bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۱۷۲
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
صادق راستگو: یک روز پس از آنکه روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال به نقل از منابعی در کاخ سفید اعلام کرد که بر اساس توافق صورت‌گرفته میان نخست‌وزیر موقت عراق و مقامات امریکایی نظامیان اشغالگر امریکایی به بهانه آموزش ارتش عراق در این کشور می‌مانند

صادق راستگو

یک روز پس از آنکه روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال به نقل از منابعی در کاخ سفید اعلام کرد که بر اساس توافق صورت‌گرفته میان نخست‌وزیر موقت عراق و مقامات امریکایی نظامیان اشغالگر امریکایی به بهانه آموزش ارتش عراق در این کشور می‌مانند و نیروهای رزمی تا پایان سال جاری میلادی از این کشور خارج خواهند شد، گروه‌های مقاومت عراقی در قالب اتاق عملیات مشترک در بیانیه‌ای مخالفت خود را با این طرح و توافق اعلام کرده و تاکید کردند که حتی یک نظامی خارجی نباید در خاک عراق حضور داشته باشند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «حضور 10‌ساله مشتشاران امریکایی در بدنه نیروهای مسلح عراق از سال 2003 فاجعه‌بار بود که نتیجه آن سقوط سازمان امنیتی و نظامی و ظهور داعش در سال 2014 بود. به‌علاوه حضور 20ساله امریکا با بهانه آموزش ارتش افغانستان و آنچه امروز از هم پاشیدگی ارتش افغانستان را می‌بینیم نشانگر این است که حضور امریکا تحت عنوان مستشاری هم هیچ نتیجه مثبتی ندارد. حضور نداشتن نیروهای امریکایی از ابتدای همه‌گیری کرونا در عملیات‌های ضد داعش، نه تنها هیچ تاثیر منفی بر عملکرد نیروهای عراقی نگذاشت، بلکه بر موفقیت عملکرد آنها نیز افزود. ماموریت اصلی ارتش امریکا در عراق نه ضد داعش که بلکه تامین امنیت رژیم صهیونیستی و زیر نظر داشتن گروه‌های مقاومت عراقی است.

خروج امریکایی‌ها باید به‌صورت کامل از شمال تا جنوب و از اربیل و عین‌الاسد تا بغداد باشد. هیچ جنگنده، بالگرد و پهپادی از آنها در عراق باقی نماند و اجازه ورود آنها به حریم هوایی عراق از سایر کشورها نیز داده نشود چراکه حضور جنگنده‌ها و بالگردهای ارتش عراق و پهپادهای حشدالشعبی برای مقابله با تحرکات تروریستی داعش کافی است. ضمن اینکه حضور داعش اکنون در عراق حضور سرزمینی نیست که نیازمند پشتیبانی سنگین هوایی باشد. مقاومت عراق تا خروج آخرین سرباز خارجی از سرزمین عراق عملیات‌های خود را متوقف نخواهد کرد. چه این نیروها با اسم ائتلاف ضد داعش باشند یا با اسم ناتو».

در حالیکه گروه‌های مقاومت عراقی بنا به التماس‌ها و پیگیری‌های پی‌درپی مصطفی الکاظمی در طول دوره سفر او به واشنگتن حمله به مراکز غیرقانونی نظامیان اشغالگر امریکایی را متوقف کرده بودند، این حملات را پس از بی‌نتیجه بودن سفر الکاظمی و توافق عجیب او با امریکایی‌ها از سر گرفتند. باید گفت که پیش از سفر الکاظمی به امریکا در پیامی از اتاق عملیات گروه‌های مقاومت او رسیده بود این نکته به وضوح وجود داشت که هر توافقی که منجر به خروج تمام نظامیان از عراق نشود، مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.

در همین راستا شامگاه جمعه پیش مقاومت اسلامی عراق در خبری اعلام کرد که صبح روز جمعه یک حمله پهپادی به پایگاه غیرقانونی اشغالگران امریکایی‌ در شهر شمالی أربیل انجام داده است. بر اساس این خبر پایگاه الحریر که در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی أربیل قرار دارد، تنها یک روز پس از اعلام خبر توافق دولت موقت الکاظمی با اشغالگران امریکایی برای تداوم حضور در خاک عراق با پهپاد به‌صورت دقیق هدف قرار گرفته است. خبر این حمله را امریکایی‌ها هم تایید کردند و با این ادعا که هیچ خسارتی به‌بار نیامده است.

هم الکاظمی و هم طرف امریکایی باید به این نتیجه رسیده باشند که پس از حملات خونین اشغالگران امریکایی به رهبران مقاومت در بغداد و شهادت آنها هرگونه حضور سربازان امریکایی در عراق غیرقابل پذیرش و تحمل بوده و حتی اگر به بهای یک جنگ تمام‌عیار هم شده باشد این اشغالگران باید خاک عراق را ترک کنند آنچه در این توافق آمده که ارتش عراق به کمک هوایی امریکا در جنگ با داعش نیاز دارد صرفا بهانه‌ای است برای تداوم کنترل آسمان این کشور توسط هواگردهای امریکایی.

به‌صورت مشخص باید گفت مقاومت حملات خود را تشدید کرده و گسترش می‌دهد. با این حال هرگونه اقدام طرف امریکایی در حمله به مواضع حشد‌الشعبی می‌‌تواند حملات تلافی‌جویانه را گسترده‌تر، سنگین‌تر و سخت‌تر کند، چیزی که امریکایی‌ها صبر و تحملش را نخواهند داشت. ما در مرحله حساس و پیچیده قرار داریم در حالی که تصمیم مقاومت برای مقابله با اشغالگران کاملا جدی و حتمی است و آنها فکر همه جای این کار را کرده‌اند، بقاپذیری اشغالگران امریکایی در خاک عراق روز‌به‌روز سخت‌تر و و پیچیده‌تر می‌‌شود. به عبارت دیگر هر روز که می‌گذرد شرایط برای ادامه حضور امریکایی‌ها سخت و قابل تحمل می‌گردد.

آنچه به‌صورت واضح می‌توان مورد تاکید قرار دارد، تلاش گسترده امریکایی‌ها برای حضور در عراق به هر قیمتی است. آن‌ها حتی حاضر هستند تحت فشار مقاومت و مردم عراق بخشی از نیروهای رزمی خود را از این کشور خارج کنند، ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که آن‌ها به همه تعهدات خود عمل کنند. در واقع، مساله فقط نیروهای امریکایی نیست، بلکه موضوع به حضور نیروهای چند ملیتی باز می‌گردد. این نیروها که عمدتا عضو ناتو و از متحدان امریکا به‌شمار می‌روند در قالب تقسیم کار نشست ماه گذشته سران ناتو در بروکسل در عراق حضور دارند.


نام:
ایمیل:
* نظر: