bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۹ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
معاون گردشگری استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
الهام بهروزی: سفرهای نوروزی یکی از تهدیدهای جدی شیوع و پاندمی گسترده کرونا در کشور به‌شمار می‌رفت که با وجود هشدارهای وزیر بهداشت نسبت به پیامدهای جبران‌ناپذیر آن، اما نه مردم و نه متولیان امر و مسوولان این هشدارها را جدی نگرفتند و به نحوی سهل‌انگارانه سفر به نقاط مختلف کشور حتی شهرهای قرمز و نارنجی را مجاز دانستند

الهام بهروزی

سفرهای نوروزی یکی از تهدیدهای جدی شیوع و پاندمی گسترده کرونا در کشور به‌شمار می‌رفت که با وجود هشدارهای وزیر بهداشت نسبت به پیامدهای جبران‌ناپذیر آن، اما نه مردم و نه متولیان امر و مسوولان این هشدارها را جدی نگرفتند و به نحوی سهل‌انگارانه سفر به نقاط مختلف کشور حتی شهرهای قرمز و نارنجی را مجاز دانستند که در نتیجه این اقدام ناشیانه و خودخواهانه، وضعیت کرونا در کشور رو به وخامت گذاشته، افراد زیادی را مبتلا کرده و شماری را به کام مرگ کشانده است.

بوشهر یکی از استان‌هایی بود که در واپسین روزهای سال ۹۹ در حالی که هشت شهر آن زرد و چهار شهر دیگر آن نارنجی (بوشهر، کنگان، دیلم و گناوه) بود، به استقبال نوروز ۱۴۰۰ رفت. به‌طور قاعده‌مند، این استان ساحلی که در موج سوم روزهای سخت و پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته بود، با باز بودن ورودی و حضور مسافران نوروزی و صد البته بروز رفتارهای پرخطر از سوی اهالی استان نظیر برقراری دورهمی‌ها، مراسم عروسی، نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک در تجمعات و... در آستانه قرمز شدن و وضعیت نگران‌کننده‌ای ‌قرار گرفته است.

هر چند در این میان، معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر تاکید دارد که مسافرانی که در قالب تور و یا به‌صورت خانوادگی به اقامتگاه‌های بومگردی دارای مجوز و همچنین هتل‌های استان بوشهر سفر کرده‌اند به‌دلیل نظارت دقیق و مکرر این اداره‌کل بر نحوه فعالیت و خدمات‌دهی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون ابتلا به کرونا استان را ترک کرده‌اند.

سکینه سالاری در آخرین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز۱۴۰۰ در استان گفت: در سال جاری با توجه به اعلام قبلی ستاد ملی مدیریت کرونا، سفر و اقامت در مکان‌های غیر مجاز ممنوع شد که استان بوشهر هم از این قضیه مستثنی نبود و با رعایت تمامی شرایط و اجرای دقیق شیوه‌‌نامه‌های بهداشتی، همه مسافران اقامت‌کننده در واحدهای اقامتی دارای مجوز این استان، با سلامت کامل بوشهر را به مقصد استان خود ترک کنند.

وی با اشاره به اینکه نظارت کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی بر اقامتگاه‌ها و هتل‌ها در تمام نقاط استان به‌طور مستمر بود و همه واحدهای اقامتی مورد ارزیابی قرار گرفتند، تصریح کرد: موضوع اجرای پروتکل‌های بهداشتی یک حرکت ارزشمند و مفید بود تا بتوانیم در آینده هم با عبور از این بیماری، به بهترین شکل ممکن خدمات ارائه کنیم، چراکه ارائه خدمات مطلوب، متضمن جذب مسافر و گردشگر خواهد بود.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر همچنین در حاشیه این نشست، در خصوص آمار کلی مسافرانی که در نوروز ۱۴۰۰ به استان بوشهر سفر کردند، به بامداد جنوب گفت: طبق آخرین آمار آخذ شده از سازمان حمل و نقل جاده‌ای و پایانه‌های مسافربری استان، در مجموع هفت هزار و ۳۸۵ سفر که منجر به جابه‌جایی ۱۷۱ هزار و ۹۳۸ مسافر از ۲۸ اسفند ۹۹ تا ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ شده، ثبت شده است که در این میان، شمار مسافران مراکز اقامتی دارای مجوز اداره‌کل میراث فرهنگی استان هم بالغ بر هشت هزار و ۵۰۰ نفر اعلام شده است.

سالاری در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا در نقاط نارنجی استان هم خدمات‌دهی به مسافران و گردشگران ارائه شد، توضیح داد: بله، با توجه به دستورالعمل جدیدی که از سوی وزارتخانه به کل استان‌های کشور ابلاغ شد و به تائید ستاد ملی مدمبارزه با کرونا رسیده بود، همه هتل‌ها و مراکز اقامتی در قالب سفر ایمن و مسوولانه و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی مجاز به پذیرش مسافر بودند. این دستورالعمل به فرمانداری‌های استان ابلاغ و به کلیه مراکز اقامتی هم اعلام شد که می‌توانند در قالب تور و یا وسایل نقلیه عمومی از جمله هواپیما، اتوبوس و یا تورهای تعریف‌شده به شهرهای نارنجی و به شهرهای قرمز سفر داشته باشند و ما هم موظف بودیم که نظارت مستمر بر کلیه مراکز اقامتی به‌طور جد انجام بدهیم بر همین اساس ۱۶ تیم نظارت شامل روسای شهرستان‌ها و کارشناسان حوزه اداره‌کل تشکیل شد که در دو شیفت صبح و عصر مستمرا نظارت داشتند. از این‌رو، در مراکز اقامتی دارای مجوز اداره‌کل میراث فرهنگی این چهار شهر (بوشهر، کنگان، دیلم و گناوه) در کنار سایر شهرهای دیگر استان با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی و نظارتی که از سوی گروه‌های نظارتی ما انجام ‌شد، پذیرش مسافر صورت گرفت؛ البته صرفا مسافرانی که با وسیله نقلیه عمومی و رزرواسیون از قبل و یا در قالب تورهای تعریف شده که مشخص شده بود، پذیرش شدند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید بپذیریم ویروس کرونا همچنان در کشور وجود دارد، بنابراین باید تا می‌توانیم در سایه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پذیرش مسافر‌ها اقدام کنیم، افزود: چراکه چاره‌ای جز این نیست؛ به‌نوعی باید با این ویروس زندگی کنیم. منتها در این شرایط باید هر فرد نکات بهداشتی و دستور‌العمل‌های ستاد ملی کرونا را با جدیت تمام رعایت کند. البته با ورود واکسن‌های در حال ساخت ایرانی و همچنین واکسن‌های وارداتی که وزارت بهداشت در ماه‌های اخیر اقدام به تهیه آن‌ها کرده‌اند، چشم‌انداز خوبی را برای سال جاری نوید می‌دهد. قطعا در نتیجه واکسیانسیون کشور، شرایط را برای تاسیسات اقامتی روشن‌تر و خیلی بهتر از سال‌های قبل می‌بینیم و امیدواریم که این شرایط برای نیمه دوم استان که زمان فعالیت و ورود گردشگران به استان است، بهتر شود و به حالت عادی خود برگردد.

سالاری همچنین در بخش دیگری از گفته‌های خود به تسهیلات کرونایی به تاسیسات و فعالان بخش گردشگری استان در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: تسهیلات کرونایی برای تاسیسات گردشگری در سال ۹۹ برای بالغ بر ۵۴ پرونده در نظر گرفته شد که از این شمار، تنها مبلغی بالغ بر ۳ میلیارد تومان به این بخش تعلق گرفت. در روزهای آغازین سال ۱۴۰۰ هم تسهیلات جدیدی که دولت تعیین‌کرده هنوز به ما ابلاغ نشده است که به محض اعلام، حتما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. امیدواریم که بعد از ۱۴۰۰ دیگر نیازی به اعطای تسهیلات کرونا نداشته باشیم و با تدابیری که اندیشیده می‌شود، همه چیز به حالت عادی برگردد.

وی با اشاره به مهم‌ترین طرح‌های گردشگری استان بوشهر که در سال ۹۹ از آن‌ها رونمایی شد، گفت: افتتاح بومگردی «سی‌نیز» (در روستای حصار دیلم)، مجتمع اقامتی «درسا» (در بوشهر)، هتل ۵ ستاره «پترو جم»، هتل آپارتمان ۳ ستاره «شریف»، موزه منطقه‌ای «خلیج فارس»، گذر تاریخی «بافت» مهم‌ترین طرح‌های اداره‌کل میراث فرهنگی استان در روزهای پایانی سال ۹۹ بود که البته پیش از این هم در سال گذشته شاهد افتتاح هفت بومگردی، سه دفتر خدمات مسافرتی و یک هتل دیگر در استان بودیم و قرار بود که در فروردین ۱۴۰۰ هم با حضور ولی تیموری، معاون محترم گردشگری وزارت میراث فرهنگی به استان، چهار اقامتگاه بوم‌گردی، مجتمع اقامتی ساحلی دلارام، یک هتل آپارتمان و دفتر خدمات مسافرتی در بوشهر نیز افتتاح شود. همچنین مقرر شده بود جشنواره‌ بین‌المللی «راه آبی ابریشم» که به‌صورت مجازی و با حضور بالغ بر سی کشور برنامه‌ریزی و همین‌طور جشنواره معرفی جاذبه‌های گردشگری بوشهر و ایتالیا که به‌صورت مجازی پیش بینی‌ شده بود، به دلیل نیامدن وی، به وقت دیگری موکول شد.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پایان یادآور شد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در بحث شعار امسال مبنی بر «تولید، مانع‌زدایی و پشتیبانی» از مسوولان استانی که به نوعی در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان نقش دارند، با رعایت اصول حرفه‌ای در بحث خدمات گردشگری اهتمام لازم را داشته باشند؛ چراکه با تسهیل‌سازی موانعی که سد راه تولید و سرمایه‌گذاری هستند، برداشته می‌شوند. من از مسوولان می‌خواهم که تمام پروژه‌های گردشگری را ‌تا تحقق کامل آن‌ها پشتیبانی کنند.امیدوارم که با همدلی مسوولان و دستگاه‌های همکار و با اصل قرار دادن شعار انتخابی سال جاری، گام‌های استواری را در رونق و پویایی صنعت گردشگری در استان برداریم.


نام:
ایمیل:
* نظر: