bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۶ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر در نشست خبری؛
داود علیزاده: مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هفته هلال‌احمر (۱۸ تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه) برگزار شد

داود علیزاده

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هفته هلال‌احمر (۱۸ تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه) برگزار شد، با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری صلیب سرخ در جهان و هلال‌احمر در ایران گفت: ۸ ماه مه برابر با ۱۸ اردیبهشت، روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر است که امسال با شعار جهانی «توقف ناشدنی، شکست‌ناپذیر، مقایسه‌نشدنی» و شعار ملی «یک قرن خدمات داوطلبانه مقایسه‌نشدنی» همراه است. این سازمان بین‌المللی باهدف کاهش آلام انسانی، حفظ و پیشرفت بهداشت عمومی و بر اساس موافقت‌نامه ژنو در سال ۱۸۶۴ میلادی، به همت ژان هانری دونان، برنده اولین نوبل صلح جهانی، پایه‌گذاری شد.

غلامرضا حاجیانی در ادامه به اهداف چهارگانه این نهاد اشاره کرد و افزود: تأمین احترام انسان‌ها، کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت‌ها، تلاش برای تسکین آلام بشری و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون درنظرگرفتن هیچ‌‌گونه تبعیض میان آن‌ها چهار هدف اصلی جمعیت هلال‌احمر ایران را تشکیل می‌دهد که این نهاد سالانه به‌صورت شبانه‌روزی در مناسبت‌ها و بحران‌ها و حوادث مختلف برای تحقق این اهداف تلاش و سعی خود را می‌کند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر سپس با اشاره به اهداف راهبردی جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: اولین هدفی که در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد، نجات زندگی انسان‌ها در بحران‌ها و حوادث طبیعی، جاده‌ای و غیرمترقبه است. دوم، آمادگی نیروهای داوطلبی و اعضای جمعیت است که همیشه برای رویارویی با حوادث باید آماده باشند. سوم، بازتوانی است که نیروهای ما باید مهارت و دانش کافی را برای ریکاوری افرادی که دچار سانحه شده و حادثه‌دیده‌اند، داشته باشند.

حاجیانی در ادامه به مهم‌ترین فعالیت‌ها و خدمات جمعیت هلال‌احمر استان در سال ۹۹ اشاره و خاطرنشان کرد: حوزه معاونت امداد و نجات یکی از مهم‌ترین حوزه‌های این نهاد است که استان بوشهر در این حوزه در سال گذشته باسیل ویرانگر وحدتیه و در اوایل سال ۱۴۰۰ هم با زلزله نسبتاً شدید گناوه مواجه شد که در هر دو حادثه نیروهای امداد و نجات هلال‌احمر به‌موقع ورود کردند. به‌طوری‌که در زلزله گناوه، نیروهای امدادی ۱۰ دقیقه بعد از وقوع این زمین‌لرزه مکان اصلی زلزله را مکان‌یابی کردند و ۲۰ دقیقه بعد اعلام شد که خدا را شکر تلفات جانی نداشت و تنها چند مصدوم بود که آن‌هم با انتقال به مراکز درمانی مورد مداوا قرار گرفتند و در ۳۰ دقیقه بعد هم میزان تخریب‌ها که عمدتاً در روستاها بود، مشخص شد.

به گفته وی، در زلزله گناوه در بیش از ۲۰ روستا با تخریب‌ و ترک‌خوردگی دیوار حیاط و منازل مردم روبه‌رو شدیم که شدت آن در ۱۰ روستا بیشتر بود و در خود شهر گناوه هم تنها خانه‌های قدیمی آسیب دیدند. هلال‌احمر استان باوجوداینکه تمام چادرهای انبار گناوه را برای کمک به هم‌وطنان زلزله‌زده سی‌سخت فرستاده بود ولی خیلی سریع ۵۰۰ چادر از بوشهر و اهرم جمع‌آوری کرد و به مناطق روستایی زلزله‌زده گناوه فرستاد. البته طبق آمار بنیاد مسکن استان، تنها ۴۰۰ خانوار نیازمند به چادر به ما معرفی شد ولی با توجه به پس‌لرزه‌های شدید این زلزله ما ۶۰۰ چادر را در میان مردم در روستاها تقسیم کردیم تا امنیت جان آن‌ها را تضمین کنیم.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر با بیان اینکه در سال ۹۹ در مجموع ۵۷۳ حادثه در استان روی داد، گفت: ۲۴۴ حادثه جاده‌ای، ۳۵ حادثه کوهستان، ۲۷ حادثه سیل و آب‌گرفتگی معابر، ۴۲ حادثه دریایی، ۸ حادثه زلزله و زیر آوار و ۱۶ حادثه آتش‌سوزی بود. در این حوادث پنج هزار و ۶۸۳ نفر آسیب دیدند که از این شمار ۷۵ نفر فوت کردند یا متوفی بودند. بیشترین حادثه استان، حادثه جاده‌ای است که در دو محور دیلم و تنگستان روی می‌دهد و دشتستان، بوشهر و... در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر استان در حال حاضر دارای ۱۱ هزار نیروی داوطلب است، بیان کرد: از این جمعیت در زمان حاضر شش هزار و ۴۰۰ نفر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و کارت داوطلبی دارند و تلاش می‌شود بقیه داوطلبان نیز در این سامانه ثبت‌نام شوند.

حاجیانی با تأکید بر اینکه از زمانی که کووید ۱۹ شیوع پیدا کرد، جمعیت هلال احمر در کنار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای خدمت به مردم در همه صحنه‌ها حضور داشت، افزود: در یک سال گذشته شش هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی (سه هزار و ۵۰۰ بسته از سوی ستاد استانی و سه هزار بسته معیشتی هم از سوی شعب با همکاری خیرین) جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر در بین نیازمندان متأثر از کرونا توزیع‌شده است.

به گفته وی توزیع ۱۳ هزار ماسک، مشارکت پنج هزار و ۶۰۰ داوطلب در قالب ۵۰ تیم در طرح آمران سلامت، اجرای طرح دادرس در ۱۵۰ مدرسه، کمک به روستاهای متأثر از خشک‌سالی استان هرمزگان در قالب طرح «نذر آب» از جمله اقدامات انجام‌شده جمعیت در سال ۹۹ است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر درباره ساخت آشیانه برای بالگرد جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر توضیح داد: به دلیل شرایط حساس و حادثه‌خیز بودن این استان از یک فروند بالگرد امدادی برخوردار است که تلاش می‌شود با گرفتن مجوز لازم از فرودگاه آشیانه‌ای برای آن در مرکز امداد هوایی استان بوشهر احداث شود.

حاجیانی در خصوص شرایط لجستیکی جمعیت هلال‌احمر استان هم بیان کرد: از لحاظ لجستیکی بیشتر پایگاه‌های امدادی مجهز به خودروهای امدادی و آمبولانس هستند که در شرایط عادی امکانات موجود پاسخگو است اما در شرایط اضطرار باید از استان‌های معین شامل فارس و کهگیلویه و بویراحمد استفاده شود.

وی از فعال بودن ۴۰۰ امدادگر در قالب ۱۸ پایگاه امدادی شامل جاده‌ای، کوهستان و دریایی استان بوشهر خبر داد و گفت: در سال گذشته به پنج هزار و ۶۸۳ حادثه‌دیده در قالب ۵۷۳ حادثه امدادرسانی شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر بابیان اینکه شهرستان‌های دیلم، تنگستان، دشتستان و بوشهر بیشترین آمار خدمات امدادی جمعیت هلال‌احمر با ۲۴۴ حادثه در بخش جاده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند ادامه داد: در بخش کوهستان نیز ۳۵ مورد به علت بی‌توجهی و ناآشنایی برخی افراد، کوهنوردان و گردشگران با مسیر به‌ویژه در منطقه دشتستان رخ داد.

حاجیانی با اشاره به واکسیناسیون امدادگران در مقابل با ویروس کرونا افزود: در اجرای طرح واکسیناسیون کرونا، از 400 امدادگر استان بوشهر تاکنون 94 تن از آنان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند. همچنین تعداد ۲۱ نفر از کادر درمان و داروخانه معاونت بهداشت ، درمان و توانبخشی دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر با اشاره به فعالیت‌های حوزه درمان و توان‌بخشی هلال‌احمر گفت: در حال حاضر مراکز ارتوپد فنی جمعیت هلال‌احمر تنها مرکز فعال استان است که به کسانی که دچار معلولیت و قطع عضو هستند، خدمات‌ است که در حال حاضر در استان سرآمد است و بیش از ۱۰ هزار نفر هم در سال گذشته به آن مراجعه کرده‌اند.

حاجیانی با اشاره به اینکه باهدف ارائه آموزش‌های مختلف امدادی و افزایش تاب‌آوری در جامعه ۱۳۶ خانه هلال در این استان راه‌اندازی شده است، افزود: راه‌اندازی خانه هلال در شهرها و روستاهای این استان زمینه استفاده بیشتر از ظرفیت‌های مردمی را برای ارتقای تاب‌آوری جامعه در برابر حوادث فراهم می‌کند. صرف‌نظر از اهدافی که برای جمعیت هلال‌احمر در اساسنامه و اسناد بالادستی آن تعریف‌شده و وجود دارد، مردم یک منطقه در مرکزی دورهم جمع می‌شوند و با مشارکت هم مشکلات را پیگیری و بهترین تصمیم‌ را برای منطقه خود می‌گیرند که این مشارکت اجتماعی در نوع خود یک نقطه امید است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر با تاکید بر اینکه خانه هلال یک شعبه کوچک جمعیت هلال‌احمر است که با رویکرد ارائه و انتقال خدمات جمعیت به مناطق دوردست و بهره‌مندی مردم از این خدمات در دستور کار قرارگرفته است، تصریح کرد: خانه‌های هلال ازجمله ظرفیت‌هایی است که باید برای استفاده بهینه از این ظرفیت بسترسازی شود. در خانه‌های هلال می‌توان با آموزش، مردم مناطق مختلف شهری و روستایی را برای خود امدادی و ارائه خدمات بشردوستانه در زمان حوادث آماده کرد و از آنها کمک گرفت.

به گفته وی شکل‌گیری خانه‌های هلال به‌عنوان یکی از مولفه‌های تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی به شمار می‌رود و نقش جمعیت هلال احمر در ارتباط با شکل‌گیری این خانه‌ها تسهیلگری است و خدمات آن از سوی افراد بومی و ساکن هر منطقه به‌صورت داوطلبانه ارائه می‌شود. در حال حاضر سه هزار و ۴۸۴ نفر در خانه‌های هلال استان بوشهر عضو و آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند.

یادآور می‌شود در روز دوشنبه نیز پنج هزار و 400 خانه هلال در سراسر کشور و پروژه‌های امدادی به ارزش تقریبی ۱۳۴ میلیارد تومان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

رئیس جمعیت هلال احمر در این آیین گفت: ایده ایجاد خانه‌های هلال در سال ۹۴ مطرح شده بود که جنبه عملیاتی پیدا نکرد. اما این ایده در سال گذشته دنبال شد و موفق به ایجاد ۵۴۰۰ خانه هلال در مناطق دور افتاده، محروم و صعب العبور شدیم که از این تعداد سه هزار مورد توسط رئیس جمهوری افتتاح شده و ۲۴۰۰ خانه هلال دیگر هم با حضور معاون اول رئیس جمهوری افتتاح خواهد شد. در واقع خانه‌های هلال یک جمعیت هلال احمر کوچک در مناطق محروم است.

کریم همتی با تاکید بر اینکه کار‌ها در خانه‌های هلال به صورت داوطلبی انجام می‌شوند و این خانه‌ها بار مالی ندارد، افزود: صلیب سرخ اعلام کرد که تجهیز خانه‌های هلال را در اولویت کار خود قرار خواهد داد.


نام:
ایمیل:
* نظر: