bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۱۴۲
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۶ - ۲۴ تير ۱۴۰۰
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام کرد؛
داود علیزاده: شیوع کرونا در کشور طی هفته‌های اخیر به‌شدت افزایش‌یافته است و هر روز بر تعداد مبتلایان و جان‌باختگان این بیماری افزوده می‌شود تا لحظه تنظیم این گزارش در 24 ساعت گذشته بر اساس آمار رسمی 180 نفر براثر ابتلا به کرونا جان‌باخته‌اند. پیک جدید کرونا از جنوب شرق کشور آغاز شد و به استان‌های دیگر سرایت کرد و وضعیت بحرانی در سیستان و بلوچستان بیش از هر نقطه دیگر نظرها را به خود جلب کرده است.

داود علیزاده

شیوع کرونا در کشور طی هفته‌های اخیر به‌شدت افزایش‌یافته است و هر روز بر تعداد مبتلایان و جان‌باختگان این بیماری افزوده می‌شود تا لحظه تنظیم این گزارش در 24 ساعت گذشته بر اساس آمار رسمی 180 نفر براثر ابتلا به کرونا جان‌باخته‌اند. پیک جدید کرونا از جنوب شرق کشور آغاز شد و به استان‌های دیگر سرایت کرد و وضعیت بحرانی در سیستان و بلوچستان بیش از هر نقطه دیگر نظرها را به خود جلب کرده است.

در زمان حاضر ۸۰ درصد شهرستان‌های استان بوشهر در وضعیت قرمز خیلی پرخطر کرونایی قرار دارد و فقط شهرستان بوشهر و دیر است که در وضعیت نارنجی پرخطر کرونا قرار دارد و بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت استان بوشهر در لیست استان‌هایی قرارگرفته است که بیشترین میزان مراجعه، بستری و مرگ کرونایی را دارند.

همچنین رشد فزاینده مراجعه و بستری باعث ازدحام و معطلی شهروندان در مراکز درمانی این استان شده است و نارضایتی عمومی را در پی‌داشته است، هرچند رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر این وضعیت را مختص استان بوشهر نمی‌داند و در همین زمینه به رسانه‌ها گفته است که بسیاری از استان‌های برخوردار نیز با این ازدحام و شلوغی در پذیرش بیماران روبرو هستند.

به نظر می‌رسد که افزایش تخت‌های بیمارستانی که بارها از آن در خبرها یادشده است و افتتاح حتی بیمارستان شهدای هسته‌ای بوشهر نیز در خدمات‌رسانی آن‌چنان تغییری ایجاد نکرده است. نکته جالب این است که در چنین وضعیتی هم کادر درمان از وضعیت خود گلایه‌مند هستند و هم مراجعان. این پرسش نیز در ذهن تداعی می‌شود که آیا به‌واقع همه‌چیز به خاطر کروناست؟ چرا بعد از گذشت پنج پیک همچنان وضعیت مواجه با موج‌های جدید همچون روز اول است.

در آخرین خبر سخنگوی وزارت بهداشت، از افزایش میزان مراجعات سرپایی بیماران کرونایی و همچنین موارد بستری و فوتی‌های این بیماری در کشور خبر داد.

دکتر سیما سادات لاری در گفت‌وگو با بخش خبری تلویزیون شبکه یک با اشاره به افزایش حدود 40 درصدی مراجعان سرپایی کرونا مثبت در کشور گفت: همچنین شاهد افزایش ۱۰ درصدی فوتی‌ها نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت استان‌های ایلام، یزد، کرمان، مازندران و بوشهر به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری کرونا مثبت در کشور بودند. ضمن اینکه استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد و بوشهر دارای بیشترین میزان موارد مرگ‌ومیر کرونا هستند.

همچنبن رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا از بستری ۴۴۷ بیمار مبتلابه کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد.

دکتر سعید کشمیری با بیان اینکه در این شرایط حاد، بیماران برای بستری در مراکز درمانی ممکن است دچار معطلی شوند تصریح کرد: اما تلاش شده به‌خصوص برای افراد بدحال شرایط لازم بستری فراهم و هیچ بیمار بدحالی در استان به دلیل نبود امکانات بستری در استان رها نشده است.

وی در خصوص بیماران بستری در بیمارستان‌های استان نیز خاطرنشان کرد: در زمان حاضر در بیمارستان شهید گنجی برازجان ۱۰۰، شهدای خلیج‌فارس و شهدای هسته‌ای ۱۵۰ و تأمین اجتماعی ۵۰ نفر بستری هستند و اولویت بستری با بیماران بدحال است و به همین دلیل افرادی که شرایط بهتری دارند در تریاژ بیمارستان‌ها دچار معطلی می‌شوند.

به گفته کشمیری باوجود همه تلاش‌های صورت گرفته اما مردم این توجه را داشته باشند که همه این بیماران نیازمند دارو، اکسیژن و مراقبت دارند و در این شرایط همراهی مردم در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: این شرایط ویژه و شلوغی بیمارستان‌ها تنها در استان بوشهر که در حدود یک هزار و ۶۰۰ تخت بستری دارد؛ نیست بلکه بسیاری از استان‌های برخوردار نیز با این ازدحام و شلوغی در پذیرش بیماران روبرو هستند.

به گفته وی در زمان حاضر شمار ابتلا و بستری روزانه به ترتیب ۵۰۰ و بیش از ۱۱۰ نفر است و انتظار می‌رود با کاهش روند ابتلا، میزان مراجعه به بیمارستان‌ها نیز کاهش یابد.

کشمیری بابیان اینکه همراهی لازم در خصوص رعایت محدودیت‌ها از سوی مردم صورت نمی‌گیرد افزود: هرچند مردم در طی ۶۰۰ روز گذشته خسته و تحمل آنها کاسته شده اما تنها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و کاهش تجمعات از سوی آنان است که می‌توان میزان ابتلا و ورودی بیمارستان‌ها را کاهش داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هشدار داد: شدت شیوع ویروس جهش‌یافته جدید بالاست و برخلاف دیگر سویه‌ها، سویه دلتای هندی کودکان، نوجوانان و جوانان را تهدید می‌کند و این می‌طلبد مردم با حساسیت بیشتری پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی در خصوص روند واکسیناسیون در استان بوشهر گفت: با واردکردن ۶۱ هزار دوز واکسن طی یک هفته گذشته و آغاز واکسیناسیون ۶۰ ساله‌ها این استان نسبت به کشور یک گام جلوتر است.

کشمیری بابیان اینکه پیش‌ازاین محموله نیز ۵۰ هزار دوز واکسن وارد استان بوشهر شده است گفت: تلاش شده با واکسن‌های موجود در زمان حاضر روزانه سه هزار واکسن در استان انجام می‌شود و انتظار می‌رود به این روند سرعت داده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: انتظار می‌رود ۵۰ هزار دوز واکسن در دو قسمت وارد استان شود که به این وسیله امکان تزریق واکسن به افراد در رده سنی ۵۰ سال نیز در استان فراهم می‌شود. ویروس کرونا یک پاندمی جهانی است و تنها با رعایت بهداشت فردی است که می‌توان جلو شیوع بیشتر آن را گرفت.

در زمان حاضر ۸۰ درصد شهرستان‌های استان بوشهر در وضعیت قرمز خیلی پرخطر کرونایی قرار دارند و تنها شهرستان بوشهر و دیر است که در وضعیت نارنجی پرخطر کرونا قرار دارند.

با همه این اوضاع معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از واکسیناسیون معلمان و رانندگان سرویس مدارس در مرداد خبر داده است.

دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به این‌که کمتر از ۵ درصد از مبتلایان کرونا در دنیا مربوط به سنین زیر ۱۸ سال هستند، گفت: معلمان و رانندگان سرویس مدارس در مردادماه واکسینه می‌شوند و مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بازگشایی خواهند شد.

وی در ارتباط مجازی با نشست قطبی کمیسیون‌ ورزش و سلامت (قطب یک) مجلس دانش‌آموزی، درباره موضوع «سلامت دانش‌آموزان» تصریح کرد: نمایندگان مجلس دانش‌آموزی، آینده‌سازان مملکت هستند و باید این تمرین را داشته باشند تا در آینده مجالس بزرگ‌تری را شکل دهند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افزود: هیچ آموزشی جای معلم را نمی‌گیرد. آموزش‌وپرورش فقط آموزش نیست. پرورش باید حضوری باشد و نیاز است به سمت بازگشایی مدارس برویم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به این‌که کمتر از پنج درصد از مبتلایان کرونا در دنیا مربوط به سنین زیر ۱۸ سال هستند گفت: افراد زیر ۱۸ سال اگر به کرونا مبتلا شوند به‌سرعت بهبود می‌یابند بر اساس مطالعات نیز انتقال کرونا از دانش‌آموز به دانش‌آموز بسیار کم است.

وی با اشاره به برگزاری آزمون سراسری خاطرنشان کرد: یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کنکور پارسال و امسال شرکت کردند و مشکلی از نظر کرونا نداشتند.

رئیسی با اشاره به این‌که پیش‌بینی یونسکو این است که باوجود کرونا و تعطیلی مدارس تعداد بازماندگان از تحصیل و کودکان کار بیشتر می‌شود و تعطیلی مدارس دانش‌آموزان را از نظر سلامت روحی- روانی دچار آسیب می‌کند،‌ ادامه داد: مجموعه‌ای از اقدامات برای بازگشایی مدارس وجود دارد، با توجه به عدم وجود واکسن برای دانش آموزان زیر ۱۸ سال، معلمان و رانندگان سرویس مدارس در مرداد، واکسینه خواهند شد.

.............................................................................................................

نوبت‌گیری ۴۶ درصد نوآموزان در برنامه سنجش سلامت

بامداد جنوب: رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی از نوبت‌گیری ۴۶ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی تا ۲۰ تیر خبر داد.

به نقل از ایسنا، سید جواد حسینی با اعلام این خبر گفت: از آغاز رسمی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ۲۰ روز گذشته است و در این مدت ۶۱۵ هزار و ۳۷۴ نوآموز بدو ورود به دبستان نوبت‌گیری کردند که از این تعداد ۲۶۳ هزار و ۲۹۵ نوآموز بدو ورود به دبستان بر اساس نوبت ارزیابی‌شده‌اند.

به گفته وی استان‌های خراسان شمالی، مرکزی، ایلام، چهارمحال بختیاری، بوشهر، قم، کرمانشاه قزوین، زنجان و سمنان به ترتیب بیشترین درصد نوبت‌گیری نوآموزان در پایگاه‌های سنجش را تاکنون داشته‌اند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان اینکه در سال جاری علاوه بر سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان، سنجش ۶۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به پیش‌دبستانی نیز هدف‌گذاری شده است، گفت: ثبت‌نام نوآموزان بدو ورود به‌پیش دبستان نیز از اوایل هفته در سامانه «پادا» آغازشده است و از شنبه هفته آینده با فعال شدن اطلاعات برای مدیران مراکز پیش‌دبستانی، نوبت‌گیری نوآموزان پیش‌دبستانی نیز در برنامه سنجش آغاز خواهد شد.

به گفته وی شناسایی نشانگان مشکلات ویژه یادگیری یکی از برنامه‌های سنجش در سال جاری است و در پنج استان غربالگری نشانگان مشکلات یادگیری نوآموزان بدو ورود به پیش‌دبستان به‌صورت پایلوت انجام خواهد شد.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، وی در پایان گفت: سنجش شایستگی‌های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان باهمت معاونت سلامت و تربیت‌بدنی، سنجش پردازش‌های شنیداری و غربالگری نارسایی خوانایی از دیگر اقدامات برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری است.


نام:
ایمیل:
* نظر: