bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۹ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
برداشت حسین صالحیان بعد از 11 ماه؛
داود علیزاده: حدود 11 ماه پیش حسین صالحیان با حواشی بسیار زیاد به عنوان شهردار بوشهر انتخاب شد. اکنون در آستانه پایان دوره پنجم شورای اسلامی شهر؛ وی با تشریح عملکرد 11 ماهه خود در جمع خبرنگاران، به نوعی با بوشهر خداحافظی کرد.

داود علیزاده

حدود 11 ماه پیش حسین صالحیان با حواشی بسیار زیاد به عنوان شهردار بوشهر انتخاب شد. اکنون در آستانه پایان دوره پنجم شورای اسلامی شهر؛ وی با تشریح عملکرد 11 ماهه خود در جمع خبرنگاران، به نوعی با بوشهر خداحافظی کرد. هرچند بعید به نظر می‌رسید که شورای ششم همکاری با صالحیان را به عنوان شهردار ادامه دهد، اما وی از پیشنهاد شهرداری بوشهر به خود خبر داد و تاکید کرد که به دلیل استخاره‌ای که زده از پذیرفتن آن دست کشیده است.

خلع ید پیمانکاران نامناسب از پروژه‌هایی همچون تقاطع سردار سلیمانی (میدان شهید مطهری)، پیمانکار جمع آوری پسماندهای شهری، افزایش رقم بودجه، اجرای اتوماسیون اداری، ممیزی املاک شهر بوشهر و قول راه‌اندازی چرخ و فلک در آینده نزدیک از جمله اقداماتی بود شهردار بوشهر به تشریح آنها پرداخت.

با این حال پایان نیافتن پروژه تقاطع سردار سلیمانی، سرنوشت نامعلوم پارکینگ شهری، رها شدگی طرح فانوس دریایی، تأخیر چندماهه در انتخاب پیمانکار جمع آوری پسماند و تداوم مشکلات پسماند بوشهر، انتخاب نشدن پیمانکار برای تقاطع سردار سلیمانی، گذر منطقه سرتل به تنگک و... از نقاط تاریک دوران تصدی صالحیان به شمار می‌رود.

شهردار بندر بوشهر در ابتدای نشست با خبرنگاران به تغییر بودجه شهرداری بوشهر در دوران خود پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۹ رقم بودجه شهرداری ۲۹۹ میلیارد تومان بود که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و برنامه مدونی که همکاران در حوزه‌های مختلف شهرداری تهیه کردند با اقدامی بی سابقه بودجه شهرداری یک مرکز استان در یک سال بیش از دو برابر شد.

به گفته حسین صالحیان مقایسه بودجه نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومانی پارسال با بودجه ۶۵۳ میلیارد تومانی امسال، نشان می‌دهد که بیشترین دلیل جهش صورت گرفته این بوده تا طرح‌های قول داده‌شده و مصوب شده از سوی شورای اسلامی شهر اجرایی شوند.

شهردار بوشهر بابیان اینکه بودجه امسال، ۱۱۹ طرح تعریف شد تا در بازه زمانی یک‌ساله بر اساس یک برنامه مبتنی بر مشخص شدن زمان آغاز و پایان طرح اجرا شوند. افزود: برای اجرای عمده این طرح‌ها باید پیمانکار گرفته شود که این کار شرایطی دارد که در برنامه زمان‌بندی لحاظ شده، اما بااین‌حال برخی از طرح‌ها ممکن است در مرحله نخست مناقصه، برنده نداشته باشند و به تجدید مناقصه برسند و یا حتی بعدازآن نیز به مراحل انعقاد قرارداد با ترک تشریفات برسند.

وی اتوماسیون اداری را از دیگر دستاورد‌های اخیر شهرداری برشمرد و خاطرنشان کرد: تا پیش از این، درخواست‌ها حضوری باید صورت می‌گرفت و در برخی موارد ممکن بود که شماری از آن‌ها باقی بماند و زمان‌بر می‌شد؛ اما اکنون درخواست‌ها سیستمی شده و به‌صورت برخط است و حتی مشخص می‌شود کدام مدیر یا همکار کاری را انجام نداده و یا زمان انجام آن را طولانی کرده است.

به گفته صالحیان مجموع این اقدام‌ها باعث شد پیمانکار و اقدام‌های انعقاد قرارداد بخش قابل‌توجهی از ۵۷ طرح تعیین‌شده در سه‌ماهه ابتدای امسال مشخص شود و در یکی دو ماه آینده مردم بوشهر به‌طورقطع شاهد اجرای آن خواهند بود.

شهردار بوشهر بابیان اینکه برخی طرح‌های عقب‌افتاده از سال‌های پیش نیز وجود داشت تصریح کرد: یکی از آن‌ها پایش تصویری شهر بود. پایش تصویری یکی از وظایف عمده شهرداری‌ها است و باید با نصب دوربین‌ها و تجهیزات فنی پیشرفته شهر را رصد کنند که این رصد به کار دستگاه‌های مختلف امنیتی و همچنین دستگاه مختلف حاکمیتی می‌آید. فعالیت پایش تصویری با همکاری معاونت عمرانی به‌خوبی پیش رفت و پس از مدت‌ها بخش نخست آن به پایان رسید و بخش دوم آن نیز اکنون در دست اجرا است.

صالحیان با اشاره به بحث ممیزی کل سطح شهر و املاک گفت: موضوع دیگر که سال‌ها باقی‌مانده بحث ممیزی کل سطح شهر و املاک آن بود زیرا تا زمانی که املاک و اماکن کد نوسازی نداشته باشند نمی‌توان درآمد‌های آن‌ها را کسب کرد و همچنین در خصوص مسائل شهرسازی نیز نمی‌توان نظارت مطلوبی بر آن‌ها داشت. در محدوده شهرداری منطقه دو بوشهر حتی یک ملک ممیزی شده وجود نداشت در چنین شرایطی موضوع ممیزی املاک بیش از نیمی از شهر بوشهر در دستور کار قرار گرفت و پیمانکار آن انتخاب شد.

شهردار بوشهر به طرح چرخ‌وفلک هم اشاره کرد و افزود: این طرح بیش از چندین سال متوقف بود که با هماهنگی شورای اسلامی شهر در ماه گذشته چرخ‌وفلک برای اولین بار چرخید و همه موتور‌های آن نیز نصب شد.

به گفته صالحیان استانداردسازی، رنگ‌آمیزی و نورپردازی چرخ‌وفلک نیز اکنون با سرعت خوبی در حال انجام است و قول داده‌شده تا ۱۲ مرداد برای اولین بار به بهره‌برداری برسد.

شهردار بندر بوشهر درباره تقاطع سردار سلیمانی (میدان شهید مطهری) نیز توضیح داد: همان‌طور که مردم می‌دانند پیمانکاری که انتخاب‌شده بود رفتار شایسته‌ای نداشت و متعاقب با این رفتار با هماهنگی با دستگاه‌های نظارتی و بازرسی استان، به پیمان خاتمه داده شد.

به گفته صالحیان در این زمینه از ماده ۴۶ پیمان استفاده شد که تبعات بسیار سختی نیز برای پیمانکار خواهد داشت و با قرار گرفتن در فهرست سیاه تا چند سال اجازه گرفتن طرح جدید ندارد. در اجرای این طرح که باید چندین ماه پیش بهره‌برداری می‌شد، کوتاهی شد و این رویه منجر به خلعید شدن پیمانکار شد که کار دشواری نیز نبود و مردم بوشهر داشتند دچار زیان می‌شدند.

شهردار بندر بوشهر بابیان اینکه در مرحله اول مناقصه چند پاکت آمده بود که مورد تأیید نهایی قرار نگرفت تصریح کرد: امید است تجدید مناقصه آن روز شنبه دوم مرداد به‌طور کامل مشخص شود.

وی با اشاره به کارهای صورت گرفته در زمینه پدافند غیرعامل یکی از آن‌ها را گذر منطقه سرتل به تنگک برشمرد که پارسال طرح نهایی آن به تأیید شورای ترافیک استان و همچنین تأیید کمیسیون ماده پنج رسیده است.

به گفته شهردار بوشهر، این طرح در بودجه ۱۴۰۰ نیز دارای کد است و همچنین اراضی واقع در مسیر گذر کار‌های انجام شد تا مجوز‌های لازم از حوزه ثبت و مراجع قضایی صورت گرفته شد تا در صورت پیدا شدن معارض مانعی در روند کار صورت نگیرد.

صالحیان بابیان اینکه در این زمینه با برگزاری مناقصه یک سری پیمانکاران آمده بودند که مناقصه آن‌ها عادلانه نبود افزود: امید است به‌زودی با تجدید مناقصه، پیمانکار جدید مشخص شود.

شهردار بندر بوشهر به وضعیت شغلی کارکنان شهرداری هم پرداخت و بیان کرد: تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از همکاران که به‌عنوان نیروی حجمی در شرکت‌های مختلف کار می‌کردند که با توجه به وجود ۱۰ درصد پست خالی در شهرداری، تبدیل وضعیت آن‌ها در حال انجام است و در این بین برخی از کارکنان از سهمیه ایثارگری استفاده می‌کنند.

صالحیان با بیان اینکه در این مدت بخشی از بدهی‌های ریزودرشت شهرداری در سال گذشته و امسال پرداخت شد افزود: در این ماه‌ها اسنادی برای پرداخت بدهی به امضا رسید که مربوط به شهرداران دو سه دوره قبل بود و شایسته نیست که اکنون نامی از آن‌ها برده شود.

به گفته وی درآمد شهرداری بندر بوشهر در سه‌ماهه ابتدایی امسال با هر شرایطی که بود محقق شده و اجازه ندادیم حق‌وحقوق کارگران و پیمانکاران با تأخیر همراه شود. امید است شورا اسلامی شهر و شهردار آینده بوشهر نیز در تداوم این مسیر موفق عمل کنند.

شهردار بوشهر در پایان بااینکه من را به‌عنوان گزینه شهردار آینده معرفی کردند، تاکید کرد: ولی با توجه به استخاره‌ای که زدم حاضر به پذیرش سمت شهردار نخواهم بود، ولی به‌عنوان مشاور افتخاری آمادگی دارم تا در صورت درخواست، هر زمانی که توان داشتم هر خدمتی که از دستم برآمد همه اطلاعات و تجربیاتم را به شورای اسلامی شهر و شهردار جدید تقدیم کنم.

...................................................................................................................

رصدخانه مهر بوشهر شاد می‌شود

بامداد جنوب: رئیس رصدخانه مهر بوشهر از در دسترس قرار گرفتن این رصدخانه در شبکه شاد برای آشنایی دانش آموزان با پدیده‌های نجومی خبر داد.

حسن باغبانی با اشاره به فعالیت مؤثر این رصدخانه در شبکه بین‌المللی آموزش ستاره‌شناسی مدارس (ناسه)، گفت: ایران یکی از فعال‌ترین کشور‌ها در این شبکه است که زیر مجموعه اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی به شمار می‌رود.

رئیس رصدخانه مهر بوشهر با بیان اینکه پس از توقف برگزاری این دور‌ه‌ها به دلیل همه‌گیری کرونا، با پیشنهاد تیم ایران، دوره‌ها به شکل برخط و به‌صورت نمونه در ایران برگزار شد، تاکید کرد: پس از برگزاری موفقیت‌آمیز آن، این الگو مورد تأیید ناسه قرار گرفت و تاکنون ده‌ها دوره به همین شکل زیر نظر این نهاد آموزشی در جهان برگزار و با استقبال معلمان و دانش آموزان روبه‌رو شده است.

باغبانی تنها اشکال برگزاری دوره‌ها به شکل برخط را، نبود بخش بازدید از رصدخانه و شناخت عملی آسمان دانست و گفت: در دوره اخیر ناسه که دو شب پیش به میزبانی بوشهر برگزار شد، این بخش به همت گروه علمی رصدخانه مهر بوشهر به اجرا درآمد تا سنگ بنای جدیدی در آموزش ستاره‌شناسی برخط گذاشته شود.

به گفته وی کیفیت کار و تأیید آن از سوی مدیران ناسه برای بار دوم (اولین برنامه بازدید از رصدخانه را رصدخانه مهر برای کشور اسپانیا برگزار کرده و تأییدشده بود)، به ما اطمینان می‌دهد که درصورت همکاری وزارت آموزش‌وپرورش در سال تحصیلی جدید، رصدخانه مهر می‌تواند، نقش ارزشمندی در برگزاری چنین دوره‌هایی در شبکه شاد و جذاب کردن این شبکه آموزشی برای دانش آموزان داشته باشد.

رئیس رصدخانه مهر بوشهر بابیان اینکه زیرمجموعه آموزش‌وپرورش است گفت: به پیشنهاد مدیرکل آموزش و پروش استان، این رصدخانه که زیرمجموعه آموزش‌وپرورش است، طرح آموزشی برخطی را برای نمونه طراحی کرده که با استقبال دانش‌آموزان هم روبه‌رو شده است. در این طرح دانش آموزان می‌توانند با یک کلیک احساس کنند در رصدخانه هستند و به کاوش در آسمان بپردازند.

باغبانی در خصوص زمان اجرایی شدن این طرح خاطرنشان کرد: قرار است طرح نهایی هفته دوم مرداد رونمایی شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: