bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۱۵۸
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۸ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
کریم جعفری: همه می‌دانند و نیازی به گفتن نیست که حامی اصلی شبه‌نظامیان طالبان، ارتش و دولت پاکستان است. در مورد اهداف این حمایت هم نوشته‌ایم که در اسلام‌آباد افراد تصمیم‌گیر با چه نگاهی به کشور همسایه نگاه می‌کنند

کریم جعفری

همه می‌دانند و نیازی به گفتن نیست که حامی اصلی شبه‌نظامیان طالبان، ارتش و دولت پاکستان است. در مورد اهداف این حمایت هم نوشته‌ایم که در اسلام‌آباد افراد تصمیم‌گیر با چه نگاهی به کشور همسایه نگاه می‌کنند و می‌خواهند به هر شکل ممکن با استفاده از عوامل خود آنجا را اشغال و کنترل این کشور را به دست بگیرند. در حالی که برخی از منابع بسیار آگاه به من گفتند که بیش از 30درصد از نیروهایی که برای طالبان می‌جنگند، شهروندان پاکستانی هستند، دومین حادثه امنیتی برای خارجی‌ها در کمتر از یک هفته در این کشور شکل گرفته است.

پس از آنکه مینی‌بوس حامل مهندسان چینی در منطقه خیبرپختونخوار هدف حمله تروریست‌هایی به‌نام «جندالله» قرار گرفت و دستکم 9 مهندس و تکنسین چینی که برای کمک به احداث تونل و جاده در مناطق سخت‌رو پاکستان کار می‌کردند کشته شدند، جریان‌های قدرتمند و در ساختار امنیتی پاکستان بازی کثیف امنیتی خود را دوباره شروع کرده و این‌بار دست به اقدامی کاملا غیراخلاقی زدند، اقدامی که نشان می‌دهد در اسلام‌آباد مقدمات برای تخلیه سفارت افغانستان شروع شده و باید به‌زودی شاهد تحویل آن به طالبان باشیم.

سلسله علی‌خیل، دختر نجیب‌الله علی‌خیل، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد روز جمعه ربوده و روز شنبه آزاد شد، اما این اقدام باعث واکنش تند دولت افغانستان شد و مقامات کابل، عملا سفارت خود در اسلام‌آباد را تخلیه کردند. در کابل مقامات دولت اشرف غنی می‌گویند تا وقتی که تمامی تهدیدهای امنیتی رفع نشوند، دیپلمات‌های افغانستان بر نمی‌گردند! نکته جالب آنکه سخنگوی طالبان هم به این واقعه واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: «ربودن یک دختر افغان در پاکستان بر خلاف انسانیت و یک تعدی است که ما آن را محکوم می‌کنیم. ما از دولت پاکستان می‌خواهیم تلاش‌هایش را برای دستگیر کردن و مجازات مسببان آن تشدید کند تا چنین اقداماتی باعث بروز نفرت بین دو ملت نشده و خرابکاران، زمینه‌ای برای سواستفاده از آن نداشته باشند».

با این حال پاکستانی‌ها از این اقدام مقامات افغانستانی ابراز تاسف کردند. وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تصمیم گرفته‌شده از سوی دولت کابل برای فراخواندن سفیر و دیپلمات‌های ارشدش از اسلام ‌باد تاسف‌آور و ناخوشایند است. گزارش ربوده شدن و تعرض به دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد در دستورالعمل نخست‌وزیر در بالاترین سطح در حال بررسی و پیگیری است. تدابیر امنیتی سفیر افغانستان، خانواده او و همچنین کارمندان در سفارت و کنسولگری‌های این کشور در پاکستان افزایش یافته است. وزیر خارجه پاکستان با سفیر افغانستان دیدار داشت و به تمامی اقدامات انجام‌شده از سوی دولت اسلام‌آباد در این‌باره و همچنین تضمین دوباره درباره همکاری کامل اشاره کرد. امیدواریم که دولت افغانستان این تصمیمش را مورد بازبینی قرار دهد».

اینکه چرا این اتفاق در این شرایط زمانی روی داده، نیاز به گفتن نیست. اما ربایندگان اگر دنبال انتقام بودند باید دختر سفیر را می‌کشتند، اگر دنبال فدیه بودند باید درخواست پول می‌کردند، اما با توجه به اینکه پس از شکنجه و تلخ‌تر از همه، «تعرض» به وی، او را آزاد کرده‌اند، فقط یک موضوع را در خود دارد و آن هم بازی کثیف امنیتی برای «بی‌حیثیت» کردن نمایندگی دیپلماتیک افغانستان در کابل است تا آن‌ها جمع کنند و بروند. هر چند وزارت‌خارجه پاکستان از این اقدام ابراز تاسف کرده، اما این مساله قانع‌کننده نیست، چراکه با توجه به وضعیت خاص افغانستان و جنگ در این کشور، نیروهای امنیتی این کشور باید خیلی زودتر سطح حفاظت از دیپلمات‌های افغانستانی را بالا می‌بردند نه اینکه پس از این اقدام زشت و شنیع و البته بسیار غیرانسانی و غیراخلاقی.

جنگ طالبان در افغانستان، جنگ یک گروه بر علیه یک دولت نیست، بلکه جنگ پاکستان علیه افغانستان است، اما اینکه بخش‌های امنیتی در اسلام‌آباد چنین تصمیم زشت و غیراخلاقی می‌گیرند و بعد هم تلاش می‌کنند (البته در ظاهر) تا موضوع را به شکلی فیصله دهند، پیاده کردن یک طرح کلان‌تر است. در واقع اگر دستگاه امنیتی ارتش پاکستان نخواهد، حتی پشه هم در خیابان‌های اسلام‌آباد قدرت پرزدن ندارد چه برسد به اینکه کسی بخواهد یک فرد، آن هم در مقام دختر سفر را برباید و پس از تعرض و شکنجه آزاد کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: