bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
خودکفایی ایران در طراحی و ساخت؛
مژده پاینده: مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از راه‌اندازی دو مخزن گاز مایع پالایشگاه فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با ظرفیت بارگیری ۸۰ هزار مترمکعب گاز مایع خبر داد.

مژده پاینده 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از راه‌اندازی دو مخزن گاز مایع پالایشگاه فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با ظرفیت بارگیری ۸۰ هزار مترمکعب گاز مایع خبر داد.

منطقه پارس جنوبی با وسعتی بیش از ۱۴ هزار هکتار که شهرستان عسلویه را نیز در بر می‌گیرد به‌عنوان یکی از نواحی سه‌گانه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در سالیان اخیر نقش مهمی از تولید ناخالص ملی را به‌خود اختصاص داده است. این منطقه که دارای اقلیم گرم و مرطوب است در مجاورت بقایای بندر تاریخی سیراف، یکی از مظاهر تمدن و تجارت در سواحل خلیج فارس، و نیز خلیج نایبند، یکی از مناطق منحصر به‌فرد زیست‌محیطی کشور قرار گرفته است. این منطقه شامل ۱۶ فاز فرآوری گاز و ۱۵ مجتمع پتروشیمی و نیز صنایع پایین‌دست و مرتبط با آن‌ها است که بخش زیادی این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده و برخی نیز در آستانه تکمیل هستند.

در پالایشگاه‌های گازی این منطقه علاوه بر تولید گاز شیرین و اتان، محصولات جانبی دیگری نیز مانند گاز‌های پروپان و بوتان تولید می‌شود که ارزش حرارتی آن‌ها در مقایسه با بنزین و نفت‌کوره خیلی بیش‌تر است و از ارزش صادراتی بالایی هم دارد. پروپان و بوتان در دمای محیط به‌صورت گاز بوده و حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی آن‌ها بسیار سخت و غیراقتصادی است، ابه همین جهت ه‌منظور تسهیل در ذخیره‌سازی و صادرات می‌بایست این گاز‌ها را به‌صورت مایع درآورند. مایع‌سازی بیش‌تر به دو روش افزایش فشار و یا کاهش دما صورت می‌پذیرد. از آن‌جا که مایع‌سازی از طریق افزایش فشار هزینه بالا و ایمنی کمی دارد مناسب‌ترین شیوه، مایع‌سازی از طریق کاهش دما است.

با توجه به اینکه یکی از محصولات باارزش پالایشگاه‌های فاز‌های پارس جنوبی پروپان و بوتان است، موضوع ذخیره‌سازی آن‌ها با هدف صادرات همیشه در دستور کار برنامه‌ریزان صنعت نفت و گاز قرار داشته است. از ابتدای توسعه فاز‌های مختلف پارس جنوبی تا تکمیل فاز‌های ۹ و ۱۰، کار طراحی و ساخت این نوع مخازن که جزء پیچیده‌ترین بخش‌های پالایشگاه‌های گازی هستند را شرکت‌های خارجی انجام می‌دادند. در نهایت جمعی از متخصصان صنعت در قالب یک شرکت دانش‌بنیان (مهندسی پناه‌ساز ایران) توانستند با کسب دانش فنی طراحی و ساخت این نوع مخازن کشور را از پیمانکاران خارجی بی‌نیاز کنند.

مدیرعامل شرکت مهندسی پناه‌ساز ایران دیروز با بیان اینکه ورود این شرکت به طراحی و ساخت مخازن ذخیره LPG، در هر فاز پارس جنوبی بالغ بر ۳۰ میلیون یورو صرفه‌جویی به‌همراه داشته است، افزود: خودکفایی ایران در طراحی، مهندسی، ساخت و اجرای مخازن ذخیره LPG، در شرایطی که با تشدید تحریم‌ها، دشمنان تلاش کردند با ضربه زدن به بخش نفت و گاز کشور و به تعطیلی کشاندن پروژه‌ها، کشور را دچار بحران کند، شرکت‌های داخلی توانستند با اعتماد به جوانان متخصص ایرانی و استفاده از دانش بومی ضمن برطرف کردن نیاز‌های کشور از ایجاد وقفه در برنامه‌های توسعه‌ای صنعت نفت جلوگیری کنند.

غلامرضا زینل‌پور، با اشاره به آغاز فعالیت این شرکت از سال ۸۴ در حوزه نفت و گاز گفت: با آغاز اجرایی‌شدن تحریم‌ها و خروج شرکت‌های خارجی از بخش انرژی کشور، این شرکت موفق شد دانش طراحی و مهندسی ساخت مخازن دوجداره ذخیره پروپان و بوتان در پالایشگاه‌های گازی را بومی‌سازی کند. در فاز‌های ۴ و ۵ و ۶ و ۷ و ۸ پارس جنوبی ساخت مخازن ذخیره LPG از سوی کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های معتبر خارجی و شرکت مهندسی پناه‌ساز ایران صورت گرفت؛ پس از این تجربه موفق برای اولین‌بار طراحی و ساخت این مخازن به‌صورت تمام‌ایرانی در فاز‌های ۹ و ۱۰ پارس جنوبی انجام شد؛ پس از آن نیز این روند در فاز‌های دیگر پارس جنوبی مانند فاز‌های ۱۵ و ۱۶، ۱۷ و ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱، ۲۲ و ۲۳ و ۲۴ و نیز جزایر خارگ و سیری ادامه پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز دیروز، آماده‌سازی چهار مخزن گاز مایع شامل دو مخزن پروپان و دو مخزن بوتان پالایشگاه فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی را حاصل هماهنگی ویژه میان پیمانکار اجرایی، پیمانکار اصلی و کارفرمای طرح عنوان کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده در رفع مسائل مالی و تامین کالا‌های مورد نیاز، مخازن پروپان و بوتان شمالی که برنامه راه‌اندازی آن‌ها برای آخر امسال مقرر شده بود، زودتر از برنامه تعیین‌شده به نتیجه رسید و شاهد ورود گاز به این دو مخزن بودیم.

محمد مشکین‌فام با بیان اینکه پس از مرحله سردسازی گاز، بارگیری مخزن پروپان با ظرفیت ۴۵ هزار مترمکعب و مخزن بوتان با ظرفیت ۳۵ هزار مترمکعب آغاز می‌شود، افزود: این دو مخزن در مجموع با ظرفیت بارگیری ۸۰ هزار مترمکعب گاز مایع (ال‌پی‌جی) راه‌اندازی شدند. نیمی از ظرفیت کامل انبارش گاز مایع در مخازن این طرح تحقق یافت، ساخت دو مخزن باقی‌مانده گاز مایع پالایشگاه فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ تکمیل شده و منتظر دریافت پمپ‌های پروپان و بوتان مورد نیاز از شرکت پمپ‌های صنعتی ایران هستیم تا با تکمیل مراحل راه‌اندازی این دو مخزن، در مجموع ظرفیت بارگیری گاز مایع در این طرح تا پایان امسال به ۱۶۰ هزار مترمکعب برسد.

وی تکمیل ساخت و انجام عملیات راه‌اندازی دو واحد باقی‌مانده استحصال گوگرد را از دیگر اقدام‌های پایانی در پالایشگاه فاز‌های ۲۲تا ۲۴ پارس جنوبی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه استحصال کامل گوگرد در دو واحد از پیش راه‌اندازی‌شده این طرح محقق شده بود، به‌زودی با عملیاتی‌شدن این دو واحد، چهار واحد استحصال گوگرد این طرح به‌طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.


نام:
ایمیل:
* نظر: