bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۰۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۹ - ۱۱ تير ۱۴۰۰
بامداد جنوب: رئیس ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و پدافند غیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از ثبت بیش از ۲۰ میلیون نفرساعت کارکرد بدون حادثه در سکو‌های گازی پارس جنوبی در سال ۹۹ خبر داد.

بامداد جنوب:رئیس ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و پدافند غیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از ثبت بیش از ۲۰ میلیون نفرساعت کارکرد بدون حادثه در سکو‌های گازی پارس جنوبی در سال ۹۹ خبر داد.

در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شرایط تراکم واحد‌های صنعتی از شرکت‌های مختلف وزارت نفت و تاثیرپذیری این واحد‌ها از یکدیگر نظم جدیدتری را می‌طلبید و به این علت وزیر نفت وقت در آبان سال ۱۳۸۵ طرح جامع اچ‌اس‌یی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را ابلاغ کرد. با توجه به توپوگرافی منطقه و وجود ارتفاعات بلند در شمال و خلیج فارس در جنوب، انتخاب تکنولوژی واحد‌های صنعتی مستقر در منطقه عسلویه به لحاظ زیست‌محیطی توجه ویژه‌ای را طلب می‌کند و تجمع این تعداد واحد صنعتی در این توپوگرافی نیازمند به‌کارگیری تکنولوژی‌های برتر جهان بود که در طرح‌های جدید لحاظ شده بودند.

پالایشگاه‌های گازی و اغلب صنایع و تاسیسات صنعتی، از دیدگاه اچ‌اس‌ای دارای دو منطقه صنعتی و غیرصنعتی هستند. به‌دلیل وجود مخاطرات متعدد و شرایط خاص منطقه صنعتی، کنترل تردد در این ناحیه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل در این پالایشگاه‌ها از سیستم مبتنی بر بارکد استفاده شده که با اختصاص یک بارکد به هر نفر، تمامی اطلاعات فردی، آموزشی و ایمنی او تحت آن کد ذخیره و تمامی تردد‌ها با به‌کارگیری نرم‌افزاری که برای این سیستم برنامه‌نویسی شده، کنترل می‌شود.

یعنی هرروز لوازم استحفاظ فردی کارکنان چک می‌شود تا حتما مجهز به آن باشند، همچنین باید مطمئن شد که کارکنان با خود موبایل، سیگار، فندک و ... حمل نمی‌کنند. کنترل ایمنی کارکنان در تاسیسات مهم است، از این‌رو گروه‌های ایمنی به‌صورت چهره به‌چهره خطر‌های کار‌های مختلف را به کارکنان قسمت‌های مختلف می‌گویند و بدون تایید واحد ایمنی، هیچ کاری شروع نمی‌شود.

فضا‌های سربسته ممکن است حاوی گاز‌های خطرناک باشد، بنابراین گروه‌های آتش‌نشانی در زمان تعمیرات اساسی آماده‌باش هستند و به گروه‌های نجات نیز آموزش‌های خاص داده شده و کنار آن‌ها حضور دارند تا اگر اتفاقی مانند گرمازدگی یا ضعف جسمانی و سرگیجه افتاد، خدمات رسانی کنند.

با توجه به مواردی که اشاره شد، می‌توان گفت منطقه پارس جنوبی از چند نظر با مناطق مختلف کشور متفاوت است که مهم‌ترین شاخص، گرمای آن است. کمتر پالایشگاهی در کشور وجود دارد که دمای بیش از ۴۵ درجه را تجربه کند. به همین دلیل مشکلاتی برای کارکنان به‌وجود می‌آید. کارکنان برای رفع گرمازدگی و کاهش دمای بدن‌شان اطراف منبع‌های آبی که از سوی واحد اچ‌اس‌ای در نظر گرفته‌شده، جمع می‌شوند و بعد از خوردن آب، دوباره به سمت کارشان بر می‌گردند.

البته در دو سال گذشته یکی از مهم‌ترین تهدیدات در این منطقه ویروس کرونا بوده است، ویروسی که در صورت انتقال و شیوع آن بین کارگران و کارکنان پارس جنوبی می‌تواند فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر به‌وجود آورد. علیرضا نجومی با تشریح فعالیت‌های اچ‌اس‌ای در بخش‌های توسعه و عملیات تولید گفت: از زمان همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون، با اجرای تمامی رویه‌های پیشگیرانه در مناطق عملیاتی، ضمن شناسایی به‌موقع نفرات مشکوک یا بیمار در بخش‌های خشکی و فراساحل، از هرگونه پراکندگی و شیوع بیماری کووید-۱۹ در سکو‌های گازی پارس جنوبی جلوگیری شده است.

وی با اشاره به تهیه بیش از ۴۰ دستورالعمل برگرفته از ابلاغیه‌ها و ضوابط شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت عنوان کرد: با توجه به ارائه آموزش‌های لازم در زمینه‌های مختلف و پیگیری مسائل در سه حوزه پیشگیری، پیش‌بینی، مقابله، مواجهه و تهیه امکانات لازم مطابق مقررات، اقدام‌های مقابله‌ای به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در منطقه عملیاتی با موفقیت اجرا شده است.

رئیس ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و پدافند غیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به ابتکار شرکت نفت و گاز پارس در برپایی اورژانس دریایی پارس جنوبی از ابتدای پارسال اشاره کرد و افزود: با توجه به پیش‌بینی نکردن اورژانس دریایی در منطقه پارس جنوبی از سوی سازمان‌های مسوول، با تامین و استقرار اورژانس دریایی معادل کلاس B مجهز به تجهیزات کامل امداد و نجات روی یک شناور پشتیبان، از گسترش ویروس در سکو‌های دریایی به‌ویژه در بازه حساس تعمیرات اساسی جلوگیری شد.

نجومی با بیان اینکه استمرار تولید ایمن و پایدار و پیشبرد برنامه‌های توسعه‌محور، منوط به حفظ سلامت کارکنان است، گفت: افزون بر اجرای اقدام‌های پیشگیرانه در بخش عملیات تولید پارس جنوبی، با حمایت مجریان طرح‌های در حال توسعه، پایش روزانه وضع سلامت کارکنان این طرح‌ها نیز بدون وقفه در حال انجام است.

رعایت اصول ایمنی و بهداشت در مراکز مهم صنعتی نظیر پارس جنوبی از الزامات برای توسعه و پیشرفت کشور است چراکه بیش از ۵۰ هزار نفر در پارس جنوبی فعالیت می‌کنند و از آن‌جا که در پارس جنوبی صنایع گاز و پتروشیمی در جوار یکدیگر و به‌صورت متمرکز واقع هستند، رعایت اصول ایمنی بسیار مهم است و باید همه خود را ملزم به مراعات آن در بالاترین سطح بدانند. پارس جنوبی این قابلیت را دارد تا الگوی مناسبی برای رعایت مسائل ایمنی شود.

زیریک-سهم توسعه گازرسانی در عبور از شرایط تحریم نفتی

بامداد جنوب: ایران اگرچه در شرایط تحریم با کاهش و عدم دسترسی به درآمد‌های نفتی خود روبهرو بوده، اما با افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی و ارزآوری که با توسعه گازرسانی در کشور امکان‌پذیر شده، توانست از شرایط تحریم عبور کند.

خروج امریکا از برجام در اردیبهشت سال ۹۷، با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود، اگرچه این موضوع هیچگاه تحقق نیافت، با این حال درآمد‌های نفتی کاهش یافت. امریکا از نکته مهمی غافل بود، اگرچه صادرات نفت با محدودیت همراه شد، اما درست در همان سال ایران توانست از واردات بنزین بی‌نیاز شده و حتی به جمع واردکنندگان آن وارد شود.

با این حال افزایش مصرف سوخت مایع از بنزین گرفته تا گازوئیل و نفت سفید، زنگ خطری برای تداوم صادرات این محصولات بود. این در حالی بود که بخش زیادی از این سوخت مایع در روستا‌ها به مصرف می‌رسید. در سال ۹۲ سالیانه چیزی حدود ۱۱ میلیارد دلار سوخت مایع در کشور به مصرف می‌رسید که امکان جایگزینی با گاز طبیعی را داشت. با آغاز گازرسانی با استفاده از بند ق، مصرف سوخت مایع که در سال ۹۳ حدود 1/34 میلیارد لیتر بود، در سال ۹۴ به 7/31 میلیارد لیتر رسید و 4/2 میلیارد لیتر آن با گاز جایگزین شد.

سال ۹۵ این میزان باز هم کاهش پیدا کرد. مصرف سوخت مایع 5/28 میلیارد می‌شد، در مقابل مصرف گاز 3/5 میلیارد مترمکعب بود. این روند ادامه داشت تا آن‌جا که سال گذشته 5/19 میلیارد لیتر فرآورده نفتی مصرف شد. حدود 8/13 میلیارد لیتر سوخت مایع نیز با گاز جایگزین شده است که نشان‌دهنده کاهش ۴۳ درصدی مصرف فرآورده‌های نفتی قابل جایگزینی گاز از سال ۹۳ تا سال گذشته دارد. این میزان جایگزینی البته تا سال ۱۴۰۲ کامل می‌شود و مصرف سوخت مایع قابل جایگزینی با گاز به صفر می‌رسد.

در واقع در حالی که در این سال‌ها ارزش گاز مصرف‌شده در این محل، 8/10 میلیارد دلار بوده، درآمد تجمعی از جایگزینی گاز با سوخت مایع 5/14 میلیارد دلار برآورد می‌شود. این اقدام علاوه بر آنکه دسترسی به سوخت را برای مردم و به‌ویژه روستاییان آسان کرد و به حفظ محیط زیست نیز کمک کرد، همچنین توانست درآمد برای کشور ایجاد کند. ارزش ۳۴ میلیارد لیتر فرآورده قابل جایگزینی با گاز که در سال ۹۳ مصرف می‌شد، معادل ۱۱ میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود. این میزان به تدریج در کشور با گاز جایگزین شد و از آنجا که گاز، سوخت ارزان‌تری به‌شمار می‌رود، درآمد افزوده‌ای برای کشور به همراه داشت.

تا آن‌جا که از سال ۹۳ تا سال ۹۹، 5/6 میلیارد دلار صرفه‌جویی در مصرف فرآورده‌های نفتی تحقق یافته است که نشان‌دهنده صرفه‌جویی ۵۹ درصدی است. در مقابل این صرفه‌جویی، ارزش گازی که در سال گذشته جایگزین این حجم فرآورده نفتی شده، 7/2 میلیارد دلار است که به معنای درآمد 7/3 میلیارد دلاری تنها در سال ۹۹ از این محل است. در واقع در حالی که در این سال‌ها، ارزش گاز مصرف شده در این محل، 8/10 میلیارد دلار بوده، درآمد تجمعی از جایگزینی گاز با سوخت مایع 5/14 میلیارد دلار برآورد می‌شود. با این اقدام علاوه بر اینکه تا کنون بیش از ۲۰ هزار روستا در دولت تدبیر و امید گازدار شده‌اند، فرصتی بی‌نظیر برای کشور به منظور صادرات فرآورده‌های نفتی فراهم شده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز از افزایش چهار برابری صادرات فرآورده‌های نفتی به مدد توسعه گازرسانی در مقایسه با سال ۱۳۹۲ خبر داد وگفت: تاکنون به بیش از ۲۰ هزار روستا با بیش از یک میلیون و ۷۷۰ هزار خانوار و ۱۹۴ شهر با نزدیک ۶۵۰ هزار خانوار گازرسانی شده و بر همین اساس، هم‌اکنون 4/98 درصد جمعیت شهری و 6/84 جمعیت روستایی و در مجموع بیش از ۹۵ درصد کل جمعیت کل کشور از گاز طبیعی بهره‌مند هستند، این در حالی است که سال ۹۲، جمعیت شهری ۹۵ درصد و جمعیت روستایی ۵۴ درصد و در مجموع ۸۵ درصد زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار داشتند.

حسن منتظرتربتی با بیان اینکه گازرسانی زمینه‌ساز افزایش رفاه اجتماعی، اشتغال‌زایی و حفاظت محیط زیست شده، عنوان کرد: این مهم در عین حال، سبب بالا رفتن صادرات فرآورده‌های نفتی در سال‌های اخیر به بیش از چهار برابر نسبت به سال ۹۲، شده است.

بالا-حقوق کارگران سکو‌های نفتی افزایش می‌یابد

رئیس مجلس از کاهش نیافتن حقوق کارگران سکو‌های نفتی خبر داد و بیان کرد: این افراد افزایش حقوق متناسبی را خواهند داشت.

چند روزی است برخی کارکنان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در اعتراض به حقوق و مزایای خود، مطالبه خود را که «کار یکسان، مزد یکسان» در مقایسه با کارکنان رسمی صنعت نفت است، پیگیری می‌کنند؛ کمیسیون انرژی مجلس دیروز در پیگیری این مساله، با وزیر نفت نشستی برگزار و درباره نحوه رفع مشکلات به‌وجود آمده و انجام مطالبات معیشتی کارکنان صنعت نفت بحث و تبادل نظر شد.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی، گفت: کارگران حوزه نفت از بیژن زنگنه گلایه دارند چراکه پرداخت حقوق مشروع آن‌ها را تضییع کرده است. از طرف دیگر مصوبه مجلس مربوط به ۱۵ برابر حداقل حقوق کارکنان است که باید اجرا شود، اما آن‌ها کارگران را به خیابان می‌فرستند که چرا حداقل حقوق ۲۱ برابر در مجلس مصوب نشده است.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده، عنوان کرد: درباره این موضوع یک اصلاحی در قانون بودجه بود که در کمیسیون مربوطه و دولت پیرامون آن بحث صورت گرفت و قرار شده بخشی که مربوط به حقوق کارگران سکو‌های نفتی و ماموریتی آن‌ها است، کاهش پیدا نکند و این افراد افزایش حقوق متناسبی را داشته باشند؛ لذا این کار در حوزه وزارت نفت در حال انجام است.


نام:
ایمیل:
* نظر: