bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۱۷۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۸ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
یک-برق نیروگاه انرژی عسلویه هم چندان جوابگو نبود؛
بامداد جنوب: اگر چه چندی پیش پایان خاموشی‌ها در بوشهر اعلام شد، اما در چند روز گذشته نقاط مختلف استان خاموشی‌هایی را تجربه کرده‌اند، البته این قطعی‌ها با شدت گذشته نیست، اما با اوج گرفتن گرما و افزایش مصرف برق، اعمال دوباره خاموشی‌ها چندان دور از انتظار به‌نظر نمی‌رسد.

بامداد جنوب: اگر چه چندی پیش پایان خاموشی‌ها در بوشهر اعلام شد، اما در چند روز گذشته نقاط مختلف استان خاموشی‌هایی را تجربه کرده‌اند، البته این قطعی‌ها با شدت گذشته نیست، اما با اوج گرفتن گرما و افزایش مصرف برق، اعمال دوباره خاموشی‌ها چندان دور از انتظار به‌نظر نمی‌رسد.

جایگاه و اهمیت صنعت پتروشیمی بر اقتصاد کشور به‌ویژه در سال‌های اخیر، بر کسی پوشیده نیست. این صنایع درآمد‌های زیادی را برای کشور داشته‌اند. به‌خصوص وقتی که در طول چند سال اخیر و تحریم‌های مختلف نفتی این صنعت با سرعت به‌کار خود با کمترین وقفه ادامه داده است. یکی از مهم‌ترین نقد‌ها به صنعت پتروشیمی در استان بوشهر بی‌توجهی به مسوولیت‌های اجتماعی و گاهی بی‌مهری نسبت به بومی‌ها بوده است. در بحبوحه خاموشی‌های امسال تامین برق مورد نیاز در استان بوشهر انتظاری کوچک از پتروشیمی‌ها بود تا کمتر شاهد قطعی در هوای نفس‌گیر بوشهر باشیم.

«اتصال برق نیروگاه شرکت دماوند انرژی عسلویه به شبکه سراسری برق کشور» خبری بود که اوایل تیرماه از سوی روابط عمومی پتروشیمی دماوند انرژی عسلویه منتشر شد. ای شرکت به‌عنوان یکی از شرکت‌های پشتیبان صنعت پتروشیمی در کنار فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و تامین خوراک برای پتروشیمی‌ها در پایتخت انرژی کشور، در کمک به تولید این حوزه نیز نقش‌آفرین بوده است. شرکت پتروشیمی دماوند انرژی عسلویه، که برق و بخار برای حداقل ٢٤ شرکت پتروشیمی مستقر در فاز ٢ پتروشیمی منطقه ویژه پارس را در دستور کار دارد، در روز‌های اخیر که کشور با مشکل جدی کمبود برق روبه‌رو بوده است، عملیات اجرایی اتصال بخشی از برق تولیدی خود را به شبکه سراسری آغاز کرده است.

شرکت پتروشیمی دماوند انرژی عسلویه، در راستای توجه به حوزه مسوولیت اجتماعی خود، صد مگاوات از برق تولیدی خود را جهت کمک به حوزه برق کشور اختصاص داد که البته این میزان تنها به استان بوشهر اختصاص نیافته است و به شبکه سراسری تزریق شده است، پس نمی‌توان گفت به‌طور مستقیم به قطعی برق در استان بوشهر کمک خواهد کرد.

در دو سه روز گذشته باز هم شاهد قطعی برق در بوشهر بوده‌ایم، اما نه با شدت قطعی‌های گذشته. ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی، بعدازظهر روز شنبه (۲مرداد ۱۴۰۰) در جمع کارکنان شرکت توزیع برق استان بوشهر در برازجان بیان کرد: نیرو‌های شرکت برق در گرم‌ترین روز‌های سال و در شرایط سخت مشغول خدمت به مردم هستند تا ما در خانه‌های خود آسایش و آرامش داشته باشیم که این کار مصداق جهاد است.

وی با اشاره به وقوع حادثه برای کارگر شرکت توزیع برق دشتستان، ضمن تقدیر از این کارگر و تیم همراه که وی را نجات دادند، عنوان کرد: فیلم این حادثه در فضای مجازی پخش شد و بیانگر بخشی از مجاهدت‌های نیرو‌های برق است که مایه افتخار برای ما است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حالی که سرمایه‌گذاری لازم برای افزایش تولید برق صورت نگرفته و ۱۱ هزار مگاوات کمبود داریم، برخی نقاط با خاموشی روبه‌رو شده است و در این شرایط بیشترین فشار به کارکنان صنعت برق وارد می‌شود.

وی با انتقاد از خاموشی برق صنایع در این شرایط سخت خاطرنشان کرد: خاموشی صنایع ضربات جبران‌ناپذیری به‌دنبال دارد و این خاموشی‌ها می‌تواند در افزایش بیکاری و نیز کمبود اقلام و اجناس در بازار تاثیر داشته باشد.

رضایی با تاکید بر لزوم تلاش دولت آینده برای افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت برق، بیان کرد: بخش خصوصی مطالبات بسیار زیادی از صنعت برق دارد که باید زمینه برای پرداخت این مطالبات نیز در دولت آینده فراهم شود. حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ضروری است. باید شرایط تولید برق پایدار در کشور تامین شود تا در چنین شرایطی شاهد قطعی برق نباشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تبدیل وضعیت کارکنان برق یکی از اقدامات مهمی است که با جدیت آن را دنبال خواهیم کرد. شرمنده کارکنان غیررسمی صنعت برق هستیم و برای حل این معضل اساسی تلاش ویژه‌ای می‌کنیم.صنایع مستقر در جنوب استان بوشهر بیشترین زیان را برای استان داشته‌اند و باید با پرداخت حق آلایندگی و مشارکت در رفع مشکلات زیرساختی از جمله برق، این زیان‌ها را جبران کنند.

گرما در کشور حاکم شده و هفته گرمی را پیش رو خواهیم داشت. در بیشتر مناطق کشور از میزان تعیین‌شده برای برق، بیشتر مصرف می‌کنند؛ مصرف برق کشور چهار هزار و ۸۰۰ مگاوات از آن اعدادی که مدیریت شبکه برق مصرف ایران تعیین کرده، بالاتر رفته است. این‌ها همه و همه زنگ خطر روز‌های سخت برقی برای کشور است. امید می‌رود خاموشی‌های کمرنگ در چند روز گذشته زنگ خطر شروع دوباره قطعی برق در استان بوشهر نباشد.

زیریک-توسعه گازرسانی با سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی

بامداد جنوب: توسعه گازرسانی در دولت تدبیر و امید با سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی، اتصال بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور به شبکه گاز را به‌دنبال داشته است.

توسعه گازرسانی با استفاده از منابع ایجادشده از محل صرفه‌جویی در سوخت مایع و همچنین افزایش ظرفیت تولید گاز کشور در هشت سال گذشته با شتاب زیادی انجام شده است. اگرچه این گازرسانی در مناطق شهری نیز اتفاق افتاده و در این مدت ۱۹۴ شهر به شبکه گاز متصل شدند، اما اتفاق اصلی در این زمینه در توسعه شبکه گازرسانی به روستا‌های کشور رخ داد تا آنجا که در دولت تدبیر و امید، در مجموع بیش از ۲۰ هزار روستا گازدار شده‌اند. همچنین درصد بهره‌مندی جمعیت شهری کشور از گاز طبیعی تا پایان دولت دوازدهم به 4/98 درصد و درصد بهره‌مندی جمعیت روستایی کشور از گاز طبیعی تا پایان این دولت به ۸۵ درصد خواهد رسید.

نکته مهم آن است که بدون استفاده از منابع دولتی، مجموع اعتبارات سرمایه‌گذاری‌شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای گازرسانی، ۴۰ هزار و ۷۴۱ میلیارد تومان برآورد می‌شود. این اقدام علاوه بر آنکه سوخت آسان و پاک را در اختیار روستاییان قرار داد، از تخریب محیط زیست و استفاده از چوب به‌ویژه در روستا‌های استان‌های غربی کشور جلوگیری کرد. در این مدت همچنین دو میلیون و ۴۱۷ هزار و ۵۹۶ خانوار نیز به جمع مشترکان گاز اضافه شدند. افزایش گازرسانی سبب شد تا بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه‌های گازرسانی قرار گیرند و مصرف سوخت مایع کاهش و صادرات فرآورده‌های نفتی افزایش یابد.

از سوی دیگر، افزایش تولید گاز به هزار میلیون مترمکعب یکی از اهداف وزارت نفت در این سال‌ها بوده که سال ۱۳۹۹ توانست به آن دست یابد، تولیدی که معادل روزانه حدود شش میلیون بشکه نفت است. با این افزایش تولید گاز، ایران در جمع سه تولیدکننده بزرگ گاز جهان قرار گرفت. ایران هم‌اکنون و با سهم 1/6 درصدی پس از امریکا و روسیه در جمع بزرگ‌ترین کشور‌های تولیدکننده گاز قرار گرفته است. با توسعه تولید و مصرف گاز در کشور نیاز بود تا زیرساخت‌های لازم برای رساندن گاز به مصرف‌کنندگان ایجاد شود. در این میان شبکه انتقال گاز در ایران طی هشت سال گذشته حدود ۳۴ درصد رشد را به‌خود اختصاص داد.

در حالی که ظرفیت انتقال گاز در ایران در سال ۹۲، حدود ۲۱ میلیارد و ۲۹۱ میلیون مترمکعب بود که این ظرفیت در سال ۹۹ به ۲۸ میلیارد و ۶۴۲ میلیون مترمکعب رسید. از آن‌جا که حدود ۷۵ درصد از گاز مصرفی کشور از پارس جنوبی تامین می‌شود، توسعه ظرفیت انتقال گاز مانع از حبس گاز در این میدان مشترک شد و ایران توانست گاز بیشتری نسبت به قطر برداشت کند. همچنین این ظرفیت تولید پایدار از این میدان مشترک را فراهم کرد.

افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها را هم باید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اقدام‌های وزارت نفت دولت تدبیر و امید قلمداد کرد؛ اقدامی که افزون بر ایجاد اشتغال، به حفظ محیط زیست هم کمکی شایان کرده است. سهم سوخت مایع در سبد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها که در سال ۱۳۹۲ برابر با ۴۳ درصد یعنی ۲۷ میلیارد لیتر بود اکنون با افزایش تولید گاز به ۱۰ درصد رسیده است. ارزش روز ۲۷ میلیارد لیتر سوخت ۱۸ میلیارد دلار بوده است.

نکته قابل توجه این است که «گازرسانی» کمک بزرگی به توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد صنایع تکمیلی در روستا‌ها کرده است و این اقدام چه در بُعد احداث خطوط اصلی انتقال گاز و به‌طور ویژه در مرحله ایجاد شبکه توزیع با پشتوانه سازندگان داخلی و با به‌کارگیری متخصصان و نیروی کار ۱۰۰ درصد ایرانی انجام می‌شود. عمق ساخت داخل در بخش توزیع نیز ۱۰۰ درصد است و گازرسانی سبب زنجیره‌ای از اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و ایجاد تقاضا برای کالا‌های ایرانی در کشور شده است.

ارزش افزوده ایجادشده به‌دلیل جایگزینی مصرف گاز به‌جای سوخت مایع، دستاورد ارزشمند دیگری به‌واسطه تولید گاز در پارس جنوبی است. تا چند سال پیش به‌دلیل کمبود گاز مصرف سوخت مایع بالا بود. به‌گفته وزیر نفت در سال ۹۲ نیروگاه‌ها ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کردند، اما این عدد در سال‌های اخیر به یک‌سوم کاهش یافت و به ۹ میلیارد لیتر رسید که این مقدار باز هم کمتر می‌شود.

تولید گاز در پارس جنوبی یک برنده دیگر نیز دارد که آن محیط زیست است، دیگر کمتر کسی هیزم و چوب برای گرم کردن خانه خود و پخت‌وپز مصرف می‌کند، از طرفی گاز یک انرژی پاک است که بی‌شک آثار زیست‌محیطی توسعه گازرسانی در چند سال آینده بیشتر خود را نشان می‌دهد.

بالا-اقدام پسندیده آریاساسول در عید قربان

بامداد جنوب: شرکت پلیمر آریاساسول به مناسبت عید سعید قربان بسته‌های گوشت قربانی از سوی شرکت پلیمر آریاساسول بین مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) توزیع کرد.

مسوولیت‌های اجتماعی یکی از ارکان کارکردی صنعت نفت و پتروشیمی است. فعالیت‌های شرکت‌های پتروشیمی در زمینه مسوولیت اجتماعی باید هدفمند و همسو شود. با توجه به تجارب به‌دست آمده و هزینه‌های انجام‌شده در سال‌های اخیر، باید تغییر وضع در مسوولیت اجتماعی پتروشیمی‌ها را با نگاهی نو تحقق بخشیم.

شرکت پتروشیمی آریاساسول در زمینه مسوولیت اجتماعی کارنامه درخشانی از خود در زمینه حفظ محیط زیست، کرامت انسانی، ارتقای جایگاه اجتماعی کارکنان و خدمات اجتماعی برجای گذاشته است. در عید سعید قربان شرکت پلیمر آریاساسول به منظور انجام مسوولیت‌های اجتماعی و مشارکت مدنی و پیشگیری از گونه‌های جدید بیماری کرونا ویروس، بسته‌های بهداشتی جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در میان ساکنان منطقه نایبند توزیع کرد.

در این آئین که به مناسبت عید سعید قربان با حضور جمعی از مدیران و نمایندگان شرکت پلیمر آریاساسول و کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام گرفت مددجویان روستا‌های هاله، بساتین، صفیه، زبار، بنود، خره، کنارخیمه از بخش چاه مبارک واقع در منطقه نایبند مورد تکریم قرار گرفتند. رئیس کمیته امداد شهرستان عسلویه ضمن تقدیر از اقدامات خیرخواهانه این شرکت به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در اجرای مسوولیت‌های اجتماعی در منطقه خواهان مشارکت هر چه بیشتر شرکت‌های صنعتی منطقه پارس در انجام طرح‌های تکریم و فقرزدایی در منطقه شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: