bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۹ - ۱۳ تير ۱۴۰۰
بامداد جنوب: مدیرعامل هلدینگ انرژی سپهر، روند تکمیل پتروشیمی سبلان را نمونه‌ای موفق از مدیریت در شرایط سخت تحریم دانست و گفت: افزایش دانش، خودباوری و اتکا به نیرو‌های بومی از نتایج اجرای این طرح بود که بی‌شک برای آینده کشور و به‌ویژه دیگر پروژه‌های این هلدینگ الگوی مناسبی خواهد بود.

بامداد جنوب: مدیرعامل هلدینگ انرژی سپهر، روند تکمیل پتروشیمی سبلان را نمونه‌ای موفق از مدیریت در شرایط سخت تحریم دانست و گفت: افزایش دانش، خودباوری و اتکا به نیرو‌های بومی از نتایج اجرای این طرح بود که بی‌شک برای آینده کشور و به‌ویژه دیگر پروژه‌های این هلدینگ الگوی مناسبی خواهد بود.

سی‌امین روز اردیبهشت امسال بود که مجتمع پتروشیمی سبلان با ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول با دستور رئیس‌جمهور در عسلویه به بهره‌برداری رسید. برای ساخت این پتروشیمی ۴۰۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده که شامل ۳۱۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی و ۱۰ هزار و ۷۳۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی انجام شده است. این سرمایه‌گذاری از طریق آورده سهامدار، فاینانس خط اعتباری چین و تسهیلات کوتاه‌مدت تامین شده است. ارزش محصولات این طرح پتروشیمی نیز ۴۱۲ میلیون دلار در سال اعلام شده است.

در زمان ساخت پتروشیمی سبلان، چهار هزار و ۲۰۰ نفر مشغول به‌کار بودند و در زمان بهره‌برداری نیز ۸۳۴ نفر در این مجتمع مشغول به کار شدند. گفتنی است پتروشیمی سبلان یکی از سه طرح پتروشیمی زیرمجموعه هلدینگ انرژی سپهر به‌شمار می‌رود. این پتروشیمی به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی در زمینی به مساحت هفت هکتار در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی با هدف تولید سالانه 6/1 میلیون تن متانول احداث شده است.

با وجود گذشت تنها کمتر از دو ماه از بهره‌برداری پتروشیمی سبلان، روز گذشته (شنبه ۱۲تیر ۱۴۰۰) بهروز عباسی در بازدید از روند تولید متانول در پتروشیمی سبلان بیان کرد: ماحصل خودباوری و اراده جمعی کارکنان انرژی سپهر و پتروشیمی سبلان، عملیاتی شدن هشتمین واحد تولید متانول ایران است تا کشور هم‌زمان با افزایش صادارت و خلق ثروت، توان بیشتری برای توسعه صنایع پایین‌دست این صنعت داشته باشد. گرچه بهره‌برداری از سبلان، ارزآوری سالانه ۴۱۰ میلیون دلاری، افزایش یک میلیون و ۶۵۰ هزار تنی متانول و ایجاد اشتغال پایدار را به همراه داشت، اما مقوله بسیار حائز اهمیت دیگری که باید آن را نتیجه تدبیر مدیران در حمایت از تولید داخلی دانست، خودکفایی در تولید سه کاتالیست مورد نیاز این پتروشیمی است که بی‌شک دستاورد‌های قابل توجهی را برای ایران در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در شرایط ویژه تامین مالی در پروژه‌ها، تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن و نبود صاحبان دانش و فناوری جهان، تنها یک مسیر موفقیت وجود داشت، افزود: همکاری، اعتماد به تامین‌کننده و تولیدکننده داخلی و باور یکدیگر بود که همین مسیر، راهگشای مشکلات سبلان شد. روند تکمیل سبلان نمونه موفقی از مدیریت در شرایط سخت تحریم‌هایی است که گرچه تا حدودی مسیر دستیابی به موفقیت را ناهموار کرده بود، اما نتیجه به‌دست‌آمده، افزایش دانش، خودباوری و اتکا به نیرو‌های بومی بود که قطع به یقین برای آینده کشور و به‌ویژه دیگر پروژه‌های هلدینگ انرژی سپهر، الگوی مناسبی خواهد بود تا ضمن کاهش هزینه و زمان، افق برنامه‌ریزی‌های روشن‌تری را در پیشبرد اهداف عالی سازمان ترسیم کنیم.

مدیرعامل هلدینگ انرژی سپهر، حمایت هوشمندانه پتروفرهنگ و گروه مالی سپهر صادرات به‌عنوان سهامداران انرژی سپهر در رسیدن به قله سبلان را ستون اصلی این موفقیت دانست و عنوان کرد: در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور هیچگاه از نقش اساسی خود غافل نشده و همواره بر پشتیبانی از پروژه‌ها تاکید داشتند. بی‌شک این حمایت در تکمیل پتروشیمی‌های دنا و سیراف نیز ادامه خواهد داشت تا برنامه تولید سالانه پنج میلیون تن متانول در این هلدینگ محقق شود.

قائم‌مقام مدیرعامل انرژی سپهر نیز در این بازدید گفت: روند ساخت سبلان نقاط قوت قابل توجهی را با خود به همراه داشت که شاید بتوان مهم‌ترین آن را تکمیل کار با قیمت تمام‌شده کمتر دانست.این موفقیت در شرایطی به‌دست آمد که در سال‌های تکمیل این پتروشیمی، با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه جهانی، شرایط متلاطمی بر اقتصاد کشور حاکم بود و به‌صورت پیش‌فرض با مشکلات جدید و روزانه‌ای همراه بودیم، اما خوشبختانه با پیروی از برنامه‌های کلان کشوری و همچنین منویات مقام معظم رهبری حول محور اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل، شیوه نوینی در مدیریت پروژه خلق شد که می‌تواند در دیگر پروژه‌ها نیز راهگشا باشد.

فرهاد جهانگیری با اشاره به اینکه انتقال دانش از سبلان به شرکت‌های پتروشیمی دنا و سیراف از راهبرد‌هایی است که در انرژی سپهر پیگیری می‌شود، ادامه داد: این کار برای آن است تا در هزینه و زمان تکمیل این دو پروژه شاهد دستاورد‌های جدیدی باشیم، تکمیل زنجیره ارزش، راهبرد انرژی سپهر پس از تولید متانول است، زیرا خلق ثروت قابل توجه برای کشور را در این فرصت طلایی می‌دانیم. مزیت‌های انرژی سپهر در ورود به این حوزه را می‌توان انباشت دانش ۱۰‌ساله، پنج میلیون تن متانول گرید AA پس از افتتاح سه پتروشیمی و سرانجام ایجاد سرمایه موثر از محل صادرات و فروش متانول دانست.

مدیرعامل پتروشیمی سبلان هم گفت: کاتالیست‌های استفاده‌شده در این مجموعه برای نخستینبار در کشور با سفارش‌گذاری سبلان، از سوی متخصصان داخلی در شرکت پژوهش و فناوری ساخته شد. ازاین‌رو خرسندیم که در راستای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید به‌جای واردات کاتالیست از نمونه ساخت داخل بهره برده‌ایم. امروز بسیاری از تولیدکنندگان، پیمانکاران و سازندگان در شادی راه‌اندازی سبلان با ما شریک هستند، چراکه بسیاری از آن‌ها برای نخستین‌بار در پروژه‌ای با کیفیت و شاخص‌های خاص سبلان حضور داشتند و با تکمیل پروژه، توان بالقوه خود را بالفعل و باوری جدید را در خود خلق کردند که بی‌شک برکات مثبتی برای کشور به‌بار خواهد آورد.


نام:
ایمیل:
* نظر: