bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۰۳۷
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۸ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
حسین محمدی: این روز را شاید کمی سخت می‌شد دید چراکه نتانیاهو با سرمایه‌گذاری بر شهرک‌نشنیان افراطی‌ ساکن فلسطین اشغالی توانسته بود جمع بسیاری از آن‌ها را با خود همراه کند، چراکه او در این سال‌ها موفق شده بود تا با تندروی، ساخت شهرک‌ها، راندن فلسطینی‌ها و کشتار آن‌ها برای خود جایگاهی فراهم کند.

حسین محمدی

این روز را شاید کمی سخت می‌شد دید چراکه نتانیاهو با سرمایه‌گذاری بر شهرک‌نشنیان افراطی‌ ساکن فلسطین اشغالی توانسته بود جمع بسیاری از آن‌ها را با خود همراه کند، چراکه او در این سال‌ها موفق شده بود تا با تندروی، ساخت شهرک‌ها، راندن فلسطینی‌ها و کشتار آن‌ها برای خود جایگاهی فراهم کند.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که چهار دور متوالی به مدت ۱۲ سال ریاست کابینه این رژیم را برعهده داشت و در طول آن سه‌بار به جنگ‌افروزی علیه فلسطینی‌ها دست زد، روز گذشته بالاخره به پایان حیات سیاسی خود رسید.

از زمانی که یائیر لاپید رئیس حزب میانه هناک مستقبل در ۱۱ روز پیش به «رووین رولین» رئیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که توانسته است ائتلافی برای تشکیل کابینه آینده تشکیل دهد، نتانیاهو به‌شدت به تکاپو افتاد تا جلوی این کار را گرفته و بتواند در درون این ائتلاف شکاف ایجاد کند.

این درحالی است که در ابتدای امر نتانیاهو مامور تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی شد؛ اما نتوانست در طول مهلت تعیین‌شده با دیگر احزاب ائتلاف کند و در نتیجه رولین ۱۵ اردیبهشت‌ماه گذشته این ماموریت را به لاپید سپرد.

نتانیاهو که موقعیت خود را در خطر می‌دید، برای جلب نظر احزاب راستگرا و احزاب دینی صهیونیستی و حریدی دست به تجاوزگری نظامی جدیدی به نوار غزه زد تا به خیال خود از این طریق بتواند اسرائیلی‌ها را پشت سر خود بسیج کرده و خود را تنها سیاستمداری معرفی کند که می‌تواند از رژیم صهیونیستی در برابر خطرات پیرامونی حفاظت کند.

اما ناکامی ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه با وجود همه جنایت‌ها و ارائه تصویری شکننده از وضعیت امنیتی این رژیم برای نتانیاهو نتیجه عکس داد و در مقابل لاپید توانست با احزاب میانه و چپ، راست و عرب برای تشکیل کابینه ائتلاف کند.

بر اساس این ائتلاف، پست نخست‌وزیری بین نفتالی بنت رئیس حزب راستگرای «یمینا» و یائیر لاپید به‌طور چرخشی خواهد بود؛ به‌گونه‌ای که بنت تا ماه اوت سال ۲۰۲۳ میلادی نخست‌وزیر و لاپید در این مدت وزیر خارجه خواهد شد و سپس دوطرف پست‌های خود را با یکدیگر عوض خواهند کرد و تا انتهای دوره کنونی پارلمان در ماه نوامبر سال ۲۰۲۵ میلادی لاپید پست نخست‌وزیری را به‌دست خواهد داشت.

آنطور که از گزارش‌ها برمی‌آید، کابینه ائتلافی بنتلاپید ۲۸ وزیر خواهد داشت و ۶۱ نماینده از ۱۲۰ نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی از آن حمایت می‌کنند که شامل ۲۵ نماینده احزاب میانه، ۱۹ نماینده احزاب راست، ۱۳ نماینده احزاب چپ و چهار نماینده عرب هستند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، بنی گانتز رئیس حزب «آبی-سفید» که هم‌اکنون پست وزارت جنگ رژیم صهیونیستی را برعهده دارد، در کابینه جدید «بنت-لاپید» در پست خود ابقا خواهد شد و «اویگدور لیبرمن» رئیس حزب راستگرای «اسرائیل بیتنا» پست وزارت دارایی، «گدعون ساعر» رئیس حزب راستگرای «امید نو» پست وزارت دادگستری، «آیلت شاکید» فرد شماره دو حزب راستگرای «یمینا» پست وزارت امور داخلی و «میراو میخاوئیلی» پست وزارت کار را برعهده خواهند داشت.

نتانیاهو که در برنامه اول خود برای جلوگیری از توانایی لاپید برای ایجاد ائتلاف به منظور تشکیل کابینه ائتلافی دست به تجاوزگری علیه نوار غزه زد، بعد از ناکامی در این راه و تشکیل این ائتلاف، به هر دری زد تا بتواند از میان ۶۱ نماینده حامی این ائتلاف در پارلمان دستکم یک نفر را جدا کرده و به اردوگاه خود بکشاند تا از این طریق کابینه ائتلافی «بنت-لاپید» نتواند رای لازم را در پارلمان به‌دست آورد و راه برای برگزاری انتخابات پارلمانی دیگری فراهم شود.

نتانیاهو در لحظات پایانی نیز تلاش کرد تا ائتلاف بنت-لاپید را ضعیف و ناتوان از حفاظت از رژیم صهیونیستی در سطح داخلی و خارجی و تهدیدی برای امنیت این رژیم معرفی کند. این درحالی است که عصر روز گذشته پارلمان رژیم صهیونیستی برای رای به کابینه ائتلافی بنت-لاپید تشکیل جلسه داد.

با این اوصاف، این روزها، روزهای سرنوشت‌سازی برای حیات شخصی و سیاسی نتانیاهو به‌شمار می‌رود که اگر نتواند تا زمان تشکیل جلسه پارلمان در درون ائتلاف یاد شده شکافی ایجاد کند، باید گفت که با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد.

رای امروز پارلمان به کابینه ائتلافی که آنگونه که از شواهد امر پیدا است، به‌رغم خواست نتانیاهو انجام خواهد شد، نتانیاهو را با وضعیت بسیار دشواری روبه‌رو خواهد کرد زیرا با سلب مصونیت سیاسی از او، بستر برای محاکمه او در سه پرونده فساد رشوه‌خواری، خیانت در امانت و کلاهبرداری فراهم خواهد شد که این امر به نوبه خود پایانی بر حیات شخصی و سیاسی نتانیاهو خواهد بود.

به‌نظر می‌رسد که خود نتانیاهو نیز اندک اندک در حال درک این موضوع است که ناتوان از ایجاد شکاف در درون این ائتلاف است و از همین‌رو تاکید می‌کند که برای سرنگون کردن کابینه ائتلافی بنت-لاپید در سریعترین زمان ممکن تلاش خواهد کرد.

به عقیده برخی از تحلیلگران، آنچه نمایندگان احزاب مختلف راست، میانه، چپ و عرب را -با وجود اختلاف‌های شدید دیدگاههای آنها- به سمت این ائتلاف سوق داد، اتفاق نظر آنها درخصوص لزوم رفتن نتانیاهو از قدرت بود. از این‌رو، این تحلیلگران معتقدند که اگر کابینه ائتلافی در پارلمان رژیم صهیونیستی بتواند رای بیاورد و تشکیل شود، با توجه به اینکه متشکل از طیفی از نمایندگان احزاب راست، میانه، چپ و عرب با خط مشی و گرایش‌های مختلف در قبال مسائل داخلی و خارجی به‌ویژه در زمینه دوره خدمت اجباری در ارتش، نوع برخورد با فلسطینی‌ها و جهان عرب، موضوع شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری رود اردن و شهر اشغالی قدس و وضعیت این شهر، روند سازش و راهکار «دو دولت» و نحوه تعامل با موضوع ایران است، شکننده خواهد بود.

به عقیده این تحلیلگران، برخورداری از اکثریت فقط یک رای در پارلمان نیز عامل دیگری است که ماهیت این کابینه را شکننده خواهد کرد. با این وجود، برخی دیگر از تحلیلگران براین باورند که تشکیل این کابینه به نوبه خود و لغو مصونیت از نتانیاهو و مهیا شدن بستر محاکمه‌اش به‌خاطر پرونده‌های فساد خواهد توانست به دوران او در قدرت بعد از ۱۲ سال و سیطره احزاب راست و دینی بر ارکان سیاسی رژیم صهیونیستی در طول این سال‌ها پایان دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر: