bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۹۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۲ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
از تلاش غیرمستقیم وزیر ورزش تا آغاز سفرهای انتخاباتی؛
علی پورتنگستانی: فوتبال ایران بیمار است و حال خوشی ندارد؛ این بیماری از تیم‌های پایه‌ گرفته تا سطح ملی، ریشه دوانیده و در سال‌های اخیر، حالش وخیم‌تر شده است. حالا با نزدیک شدن به انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ایران باید نگران مسائل بیشتری در این رشته باشیم. وضعیت زمانی بدتر می‌شود که حتی سیاسیون هم برای آوردن گزینه خود وارد میدان می‌شوند.

علی پورتنگستانی: فوتبال ایران بیمار است و حال خوشی ندارد؛ این بیماری از تیم‌های پایه‌ گرفته تا سطح ملی، ریشه دوانیده و در سال‌های اخیر، حالش وخیم‌تر شده است. حالا با نزدیک شدن به انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ایران باید نگران مسائل بیشتری در این رشته باشیم. وضعیت زمانی بدتر می‌شود که حتی سیاسیون هم برای آوردن گزینه خود وارد میدان می‌شوند.

اگر کسی ادعایی غیر از این کند، احتمالا جزئی از اعضای کنونی فدراسیون فوتبال است و بیش از آنکه دلسوز این رشته پرطرفدار باشد، به‌دنبال توجیه مدیریت عجیب‌وغریبی است که در چندسال اخیر بر فدراسیون حاکم بوده است.

عده قلیلی هستند که نمی‌خواهند بپذیرند فوتبال ایران زمین خورده است؛ احتمالا در بین همان عده، افرادی که از قرارداد ننگین مارک ویلموتس دفاع می‌کنند هم دیده می‌شود؛ همان‌هایی که همچنان منتظرند معجزه‌ای رخ دهد و ساختمان فدراسیون فوتبال به‌دلیل بدهی به مزایده گذاشته نشود. واقعیت این است که مسبب تمامی جنجال و ابهامات به‌وجودآمده در فوتبال ایران در دو کلمه خلاصه می‌شود: «مدیریت ضعیف».حالا بهتر است اصلی‌ترین سوال در این زمینه پرسیده شود؛ چرا مدیران ضعیفی که فوتبال ایران را در طول چندسال اخیر به زمین زده‌اند، دوباره می‌خواهند برای پست‌های کلیدی فدراسیون فوتبال اقدام کنند؟ آیا «منفعتی» هنگفت در پست‌های مختلف فدراسیون فوتبال انتظار این افراد را می‌کشد یا اینکه «شوق خدمت» چنان وجودشان را آکنده کرده که طاقت سپردن صندلی به نفر و تفکر جدید را ندارند؟ بازی دوگانه و عجیب این افراد و اصرارشان مبنی‌بر بقا در ترکیب فدراسیون آتی چنان مبهم شده که حتی قوانین پارلمانی وضع‌شده را فقط به کلام، ارزشمند توصیف می‌کنند و به‌عمل، بی‌ارزش جلوه می‌دهند.

کیومرث هاشمی چه زمانی از مشاور عالی وزیر ورزش کناره‌گیری کرد؟

اما جدای از این مسائل، حضور افراد سیاسی در فدراسیون برای آوردن گزینه خود است. در مهلت ثبت‌نام انتخابات اسفند سال گذشته فوتبال نیز که با دستور فیفا لغو شد، محمدحسین قریب، گزینه وزارت ورزش و دولتی‌ها بود تا برای دومین بار، شانس خود را بیازماید، اما شانس با او یار نبود و اساسنامه تقلبی، مانع برپایی مجمع شد. حالا با گذشت یک سال، دکتر قریب جای خود را به کیومرث هاشمى داده و علنی از کاندیداتوری او دفاع کرد تا مشخص شود پرچم دولتی‌ها در انتخابات فوتبال زمین نمی‌ماند.

در این میان، محسن صفایی فراهانی نیز در دولت اصلاحات و با وجود اختلاف با نفر نخست دستگاه ورزش، با حمایت مدیران ارشد دولت بر کرسی ریاست فوتبال تکیه زد و عملکرد مطلوبش آغازگر تئوری اشتباه تاثیر مثبت دولت در فوتبال بود، حال آنکه ظرفیت‌های شخصی صفایی فراهانی در مدیریت باعث ایجاد تحولاتی در فدراسیون آماتور ایران شده بود و دولت نقشی در تحول دو دهه قبل این نهاد ورزشی نداشت. حالا اگر سنت ۲۰ سال اخیر فوتبال حفظ شود، احتمالا کیومرث هاشمی شانس خود را بیشتر از رقبا می‌داند. طرفداران او حامل یک پیام برای مجمع هستند؛ اینکه فوتبال بدون کمک دولتی و حکومتی، توان اداره خود را نخواهد داشت. همچنین باید گفت در جست‌وجوی آرشیو رسانه‌ها، هيچ خبرى در خصوص استعفا يا كناره‌گيرى هاشمى از مشاوره وزير ديده نمى‌شود و در اين خصوص قبلا اطلاع‌رسانى نشده؛ اما آنچه جالب توجه به‌نظر مى‌رسد، تاكيد وزارت ورزش بر عدم حمايت از گزينه‌هاى حاضر در انتخابات است؛ درست در شرايطى كه مشاور سلطانى‌فر يكى از گزينه‌هاست كه طبيعتا قرابت بيشترى به وزير دارد.

سفر‌های انتخاباتی کلید خورد

مدیران بازنشسته و غیرقانونی فوتبال برای ماندن به‌نظر می‌رسد تمرکزشان را روی رای هیات‌های استانی گذاشته‌اند و حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال که برای رسیدن به صندلی مهدی تاج دورخیز کرده است با افزایش سفر‌های استانی و حضور در مجامع استانی هیات‌های فوتبال به‌دنبال جلب‌نظر استان‌ها برای انتخابات ۱۰ اسفند است، به‌خصوص که هیات‌های فوتبال استان‌ها با داشتن ۳۱ رای از ۸۹ رای اعضای مجمع، نقش پررنگی می‌توانند در انتخاب رئیس جدید داشته باشند. حضور بهاروند در مجمع هیات فوتبال استان هرمزگان در هفته گذشته از جمله تلاش‌های این مدیر لرستانی است که در راستای انتخابات اسفند صورت می‌گیرد. بهاروند پس از سفر‌های انتخاباتی‌اش چهارشنبه شب گذشته در مصاحبه با سایت فدراسیون فوتبال به‌صورت غیررسمی حضورش را در انتخابات تایید کرد و نشان داد که باند ۱۳‌ساله حاکم بر فدراسیون فوتبال با وجود سوءمدیریت‌ها و تخلفات کوچک و بزرگ که آخرین آن پرونده قضائی مفتوح‌شان در دادگاه به‌دلیل حیف‌ومیل هشت میلیون یورویی در قرارداد ویلموتس است، خیالی برای بلند شدن از صندلی‌شان در ساختمان سئول جنوبی ندارند.

رئیس کمیته داوران کجای این بازی است؟

اینکه در آستانه انتخابات هر اقدامی حساسیت برانگیز شود، یک موضوع طبیعی است. پای هر انتخاباتی هم که در میان باشد، این حساسیت‌ها وجود دارد و نمی‌توان از برخی اتفاقات به سادگی عبور کرد، از جمله اقدامات مسئولان داوری فدراسیون فوتبال که در آستانه انتخابات 10 اسفندماه روزهای حساسی را پشت سر می‌گذارند.

مسائل شائبه برانگیز اطراف مسائل داوری، بسیار زیاد است. از جمله حضور شش داور در هر مسابقه که گفته می‌شود یک اقدام انتخاباتی است. قضاوت در فوتبال ایران مدتی با حضور شش داور انجام می‌شد که دو کمک داور اضافه پشت دروازه وظیفه کمک به امر قضاوت را داشتند. چندی بعد گفته شد که این داوران نمی‌توانند کمکی به قضاوت داور کنند و مجدداً داورها به چهار نفر کاهش پیدا کردند. در کنار این موضوع، سفرهای رئیس کمیته داوران به شهرهای مختلف در آستانه انتخابات حساسیت را بیشتر کرده است. فریدون اصفهانیان که در انتخابات پیش‌رو مجدداً برای حضور در هیئت رئیسه کاندیدا شده، در این فصل از مسابقات فوتبال باشگاهی 9 بار ناظر دیدارهای مختلف در لیگ برتر و لیگ دسته اول بوده است.

درخواست‌های متعدد از فیفا برای ماندن

این باند ۱۳ ساله برای ماندن گویا هیچ خط قرمزی هم برای خودشان قائل نیستند، به طوری که بار‌ها در سال‌های اخیر با اقدامات ضدمنافع ملی سعی در حفظ منافع شخصی و باندی‌شان داشته‌اند. مانند ورود مجلس برای اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان یا ورود قوه قضائیه برای برخورد با متهمان پرونده ویلموتس در فدراسیون فوتبال که مدیران فدراسیون با دادن راپورت غلط به فیفا درباره اینکه نهاد‌های غیرفوتبالی به فوتبال ورود کرده‌اند، با مطرح کردن چماق تعلیق از زیر بار اجرای قانون و مجازات شدن در رفته‌اند. علاوه بر این حذف کمیته ملی المپیک از اساسنامه فدراسیون فوتبال برای اینکه حلقه نظارتی بر آن‌ها تنگ‌تر شود از دیگر اقداماتی است که مدیران بازنشسته و غیرقانونی فوتبال ابایی از آن نداشته‌اند، آن‌هم در شرایطی که فیفا از حضور کمیته ملی المپیک در مجمع فدراسیون فوتبال استقبال کرده است.

چنین تحرکاتی در آستانه انتخابات ۱۰ اسفند سبب شده رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک روز گذشته در برنامه ورزش و مردم تلویزیون، راپورت برخی از داخل ایران به فیفا را برای منافع باندی‌شان تأیید کند: «چرا فیفا به چین و کشور‌های عربی ورود نمی‌کند. این نشان می‌دهد که از جای دیگری فیفا را تحریک می‌کنند. باید دید چه کسانی به فیفا خوراک می‌دهند.»

حالا نکته عجیب اینکه درمورد عده‌ای از کاندیداهای پست‌های مختلف در فدراسیون فوتبال آتی، هر دو مشخصه به‌طور هم‌زمان وجود دارد: هم اینکه بازنشسته هستند و هم اینکه تفکراتشان بازنشسته شده و خلاقیت و نوآوری ندارند. اگر این افراد ادعایی غیر از این دارند، بهتر است کارنامه چندسال اخیرشان در فوتبال را نه بین خودی‌ها بلکه در صحنه‌ای عادل، بررسی کنند؛ شاید ماحصل بررسی عادلانه کارنامه‌شان در سال‌های اخیر، این امید را به وجود بیاورد که بالاخره بی‌خیال شوق خدمت شوند و صندلی‌شان را به «نفر» و «تفکر» جدیدی بدهند.

صالحی‌امیری: IOC متعهد شده به همه ورزشکاران المپیک، واکسن کرونا را برساند

بامداد جنوب: رئیس کمیته ملی المپیک گفت که این کمیته، دخالتی در انتخابات فدراسیون فوتبال نداشته و نخواهد داشت.

سیدرضا صالحی‌امیری درباره وضعیت مبهم المپیک توکیو گفت: متاسفانه فضای رسانه‌ای با فضایی که در آن قرار داریم، متفاوت است. ما با کمیته بین‌المللی المپیک و ستاد اعزام به المپیک توکیو در ارتباط هستیم و تا روز پنجشنبه، مجموعه ارتباطات ما حاکی از این است که مسابقات حتماً برگزار می‌شود. خبر لغو بازی‌ها توسط ژاپنی‌ها و کمیته بین‌المللی المپیک تکذیب شد و برای هماهنگی دوجانبه، جلسه‌ای با سفیر ژاپن در تهران داشتم. او از قول نخست‌وزیر و مقامات ارشد این کشور گفت المپیک حتماً برگزار می‌شود. کمیته بین‌المللی المپیک هم مصمم به برگزاری مسابقات است.

وی با بیان اینکه سه فرضیه برای برگزاری المپیک پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: خوشبختانه از دو فرضیه عبور کردیم و المپیک با فرضیه سوم برگزار خواهد شد. یک فرضیه، قرمز بودن شرایط است که ورزشکاران دو هفته قرنطینه می‌شوند و سپس با تست‌های PCR مسابقه می‌دهند. بازی‌ها در این شرایط با پخش تلویزیونی و بدون تماشاگر برگزار می‌شود. حالت دوم وضعیت زرد یا نارنجی بود که به معنی حضور تماشاگران به‌صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ورزشکاران با قرنطینه لازم بود.

رئیس کمیته ملی المپیک که با برنامه «تهران ورزشی» گفت‌وگو می‌کرد، خاطرنشان کرد: حالت سوم، واکسیناسیون همه قهرمانان توسط کمیته بین‌المللی المپیک، حضور بی‌دغدغه ورزشکاران و افرادی است که واکسن زده‌اند و امکان حضور تماشاگر را هم دارد. اکنون در وضعیت سوم هستیم. همه در حال گرفتن واکسن هستند و کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) متعهد شده به همه ورزشکاران در 206 کشور برای شرکت در المپیک، واکسن را برساند.


نام:
ایمیل:
* نظر: