bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۱۳۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۲۴ تير ۱۴۰۰
افزایش ۳۷ درصدی سودخالص؛
ملیحه مالکی: مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس از تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه فروش این شرکت در سال ۹۹ خبر داد و بیان کرد: سودآوری مبین در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال رسید که ۳۷ درصد بیشتر از پیش‌بینی اولیه بوده است. ‏

ملیحه مالکی

مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس از تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه فروش این شرکت در سال ۹۹ خبر داد و بیان کرد: سودآوری مبین در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال رسید که ۳۷ درصد بیشتر از پیش‌بینی اولیه بوده است. ‏

شرکت مبین انرژی خلیج فارس بزرگ‌ترین طرح یوتیلیتی متمرکز کشور جمهوری‌اسلامی‌ایران و یکی از ده‌ها شرکت پتروشیمی مستقر در عسلویه است. این شرکت به‌عنوان تولیدکننده سرویس‌های جانبی، تامین‌کننده آب، برق، بخار، اکسیژن، نیتروژن و هوای فشرده و تصفیه‌کننده پساب‌های صنعتی مجتمع‌های پتروشیمی منطقه پارس جنوبی (عسلویه) فعالیت می‌کند.

مبین انرژی در سال ۱۳۷۹ در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تصویب و به نام شرکت پتروشیمی مبین احداث شد و در شهریور ۱۳۹۳ با نماد «مبین» به فهرست شرکت‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران وارد شد. این شرکت ۱۰۰ درصد متعلق به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بود که در اردیبهشت ۹۴، هفت درصد آن در بازار بورس عرضه شد. پتروشیمی مبین با تغییر نام به مبین انرژی خلیج فارس و تصویب این موضوع در مجمع تیرماه ۱۳۹۸، در تلاش است تا با تغییر موضوع فعالیت و خارج شدن از گروه پتروشیمی‌ها، نرخ خوراک خود را کاهش دهد.

روز گذشته مجمع عمومی عادی سالیانه مبین، با حضور ارکان مجمع و حضور 2/83 درصدی سهامداران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن همایش گروه پتروشیمیخلیجفارسو به‌صورت برخط برگزار شد.

مهدی فرزانه روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۲ تیرماه) در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت مبین انرژی خلیج فارس منتهی به سال ۹۹ با اشاره به اینکه تامین سرویس‌های جانبی فاز یک و بخشی از فاز ۲ عسلویه به‌عهده این شرکت است، عنوان کرد: این شرکت پارسال در بخش تولید سال موفقی را پشت سر گذاشت و در خدمات جانبی همه نیاز‌های مشتریان را تامین کرد. با وجود اینکه برخی از یوتیلیتی‌های پتروشیمی‌های فاز دوم عسلویه پارسال در اختیار پتروشیمی دماوند قرار گرفت، اما با این حال برنامه فروش شرکت مبین انرژی خلیج فارس به‌طور ۱۰۰ درصد محقق شد.

وی با بیان اینکه در ابتدای پارسال، سود خالص این شرکت حدود دو هزار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده بود، افزود: در حالی که در پایان سال ۹۹ سود خالص بالغ بر چهار هزار میلیارد تومانی با ۳۷ درصد افزایش نسبت به پیش‌بینی ابتدای سال برای این شرکت محقق شد. مهم‌ترین دستاورد شرکت مبین انرژی خلیج فارس در تولید و فعالیت بیش‌تر شرکت‌های پتروشیمی فاز یک و کل فاز دو بدون توقف تولید در سال ۹۹ است. این شرکت غیر از شکستگی خطوط GRP، هیچ مشکل دیگری که منجر به توقف تولید شود در سال گذشته نداشته است.

مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس با بیان اینکه این شرکت در میزان تولید بخار، نیتروژن و آب خنک‌کننده در سال ۱۳۹۹ رکورد‌های ۱۰ ساله خود را شکسته است، افزود: ساخت و راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن هفتم MED با ظرفیت ۳۱۲ مترمکعب در ساعت و یک دستگاه بویلر ۳۵۰ تن در ساعت در سال ۱۳۹۹ عملیاتی شدند. تعویض خطوط لوله‌های انتقال آب خنک‌کننده پتروشیمی‌های نوری، پارس و زاگرس و نیز واحد‌های تولید هوای مبین انرژی از GRP به کربن استیل به طول حدود سه هزار و ۵۰۰ متر و همچنین اجرای طرح توسعه واحد آب ‏DM‏ و افزایش ۲۰ درصدی ‏ظرفیت ‏تولید واحد از مهم‌ترین پروژه‌های این شرکت در سال ۱۳۹۹ بود. ‏

فرزانه به روند مطلوب خودکفایی شرکت مبین انرژی خلیج فارس در سال ۹۹ اشاره و تاکید کرد: به‌منظور افزایش توان داخلی در تولید قطعات یدکی تجهیزات و کاهش وابستگی به منابع خارجی، پارسال ۳۳ هزار و ۶۵۲ قلم کالا داخلی‌سازی شد که هشت هزار و ۳۲۹ قلم آن برای نخستین‌بار در کشور ساخته شده‌اند.

وی پیگیری و اصلاح فرمول شورای رقابت بابت نرخ سرویس‌های جانبی، پیگیری تامین مالی پروژه آپادانا به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم، پیگیری پروژه استقرار سیستم MSP در نیروگاه و امکان برقراری ارتباط شبکه برق مجتمع به شبکه برق سراسری ۴۰۰ کیلووات برای پایداری بیشتر برق شرکت، امکان‌سنجی و آغاز سرمایه‌گذاری برای تامین یوتیلیتی مورد نیاز طرح‌های توسعه شرکت‌های آریاساسول، پارس و پارسیان سپهر که متقاضی تامین یوتیلیتی برای طرح‌های توسعه خود هستند و آغاز مرحله دوم تعویض لوله‌های GRP در واحد آبگیر را از مهم‌ترین اقدام‌های این شرکت در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد.

تامین مالی مستقیم ریالی و ارزی پروژه متانول شرکت پتروشیمی آپادانا خلیج فارس، از سوی مبین انرژی خلیج فارس به‌عنوان دارنده اکثریت سهام این شرکت، به مبلع ۱۲ هزار و ۴۱۸ میلیارد ریال و مذاکره با بانک‌های تجارت و اقتصادنوین و اخذ مصوبه تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تسهیلات قابل افزایش تا ۳۰ هزار میلیارد به پروژه متانول شرکت مبین انرژی خلیج فارس، نهایی کردن افزایش سرمایه ۸۲ درصدی سهام مبین در مرجع ثبت شرکت‌ها و بورس اوراق بهادار از محل سود انباشته، پیگیری مستمر موضوع تغییر در نحوه محاسبه و تعیین نرخ‌های سرویس‌های جانبی از شورای رقابت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی که موجب افزایش ۲۰ درصدی نرخ‌های ابلاغی جهت اعمال در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ شد و حمایت از سهم «مبین» در بازار سرمایه از طریق صندوق سبدگردانی بر اساس سقف حمایتی تعیین شده به تعداد ۱۹۷ میلیون سهم خریدشده و فروش‌رفته از دستاورد‌های مالی این شرکت بود که فرزانه به آن اشاره کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: