام کردند که هیچ امیدی به روند میانجی‌گری سازمان ملل به‌ویژه فرستاده انگلیسی این سازمان که در واقع یار کمکی سعودی‌ها و اماراتی‌ها به‌شمار می‌رود، ندارند. مارتین گریفیث که در طول چند سال گذشته به‌دلیل حمایت همه‌جانبه امریکا و اروپا از طرف سعودی و اماراتی در اقدامی غیر حرفه‌ای جای متجاوز و مدافع را عوض کرده بود، در طول روزهای گذشته روزه سکوت گرفته است. شلیک این موشک تاکید بر این مهم بود که ارتش یمن به هیچ عنوان حاضر نیست که دست از دستاوردهای نظامی خود بکشد و این موشک است که میان مدافع و متجاوز قضاوت خواهد کرد.

7) در پایان باید گفت، یمنی‌ها با شلیک خود زنگ‌های کاخ بن‌سلمان را به صدا درآوردند که روزهای پایان جنگ فرارسیده است، اگر نخواهند واقعیت میدانی را بپذیرند مساله به طریق دیگری حل خواهد شد. به صدا درآوردن آژیرهای خطر در ریاض و باقی ماندن رد شلیک موشک‌ها در آسمان ریاض که همه مردم پایتخت سعودی، همه دیپلمات‌ها و همه رسانه‌های مستقر در ریاض آن را دیدند و مخابره کردند تاکید داشت که توپ در زمین ریاض است...


نام:
ایمیل:
* نظر: