bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۰ - ۲۸ تير ۱۴۰۰
کریم جعفری: چند هفته است که مریخ نورد چینی‌ها بنام Zhurong در سطح مریخ در حال کاوش است. این مریخ‌نورد چینی در حالی 400 متر در سطح سیاره سرخ حرکت کرده که رسانه‌های غربی به شکلی بسیار مغرضانه در مورد این موفقیت چینی‌ها دست به اطلاع‌رسانی می‌زنند و به تبع آن، در کشور ما هم که خبرگزاری‌ها نگاهشان به دست همین خبرگزاری‌ها است، اگر آن‌ها چیزی نوشتند شاید یک گزارشش را ترجمه کنند.

کریم جعفری

چند هفته است که مریخ نورد چینی‌ها بنام Zhurong در سطح مریخ در حال کاوش است. این مریخ‌نورد چینی در حالی 400 متر در سطح سیاره سرخ حرکت کرده که رسانه‌های غربی به شکلی بسیار مغرضانه در مورد این موفقیت چینی‌ها دست به اطلاع‌رسانی می‌زنند و به تبع آن، در کشور ما هم که خبرگزاری‌ها نگاهشان به دست همین خبرگزاری‌ها است، اگر آن‌ها چیزی نوشتند شاید یک گزارشش را ترجمه کنند.

وقتی مریخ‌نورد استقامت و بالگرد نبوغ همراه آن به سطح مریخ رسیدند رسانه‌های غربی چنان جنجالی از قدرت علمی امریکا و ناسا کردند که آنسویش ناپیدا، ولی در میان بهت و ناباوری آن‌ها چینی‌ها هم ایستگاه فضایی خود را گسیل کردند و فضانورد در آن مستقر کردند و هم مریخ‌نوردشان به مریخ رسید و در حال کاوش است. شما تا الان چند خبر در مورد ایستگاه فضایی چین و مریخ‌نورد آن‌ها خوانده‌اید و چقدر در مورد آن می‌دانید؟ می‌دانید چین امروز تنها کشوری است در دنیا که به تنهایی ایستگاه فضایی دارد؟ می‌دانید که ناسا یک موسسه چند ملیتی است که چند دهه سابقه و تجربه دارد و بخش فضایی چین یک سوم آن نیز سابقه ندارد؟

این‌ها را نوشتم تا بدانید که اگر غربی‌ها نخ در گردن پشه بیندازند (همان بازی و سرگرمی قدیمی بسیاری از کودکان ایرانی) چنان به آن پر و بال می‌دهند و در موردش می‌نویسند که یک فقط فکر می‌کنید که طرف کفتار را اهلی کرده است. اما طرف مقابل هر چه بسازد، هر چه پیشرفت کند، چنان آن را زیر سوال می‌برند که سازنده هم گاهی اوقات باورش می‌شود که آن چیزی که ساخته اصولا به درد نخور است...

این سیاست غربی‌های سال‌های متمادی است که در جریان است، آن‌ها چنان در مورد داشته‌های خود غلو می‌کنند و در موردش برنامه می‌سازند که خودشان هم باورشان می‌شود که با این ساخته‌ها می‌توانند هر خاکی را اشغال کنند (درست مانند افغانستان و عراق) اما در واقع، دست بالای دست بسیار است. رفتار آن‌ها در مورد کشور ما دیگر نمونه است و در حالی که می‌دانند دقیق‌ترین و بهترین موشک‌های نقطه‌زن و بهترین رادارهای موجود در جهان را ایرانی‌ها می‌سازند هنوز هم حاضر به اعتراف به آن نیستند و اگر هم در مورد توان پهپادی اعترافی کردند، چون واقعا دیگر ترسیده‌اند.

حالا جریان چین است. آنچه چین در طول یکی دو ماه گذشته در حوزه فضایی انجام داده، کل کشورهای اروپایی در طول شش دهه گذشته توان انجامش را نداشته‌اند و هر کاری هم کرده‌اند، صرفا با همکاری طرف امریکایی بوده است. یعنی هر چه بوده، همکاری بین‌المللی بوده که به نتیجه رسیده است ولی در میان بهت و ناباوری غربی‌ها، چشم بادامی‌های چینی اژدهای هفت سر خود را بیرون آورده و دارند غربی‌ها را یکی پس از دیگری کیش و مات می‌کنند و برای طرف غربی هم چاره‌ای نمانده جز آنکه سکوت کند و تخریب....

فرستادن کاوشگر به مریخ و مهمتر از آن، ایجاد یک ایستگاه فضایی کوچک در اطراف زمین که به اعتراف بسیاری از کارشناسان منصف زندگی و شرایط در آن بسیار بهتر از ایستگاه بین‌المللی است نشان داد که چینی‌ها هم روس‌ها را پشت سر گذاشته و هم امروز به رقیبی بی‌بدیل برای ناسای چند ملیتی تبدیل شده‌اند. این پیشرفت‌ها بدون پیشرفت در حوزه فیزیک، متالوژی، ریاضیات، شیمی و سایر علوم مرتبط قابل دستیابی نیست و نشان می‌دهد چینی‌ها در این علوم به سطح قابل قبولی رسیده‌اند. به نظر می‌رسد در قالب قرارداد 25 ساله با چین، بخش فضایی کشورمان هم باید از دانش آن‌ها استفاده کند.

چینی‌ها با نظم خیره‌کننده، با ثروت فراوان و با داشتن زیرساخت‌های مدرن، تازه‌کار و یک برنامه هدفمند برای آینده بدون شک تا چند سال دیگر امریکا را در همه حوزه‌ها کنار خواهند زد. ضرورت همکاری با آن‌ها می‌تواند افق‌های جدیدی را برای دانشمندان ما باز کند، جایی که کشورهای غربی در حوزه علمی و در اختیار گذاشتن بسیاری از تکنولوژی‌ها دریغ می‌کنند و حتی دانش را هم تحریم کرده‌اند، باید از چینی‌ها که به هر شکلی به آن دست پیدا کرده‌اند، کمک گرفت. در این زمینه البته باید از روس‌ها و هندی‌ها هم غافل نشد و همکاری علمی برای داشتن کشوری قدرتمند و پیشرفته لازمه هر آینده‌ای است.

این را نوشتم تا بدانید که کشورهای غربی که این همه مدعی آزادی در اطلاع‌رسانی، نجات بشر، همکاری علمی در حوزه جهانی و ایجاد زمینی بهتر برای زندگی بشر، چقدر بخیل، بدذات، دروغگو و حسود هستند. هیچ یک از کشورهای غربی چشم دیدن پیشرفت‌های چین، ایران و هر کشور دیگری را ندارند و این پیشرفت‌ها را عاملی برای وابستگی کمتر کشورها به خودشان می‌دانند. آنقدر حسود هستند که حاضر نیستند به شکلی صحیح اقدامات فضایی چین را پوشش هم بدهند. چه برسد به بقیه موارد!!


نام:
ایمیل:
* نظر: