bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۳ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
۵ پروژه بزرگ گردشگری در استان بوشهر با حضور وزیر میراث فرهنگی افتتاح می‌شود؛
الهام بهروزی: صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و قدرتمندترین صنعت‌های جهان نقش بسیار کلیدی را توسعه اقتصادی ایفا می‌کند. این صنعت رشد خود را از سال ۲۰۱۰ آغاز کرد و در این زمینه به چنان توفیقی دست یافت که در سال ۲۰۱۸ نرخ رشد این صنعت از نرخ رشد جهانی سبقت گرفت

الهام بهروزی

صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و قدرتمندترین صنعت‌های جهان نقش بسیار کلیدی را توسعه اقتصادی ایفا می‌کند. این صنعت رشد خود را از سال ۲۰۱۰ آغاز کرد و در این زمینه به چنان توفیقی دست یافت که در سال ۲۰۱۸ نرخ رشد این صنعت از نرخ رشد جهانی سبقت گرفت و بر اساس این شرایط پیش بینی شد که در سال ۲۰۲۰ با رشدی محسوسی همچنان به‌عنوان صنعت پردرآمد جهان یکه‌تازی کند و تقریبا همه پیش‌بینی‌ها برای تحقق این مهم صورت گرفته بود اما شیوع یکباره ویروس نکبت‌بار کرونا تمام این رویای زیبا را نقش بر آب و ضربه شدیدی بر پیکره این صنعت پررونق و درآمدزا وارد کرد و سیر صعودی آن را نزولی کرد که البته این وضعیت با رفتن کرونا در سایه تدبیر سیاست‌های نجات‌بخش و اصولی ماندگار نخواهد بود.

بدیهی است ضربه کرونا به صنعت گردشگری ایران که در سال‌های اخیر جان تازه‌ای گرفته بود، بسیار مهلک بوده تا جایی که طبق برآوردهای صورت گرفته این ویروس تا کنون بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان به این بخش زیان زده است. به‌طوری که بسیاری از تاسیسات و فعالان این حوزه برای ادامه حیات دوباره‌شان به حمایت دولت نیاز دارند. البته در دو سه ماه اخیر به‌دلیل کنترل ویروس مرموز کرونا بیشتر تاسیسات گردشگری توانسته‌اند فعالیت خود را به‌صورت کج‌دار و مریز از سر بگیرند اما دشوار است که با توجه به ممنوعیت‌ها بتوانند در این شرایط بحرانی به رونق سابق برگردند.

متاسفانه تاسیسات و فعالان گردشگری در استان بوشهر هم که در نیمه دوم سال از آب و هوای معتدل و بسیار خوبی برای پذیرایی از مسافران و گردشگران برخوردار است تحت تاثیر شیوع کرونا با ضرر و زیان بالایی روبه‌رو شده‌اند که تسهیلات دولتی تنها می‌تواند گوشه‌ای از این زیان‌ها را جبران کند! البته ناگفته نماند که این استان در بحث توسعه زیرساخت‌های گردشگری در سال جاری با وجود اپیدمی کرونا در مقایسه با سال گذشته با رشد ۴۹ درصدی روبه‌رو شده است که این مساله نوید روزهای روشنی را در رونق صنعت گردشگردی در دوران پساکرونا می‌دهد؛ چراکه استان بوشهر به‌دلیل برخورداری از جاذبه‌های بکر طبیعی، بناهای تاریخی و محوطه‌های باستانی به‌عنوان یکی از استان‌های محبوب در نزد مسافران و گردشگران محسوب می‌شود اما کمبود زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری همیشه مانعی بزرگ در رونق و تثبیت این صنعت در استان بوده است که خوشبختانه با حمایت دولت و ورود بخش خصوصی به این حوزه در یکی دو سال اخیر شاهد پیشرفت چشمگیری بوده‌ایم که در صورت تداوم این روند می‌توان به رسیدن به ایده‌آل‌های گردشگری در استان دل بست.

در این رابطه، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز (دوشنبه، ۱۳ بهمن‌ماه) همزمان با دومین روز دهه مبارک فجر به استان بوشهر سفر کرده است تا در ویدئو کنفرانسی با حضور رئیس‌جمهوری بزرگ‌ترین پروژه‌های گردشگری جنوب کشور را در بوشهر افتتاح کند. علی‌اصغر مونسان در سفر خود به بوشهر از چندین پروژه رونمایی می‌کند که کاملا مطابق با استاندارهای هتلینگ و صنعت گردشگری احداث شده‌اند. بی‌شک افزوده شدن این تاسیسات به زیرساخت‌های گردشگری نقش بسیار مهم و موثری را در رونق گردشگری و ایجاد توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در منطقه ایفا می‌کند.

به گفته محمدحسین ارسطوزاده، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر بیش از ۲۰ پروژه گردشگری همزمان با دهه فجر در استان بوشهر افتتاح می‌شود که از این شمار، پنج پروژه با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گشایش می‌یابد. این پروژه‌ها در شهرستان‌های بوشهر، عسلویه، دیلم، کنگان و گناوه قرار دارند که به‌طور متمرکز از طریق ویدئو کنفرانس از سوی رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در این باره به بامداد جنوب گفت: مهم‌ترین پروژه‌هایی که در دهه فجر امسال گشایش می‌یابد شامل هشت هتل و هتل‌آپارتمان، دو مهمانپذیر،‌ دو مجتمع اقامتی، هشت بومگردی، یک دفتر خدمات مسافرتی و دو سفره‌خانه سنتی می‌شود که در سفر آقای مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان بوشهر یک هتل پنج ستاره در کنگان با ظرفیت ۳۶۰ اتاق و هزار تخت، یک هتل‌آپارتمان سه ستاره در عسلویه، مجتمع گردشگری درسا واقع در شغاب، بومگردی سینیز، پل گردشگری خور گناوه، موزه منطقه‌ای خلیج فارس و گذر بافت تاریخی به همراه سرای صنایع دستی در خانه مبارکی افتتاح خواهد شد.

سکینه سالاری در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های توسعه صنعت گردشگری افزایش زیرساخت‌هاست؛ به‌خصوص زیرساخت‌های پذیرایی و اقامتی، افزود: همان‌طور که نقش این صنعت در پویایی اقتصاد منطقه مهم و بسیار نقش‌آفرین است، لازمه بهره‌مندی از مزایای گردشگری هم ایجاد و توجه به اقامتگاه‌هاست. بنابراین در تلاش هستیم که با ایجاد این زیرساخت‌ها در چارچوب استانداردها، کیفیت خدمات‌رسانی بخش گردشگری را در استان ارتقا و بهبود ببخشیم.

به گفته وی، در سال جاری در مجموع در حوزه هتل‌سازی در استان در مقایسه با سال گذشته با رشد ۴۹ درصدی روبه‌رو هستیم که در سال ۹۸ تعداد اتاق‌های هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های استان ۱۲۳۲ اتاق بود که این رقم در سال جاری به ۱۸۱۰ اتاق رسید که در این زمینه هم ۴۵ درصد رشد داشته‌ایم. همچنین تعداد تخت‌های اقامتگاه‌ها از ۳۲۸۵ به ۴۷۱۴ تخت رسیده است که در مقایسه با سال گذشته با رشد ۴۴ درصدی مواجه شده‌ایم.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ هتل و هتل‌آپارتمان، ۱۱ مهمانپذیر، ۵۴ بومگردی در استان فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: البته به‌دلیل شرایط کرونا فعلا چهار هتل و هتل‌آپارتمان در حالت نیمه‌تعطیل قرار گرفته‌اند و کمتر به پذیرش مسافر اقدام می‌کنند. همچنین در این ایام ۴۳ بومگردی‌ با رعایت کامل پروتکل‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند، همین‌طور مهمانپذیرها و رستوران‌ها هم در این شرایط با رعایت نکات بهداشتی در حال فعالیت هستند.

سالاری در پاسخ به این پرسش که در ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در استان چقدر به برقراری عدالت و توازن توجه شده است، توضیح داد: با توجه به موافقت‌های اصولی صادرشده و تاسیس دو هتل چهار و سه ستاره در سال‌های آتی و همچنین تلاش برای احداث هتل بوتیک‌ها در بناهای بافت تاریخی بوشهر که در قالب ماده ۲۷ مطرح شده، امید داریم که در دو سال آینده به توازن در ایجاد زیرساخت‌های گردشگری استان دست بیابیم.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل بحران کرونا و تورم‌های اقتصادی شاهد درنگی از سوی سرمایه‌‌گذاران برای ورود به بخش گردشگری بوده‌ایم، افزود: اما با وجود این، بیش از ۶۰ درصد درخواست را مورد بررسی قرار داده‌ایم که از این شمار با ۴۰ درصد این درخواست‌ها موافقت شده است و امیدواریم با ایجاد ثبات اقتصادی در آینده‌ای نزدیک این پروژه‌ها در اولویت قرار بگیرند.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با تاکید بر اینکه بی‌شک توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان در گروی همراهی و همکاری تمام دستگاه ‌مرتبط با این صنعت است که امید می‌رود در این زمینه هماهنگی بین‌بخشی به شکل مطلوبی محقق شود، تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که با توسعه کمی و استاندارسازی و کیفیت‌بخشی خدمات اقامتگاه‌ها، به ایده‌‌آل‌های گردشگری نزدیک و نزدیک‌تر شویم؛ چراکه مهمانان ما شایسته خدمات باکیفیت‌تری هستند که امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم با استاندارسازی هتیلینگ و خدمات‌رسانی بومگردی‌ها میزبان خوبی برای آن‌ها باشیم.

سالاری در پایان در خصوص میزان خسارت کرونا به بخش گردشگری و فعالان این حوزه هم گفت: خسارت‌های کرونا به تاسیسات گردشگری به‌دلیل در هم تنیدگی بخش‌های مختلف حوزه گردشگری قابل محاسبه دقیق نیست ولی در راستای حمایت از تاسیسات گردشگری سامانه‌ای با عنوان سامانه تسهیلات کرونا راه‌اندازی شده است که فعالان این حوزه با مراجعه به این سامانه میزان خسارت کرونا را به حرفه خود اعلام می‌کنند. تاکنون ۵۴ پرونده در این سامانه برای ارجاع به بانک‌ها ثبت شده است. البته از این شمار، ۱۵ پرونده تسهیلات دریافت کرده‌اند و بقیه درخواست‌ها هم در دست بررسی است. هرچند این تسهیلات پاسخگوی خسارت کرونا به بخش گردشگری کشور و استان نیست اما می‌تواند بخشی از این خسارت‌ها را جبران کند. از این‌رو ضرورت دارد که در دوران پساکرونا با ایجاد فرصت‌های مناسب سفر، تقویت روحیه و افزایش نشاط در میان مردم باعث رونق صنعت گردشگری و کاهش ضرر و یان‌های واردشده به این صنعت شویم.

در پایان این گزارش یادآوری می‌شود، استان بوشهر با دارا بودن بیشترین مرز با خلیج فارس و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منحصربه‌فرد و همچنین برخورداری از آب و هوای معتدل در شش ماه از سال این پتانسیل را دارد که با حفظ داشته‌های خود و ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری با رعایت استانداردها به قطب گردشگری دریایی کشور بدل شود. به‌طور مسلم تحقق این مهم در گام نخست به مطالعات و تحقیقات اصولی و نیازسنجی، در گام دوم به ایجاد تاسیاساتی با تاسی از اقلیم و فرهنگ جنوب و در گام سوم به تبلیغات گسترده به‌منظور شناسایی ظرفیت‌های گردشگری این خطه و ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این بخش نیاز دارد که خوشبختانه در این زمینه‌ها اتفاقات خوبی در استان بوشهر رقم خورده است که در صورت تداوم این روند می‌توان به رونق این صنعت در دوران پساکرونا در استان بوشهر امیدوار شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: