bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۰۴۴
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۸ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
دلگرم در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
علی پورتنگستانی: غلام دلگرم که خود سال‌ها در بوشهر از دست مدیران بومی زخم‌های زیادی خورده ، معتقد است گه اگر وضعیت مدیران باشگاه‌های فوتبال استا به همین شکل پیش برود، نمی‌توان آینده درخشانی برای این فوتبال تصور کرد. او تاکید دارد که هرچه سریع‌تر باید برای مدیران فوتبالی استان کلاس‌های آموزشی برگزار شود تا بیشتر از این فوتبال بوشهر ضربه نخورد.

علی پورتنگستانی:

غلام دلگرم که خود سال‌ها در بوشهر از دست مدیران بومی زخم‌های زیادی خورده ، معتقد است گه اگر وضعیت مدیران باشگاه‌های فوتبال استا به همین شکل پیش برود، نمی‌توان آینده درخشانی برای این فوتبال تصور کرد. او تاکید دارد که هرچه سریع‌تر باید برای مدیران فوتبالی استان کلاس‌های آموزشی برگزار شود تا بیشتر از این فوتبال بوشهر ضربه نخورد.

در طی چند هفته‌ اخیر اتفاق‌های بسیار عجیب و تلخی در فوتبال بوشهر رخ داد تا باز هم به این جمله برسیم که تعداد مدیران ورزشی در استان بوشهر حتی به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌باشد. در این رابطه دو گزارش متفاوت نوشتیم و معتقد بودیم که اگر حالا کاری برای بهبود وضعیت مدیران باشگاه‌های استان انجام نشود، باید منتظر عواقب سنگینی باشیم. چیزی که در طی این دو هفته در باشگاه پارس جنوبی جم و باشگاه شاهین بندر عامری از طرف مدیران باشگاه رخ داد، یک فاجعه تمام‌عیار بود ولی با این وجود هنوز هم زمانی کافی برای جلوگیری از تکرار این اتفاق‌ها را خواهیم داشت. در گزارش امروز به این مساله پرداختیم که آیا می‌توان امید داشت که از دل فوتبال بوشهر یک مدیر توانمند ظهور کند یا خیر. در این رابطه با غلام دلگرم، رئیسه کمیته آموزش هیات فوتبال استان گفت‌وگو کردیم که مشروح آن را در ادامه این گزارش خواهید خواند؛

آقای دلگرم، احتمالا شما هم مثل بسیاری از فوتبالدوستان از اتفاقات عجیبی که در دو هفته گذشته برای برخی از باشگاه‌های استان بوشهر رخ داد، ناراحت شده باشید. اتفاقاتی که باعث و بانی آن مدیران باشگاه‌ها بودند. چرا در استان بوشهر مربی و بازیکن بومی فوق‌العاده بسیار داریم ولی در داشتن یک مدیر توانمند آرزو به‌دل مانده‌ایم؟

در تکمیل سوال شما باید گفت که اگر مدیر خوبی هم داشته باشیم، در جایگاه مناسب قرار ندارد. از نظر من در این استان مدیران توانمند و کاربلدی داریم که خارج از گود قرار گرفته‌اند ولی در مقابل در برخی از باشگاه‌ها مدیرانی فعالیت می‌کنند که الفبای فوتبال را نمی‌دانند. اما مهم‌تر از این دو مساله، باید پذیرفت که در سال‌های اخیر در پرورش یک مدیر ورزشی کار خاصی انجام نداده‌ایم. من به‌عنوان رئیسه کمیته آموزش هیات‌فوتبال استان به‌تازگی در حال برنامه‌ریزی یک طرح بزرگ در این رابطه هستم. در واقع در این طرح به‌دنبال این هستیم که مدیران ما باید دوره‌های آموزشی مدیریت و باشگاه‌داری را طی کنند تا مجوز آنها برای کار در این بخش صادر شود. من این طرح را با مسوولان هیات‌فوتبال در میان گذاشته‌ام و نظر همه آنها مثبت بوده است ولی این تازه شروع کار ما است. اما اگر بگویم خیلی دیر برای این بخش مهم در رشته فوتبال قدم برداشته‌ایم کم بیراه نگفته‌ام چراکه در سالیان اخیر باشگاه‌های بوشهر از دست مدیران کم‌تجربه خود، کم ضربه نخورده‌اند. البته من برای اجرای این برنامه نگاه چندساله دارم و تمام سعی خود را خواهم کرد تا کلاس‌های آموزشی با حضور بهترین اساتید برگزار شود تا بتوانیم در آینده‌ نزدیک، مدیران باتجربه و توانمند در رشته فوتبال داشته باشیم. درست است، ما در امر تربیت مربیان جوان و شکوفایی استعداد‌های استان، پیشرفت بسیار خوبی داشته‌ایم ولی در بخش مدیریت و باشگاهداری اصلا عملکرد خوبی نداشته‌‌ایم.

از طرفی دیگر، متاسفانه مدیران برخی از باشگاه‌ها توقع زیادی از کادر فنی خود دارند و این در حالی است که آنها حتی نیازهای اولیه مربیان باشگاه را فراهم نمی‌کنند!

حق با شماست، بسیاری از مدیران باشگاه‌های استان بوشهر، از بازیکنان و کادر فنی بومی تیم‌شان توقع بالایی دارند اما این یک طرف مساله است. کافی است نگاهی به وضعیت تمام تیم‌های استان بوشهر داشته باشید تا متوجه شوید مربیان غیربومی با چه امکانات و هزینه‌هایی کار خود را به پیش می‌برند و آیا این همه هزینه نتیجه‌ای هم در بر داشته است؟ در نقطه مقابل به مربیان بومی می‌رسیم که وضعیت فعلی آنها گویای همه چیز است. اگر عملکرد و هزینه انجام‌شده که برای هر دو طرف را مورد مقایسه قرار دهیم، متوجه خواهید شد کفه سنگین ترازو با بومی‌هاست. متاسفانه مدیران امروز فوتبال بوشهر همان راه غلطی که در فرهنگ استان بوشهر جا گرفته است را طی می‌کنند و غریبه‌پسند شده‌اند. مدیران بومی استان متاسفانه در سال‌های اخیر اشتباهات زیادی انجام داده‌ند و نکته تلخ ماجرا این است که آنها مربیان یا بازیکنانی که اکثرا بومی هستند را مقصر جلوه می‌دهند. سرانجام همه دست به اخراج آنها می‌زنند و نفرات جدید‌تری به باشگاه اضافه می‌کنند ولی این به هیچ عنوان نتیجه مثبت نخواهد داشت.

به‌عنوان سوال پایانی، از نظر شما بین مدیران بومی و مدیران غیربومی شاغل استان فاصله زیادی ایجاد شده است؟!

متاسفانه باید بگویم که در حاضر باید از مدیران بومی بیشتر از مدیران غیربومی در استان بوشهر ترسید. اکثرا مدیران غیربومی که به استان می‌آیند، شناخت و تجربه بهتری نسبت به مدیران ما دارند. همین دلیل کافی است تا مدیران ما از غافله عقب بمانند. همانطور که گفتم اگر چنین وضعیتی در ورزش استان بوشهر ایجاد شده باشد، تنها راه‌حل رهایی از آن، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای تربیت مدیران باتجربه و توانمند است. همانطور که می‌بینید، در حال حاضر مربیان جوان خوبی در سطح استان داریم که بسیاری از آنها در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده و تجربه کسب کرده بودند. باور کنید که اگر مدیران ما امکانات موردنیاز مربیان بومی را تامین کنند، آنها نتایج بسیار خوبی در مسابقات ورزشی کسب خواهند کرد؛ اما حالا در فوتبال بوشهر عادت شده که مدیران بومی زمانی به سمت مربیان بومی می‌روند که به‌نوعی «کفگیرشان به ته دیگ خورده باشد». در بخش مدیریت در فوتبال و ترمیم این بخش مهم ما فقط یک راه داریم و آن هم این است که مدیران ما باید به علوم مدیریتی در امر ورزش به‌خصوص فوتبال مجهز شوند. شاید برخی از مدیران ما فکر کنند که با هزینه کردن تبدیل به یک مدیر خوب می‌شوند ولی این طرز فکر کاملا اشتباه است چراکه همین مدیران پس از اینکه تیم‌شان دو بازی نتیجه نگیرد، دست به‌کارهای عجیبی می‌زنند.

طاهری: عراق همسطح بحرین است؛ اما بازی با آن حساسیت بیشتری دارد

بامداد جنوب: بیژن طاهری پیشکسوت فوتبال کشورمان با تمجید از عملکرد تیم ملی در دیدارهای انتخابی جام جهانی گفت این تیم توانایی پیروزی مقابل عراق را هم دارد.

بیژن طاهری درباره عملکرد تیم ملی فوتبال کشورمان در سه بازی اخیر و کسب 9 امتیاز در دیدار مقابل هنگ‌کنگ، بحرین و کامبوج گفت: به‌نظرم دو بازی از این سه بازی برای ما حکم بازی‌های تدارکاتی را داشت که شش امتیاز هم از این دو بازی تدارکاتی گرفتیم. با توجه به اینکه پیش از این مسابقات بازی تدارکاتی نداشتیم، این بازی‌ها برای آمادگی تیم ملی خوب بود. به اعتقاد من بازی بحرین سخت‌تر از دو بازی دیگر بود، اما بازیکنانی داریم که آنقدر شایسته هستند و توانایی دارند که هر تیمی را در سطح آسیا شکست بدهند. بازی با عراق نیز به اعتقاد من همسطح دیدار با بحرین خواهد بود، اما حساسیت بیشتری دارد. اعتقاد دارم عراق را هم می‌توانیم به آسانی بازی با بحرین شکست بدهیم، اما این بازی از قدیم حساسیت داشته است که امیدوارم بچه‌ها از پس آن برآیند. از نظر فنی توانایی شکست عراق را داریم و فکر نمی‌کنم کار سختی برای بازیکنان ما باشد.

پیشکسوت فوتبال کشورمان با تمجید از عملکرد دراگان اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی ایران یادآور شد: سرمربی تیم ملی هم به‌خوبی تیم ملی را ارنج کرده و هم تعویض‌های درست و به موقعی داشته است. اینکه او توانسته از وجود همه بازیکنان به موقع استفاده کند، یک اتفاق خوب برای تیم ماست. مهدی قایدی، مجید حسینی، کاوه رضایی و سایر بازیکنان لازم بود که بازی کنند و همه آنها به موقع بازی کردند. ضمن اینکه من کاری به این ندارم که هنگ‌کنگ و کامبوج در سطح ما نبودند، اما ما از نظر تاکتیکی بسیار عالی هستیم و بچه‌ها فوتبال خوبی هم بازی کردند.

طاهری همچنین درباره آمار اسکوچیچ در بازی‌های دوستانه و رسمی و پیروزی در تمام بازی‌ها و اینکه آیا می‌تواند این روند را در بازی با عراق هم حفظ کند، خاطرنشان کرد: من امیدوارم که عراق را هم به‌خوبی از پیش رو برداریم. اسکوچیچ عملکرد قابل قبولی داشته است، از طرفی هم هر مربی آرزویش است این بازیکنان را داشته باشد تا هم آمار خودش خوب شود و هم از نظر شخصیت مربیگری بالا برود. هر کدام از این بازیکنان در سطح آسیا وزنه هستند و در تیم‌های خوب اروپایی بازی می‌کنند. مربی هم با جمع کردن به موقع این بازیکنان و ارائه تاکتیک درست، می‌تواند تیم خوبی داشته باشد، همانطور که ما اکنون تیم خوبی داریم.

وی در پایان درباره دیدار امروز مقابل عراق گفت: همانطور که گفتم بازی عراق را حساس‌تر از دیدار با بحرین می‌بینم، اما سخت‌تر نیست. بازیکنان باتجربه‌ای داریم که نباید اجازه بدهند حساسیت آن روی بازی تاثیر بگذارد. باید این بازی را ببریم و صعود کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: