bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۰۶۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۸ - ۰۷ تير ۱۴۰۰
تحریم‌های خارجی مانع میزبانی ایران در مقدماتی جام جهانی؛
بامداد جنوب: به‌نظر می‌رسد که فدراسیون فوتبال ایران باید کلا از فکر میزبانی مرحله دوم مقدماتی جام جهانی بیرون بیاید چراکه AFC تحت هیچ شرایطی میزبانی را به ایران نخواهد داد.


به‌نظر می‌رسد که فدراسیون فوتبال ایران باید کلا از فکر میزبانی مرحله دوم مقدماتی جام جهانی بیرون بیاید چراکه AFC تحت هیچ شرایطی میزبانی را به ایران نخواهد داد. بدین ترتیب تیم ملی ایران نیز مثل عراق و سوریه نمی‌تواند در خانه از رقیبانش میزبانی کند پس بهتر است ما هم مثل کشور‌های کره جنوبی، استرالیا و ژاپن به‌دنبال برگزاری متمرکز بازی‌ها باشیم تا از این تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا کمتر متضرر شویم.

تا همین دیروز بود که فوتبال ایران از ناداوری‌ها به‌ویژه در مقابل برخی تیم‌های عربی به ستوه آمده و از حق‌کشی و بریدن سر فوتبال ایران به‌واسطه لابی برخی عناصر کشورهای عربی دارای نفوذ در کنفدراسیون فوتبال آسیا دم می‌زد و حالا که از سوی این کنفدراسیون اعلام شده که قرار است در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از تکنولوژی کمک‌داور ویدئویی استفاده شود، هاج و واج مانده و نمی‌داند که خوشحال باشد یا ناراحت. علاوه بر این چهارشنبه هفته گذشته یکی از رسانه‌ها مدعی شد AFC در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی به ایران میزبانی نمی‌دهد و این، به معنی این است که اگر بازی‌ها رفت‌وبرگشتی برگزار شود تیم ملی ما باید به خانه حریفان مختلف برود، اما نمی‌تواند در خانه خود از آنها میزبانی کند.

برای برگزاری بازی‌های این مرحله دو احتمال وجود دارد. اولین احتمال همان فرمت برگزاری‌ای است که فیفا پیشنهاد داده است. فیفا 10 تاریخ را برای برگزاری بازی‌ها مشخص کرده و گفتهاین بازی‌ها باید به‌صورت رفت و برگشتی برگزار شود؛ اما در این بین AFC معتقد استاین بازی‌ها باید به‌صورت متمرکز برگزار شود و تیم‌های هر گروه در یک کشور جمع شوند و پنج روز یک‌بار با هم بازی کنند. کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنان به‌دنبال رایزنی با فیفا است تا نظر این سازمان را عوض کند و بازی‌ها به‌طور متمرکز برگزار شود؛ اما تا این لحظه تغییری در نظر فیفا به‌وجود نیامده است و بازی‌ها در همان 10 تاریخ معین‌شده به‌صورت رفت‌وبرگشتی برگزار می‌شود؛ اما در حالی که فدراسیون فوتبال تلاش می‌کرد ایران را به‌عنوان یکی از کاندیدای میزبانی مرحله مقدماتی معرفی کند خبری منتشر شد که AFC حتی میزبانی خود بازی‌های ایران را هم به ما نمی‌دهد و بنا بر دلایلی مقررشده اگر بازی‌ها به‌صورت رفت و برگشتی برگزار شود ایران باید در خانه رقبا به مصاف‌شان برود و در بازی‌هایی هم که میزبان است اجازه برگزاری بازی را در ایران ندارد و باید زمین دیگری مشخص کند.

VAR نه، مسائل اسپانسری میزبانی را از ایران گرفته است

گویا AFC تصمیم گرفته سه کشور ایران، سوریه و عراق اجازه میزبانی از حریفانشان را تحت هیچ شرایطی نداشته باشند. عراق به‌دلیل جنگ‌های داخلی شامل این قانون شده و سوریه هم به‌دلیل اختلافات سیاسی از میزبانی حریفانش محروم شده است؛ اما در این میان قضیه ایران با این دو کشور تفاوت دارد و AFC به این دلیل حاضر به اعطای میزبانی به ایران نیست که کشور در دوران تحریم حضور دارد و گمرک ایران هم مشکلات زیادی برای همکاری دارد و به همین دلیل شرکای تجاری AFC اعلام کرده‌اند نباید ایران از بازی‌ها میزبانی کند البته در این بین هم تلویزیون ایران به‌دلیل تحریم‌ها نمی تواند هیچ تبادل پولی با این شرکت‌ها داشته باشد.

در این بین کشورهای استرالیا، کره جنوبی و ژاپن معتقدند بازی‌ها به‌دلیل شرایط کرونایی باید متمرکز باشد. با توجه به اینکه تیم ملی ما در شرایط برگزاری بازی‌ها به‌صورت رفت‌وبرگشتی حق میزبانی ندارد پس بهتر است با این کشور‌ها ائتلاف کنیمتا بازی‌ها متمرکز در یک کشور برگزار شود. در صورتی که بازی‌ها رفت‌وبرگشتی باشد تیم ملی ما پنج سفر به خانه حریفانش دارد و برای بازی‌های خانگی خود نیز باید به کشوردیگری که به‌عنوان میزبان معرفی خواهد کرد، سفر کند و از همه جهات متضرر می‌شود؛ اما وقتی بازی‌ها متمرکز باشد ایران می‌تواند مثل رقابت‌های انتخابی در یک کشور و بدون سفر اضافه‌ای بازی کند. در واقع انتخاب بین بد و بدتر است که ایران باید بد را انتخاب کند. اگر ایران با سه کشور کره، ژاپن و استرالیا ائتلاف کند از آن جایی که عراق و سوریه هم تحت هیچ شرایطی میزبان نمی‌شوند به این کشورها می‌پیوندند و از 12 کشور حاضر در رقابت‌های مقدماتی شش کشور موافق برگزاری این رقابت‌ها به‌صورت متمرکز هستند از آن جایی که عربستان و امارات هم گزینه اصلی میزبانی بازی‌های متمرکز هستند این کشورها هم به این ائتلاف اضافه می‌شوند و هشت کشور از 12 کشور خواهان برگزاری رقابت‌ها به‌صورت متمرکز می‌شوند.

البته باید افزود که فدراسیون فوتبال در سکوت مطلق در تلاش است حق میزبانی ایران در بازی های انتخابی جام جهانی را زنده کند؛ اما به‌نظر می‌رسد تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا جدی است و اگر بازی‌ها رفت‌وبرگشتی هم باشد، ایران امتیاز میزبانی ندارد، حتی اگر VAR تا شهریورماه در آزادی نصب شود. در چنین شرایطی بهترین راه ائتلاف با کره، ژاپن و استرالیا است. آیا فدراسیون در راه این ائتلاف قدم برمی‌دارد یا به امداد غیبی و لطف کنفدراسیون که تا به‌حال هیچگاه شامل حال فوتبال ما نشده، دلخوش می‌کند؟

هاشم‌زاده: نمی‌توان گفت چون سوم جهان شدیم، امسال باید به فینال برسیم

بامداد جنوب: مربی تیم ملی فوتسال معتقد است کسب مقام سوم جام جهانی ۲۰۱۶ کلمبیا نباید این ذهنیت را ایجاد کند که شاگردان ناظم‌الشریعه قهرمان جام جهانی لیتوانی شوند.

محمد هاشم‌زاده درباره بازگشتش به کادر فنی تیم ملی فوتسال کشورمان گفت: قراردادم با باشگاه گیتی‌پسند در پایان فصل به پایان رسید. مطابق صحبتی که با ناظم‌الشریعه داشتم، قرار شد تا مسابقات جام جهانی لیتوانی به تیم ملی کمک کنم و در این رقابت‌ها هم همراه تیم ملی خواهم بود. مدتی است که بازی دوستانه نداشته‌ایم و بازیکنان هم با پایان لیگ برتر استراحت کردند. آنها به اردوی تیم ملی اضافه شدند و کارهای بدنی را آغاز کرده‌ایم. تلاش می‌کنیم بازیکنان را به آمادگی بدنی برسانیم و پس از آن وارد بخش تاکتیکی می‌شویم. چند اردوی تدارکاتی داریم و بابرگزاری چهار هفته لیگ برتر و بازگشت بازیکنان به اردوی تیم ملی، بخش پایانی اردو را برگزار می‌کنیم.

مربی تیم ملی فوتسال در مورد قرعه این تیم در جام جهانی لیتوانی و همگروهی با آرژانتین، صربستان و امریکا تصریح کرد: جام جهانی با سایر مسابقات متفاوت است و تیم‌ها به یکدیگر نزدیک شده‌اند. صربستان تیمی بسیار خوب و آرژانتین هم قهرمان جهان است. ما باید تلاش کنیم نتایج خوبی رقم بزنیم و از عنوان سومی جام جهانی کلمبیا دفاع کنیم.

هاشم‌زاده درباره اینکه برخی کارشناسان فوتسال معتقدند ایران باید از عنوان سومی جهان دفاع کند یا آن را در لیتوانی ارتقا دهد، تصریح کرد: نمی‌توانیم بگوییم چون در دوره گذشته سوم شدیم، این‌بار باید قهرمان یا نائب‌قهرمان شویم. آن دوره کار خارق‌العاده‌ای کردیم و برزیل را شکست دادیم. شرایط هر سال متفاوت است و آرژانتین هم نمی‌تواند بگوید من قهرمان جهان هستم. فوتسال را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و دیدیم کلمبیا که به مقام چهارم جهان در سال 2012 رسید، اصلا به جام جهانی لیتوانی صعود نکرد.

وی راجع به تعیین روز هفت مرداد برای آغاز لیگ برتر فوتسال و اعتراض باشگاه‌ها به این موضوع خاطرنشان کرد: فصل گذشته لیگ برتر به‌دلیل شیوع کرونادیر آغاز شد و وقفه بین دو فصل کم است، اما مسابقات هر سال در مرداد آغاز می‌شود. تیم ملی شرایط حساسی دارد و این تیم و باشگاه‌ها باید با هم تعامل داشته باشند.جام جهانی چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود و باید برای موفقیت تیم ملی دست به‌دست هم بدهیم. آمادگی بازیکنان ومشخص‌شدن تکلیف آنها به تیم ملی کمک می‌کند و لیگ برتر می‌تواند تمرین خوبی برای بازیکنان باشد.

مربی تیم ملی فوتسال ایران در پاسخ به این پرسش که آیا دیدار دوستانه‌ای برای این تیم قطعی شده است یا خیر، گفت: دیداری به‌صورت صددرصد هماهنگ نشده است، اما به‌دنبال این هستیم که دیدارهای تدارکاتی داشته باشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: