bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۹۳۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۸ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
با چهارمین اهدای عضو در دهه پایانی بهمن‌ماه؛
داود علیزاده: استان بوشهر یکی از استان‌هایی است که بیمارستانی برای پیوند اعضا ندارد؛ اگرچه به اذعان رئیس مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر امکان فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای انجام عمل پیوند را دارد و تنها مساله تأمین نیروی انسانی متخصص است.

داود علیزاده:

استان بوشهر یکی از استان‌هایی است که بیمارستانی برای پیوند اعضا ندارد؛ اگرچه به اذعان رئیس مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر امکان فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای انجام عمل پیوند را دارد و تنها مساله تأمین نیروی انسانی متخصص است.

بااین‌حال مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در صورت وجود مرگ مغزی می‌توانند اعضای قابل‌اهدای فرد را برداشت و به بیمارستان‌هایی ارسال کنند که امکان پیوند دارند. همین امکان باعث شده است که 231 ارگان از 77 بیمار مرگ مغزی بوشهری به افراد بسیاری زندگی دوباره ببخشد. آماری که باوجود شرایط کرونایی، رتبه این دانشگاه را از میان ۵۶ دانشگاه کشور با سه پله ارتقا در زمینه اهدای عضو از رتبه ۱۹ به ۱۶ ارتقا داده است و نشان می‌دهد فرهنگ اهدای عضو در بین مردم نوع‌دوست استان بوشهر بیش‌ازپیش افزایش داشته است.

در سال جاری خانواده 12 بیمار مرگ مغزی با رضایت به‌موقع، امکان زندگی دوباره را برای نیازمندان فراهم کردند که چهار مورد آن در دهه پایانی بهمن‌ماه انجام‌گرفته است.

در همین زمینه رئیس مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از اهدای عضو دو بیمار مرگ مغزی در این استان در روز پنجشنبه 30 بهمن خبر داد.

علیرضا باقری با اشاره به رضایت به‌موقع خانواده‌های این عزیزان افزود: با رضایت خانواده نیک‌اندیش مرحومه «شیرین زکی کللی» ۵۰ ساله ساکن شهرستان دشتستان که به علت خونریزی مغزی مرگ وی توسط پزشکان تأییدشده بود، عمل برداشت عضو در بیمارستان شهید گنجی برازجان انجام شد.

به گفته وی همچنین با رضایت خانواده مرحوم «اردشیر شهبازی» ۵۲ ساله اهل مرودشت استان فارس که به علت تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، عمل برداشت اعضای این بیمار نیز در بیمارستان شهدای هسته‌ای بوشهر انجام شد.

وی در خصوص اعضای برداشت‌شده از بدن این افراد گفت: براین اساس شش عضو اهدایی این مرحومان شامل چهار کلیه، کبد و پانکراس برای پیوند به بیماران نیازمند عضو به بیمارستان ابوعلی سینا شیراز فرستاده شد.

سه روز پیش از این در 27 بهمن‌ماه نیز مسوول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از اهدای اعضای دختر یازده‌ساله بوشهری برای پیوند به نیازمندان خبر داد.

علیرضا باقری با اعلام این خبر گفت: اعضای دختر ۱۱ ساله بوشهری که دچار مرگ مغزی شده بود با رضایت خانواده‌اش به بیماران نیازمند اهدا شد.

به گفته وی هم‌زمان با شب شهادت امام هادی (ع)، خانواده ایثارگر و نوع‌دوست فاطمه خضری مقدم دختر ۱۱ ساله بوشهری که به علت تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، به اهدای اعضای فرزندشان رضایت دادند و اعضای این دختربچه به چند بیمار نیازمند عضو زندگی دوباره بخشید.

باقری با بیان اینکه عمل جراحی برداشت اعضا با حضور تیم جراحی دکتر نیکو پور و دکتر سهرابی در بیمارستان شهدای خلیج‌فارس بوشهر صورت گرفت، افزود: هر دو کلیه، کبد و پانکراس برای پیوند به بیمارستان ابوعلی سینا شیراز و قلب و پریکارد و غضروف دنده‌ای برای پیوند به تهران ارسال شد.

در نوزدهم بهمن‌ماه نیز خانواده جمی با اهدای اعضای کودک ۹ ساله خود که دچار مرگ مغزی شده بود، فرشته نجات هم‌وطنان نیازمند به پیوند اعضا شدند.

خانواده آناهیتا مهرابی از روستای علی‌آباد جم به دنبال مرگ مغزی فرزندشان، در اقدامی انسان دوستانه با اهدای اعضای بدن وی به نیازمندان موافقت کردند. که بر همین اساس تمام اعضای قابل پیوند مانند چشم، قلب، کلیه، کبد و اهدا شد.

آناهیتا مهرابی دانش‌آموز پایه سوم دبستان ایثار روستای علی‌آباد شهرستان جم، بر اثر بیماری دچار عفونت مغزی و پس‌ازآن مرگ مغزی شده بود.

به گفته رئیس مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، این استان از نظر فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای انجام عمل پیوند مشکلی ندارد و امکان فراهم کردن امکانات لازم در این زمینه وجود دارد؛ اما آنچه لازم و ضروری است تأمین نیروی انسانی متخصص است که باید در این زمینه منابع انسانی مقیم تأمین شود.

بر اساس اعلام انجمن اهدای عضو ایرانیان در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به لیست انتظار اضافه می‌شود. در هر دو ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد و در هر ۱۲ ساعت یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی می‌شود و به زندگی بازمی‌گردد.

در روزها و ساعت‌هایی که زندگی‌ می‌کنیم، افراد زیادی در این آمارها لحظه‌به‌لحظه با مرگ و زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اینکه هر ده دقیقه یک نفر به لیست انتظار عضو اضافه می‌شود، نشان می‌دهد تا چه‌اندازه این مساله برای هر کدام از ما و نزدیکانمان می‌تواند جدی باشد، هر روز بسیاری برای اینکه عضو مورد نیازیشان برای پیوند یافت نشده است، جان خود را از دست می‌دهند؛ اما اینکه این اعضای موردنیاز از کجا باید تهیه شود شاید مهم‌ترین قسمت ماجرا است.

بعضی از اعضای بدن را می‌توان از بدن افراد زنده برای پیوند گرفت مانند کلیه، قسمتی از کبد و ... با این حال نیاز افراد برای پیوند به اعضای حیاتی دیگری نیز هست که امکان برداشت آن از بدن افراد زنده وجود ندارد مانند قلب و... در حال حاضر تنها گزینه برداشت این اعضا از بدن بیماران دچار مرگ مغزی است. بیمارانی که به دلیل تخریب کامل سلول‌های مغز و ساقه مغز زندگی از آنها سلب شده است.

در مرگ مغزی امکان بازگشت عملکرد سلول‌ها و بازگشت بیمار به زندگی، به‌هیچ‌عنوان وجود ندارد؛ اما با تنفس مصنوعی می‌توان اعضای فرد را از یک روز تا 14 روز برای پیوند حفظ کرد.

اعضای قابل‌اهدا: قلب، ريه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده و کليه‌ها است. علاوه بر این اعضا، برخی از بافت‌های بدن نیز قابل پیوند هستند. با اهدای قرنيه چشم می‌توان بينایی را به فردی که دچار صدمه شديد به چشم شده بازگرداند. تاندون و غضروف باعث بازسازی اعضای آسیب‌دیده مربوطه می‌شوند. پيوند استخوان می‌تواند مانع قطع عضو در سرطان استخوان شود. دريچه قلب برای کودکان با بيماری مادرزادی دريچه‌ای و بزرگسالان با دريچه آسیب‌دیده به کار می‌رود. پيوند پوست نجات‌بخش بيماران با سوختگی شديد است. پیوند مغز استخوان تنها درمان ممکن در بعضی از سرطان‌های خون می‌تواند باشد.

همچنین برخلاف عضو، بافت می‌تواند تا 24 و یا حتی 48 ساعت بعد از مرگ فرد اهدا شود و حتی می‌توان آن را برای مدت‌های طولانی ذخيره کرد. هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدای ارگان‌های حیاتی خود جان یک تا هشت نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای بافت و نسوج خود یک تا 53 نفر را از معلولیت رهایی بخشد.

در پایان باید گفت که همه مردم می‌توانند با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۴۳۲ سریع و آسان کارت اهدای عضو دریافت کنند و پیش از حادثه رضایت خود از اهدای اعضایشان را اعلام کنند.

همچنین افرادی که قصد دریافت کارت اهدای عضو دارند می‌توانند کد #۳۴۳۲*۳* را در تلفن همراه خود شماره‌گیری تا کارت اهدای عضو به نشانی آنها ارسال شود یا به‌صورت حضوری در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر واحد فراهم آوری اعضای پیوندی نسبت به دریافت کارت خود اقدام کنند و یا در سایت اینترنتی اهدای عضو ایرانیان ehda.center ثبت‌نام کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: