bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۰۰۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۲ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
استقبال بوشهری‎ها از این پویش با ارسال بیش از ۸۰۰ اثر
الهام بهروزی: نخستین پویش فرهنگی «پویش خاک» در بوشهر با معرفی برگزیدگان این دوره در آیینی که به‌صورت مجازی برگزار شد، به کار خود پایان داد.

الهام بهروزی

نخستین پویش فرهنگی «پویش خاک» در بوشهر با معرفی برگزیدگان این دوره در آیینی که به‌صورت مجازی برگزار شد، به کار خود پایان داد.

فراخوان این پویش با اهدافی چون مشارکت مردمی در انتشار محتوای مجازی اندیشمند، مشارکت مردمی در انتشار اخبارعمومی فرهنگ و هنر و مشارکت مردمی در تولید محتوای مجازی اخلاق مدار اواخر سال ۹۹ منتشر شد. شورای سیاستگذاری پویش «خاک خورشید» بر این باور هستند که «شبکه‌های مجازی با قراردادن ما در برابر محتوای ناکارآمد و البته رواج مصرف‌گرایی افراطی است. نقش ما برای شناخت از جامعه جغرافیایی و بومی خود برای درک بهتری از زندگی چیست؟ امیدواریم قبل از انتشار هر محتوایی در فضای مجازی کمی فکر کنیم. در این راستا، جامعه فرهنگ و هنر در این کنکاش‌های مجازی مسیر خود را ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند برای اینکه جامعه پیوند خود را با فرهنگ و هنر از دست ندهد، بهخاطر داشته باشیم، با نشر اخبار و رویدادهای مربوطه می‌توانیم در ایجاد دیدگاه زیباتری قدمی برداشته باشیم.

بدیهی است دنیای پیش از اینترنت، در خاطره‌ها کمرنگ شده است که هر چقدر این دینا کمرنگ‌تر می‌شود، ارزش، اخلاق، باور به آدم‌ها حتی انسانیت نیز در حافظه ما بی‌رنگ‌تر می‌شود، یادمان باشد برای دیدن فضای مجازی خالی از توهم، مصرف‌گرایی و باید محتوایی که منتشر می‌شود، اخلاق‌مدار باشد.»

این پویش در قالب‌های ویدئو، انیمیشن، موشن‌گرافیک، عکس، پوستر، فوتونیوز، اینفوگرافیک، پادکست و سایر تولیدات صوتی، جستار، قطعات ادبی و داستان کوتاه و شعر، آثار متقاضیان را در زمینه‌های هویت اجتماعی (مفهومی است که می‌خواهد تعارضات موجود در هویت‌های گروهی را به نوعی کاهش داده و آن‌ها را تحت یک هویت اجتماعی، همگرا سازد و انگیزه همکاری، همدلی و همزیستی را میان افراد جامعه فراهم کند)، جاذبه‌های گردشگری و محیط زیست (تمامی ویژگی‌های بوشهر که بتواند افراد را برای مقاصد مختلف از جمله مقاصد تجاری و بازرگانی، مقاصد تفریحی و سرگرمی، مقاصد فرهنگی، یادگیری و آموزشی، به خود جذب کند و در راستای این جذب، برای حفظ و پایداری ویژگی‌های این منطقه و ایجاد منافع و مصالح برای ساکنان آن و حفظ محیط زیست مفید واقع شود)، فرهنگ و هنر (شامل ارزش‌های اجتماعی موجود در جامعه، همچنین دانش، باورها، هنرها، قوانین، آداب و رسوم، توانایی‌ها و عادت‌های افراد) و بخش آزاد پذیرا بود تا با استفاده از این فرصت، هویت و پتانسیل‌های این خطه از کشور از زاویه دید خود مردم در فضای مجازی به نمایش گذاشته شود و با تولید محتوای مفید، بستر مناسبی برای انعکاس حقیقت زندگی و مردم این استان فراهم شود.

این پویش که حرکتی خودجوش از سوی فعالان و دغدغه‌مندان فرهنگی بوشهر بود، با همکاری شرکت فیلمسازی «سرزمین خورشید» و اداره کل فناوری اطلاعات ارتباطات و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد و شامگاه جمعه (۱۷ اردیبهشت‌ماه) در آیینی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات داوران این پویش با معرفی و تجلیل از برترین‌های این رویداد فرهنگی به کار خود پایان داد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این آیین با آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تبریک روز ملی خلیج فارس گفت: نخستین پویش فرهنگی تولید محتوای ویژه فضای مجازی بوشهر با ضرورت هویت‌بخشی به آثار فضای مجازی مبتنی بر فرهنگ و متناسب با نیازهای روز جامعه در بستر پیام‌رسان‌های موجود در استان راه‌اندازی شد.

فاطمه کرمپور در ادامه با اشاره به موضوعات جاذبه‌های گردشگری، فرهنگ و هنر، هویت اجتماعی، محیط زیست و بخش آزاد در این پویش گفت: پویش «خاک خورشید» از ابتدای اسفندماه سال گذشته آغاز و تا روز ملی خلیج فارس یعنی دهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ ادامه داشت که در واقع پایان کار این پویش نیست و آغازی برای تولید محتوای متناسب با نیاز جامعه در بستر فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی زمان و مکان نمی‌شناسد، تاکید کرد: کار نهادهای فرهنگی در چارچوب ساختمان اداراتشان و در محدوده زمانی جشنواره‌ها و رویدادها خلاصه نمی‌شود و یک کار دائمی و همیشگی است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به مجاز بودن شرکت همه افراد در این پویش بدون محدودیت سنی گفت: شرکت‌کنندگان پویش «خاک خورشید» بیش از 800 اثر در قالب‌های مختلف ویدئو، انیمیشن، موشن‌گرافیک، عکس، پوستر، فتونیوز، اینفوگرافیک، پادکست و سایر تولیدات صوتی، جستار، قطعات ادبی و داستان کوتاه وشعر به دبیرخانه نخستین پویش فرهنگی مجازی استان ارسال کردند که از سوی بهترین هنرمندان این استان مورد قضاوت قرار گرفت.

کرمپور دلیل انتخاب نام «خاک خورشد» برای این پویش را پاسداشت شکوه نام بلند بوشهر خواند و گفت: نام «خاک خورشید» برگرفته از شعر آقای امید غضنفر، شاعر گرانقدر هم‌استانی است که از همکاری او و سایر هنرمندان با این پویش صمیمانه تشکر می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بوشهر ۱۰۲ آموزشگاه‌ آزاد هنری، بیش از سه هزار و پانصد هنرجو و بیش از ۷۹ انجمن فرهنگی و هنری فعال و ثبت شده وجود دارد، تصریح کرد: شهر بوشهر در طرح شبکه شهرهای خلاق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دو سال به‌عنوان شهر خلاق موسیقی و چهار شهر استان در زمینه نمایش به‌عنوان کاندیدای شهر خلاق نمایش معرفی شدند که ضروری است برای حفظ و بهره بردن از این عنوان، بستر مناسب ایجاد شود. نه اینکه مثل سال‌های نه چندان دور از عنوان پایتخت کتاب ایران بهره‌ای نبریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به هم‌مرز بودن استان بوشهر با کشورهای حوزه خلیج و تبادل فرهنگی موجود گفت: تربیت هنرمندانی در تراز انقلاب اسلامی و ارتقای سطح فرهنگ عمومی، شناسایی هنرمندان، آموزش استاندارد و حرفه‌ای به‌عنوان یکی از موضوعات مهم برنامه توسعه در شورای انقلاب فرهنگی و افق پیش روی کشور با تولید محتوای متناسب با نیاز جامعه تحقق پیدا میکند.

وی هزینه‌کرد اعتبارات در بخش نظارت بر فضای مجازی را کم‌اثر دانست و گفت: باید با برنامه‌ریزی مناسب و ‌همسو با افق فرهنگی کشور نسبت به تامین هزینه تولید محتوای با هویت در فضای مجازی اقدام کنیم، به این ترتیب نتیجه بهتری در کنترل و در اختیار داشتن محتوای فضای مجازی به‌ست خواهد آمد و آسیب‌های اجتماعی در بستر فضای مجازی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

در ادامه هیات داوران نخستین پویش فرهنگی «خاک خورشید» برگزیده‌های این رویداد را به تفکیک بخش‌ها معرفی و با اهدای لوح تقدیر و تندیس پویش «خاک خورشید» از آن‌ها تجلیل به عمل آمد که اسامی آن‌ها در ادامه می‌آید: بخش فیلم کوتاه: پیام شادنیا با فیلم «غرق شده» و تقدیر از جواد غلام‌نژادجبری برای مجموعه ویدئوهای مستند به‌دلیل پرداختن به خرده فرهنگ‌های بومی،

بخش انیمیشن و موشن گرافیک: علی دشتیزاده با اثر «هوای پاک» و تقدیر از آرش ملاحح برای اثر «میز مثلثی هبیس»، بخش عکس: افسانه جعفری برای اثر «شیرجه» و تقدیر از محسن جتات برای اثر «غروب و دوچرخه»، بخش گرافیک: زهرا ریشهری‌زاده و تقدیر از رضا مقاتلی، بخش موسیقی: پولاد قهرمانان و غلامحسین حسن‌پور برای اثر «بیت‌خوانی» و تقدیر از بردیا بهرام‌نژاد برای تحقیقات میدانی در زمینه موسیقی محلی بوشهر، بخش تولیدات صوتی: محسن حیاتی برای «رادیو چهار صندوق» و تقدیر از سید محمد موسوی برای اثر «به بوشهر»، داستان کوتاه: کاظم میرزایی و تقدیر از مینا درعلی، بخش جستار: فرح راوردشیری و تقدیر از نسیبه رضوی و محمدمهدی صمیمی، بخش شعر: هادی حیدری، قطعه ادبی: فاطمه مظفری‌پور و تقدیر از آرام جهان‌خوش،

از دیگر بخش‌های این آیین که به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با کرونا به‌صورت مجازی برگزار شد، می‌توان به اجرای موسیقی محلی با هنرنمایی هنرمندان هم‌استانی اشاره کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: