داود علیزاده
سند تحول بنیادین نقشه راه آموزشوپرورش است که توسط صاحبنظران با مشارکت
متخصصان عرصه تعلیم و تربیت تدوین و تصویبشده است. این سند آموزشوپرورش را ناگزیر
به شناسایی اولویتها میکند تا در راستای آن فعالیتهای نظام آموزشی طبقهبندی و
اجرا شود. در همین زمینه مدیرکل آموزشوپرورش استان بوشهر 185 برنامه عملیاتی سال
1400 آموزشوپرورش استان بوشهر را ابلاغ کرد.
علیمراد کرمی در خصوص این ابلاغیه گفت: سند تحول بنیادین نقشه راه آموزشوپرورش
است، 185 برنامه و 744 فعالیت آموزشوپرورش استان مستند به سند تحول بنیادین تدوین
و به شهرستانها و مناطق ابلاغ شد.
به گفته وی این سند توسط صاحبنظران و با مشارکت متخصصان عرصه تعلیم و
تربیت تدوین و تصویبشده است و اجرای جامع، کامل و متوازن سند تحول بنیادین و برنامههای
زیر نظامهای ششگانه از سیاستهای اصلی آموزشوپرورش است.
رئیس شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول بنیادین استان بوشهر افزود: با
توجه به اهمیت برنامهریزی و بهمنظور دستیابی به نتایج منطقی، وزارت آموزشوپرورش
برنامه سالانه خود را به نام «برنامه وزارت آموزشوپرورش در سال 1400» مستند به برنامه
اجرایی سند تحول بنیادین به استانها ابلاغ کرده است.
کرمی در خصوص تدوین برنامههای سال جاری خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی
و اجرایی سند تحول اداره کل آموزشوپرورش استان نیز با بهرهگیری از تجارب و تدوین
برنامههای سالهای گذشته، برنامه سال 1400 را تدوین و آن را بهعنوان سند بالادستی
مهم به شهرستانها و مناطق 18 گانه استان ابلاغ کرده است.
مدیرکل آموزشوپرورش استان بوشهر بابیان اینکه در تدوین برنامه استان،
بر محورهای مهم و اولویتهای وزیر آموزشوپرورش تاکید شده، تصریح کرد: ساماندهی نیروی
انسانی، ارتقای کیفیت و بهبود صلاحیتهای تخصصی و حرفهای مدیران و معلمان، بهبود نظام
سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی و پیشرفت تحصیلی، تحول در برنامه درسی، تحول در دانشآموز،
تحول در مدرسه، پیگیری، اجرا و ارزیابی بستههای تحولی و اجرای برنامه زیر نظامها
این اولویتها هستند.
وی بابیان اینکه برنامه تدوینشده 1400 بهصورت منسجم و همهجانبه، تمامی
سطوح اجرایی را از اداره کل تا مدارس تحت پوشش خود قرار میدهد، تاکید کرد: ادارات
آموزشوپرورش شهرستانها و مناطق با بهرهگیری از برنامه ابلاغی استان و بر اساس مقتضیات
و تعامل با دبیرخانه شورای هماهنگی استان و حوزههای استانی میبایست نسبت به تهیه
و تدوین برنامه عملیاتی مطابق اقدام کنند.
مدیرکل آموزشوپرورش استان بوشهر با بیان اینکه سند تحول بنیادین، زبان
مشترک مدیران در آموزشوپرورش است و برنامههای عملیاتی باید مبتنی بر سند تدوین شود.
افزود: برنامههای عملیاتی باید مطابق این سند و با هدف تحقق ساحتهای ششگانه تربیتی
اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ تربیت اقتصادی و حرفهای؛ تربیت علمی و فناوری؛ تربیت اجتماعی
و سیاسی؛ تربیت زیستی و بدنی و تربیت زیباییشناختی و هنری باشد.
وی سند تحول بنیادین را زبان مشترک همه مدیران از وزارت متبوع تا مدرسه
دانست و تصریح کرد: اجرای هرگونه برنامه و فعالیت مغایر با اهداف سند پذیرفته نیست
و تنها شرط تخصیص اعتبار، هماهنگی و همراستایی برنامهها بر اساس سند تحول است.
کرمی اجرای سند تحول بنیادین را یکی از الزامات مورد تاکید وزارت دانست
و افزود: هدف اصلی سند، مدرسه محوری و دانشآموز محوری است و اگر این سند در مدارس
بهخوبی اجرا نشود هیچ سودی شامل حال آموزشوپرورش نخواهد شد.
وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین چشمانداز روشنی از آموزشوپرورش را
ترسیم میکند یادآور شد: به همت همه همکاران در آموزشوپرورش استان، برش استانی سند
تحول بنیادین تدوینشده است.
مدیرکل آموزشوپرورش استان تعدیل بحث تجهیزات در شرایط کنونی را بسیار
مهم تلقی کرد و تصریح کرد: با توجه به شرایط و محدودیتهای مالی، مدیران مدارس اگر
تجهیزات اضافهای دارند آن را از مدرسه همجوار خود مضایقه نکنند.
کرمی هدف اصلی آموزشوپرورش را تربیت دانش آموزان دانست و خاطرنشان کرد:
همه دانش آموزان در موضوعات آموزشی نمیتوانند موفق باشند ولی با تربیت مناسب همه دانش
آموزان میتوانند یک شهروند مطلوب باشند پس تربیت بر آموزش تقدم دارد.
در همین زمینه وزیر آموزشوپرورش نیز در جمع خبرنگاران بابیان اینکه
این سند جزو مطالبات مقام معظم رهبری است، گفت: این سند در حکم قانون و دستور رئیسجمهور
است. همچنین این سند بهعنوان یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیاز اساسی
جامعه نیز به شمار میرود.
محسن حاجی میرزایی با اشاره به مراحل تألیف سند تحویل افزود: جمعی از
اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی با استفاده از تجربیات و آموزههای دینی عمیق و همچنین
مرور کامیابیها و ناکامیها در عرصه آموزش به یک سند رسیدهاند و این سند مبنای همه
تحولات آموزشوپرورش است
به گفته وی طی سالهایی که سند تحول بنیادین تصویب و ابلاغشده اقدامات
بسیاری در این وزارتخانه انجامشده است ازجمله اینکه 6 زیر نظام پیشبینی و در شورای
عالی آموزشوپرورش تصویب و ابلاغشده است و براساس هر زیر نظام یک کارگروه تعبیهشده
که برش 5 ساله آموزشی تدوین و هرساله به کارگروهها ابلاغشده است.
حاجی میرزایی در خصوص اهداف این سند نیز تصریح کرد: اهداف دورانهای مختلف
تحصیلی با همه آن 6 اولویت در 11 حوزه یادگیری تعیینشده و پس از تصویب در شورای عالی
آموزشوپرورش به استحضار شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده است. همچنین در کتب آموزشی
نیز تغییراتی ایجادشده است.
به گفته وی زمانی میتوانیم از اجرای سند کامل تحول حرف بزنیم که نتایج
عینی آن در جامعه، مدرسه و سطح دانش آموزان قابلمشاهده باشد و خانواده، معلمان و دانش
آموزان نیز درک درست و مناسبی از سند تحول داشته باشند. بر همین اساس بر روی 25 سند
تحول تاکید کردیم. تحولآفرین بودن، قابلمشاهده و ارزیابی بودن نتایج، فراگیر بودن،
شوقانگیزی ازجمله موارد مورد تاکید وزارت آموزشوپرورش است.
وزیر آموزشوپرورش بهضرورت داشتن حداقل یک مهارت توسط دانش آموزان تأکید
کرد و افزود: بر اساس سند تحول هر دانشآموز پس از گذراندن مقاطع تحصیلی باید یکی از
مهارتها را کسب کرده باشد.
حاجی میرزایی با بیان اینکه بر اساس سند تحول بنیادین آموزشوپرورش،
«تربیت افراد برای زندگی بهتر»، «هدف اصلی نظام تعلیم و تربیت» است خاطرنشان کرد: آنچه
در مدارس آموزش داده میشود در راستای «بهتر زیستن» است تا افراد بتوانند در آینده
مستقل باشند و از حقوق خود و جامعه، بهخوبی دفاع کنند و به قابلیتهای ممتاز درون
خود، دست یابد.
به گفته وی «آماده کردن دانش آموزان برای یک زندگی شرافتمندانه» را کوتاهترین
توصیف از اهداف سند دانست، هرچند کار کردن در گستره نظام تعلیم و تربیت به سهولت امکانپذیر
نیست.
...................................................................................................................
زیر یک گزارش ص 9
چرا باید شاهد اینهمه محرومیت در دشتستان باشیم؟
بامداد جنوب: نشست
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره)
استان بوشهر برگزار شد.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بررسیها نشان
میدهد که متوسط بهرهوری کارکنان کمیته امداد نسبت به سایر دستگاهها، بیشتر است
گفت: این امر نشان از روحیه جهادی این کارکنان است.
ابراهیم رضایی با اشاره به محرومیت موجود در استان بوشهر افزود:
ساماندهی موضوع فقر و رفع محرومیتزدایی از چهره برخوردار استان بوشهر را با جدیت از
سنگر مجلس دنبال و در این راه از تمامی ظرفیتها در این بخش استفاده میکنیم و رفع
مشکلات مردم را بهعنوان یک اولویت دنبال میکنم و این موضوع را بهعنوان یک وظیفه
در مسیر خدمت گذاری برای خود قائل شدهام.
وی با اعلام اینکه تقریباً نصف مستمریبگیران تحت پوشش کمیته امداد در
استان بوشهر، در دشتستان واقعشدهاند، خاطرنشان کرد: بر همین مبنا نیاز است که ساختارهای
حمایتی این نهاد تمرکز مناسبی بر این شهرستان برای کاهش فقر داشته باشد.
نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت استان بوشهر
بهعنوان یک استان گازی و صنعتی کشور، گفت: در شأن این استان نیست که شاهد اینهمه
محرومیت باشیم هرچند در طی یک سال گذشته از تمامی منافذ برای اثبات جایگاه استان بوشهر
در تأمین نیازهای بودجهای کشور و لزوم توجه جدی بودجهای به این استان استفاده کردهایم.
رضایی با اشاره به محرومیتهای موجود در شهرستان دشتستان گفت: در شأن
این شهرستان نیست که روستاهایی داشته باشد که آب، برق و راه ندارند که البته طی یک
سال پیگیریهای گستردهای برای رفع این معضلات انجام دادهایم که با همکاری دستگاههای
ذیربط همراه نبوده است.
در ادامه مدیرکل کمیته امداد استان بوشهر نیز در این نشست گفت: مهمترین
رسالت کمیته امداد امام خمینی (ره)، توانمندسازی جامعه هدف این نهاد است که از تمام
ابزارهای موجود استفاده میشود.
محمدرضا میری بابیان اینکه در این راستا، بستههایی در قالب اشتغال، مسکن،
فرهنگی و تهیه جهیزیه برای این خانوادهها در نظر گرفته میشود تا زمینه توانمندسازی
آنها فراهم شود. افزود: برای توزیع عادلانه امکانات، ضمن ایجاد سطحبندی نیازها، طوری
عمل میکنیم که میزان وابستگی این خانوادهها به کمیته امداد کمتر شود.
به گفته وی طی یک سال از عمر مجلس انقلابی، شاهد توجه خوبی به جامعه هدف
کمیته امداد هستیم که نمونه بارز آن ارائه تسهیلات برای ایجاد یک هزار و ۸۰۰ شغل در
استان بوشهر است.
میری با قدردانی از فعالیتهای انجامشده طی سنوات گذشته به خانوادههای
تحت حمایت این نهاد، ادامه داد: به دنبال این هستیم که در سال جاری ۱۷۵ واحد مسکن از
محل تفاهمنامه با سازمان برنامهوبودجه و ۵۰۰ واحد مسکن از محل تفاهمنامه با بنیاد
مستضعفین برای جامعه هدف در شهرستان دشتستان بسازیم که باوجود ۱۲۲ واحد نیمهتمام،
نیازمند حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.