bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۳ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
صهیونیست‌ها و تلاش برای معتبر کردن گزینه نظامی؛
ابوعلی زرین‌قلم: کافی است نگاهی از گذشته دور تا به امروز داشته باشیم تا میزان اعتبار تهدیدهای نظامی علیه کشورمان را بیشتر و بهتر بدانید. در طول سال‌های گذشته و از زمان بوش پسر، یک عنوانی ساخته شده بود تحت این موضوع: «همه گزینه‌ها روی میز است»

ابوعلی زرین‌قلم

کافی است نگاهی از گذشته دور تا به امروز داشته باشیم تا میزان اعتبار تهدیدهای نظامی علیه کشورمان را بیشتر و بهتر بدانید. در طول سال‌های گذشته و از زمان بوش پسر، یک عنوانی ساخته شده بود تحت این موضوع: «همه گزینه‌ها روی میز است» این چند کلمه که برای طرف امریکایی نشان دادن سیاست چماق و هویج در برابر ایران بود البته هیچ‌وقت جامه عمل نپوشید و هر سال که گذشت ایرانی‌ها قدرتمندتر و پیشرفته‌تر شدند تا جایی که امروز عملا دیگر چیزی به اسم «گزینه‌های روی میز» در سیاست خارجی امریکا وجود ندارد.

رئیس‌جمهور سابق امریکا هم تلاش بسیاری کرد تا در آخرین روزهای حضور در کاخ سفید این گزینه را معتبر کند، اما نه تنها موفق نشد، بلکه وقتی میزان آمادگی و قدرت نظامی ایران را دید اصلا حرفی هم در موردش نزد و بی‌خیال گذاشت و رفت. حالا که امریکا به‌عنوان بابای رژیم‌ صهیونیستی و برخی از رژیم‌های عربی تا این اندازه با حساب و کتاب با ایران برخورد می‌کند، این موضوع که رژیم صهیونیستی چرا باید در مورد حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران صحبت کند، برای بسیاری از کارشناسان سیاسی و نظامی جای تعجب دارد.

یدیعوت آحرونوت: گنده‌گویی نکنید

این مساله تا جایی خنده‌دار است که حتی در سرزمین‌های اشغالی هم بسیاری از رسانه‌ها شروع به تمسخر نتانیاهو و دولتش کردند، آن‌ها اظهارات فرمانده ارتش این رژیم را هم بچه‌گانه و غیرقابل اجرا خواندند.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در یادداشتی درباره نگرانی رژیم صهیونیستی از بازگشت احتمالی دولت جو بایدن رئیس‌جمهور جدید امریکا به توافق هسته‌ای که دونالد ترامپ از آن در سال ۲۰۱۸ خارج شد، با اشاره به اینکه نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم در اعلام مخالفت با این اقدام به واشنگتن شتاب کرده است، نوشت: آویو کوخاوی رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه اعزام شد تا به وضوح بگوید که با رئیسش (نتانیاهو) هم عقیده است. او در سخنرانی‌اش در اندیشکده مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل‌آویو، نه تنها موضعش را با موضع نخست‌وزیر یکی کرد، بلکه مطرح کرد که حمله نظامی اسرائیل به ایران باید تضمین شود.

یدیعوت آحارانوت در ادامه می‌نویسد: یک ناظر بدبین این موضوع ممکن است فکر کند که اظهارات تحریک‌آمیز کوخاوی بخشی از کارزا ارتش اسرائیل برای دریافت بودجه بیشتر از خزانه دولت بوده است، اما حتی کسانی که از چنین بدگمانی‌هایی دوری می‌کنند هم در تعجب هستند که آیا اشاره به حمله‌ای نظامی، کاری هوشمندانه بوده است یا نه. تهدیدهای توخالی این چنینی برای حمله به ایران در دوره باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین امریکا نتیجه معکوس داشت و انگیزه‌ای برای کاخ سفید شد تا به توافقی با تهران رسیده و از جنگ جلوگیری کند.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: با وجود حضور اکثریت دموکرات در سنای امریکا، بایدن سریع اقدام به انتصاب مقامات امریکایی از دولت اوباما کرد. برای آن‌ها، توافق هسته‌ای با ایران فقط یک موضوع سیاست خارجی نیست، بلکه میراثشان است. آن‌ها تجربه مذاکره با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و تیمش را دارند و از سرگیری توافق، اقدامی مهم در زدودن بقایای سال‌های ریاست‌جمهوری ترامپ است.

در پایان این یادداشت آمده است: احتمالا به کوخاوی دستور این کار داده شده بود و او هم طبق آن عمل کرد. رئیس ستاد ارتش اسرائیل عضوی مهم از کارزار لابی‌گری نتانیاهو در واشنگتن است؛ اما تاثیر نخست‌وزیر در کاخ سفید، اکنون کاملا برعکس آن چیزی است که در دولت قبلی از آن بهره‌مند شد.

رایزنی مقامات دولت بایدن با صهیونیست‌ها

از سوی دیگر رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موساد به‌زودی به امریکا سفر و در دیدار با مقامات امنیتی این کشور درباره ایران رایزنی خواهد کرد. به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، یوسی کوهن رئیس سازمان جاسوسی موساد در حال نهایی کردن سفر خود به امریکا در نیمه اول ماه فوریه است و در جریان این سفر قرار است با مقامات ارشد دولت بایدن دیدار کند.

بنابر گزارش شبکه 13 رژیم صهیونیستی، کوهن در سفر خود به واشنگتن با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) ملاقات خواهد کرد و احتمال دارد با جو بایدن رئیس‌جمهور جدید امریکا نیز دیدار داشته باشد.

انتظار می‌رود که ایران از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث در دیدارهای کوهن با مقامات امریکایی باشد، چراکه جو بایدن بارها از تمایل خود برای پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای با ایران خبر داده است. اقدامی که رژیم صهیونیستی به‌شدت با آن مخالفت می‌کند. گفته می‌شود که رئیس موساد در جریان این سفر خواسته‌های رژیم صهیونیستی درخصوص توافق

جدید با ایران را به طرف امریکایی منتقل خواهد کرد.

این در حالی است که فرمانده منطقه پنجم دریایی ارتش تروریستی امریکا موسوم به سنتکام در طول روزهای گذشته سفری به سرزمین‌های اشغالی داشت و با کوهین، نتانیاهو، کوخاوی و برخی مقامات دیگر این رژیم دیدار و گفت‌وگو کرد. هنوز مشخص نیست که نتیجه این دیدار چه خواهد شد، اما مقامات رژیم صهیونیستی در تلاش جدی هستند تا با دولت بایدن ارتباط خوبی برقرار کنند.

گفته می‌شود بنیامین نتانیاهو به‌عنوان عنصر نامطلوب در دولت بایدن شناخته می‌شود و اصولا کسی او را زیاد تحویل نمی‌گیرد و این به بحرانی برای وی تبدیل شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: