bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۲۱۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۴ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
عملکرد کاروان المپیک ایران زیر ذره‌بین؛
علی پورتنگستانی: کاروان ورزش ایران که با ۶۶ ورزشکار از ۶۸ سهمیه کسب شده به سی‌ودومین دوره بازی‌های المپیک توکیو اعزام شده بود با کسب هفت مدال طلا، نقره و برنز به‌کار خود پایان داد. بدون ترتیب کاروان المپیک کشورمان یک مدال کم‌تر نسبت به دوره گذشته بازی‌ها که در لندن برگزار می‌شد، کسب کرده است. این در حالی است که انتظارات از برخی از رشته‌ها خیلی بیشتر از این بود.

علی پورتنگستانی: کاروان ورزش ایران که با ۶۶ ورزشکار از ۶۸ سهمیه کسب شده به سی‌ودومین دوره بازی‌های المپیک توکیو اعزام شده بود با کسب هفت مدال طلا، نقره و برنز به‌کار خود پایان داد. بدون ترتیب کاروان المپیک کشورمان یک مدال کم‌تر نسبت به دوره گذشته بازی‌ها که در لندن برگزار می‌شد، کسب کرده است. این در حالی است که انتظارات از برخی از رشته‌ها خیلی بیشتر از این بود.

سی‌ودومین دوره بازی‌های المپیک در توکیو با یکسال تاخیر به‌دلیل همه‌گیری کرونا از اول تا هفدهم مردادماه سال ۱۴۰۰ و در سال ۲۰۲۱ میلادی برگزار شد. مسابقاتی که در نوع خود به‌دلیل سالن‌های خالی از تماشاچی، برگزاری افتتاحیه‌ای با حضور کاروان‌های کوچک، نبود مراسم حاشیه‌ای و تست‌گیری مرتب کرونا و سخت‌گیری در حضور ورزشکاران در دهکده مسابقات، سطح شهر و حتی حضور تنها ۳۰ ثانیه روی سکو بدون ماسک برای عکس یادگاری بی‌نظیر و تکرارنشدنی خواهد بود. کاروان ورزشی ایران به‌نام ستارگان ایران زمین با ۶۶ ورزشکار در ۱۷ رشته ورزشی راهی المپیک ۲۰۲۰ توکیو شد. ایران در رشته‌ها ورزشی کشتی آزاد و فرنگی، وزنه‌برداری، تکواندو، بوکس، تیراندازی، تیروکمان، قایقرانی، تنیس روی میز، دوچرخه‌سواری، دوومیدانی، شمشیربازی، والیبال، بسکتبال، جودو، شنا، بدمینتون و کاراته شرکت کرد.

تیراندازی، کشتی آزاد و فرنگی، وزنه‌برداری و کاراته رشته‌هایی بودند که موفق شدند هفت مدال ( سه طلا، دو نقره و دو برنز) را برای ایران بهدست آورند تا کاروان ایران تاکنون در جدول مدالی در رده ۲۷ قرار بگیرد. ایران در المپیک ریو با سه طلا، یک نقره و چهار برنز در رده ۲۵ و در المپیک ۲۰۱۲ لندن با هفت مدال طلا، پنج نقره و یک برنز در رده هفدهم قرار گرفته بود. ایران در المپیک توکیو سه طلای ریو را تکرار گرفت؛ اما یک نقره بیشتر از المپیک قبل گرفت ضمن اینکه در المپیک ۲۰۱۶ کاروان ایران نسبت به امسال دو برنز بیشتر داشته است. در توکیو، سجاد گنج‌زاده در کاراته، جواد فروغی در تپانچه بادی و محمدرضا گرایی در کشتی فرنگی سه طلایی کاروان ایران بودند. علی داودی در وزنه‌برداری و حسن یزدانی در کشتی آزاد نیز صاحب مدال نقره شدند. امیرحسین زارع در کشتی آزاد و محمدعلی ساروی در کشتی فرنگی نیز دو برنزی ایران بودند. در ادامه این گزارش نگاه دقیق‌تری به عملکرد کاروان ورزشی ایران در المپیک 2020 خواهیم داشت.

در اولین روز رسمی این بازی‌ها، تیراندازی که بهترین مقامش کسب رتبه ششمی در المپیک ریو بود، در اتفاقی تاریخی صاحب یک نشان طلا بی‌نظیر در ماده تپانچه بادی مردان توسط جواد فروغی شد. این مدال با ارزش در شرایطی کسب شد که هیچکس پیش‌بینی آن را نمی‌کرد و حتی مسوولان که امید به کسب مدال در شمشیربازی داشتند هیچ‌کدام در سالن حضور نداشتند و تنها به یک تبریک خالی تلفنی بسنده کردند. تیراندازی با کسب این مدال به جمع رشته‌های مدال‌آور ایران در المپیک پیوست. پیش از این تنها دوومیدانی با یک نقره این طلسم را شکسته بود. ایران قبل از این تنها در رشته‌های تکواندو و کشتی و وزنه‌برداری صاحب مدال می‌شد. در کشتی فرنگی و آزاد که همیشه تنها شانس مدال‌آوری ایران بودند صاحب چهار مدال یک طلا، یک نقره و دو برنز شدیم. در وزنه‌برداری سهم ایران یک مدال نقره بود.

در تکواندو بدترین نتایج این رشته در ادوار گذشته رقم خورد و تکواندوکاران دست خالی به ایران بازگشتند. در دوومیدانی نمایندگان ایران حتی رکوردهای شخصی خود را هم تکرار نکردند و احسان حدادی با رتبه ۲۶ و نزدیک به چهار متر اختلاف با رکورد اصلی و ثبت شده خود بدترین نتیجه خود را در یک میدان بین‌المللی ثبت کرد. در برخی رشته‌های ورزشی هرچند مدال نگرفتیم؛ اما عملکرد نمایندگان ایران دست کمی از مدال نداشت. در روئینگ زنان نازنین ملایی قایقران جوان کشورمان در شرایطی پا به میدان بزرگان المپیک گذاشت که این رشته چندسالی است روی مسابقات جهانی را ندیده است، قایق‌های استاندارد آن از سال ۹۶ در مسیر خرید و گمرک ایران گیر کرده و پیست استاندارد هم نصف پیست‌های جهانی مسافت دارد.

با این حال ملایی توانست در یک اتفاق تاریخی ۱۲ پله رتبه مردان و ۱۴ پله رتبه زنان ایران را در بازی‌های المپیک ارتقا دهد. ملایی که ورزشکار بورسیه کمیته بین‌المللی المپیک است پس از این درخشش از سوی توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک مورد تقدیر قرار گرفت و یک هدیه دریافت کرد. ثریا آقایی در بدمینتون پس از ۵۰ سال از حضور زنان در میادین جهانی و ۱۳ سال از آخرین حضور نماینده این رشته در المپیک راهی توکیو شد و اولین برد تاریخی بدمینتون ایران در این رویدادها را به‌نام خود ثبت کرد.

عجیب‌ترین طلای مسابقات هم نصیب ایران شد

آخرین ورزشکار المپیکی ما در حالی موفق به کسب عنوان طلا شد که کفه ترازو به سود ورزشکار عربستانی بود، اما یک اتفاق نادر از راه رسید. سجاد گنج‌زاده نماینده ایران در کاراته که در مسابقات فینال شروع خوبی نداشت، پس از اینکه در یک غفلت با یک ضربه سه امتیازی از حریف عربستانی خود عقب افتاده بود، در ادامه یک امتیاز دیگر هم به این حریف سرپنجه و آماده داد تا شرایط برای او در ادامه کار سخت‌تر شود. پیش از اینکه به نقطه عطف این مسابقه تاریخی برسیم، گنج‌زاده با از کار انداختن پاهای بلند و فعال طارق حمدی و یک ضربه به‌صورت او توانست یک امتیاز بگیرد؛ اما این همان ثانیه‌هایی بود که به مهم‌ترین لحظه بازی ختم شد. پس از اینکه داور وسط دوباره دستور آغاز بازی را داد، گنج‌زاده حمله‌ای را با دست راستش برای ضربه زدن به‌صورت طارق حمدی آغاز کرده بود، اما در همین لحظه این ورزشکار عربستانی خودش را عقب کشیده بود و با پای چپ برای افزایش امتیازاتش حمله‌ور شده بود؛ حمله‌ای که با اصابت روی پای چپ ورزشکار عربستانی با گردن گنج‌زاده همراه شد و به صدم ثانیه نکشید گنج‌زاده با حالتی نگران‌کننده و کاملا بی‌تحرک نقش بر زمین شده بود. سجاد گنج‌زاده به حالت بیهوشی رفته بود و در شرایطی که داور تازه شمردن 10 ثانیه‌ایش تمام شده بود، پزشکان بلافاصله وارد تاتامی شدند تا شرایط او را مورد بررسی قرار دهند. گنج‌زاده برای ادامه مراحل درمانی پس از انجام اقدامات اولیه با دقت و با برانکارد در شرایطی که گردن او بسته شده بود، به بیرون منتقل می‌شود. پس از خروج گنج‌زاده، داور وسط کمک‌هایش را فراخواند تا با آنها در مورد رای نهایی شور و مشورت کند. پس از چند ثانیه مشورت داوران، در نهایت ورزشکار عربستانی دیسکالیفه شد تا طلا به گنج‌زاده برسد.

اما از همه این مسائل که بگذریم، المپیک 2020 توکیو درس‌های زیاد به ما داد. همانطور که قبلا هم گفته بودیم، در ورزش ایران امکانات ورزشی بسیار محدود هستند و به همین دلیل است که ورزشکاران ما نمی‌توانند به مانند دیگر ورزشکاران کشورهای دیگر با تکنولوژی روز تمرینات خود را دنبال کنند. این مساله روی عملکرد آنها قطعا تاثیر می‌گذارد و نتیجه‌اش می‌شود نتایج کشتی و تکواندو ایران در المپیک. کسب هفت مدال هم در شرایطی که ورزش کشورمان با آن روبه‌رو است، واقعا کار سخت و بزرگی بود. البته که نمی‌توان به کاروان المپیک ایران نمره قبولی داد ولی نباید از این مساله گذشت که ورزشکاران ما با توجه به امکاناتی که داشتند تمام سعی و تلاش خود را کردند و این مسوولان ورزش کشورمان بودند که باعث شدن ورزشکاران ما نتوانند آنطور که انتظار می‌رفت نتایج خوبی کسب کنند. امید است که تا المپیک بعدی حداقل بخشی از مشکلات ورزشکاران حل شود تا مدال‌های بیشتری کسب کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: