bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۹۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۷ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
یک روز پس از قیمت‌گذاری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان؛
حسین قاسمی: یک روز پس از آنکه رئیس سازمان صنت، معدن و تجارت استان بوشهر در پی گرانی و کمبود سیمان در استان از افزایش تولید و اعلام نرخ برای آن خبر داد، گشتی در بازار نشان داد آنچه که سیدحسین حسینی گفته مانند بسیاری از سایر حرف‌ها و اعلام‌نظرها چیزی جز «حرف» نبوده است.

حسین قاسمی

یک روز پس از آنکه رئیس سازمان صنت، معدن و تجارت استان بوشهر در پی گرانی و کمبود سیمان در استان از افزایش تولید و اعلام نرخ برای آن خبر داد، گشتی در بازار نشان داد آنچه که سیدحسین حسینی گفته مانند بسیاری از سایر حرف‌ها و اعلام‌نظرها چیزی جز «حرف» نبوده است.

او در روز دوشنبه در اظهاراتی که خبرگزاری دولتی ایرنا آن را پوشش داده بود، گفت: نظارت بر عملکرد عاملان توزیع‌کننده سیمان به‌طور جدی دنبال می‌شود و آنها مکلف هستند سیمانی که از کارخانه دریافت می‌کنند را با رعایت نرخ مصوب و هزینه‌های حمل به‌دست مصرف‌کننده برسانند. با تامین گاز، مازوت و برق به‌عنوان سوخت موردنیاز کارخانه‌های سیمان، به‌زودی مشکل کمبود این مصالح ساختمانی در این استان برطرف میشود. با اقدام صورت‌گرفته کارخانه ساروج کنگان از روز یکشنبه تولید را آغاز کرده‌است و به احتمال زیاد روزانه بین هزار و ۵۰۰ تا دو هزار تن سیمان وارد بازار استان بوشهر میکند. کارخانه سیمان دشتستان نیز باظرفیت تولید روزانه حدود سه هزار تن بر اساس تمهیدات به‌عمل آمده در زمینه تامین مازوت از طریق بندرعباس و اصفهان و بخشی هم از شیراز، حداقل در روز توانایی تولید دو هزار و ۲۰۰ تن سیمان را دارد که قرار شد این میزان تولید نیز فقط در اختیار واحدهای عرضه‌کننده سیمان استان بوشهر قرار گیرد».

سیدحسین حسینی البته در گفت‌وگویی که با خبرگزاری صداوسیما هم داشت گفته بود: «با اقدامات انجام‌شده برای ادامه فعالیت کارخانه‌های سیمان استان، در روز‌های آینده حداکثر روزانه حدود پنج هزار تن سیمان به بخش‌های مختلف عرضه خواهد شد که کل نیاز استان را تامین می‌کند و مشکلی در زمینه تامین این محصول در استان نخواهیم داشت. جلسه‌ای هم با تعزیرات حکومتی داشتیم که قرار شد ضمن تشدید نظارت بر بازار با اولویت تمرکز بر واحد‌های تولیدکننده سیمان، گشت‌های مشترک برای جلوگیری از ذخیره‌سازی این محصول و عرضه آن در بازار اجرا شود. نظارت بر عملکرد عاملان توزیع‌کننده سیمان هم به جد دنبال می‌شود و آن‌ها مکلف هستند سیمانی که از کارخانه دریافت می‌کنند با رعایت نرخ مصوب و هزینه‌های حمل به مصرف‌کننده عرضه کنند. قیمت مصوب سیمان برای هر پاکت حداکثر با هزینه حمل و درصد سود خرده‌فروشی بسته به هزینه حمل و دیگر عوامل تاثیرگذار، در هر شهرستان متفاوت و حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است».

با این حال، همه تلاش‌ها برای پیدا کردن سیمانی با این قیمت راه به‌جایی نبرد. در طول روز گذشته با مراجعه به برخی از فروشندگان و عاملان سیمان آن‌ها تاکید می‌کردند که ارائه سیمان با چنین قیمتی اصلا مقرون به‌صرفه نیست. آن‌ها هزینه حمل‌ونقل، کارگر، نگهداری و حتی یک حاشیه سود اندک را از جمله عوامل این مساله برشمرده و بر این باور بودند که یکی از عوامل اصلی بی‌رغبتی برای موجود شدن سیمان، همین اوامر آقای رئیس سازمان بازرگانی (به قول آن‌ها) بوده است.

حتی برخی از مصالح‌فروش‌ها در سطح شهر هم می‌گفتند از ترس گشت تعزیرات و جریمه نمی‌توانند سیمان بیاورند و فعلان بی‌خیال این محصول شده‌اند! این حرف‌ها و صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که در فصل زمستان و خوبی هوا بهترین شرایط برای رونق بخش مسکن است، بخشی که در طول هفته‌ها و ماه‌های گذشته رکود سنگینی را شاهد بوده است.

علاوه بر این، بسیاری از مردم برای کارهای تعمیراتی و جزئی خود دچار سرگشتگی شده‌اند، این موضوع به‌ویژه در روستاها که دسترسی کمتری دارند، بیش از پیش خودنمایی می‌کند. بر اساس برخی پیگیری‌ها توسط خبرنگار بامداد جنوب، عملا همه آن‌هایی که ساخت‌وسازهای شخصی هم داشته‌اند دست از کار کشیده و به دلیل نبود سیمان (فارغ از گرانی آن) نمی‌دانند باید تا کی منتظر بمانند.

هفته گذشته بود که عبدالکریم گراوند که گفته می‌شود استاندار بوشهر است، گفته بود: «خارج‌شدن بازار استان بوشهر از حالت تنش و کمبود سیمان مورد توجه ویژه قرار بگیرد و در این راستا با متخلفان برخورد قاطع شود». حالا سوال این است که آیا گراوند و حسینی حاضر هستند گشتی در بازار بزنند و کمی سیمان پیدا کنند؟


نام:
ایمیل:
* نظر: