bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۳ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
کریم جعفری: در طول روزهای گذشته درگیری شدیدی میان ارتش سوریه و تروریست‌های تکفیری که در درعا با استفاده از توافق صلح با ارتش و دولت سوریه باقی مانده بودند، صورت گرفته است. این عناصر تروریستی که در طول هفته‌های گذشته حملات متعددی را به مراکز حضور ارتش سوریه انجام داده و ده‌ها نفر از آن‌ها را به شهادت رسانده و زخمی کرده‌اند،

کریم جعفری

در طول روزهای گذشته درگیری شدیدی میان ارتش سوریه و تروریست‌های تکفیری که در درعا با استفاده از توافق صلح با ارتش و دولت سوریه باقی مانده بودند، صورت گرفته است. این عناصر تروریستی که در طول هفته‌های گذشته حملات متعددی را به مراکز حضور ارتش سوریه انجام داده و ده‌ها نفر از آن‌ها را به شهادت رسانده و زخمی کرده‌اند، خواسته‌هایی دارند که مشخص شده که به صورت کامل توسط رژیم صهیونیستی تحریک و حمایت می‌شوند. شب گذشته آن‌ها با حمله به یکی از مراکز حضور ارتش سوریه دراطراف شهر درعا تعدادی از نظامیان سوری را به شهادت رساندند.

این حمله دو روز پس از آن صورت گرفت که جلسه‌ای با حضور افسران سوری و با میانجی‌گری روس‌ها با ریش‌سفیدها و نمایندگان گروهک‌های تروریستی برگزار شد. در این آن جلسه ارتش سوریه تاکید کرد که عوامل مشارکت‌کننده در شهادت ناجوانمردانه نیروهای ارتش و پلیس این کشور بدون هیچ قید و شرطی باید تسلیم شوند، در غیر این صورت از قدرت نظامی استفاده خواهد کرد. در حالی که ارتش سوریه با اعزام سپاه چهارم به درعا آماده می‌شود تا با هرگونه اقدام غیرقابل پیش‌بینی عوامل تروریستی وابسته به رژیم صهیونیستی مقابله کند، این عوامل حاضر به همکاری با ارتش سوریه نشدند.

ارتش سوریه اسامی افرادی که باید تحویل داده شوند را هم به این تروریست‌ها داد و تاکید کرد که عناصر مسلح به همراه خانواده‌هایشان باید به ادلب بروند و اگر بخواهند در درعا باقی بمانند ارتش با آن‌ها برخورد خواهد کرد. حمله دو روز پیش تروریست‌ها به یکی از حاجزهای ارتش که قرار بود توسط ارتش سوریه پاسخ داده شود، با وساطت روس‌ها انجام نشد اما خود روس‌ها تهدید کردند که اگر عناصر مسلح نخواهند مطالب و موارد ارتش سوریه را پاسخ بدهند، هواگردهای این کشور هم به کمک خواهد آمد.

در حالی که این گزارش را می‌نویسم، در شهرهای مختلف درعا مانند نوى، جاسم، عين ذكر، الغاريه الشرقيه، الكرك الشرقي و المليحة الشرقيه عملا همه طرف‌ها در آماده‌باش کامل هستند و در بخش‌هایی از شهر درعا یگان‌های ارتش با حمله به مواضعی که در کنترل تروریست‌ها بود، آن را به تصرف درآورده است. یکی از خواسته‌های جالب تروریست‌ها، خروج به زعم آن‌ها عناصر ایرانی و حزب‌الله از درعا است!! درخواستی که به صورت کامل مشخص می‌کند که چه طرف این تروریست‌ها را تحریک می‌کند، اما این تحرکات هیچ دستاوردی نخواهد داشت.

یکی از مسائلی که در طول چند وقت اخیر در جنوب سوریه و همزمان با سر و صدای تروریست‌ها روی داده، مساله گذرگاه نصیب است، گذرگاهی که طرف اردنی به آن جابر می‌گوید. این گذرگاه مهم اقتصادی که نقش بزرگی در پایداری اقتصادی اردنی‌ها دارد به شدت مورد توجه سازمان امنیتی اردن است. دولت اردن در طول هفته‌های گذشته درخواست‌های مختلفی برای واگذاری امنیت این گذرگاه به احمد العوده و عناصرش به دولت سوریه داده بود. این درخواست‌ها البته با مخالفت شدید دولت سوریه مواجه شد.

احمد العوده که از سرکرده‌های گروهک‌های تروریستی در جنوب سوریه بود و پس از پاکسازی استان‌های جنوبی به صف تسویه‌ها پیوست روابط نزدیکی با روس‌ها داشته و در طول دوران درگیری با ارتش سوریه دلارهایش از دولت امارات می‌آمده است. در دوره تسویه‌ها، 400 نفر از عناصر وابسته به احمد العوده از او جدا شده و به ادلب رفتند، اما العوده و بسیاری دیگر ماندند. در ماه شهریور هم با وساطت روس‌ها بسیاری از عناصر العوده در شهر بصری الشام جمع شده و کارت‌های جدیدی گرفتند که رفت و آمد آن‌ها را تسهیل می‌کرد.

با این حال، درخواست اردنی‌ها برای تحویل گذرگاه مرزی نصیب به احمد العوده بسیار مشکوک بود! این درخواست همزمان با افزایش تحرکات تروریست‌ها پس از پیروزی بایدن در انتخابات امریکا این سوال را به وجود آورده که آیا قرار است بار دیگر اتاق عملیات موک در اردن علیه سوری‌ها تشکیل شود؟ این سوال بسیار مهم است و ارتش سوریه با اعزام نیروی قابل توجه به منطقه در صدد است با هر گونه اقدام خارج از توافق تروریست‌ها مقابله کند. به نظر می‌رسد باید منتظر درگیری شدید و سنگین ارتش سوریه و تروریست‌های بازمانده باشیم، چرا که آن‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند سیطره امنیتی، سیاسی و فرهنگی ارتش سوریه را بپذیرند.


نام:
ایمیل:
* نظر: