bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۹ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
صادق راستگو:رژیم صهیونیستی به‌عنوان یک رژیم چند ملیتی که دارای ساختاری امنیتی و کاملا نظامی است، پایه اقداماتش مبتنی بر رفتارهای جاسوسی قرار دارد و اصولا، رژیمی مبتنی بر داده‌های جاسوسی برای تعقیب، ربایش و قتل هر فردی است که برای آن‌ها خطرناک باشد.

صادق راستگو

رژیم صهیونیستی به‌عنوان یک رژیم چند ملیتی که دارای ساختاری امنیتی و کاملا نظامی است، پایه اقداماتش مبتنی بر رفتارهای جاسوسی قرار دارد و اصولا، رژیمی مبتنی بر داده‌های جاسوسی برای تعقیب، ربایش و قتل هر فردی است که برای آن‌ها خطرناک باشد. این رژیم در طول دو دهه گذشته که دانش بشری پیشرفت کرده و موفق به ساخت تلفن‌های هوشمند شده، تلاش بسیاری کرد تا با استفاده از ابزارهای جاسوسی به این گوشی‌ها نفوذ و اطلاعات موجود در آن را سرقت کند.

بسیاری از کشورها، مشتری این ابزارها بوده‌اند و اصولا یکی از دلایل برقراری روابط میان شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس با این رژیم، دسترسی به این سطح از تکنولوژی و بدافزارهای جاسوسی بود تا مخالفان بسیار زیاد خود را تحت تعقیب قرار دهند و در این زمینه نیز صهیونیست‌ها کمک‌های بسیاری به آن‌ها کردند. یکی از بدافزارهای ساخت این رژیم که در طول روزهای گذشته سروصدای زیادی کرده و طیف وسیعی از سیاستمداران و روزنامه‌نگاران را هدف قرار داده، «پگاسوس» نام دارد.

پیشتر مجموعه‌ای از روزنامه‌نگاران که مشترکا درباره پروژه پگاسوس فعالیت می‌کنند اعلام کردند که از جمله ۱۴ رهبر جهان در فهرست افرادی هستند که با نرم‌افزار جاسوسی هدف تجسس قرار گرفته‌اند. این نرم‌افزار جاسوسی تولید شرکت اسرائیلی «ان.اس.و» است که محصول خود را عموما به دولت‌های خودکامه فروخته است. به گزارش این کنسرسیوم روزنامه‌نگاری -که از ۱۷ رسانه تشکیل شده- شماره سه رئیس‌جمهور، 10 نخست‌وزیر و پادشاه مراکش در میان بیش از ۵۰ هزار شماره تلفنی است که توسط مشتریان شرکت امنیتی «ان.اس.او» زیر نظر بوده‌اند.

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست هیچ یک از این ۱۴ رهبر حاضر نشده‌اند تلفن خود را برای بررسی به این روزنامه بدهند، اما ۳۷ تلفن بررسی‌شده دیگر در این فهرست یا آلوده بوده‌اند و یا نوعی تلاش برای نصب بدافزار بر روی آنها مشاهده شده است. کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه گفته است که این موضوع در صورت تایید بسیار جدی است و تمام زوایای تاریک این گزارش‌ها باید روشن شود. بر اساس بیانیه کاخ الیزه چند نفر از قربانیان فرانسوی این بدافزار اعلام کرده‌اند که به دادگاه شکایت خواهند کرد بنابراین به‌زودی تحقیقات قضائی آغاز خواهد شد.

روزنامه لوموند که یکی از اعضای کنسرسیوم است، اعلام کرد ۱۵ نفر از اعضای دولت فرانسه احتمالا در سال ۲۰۱۹ هدف این بدافزار قرار گرفته‌اند. سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است که افشاگری جدید در این زمینه باید مو بر تن رهبران جهان راست کند. دو روز پیش اعلام شده بود که بسیاری از فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و وکلا در سراسر جهان، هدف این بدافزار بوده‌اند. بنا به اخباری که به رسانه‌ها درز کرده، شماره تلفن پنجاه هزار نفر از طریق این شرکت کنترل می‌شده است.

دست‌کم ۱۵ هزار شماره تلفن مربوط به مکزیک در این فهرست هست که دست‌کم ۲۵ شماره متعلق به روزنامه‌نگاران بوده است. مشخص نیست دقیقا چند دستگاه تلفن هدف جاسوسی قرار گرفته‌اند. روزنامه گاردین می‌گوید مکزیک اولین کشور جهان است که بدافزار پگاسوس را خریده و به آزمایشگاهی برای تکنولوژی‌های جاسوسی تبدیل شده است. نهادهای مکزیکی که این بدافزار را خریداری کرده‌اند شامل وزارت دفاع، دفتر دادستانی کل و دستگاه امنیت ملی کشور است؛ اما مجوز پگاسوس در سال ۲۰۱۷ در مکزیک منقضی‌شده و دیگر تجدید نشده است.

آندرس امانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهوری مکزیک، روز سه‌شنبه تاکید کرد دولت مکزیک تغییر کرده است. او گفت «پلیس امنیت فدرال دیگر وجود ندارد. سرویس امنیت مرکزی دیگر نداریم. آزادی ضمانت شده است و کسی دستور سرکوب نمی‌دهد. علیه هیچ‌کس جاسوسی نمی‌شود. ما به ضمانت صلح امنیت و حمایت از همه به‌ویژه روزنامه‌نگاران ادامه می‌دهیم».

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که همراه با دو روزنامه‌نگار مراکشی که تبار فرانسوی دارند به دادگاهی در فرانسه در این زمینه شکایت کرده است. شرکت ان.اس.او که پگاسوس را تولید کرده از سال ۲۰۱۶ بارها متهم شده که نرم‌افزارش فعالان مدنی و سیاسی و روزنامه‌نگاران را هدف قرار داده است. از جمله کسانی که هدف این بدافزار بوده‌اند رافائل کابررا روزنامه‌نگار مکزیکی و خانواده روزنامه‌نگار مقتول سعودی، جمال خاشقجی هستند. در میان رهبران جهان نیز به نام عمران‌خان رئیس‌جمهوری پاکستان، سیریل رامفوزا رئیس‌جمهوری افریقای جنوبی و برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق اشاره شده است.

شرکت اسرائیلی «ان‌.اس‌.او» هرگونه عمل خطا در این زمینه را تکذیب کرده و تاکید دارد که این بدافزار تنها برای مقابله با تروریسم و دیگر جرائم استفاده می‌شود. این شرکت تاکید کرده که صرف وجود شماره تلفنی در این فهرست به معنای جاسوسی علیه آن یا مالک آن نیست. بیشتر تلفن‌های هوشمند ساخت شرکت اپل هدف این بدافزار قرار داشته‌اند و جنایت‌های بسیاری با آن صورت گرفته است.


برچسب ها: پگاسوس
نام:
ایمیل:
* نظر: