bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
صادق راستگو: چند روز پیش در ضمن گزارشی به اقدامات بی‌شمار نیروهای مسلح کشورمان برای جلوگیری از حماقت رئیس‌جمهور امریکا در برافروختن جنگی با ایران جهت باقی ماندن در قدرت اشاره کرده و گفتیم

صادق راستگو

چند روز پیش در ضمن گزارشی به اقدامات بی‌شمار نیروهای مسلح کشورمان برای جلوگیری از حماقت رئیس‌جمهور امریکا در برافروختن جنگی با ایران جهت باقی ماندن در قدرت اشاره کرده و گفتیم که نیروهای مسلح چگونه با برگزاری رزمایش‌های مختلف و آماده‌باش چندماهه فکر حمله ارتش امریکا به ایران را باطل کردند. دونالد ترامپ به‌ویژه پس از آنکه در انتخابات ماه نوامبر (آبان‌ماه) شکست خورد، با تحریکات بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی تلاش‌های بیشتری برای حمله نظامی به ایران کرد که ناکام ماند.

اما حالا گزارش‌های دیگری در امریکا در حال انتشار است که نشان می‌دهد همزمان با ایده حمله به ایران برای برقراری وضعیت فوق‌العاده جنگی و جلوگیری از انتقال قدرت به دولت جدید، ترامپ در این فکر بوده که با کمک ارتش در امریکا دست به کودتا بزند. آنچه رسانه‌های امریکایی در این مورد گفته‌اند، بسیار جالب توجه و مهم است. نگرانی‌هایی که در طول روزهای گذشته توسط برخی از مقامات و چهره‌های امریکایی در این مورد ابراز شده، جدیت این طرح را نشان می‌دهد. حالا شما به هر کسی در ایران بگویید که ترامپ می‌خواسته کودتا کند، آن را دروغ می‌داند!

در این راستا رئیس سابق ستاد مشترک ارتش امریکا با تایید صحت این گزارش‌ها به سی.بی.اس گفت: فکر می‌کنم این گزارش آنچنان که من میفهمم، بسیار دقیق‌ بوده است. آدمیرال مایک مولن، در این رابطه می‌گوید: به‌ویژه بعد از انتخابات و دو تهدیدی که شما در موردشان صحبت کردید. تهدید داخلی و اینکه ما نوعی جنگ یا درگیری را با ایران آغاز می‌کنیم یا خیر. و سپس اینکه از نظر داخلی ممکن بود کار به کجا کشیده شود. به‌ویژه با توجه به چگونگی استفاده رئیسجمهور ترامپ از ارتش برای نشان دادن اینکه انتخابات آلوده به تقلب شده بود و می‌خواست در قدرت بماند. فکر می‌کنم تمام اینها بسیار دقیق است و واقعا از هر نظر، بسیار ناراحت کننده است. ‌

بر اساس کتاب خبرنگاران واشنگتن پست، ژنرال مارک میلی، رئیس کنونی ستاد مشترک ارتش امریکا آشکارا نگرانی خودش را نسبت به استفاده احتمالی دونالد ترامپ از نیروهای مسلح امریکا برای لغو نتایج انتخابات ۲۰۲۰ مطرح کرده بود. در کتاب کارول لیونیگ و فیلیپ راکر تحت عنوان «من به تنهایی میتوانم آن را درست کنم: سال پایانی فاجعه‌بار دونالد ترامپ» درباره صحبت ژنرالی میلی با دستیارانش با اشاره به کودتای احتمالی آمده است: آنها ممکن است تلاش کنند؛ اما قرار نیست موفق شوند. شما نمی‌توانید این کار را بدون ارتش انجام دهید. شما نمی‌توانید این کار را بدون سیا و اف.بی.آی انجام دهید. ما کسانی هستیم که سلاح داریم.

همچنین سوزان گلسر، خبرنگار نیویورکر به‌تازگی گزارش داد که ژنرال میلی به دستیارانش گفته بود با توجه به اینکه ترامپ همچنان نتایج این انتخابات را نمی‌پذیرد، برای دو «سناریوی ترسناک آماده می‌شود؛ استفاده از ارتش در خیابان‌های امریکا برای جلوگیری از انتقال قدرت مشروع و مسالمت‌آمیز و استفاده از ارتش برای تشدید درگیری با ایران». این ژنرال ارشد امریکایی ترامپ را «رهبر مستبد کلاسیک که چیزی برای از دست دادن ندارد» توصیف کرده و به نیروهایش گفته بود ترامپ پس از شکست در انتخابات نوامبر در حال تحریک ناآرامی بود. ژنرال میلی ظاهرا گفته بود که آماده رویارویی با ترامپ است.

دفتر ژنرال میلی اما واکنشی به ادعاهای این کتاب نداشته است. ترامپ هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای تلاش برای کودتا را رد کرد، با این حال گفت افراد بسیاری از او خواستند تا ارتش را وارد ماجرا کند. آدمیرال مولن که سابقا رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا بود، هر از گاهی به‌طور جدی از ترامپ انتقاد می‌کند. او در ژوئن ۲۰۲۰ علنا استفاده دونالد ترامپ از ارتش به منظور پاکسازی میدان لافایت از حضور معترضان غیرخشن را محکوم کرده بود.

مولن در مصاحبه یکشنبه خود تاکید کرد ژنرال میلی «به سادگی اذعان کرد که حضورش در کنار ترامپ در ماجرای میدان لافایت اشتباه بزرگی بود». او در مورد ژنرال میلی گفت: او کار درست را می‌دانست. او می‌دانست چطور در یک وضعیت بسیار بسیار سیال کارش را انجام دهد و سپس بر این اساس اقدام کرد. بنابراین فکر می‌کنم او اشتباهی که در خصوص میدان لافایت مرتکب شد، جبران کرد. آدمیرال مولن همچنین به سی.بی.اس گفت: هنوز نگران سیاسی شدن ارتش است. همچنان چنین احساسی دارم زیرا فضای سیاسی بسیار ملتهب و دو دسته است. و ما باید سخت کار کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ارتش بخشی از آنچه در این کشور سیاسی شده است، نمی‌شود.

حالا دقت کنید که فرماندهان نظامی ما، چگونه در برابر جانوری به‌نام ترامپ و خوکی به‌نام نتانیاهو با هوشیاری اقدام کرده و مانع از شروع جنگی ویرانگر شدند... در این مورد می‌توان گفت که با دقت در برنامه‌ریزی و داشتن اطلاعات گرانبها از طرح‌ دشمن، ایران وارد یک روند بسیار پیچیده با دشمن شد و ضمن رصد روزانه او، به‌گونه‌ای چنگ و دندان نشان داد که آن‌ها جرات نکردند وارد یک بازی خطرناک به‌نام حمله نظامی شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: