bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۰ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
سود افسانه‌ای شرکت‌های تولید و پخش دارو از بدبختی مردم؛
داود علیزاده: مطرح است که سود اقتصادی شرکت‌های تولیدکننده سلاح نمی‌گذارد که جنگ‌ها به‌سادگی تمام شود. این مساله اکنون در زمینه کرونا و نیز مصداق پیداکرده است. اگر روزی کرونا هم بخواهد برود آنان که در این شرایط سود اقتصادی افسانه‌ای کسب می‌کنند به‌سادگی از سود خود نخواهند گذشت.

داود علیزاده

مطرح است که سود اقتصادی شرکت‌های تولیدکننده سلاح نمی‌گذارد که جنگ‌ها به‌سادگی تمام شوند. این مساله اکنون در زمینه کرونا و نیز مصداق پیداکرده است. اگر روزی کرونا هم بخواهد برود آنان که در این شرایط سود اقتصادی افسانه‌ای کسب می‌کنند به‌سادگی از سود خود نخواهند گذشت. سرمایه‌گذاری‌هایی که برای خط تولید ماسک، مواد ضدعفونی و داروهای گران‌قیمت صرف شده است. رانت‌هایی که از ارزهای دولتی به جیب برخی رفته است و دلالانی که این روزها جولان می‌دهند. آیا به‌راحتی کنار می‌روند؟ اگرچه باورش سخت است؛ اما شواهد نشان می‌دهد که دارودسته کرونا به بهای جان مردم هم که شده از این سودها نمی‌گذرند.

این روزها خانه‌ای نیست که با بیمار کرونایی درگیر نباشد و داروخانه و مراکز درمانی را برای پیدا کردن داروهایی مثل فاویپیراویر، رمدسیویر و اکتمرا زیر و رو نکرده باشد. در همین راستا، محسن فتحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نابسامانی توزیع و قیمت دارو با اوج‌گیری شیوع کرونا در توئیتر نوشت: درحالی‌که رمدسیویر (قیمت میلیونی) در داروخانه‌ها کمیاب شده، در بازار آزاد به قیمت چند برابر و به‌راحتی پیدا می‌شود. با اوج‌گیری شیوع کرونا شاهد نابسامانی در توزیع و قیمت دارو هستیم. رمدسیویر در داروخانه‌ها کمیاب شده اما در بازار آزاد به‌راحتی و با قیمت چندبرابر یافت می‌شود. قیمت داروی اکتمرا در عرض یک ماه ۳ برابر شده است.

اما مساله به همین‌جا ختم نمی‌شود و تنها نایابی و گرانی دارو مساله نیست، در روز گذشته در آخرین اظهارنظر از سوی وزارت بهداشت داروی فاویپیراویر به دلیل بی تاثیری بر بیماری کرونا از لیست داروهای تحت پوشش بیمه خارج‌شده است و توصیه‌شده است که پزشکان نیز از تجویز آن خودداری کنند. دارویی که هر ورق بیش از 100 هزارتومان خریداری می‌شود و برای هر بیمار نیز حداقل چهار ورق نسخه می‌شود.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به رد تأثیر فاویپیراویر بر کرونا گفت: ازآنجایی‌که بررسی‌ها نشان داد داروی فاویپیراویر تاثیری بر درمان کرونا ندارد پیرو بخشنامه معاونت درمان وزارت بهداشت از پوشش بیمه‌ای خارج شد.

دکتر مهدی رضایی در مصاحبه اختصاصی با صداوسیما، افزود: فاویپیراویر از آبان ماه سال ۹۹ به دنبال نامه وزیر بهداشت تحت پوشش بیمه قرار گرفته بود، اما در همان نامه هم ذکرشده بود که منوط بر رعایت شیوه‌نامه‌های درمانی این دارو تحت پوشش بیمه باشد.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: اخیراً معاونت درمان وزارت بهداشت بر اساس بررسی‌های کمیته‌های علمی اعلام کرد که این دارو تاثیری بر درمان کرونا ندارد و ما هم با توجه به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت این دارو را از پوشش‌های بیمه‌ای خارج کردیم.

دکتر رضایی با اشاره به عوارض این دارو افزود: به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور اعلام‌شده که این دارو برای بیماران تجویز نشود؛ چراکه ممکن است عوارضی هم ایجاد کند و باعث هدر رفت منابع می‌شود.

به گفته وی ما منابع مصرفی برای پوشش این دارو را به بخش‌های دیگر اختصاص خواهیم داد و ازجمله می‌توانیم از منابع آزادشده برای پوشش‌های بیشتر اقدامات تشخیصی و پیشگیری استفاده کنیم.

ماجرا از جایی آغاز می‌شود که در شروع دوران کرونا نیز تأثیر این داروها بر کرونا مورد تردید بود و در نهایت اکتبر سال گذشته مصادف با مهرماه سازمان بهداشت جهانی رسماً اعلام کرد که داروهایی همچون رمسیدیور و فاویپیراویر بر کرونا تأثیر چندانی ندارد. بااین‌حال این پرسش پیش می‌آید که با وجود اعلام سازمان بهداشت جهانی چرا وزارت بهداشت در آبان سال گذشته تصمیم گرفته است که این داروها را در لیست داروهای تحت پوشش بیمه قرار دهد؟ چرا باید با شرکت‌های دارویی برای تأمین چنین داروهایی قرارداد منعقد کند؟

همچنین آن‌طور که به اذعان کارشناسان در فروردین و خردادماه امسال نیز بی‌اثر بودن این دارو در ایران محرز شده است بازهم نه‌تنها از لیست پوشش دارویی خارج نشده است بلکه همچنان نیز تجویز آن در ایران ادامه دارد.

شاید پاسخ این پرسش را باید در سایت‌های شرکت‌های بزرگ داروسازی در ایران و واردکنندگان دارو جستجو کرد.

در سایت شرکت داروسازی دکتر عبیدی آمده است: «داروسازی دکتر عبیدی از اسفندماه سال گذشته (98) برنامه‌ای را برای توسعه و تولید داروی سایتووکس (Cytovex®) فاویپیراویر آغاز کرد و توانست با تکیه بر سابقه همکاری مستمر با شرکت‌های بین‌المللی و تجربه تولید داروهای ضدویروس و بیماری‌های خاص، داروی سایتووکس (Cytovex®) را تولید کند.»

و به نقل از خبرگزاری‌های مختلف و همچنین سایت شرکت در مهرماه 1399 خط تولید این دارو به بهره‌برداری رسید. «هم‌اکنون سایتووکس (Cytovex®) در جعبه‌های ۴۰ عددی و به صورت قرص‌های ۲۰۰ میلی‌گرمی از طریق شرکت آدوراطب توزیع شده و در مراکز درمانی منتخب وزارت بهداشت قابل‌دسترس است.»

شرکت اکتوور کو و یک شرکت دیگر نیز در همان دوره به تولید این داروها اقدام می‌کند. جالب اینجاست که «دکتر رضا ملک‌زاده» معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در فروردین 99 استفاده از فاویپیراویر را برای بیماران کرونایی بی‌تأثیر دانسته بود.

وی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: «متاسفانه هیچ‌گونه شواهد علمی، تائیدیه و سندی در دنیا برای مؤثر بودن داروی فاویپیراویر برای بیماران کرونایی از جمله کشور ژاپن به‌عنوان سازنده این دارو ارائه نشده است.»

از سوی دیگر خط تولید داروی رمدسیویر (داروی ضدویروسی درمان کرونا) نیز در ادامه ۲۵ آذر 99 در قالب دوازدهمین بهره‌برداری از پروژه‌های سلامت «آیین پویش ملی ره سلامت» به‌صورت ویدئو کنفرانس با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شرکت دانش‌بنیان روناک دارو واقع در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه رسماً افتتاح شد.

همچنین از سوی رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران اعلام‌شده است که حدود 720 میلیون یورو برای واردات داروی کرونای رمدسیور لحاظ شده است. ظاهراً این تخصیص از محل اعتبار یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی بوده است.

این مقام مسئول گفته بود، ما 720 میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم.

این دارو نیز از سوی سازمان بهداشت جهانی از جمله داروهایی است که تأثیر آن بر کاهش مرگ‌ومیر کرونایی رد شده است و مستندات آن در سایت سازمان جهانی بهداشت در دسترس قرار دارد؛ اما درعین‌حال نه‌تنها تولید و ارائه آن در شرکت‌های داروسازی ادامه دارد و در شبکه توزیع برای بیماران کرونایی تجویز می‌شود بلکه با ارز دولتی از طریق واردات برای کشور خریداری می‌شود.

و همچنان این سؤال مطرح است که تجویز و ترغیب مردم به خریداری داروهایی باقیمت میلیونی که در جهان تأثیرگذاری آن‌ها رد شده است تا کی باید ادامه داشته باشد؟

...................................................................................................................

جزییات تعطیلی ۵ روزه ادارات و اصناف

بامداد جنوب: بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و در جهت مدیریت خیز پنجم بیماری در کشور، از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مردادماه تعطیل اعلام شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه گفت: امروز در جلسه ستاد بر رعایت و تشدید نظارت بر پروتکل‌ها تاکید شد. همچنین از فردا ساعت ۱۲ منع تردد یا به‌عبارتی‌دیگر ممنوعیت تردد اعمال خواهد شد و نباید ترددی صورت گیرد؛ به‌جز موارد استثنا مانند آمبولانس‌ها و کامیون حمل غذا و غیره؛ بنابراین منع تردد از فردا ساعت ۱۲ ظهر تا صبح شنبه دو هفته آینده (آخر وقت جمعه پنجم شهریور) اعمال خواهد شد. این منع تردد سراسری و بین استانی خواهد بود.

دکتر علیرضا رئیسی بابیان اینکه تمام مجوزهایی که برای تردد صادرشده بود، لغو خواهد شد. تاکید کرد: علاوه بر این افرادی که بنا به هر دلیلی تخلف و جریمه شدند بعد از یک ماه این جریمه دو برابر می‌شود و حتماً هم اخذ می‌شود.

به گفته وی تعطیلی همه ادارات را نیز داریم؛ بنابراین از روز دوشنبه ۲۵ مردادماه تا پایان روز کاری شنبه هفته آینده (۳۰ مردادماه) همه ادارات به‌جز مشاغل ضروری مانند ادارات برق، آب، اورژانس، نیروی انتظامی و ... تعطیل خواهند بود.

رئیسی در خصوص فعالیت بانک‌ها گفت: تعطیلی ادارات شامل بانک‌ها، اصناف، ادارات و... است و تنها اصناف ضروری در گروه شغلی یک فعال خواهند بود.

به گفته وی در ستاد ملی مقابله با کرونا، رئیس‌جمهور هم تاکید کردند همه دستگاه‌های اجرایی و ناظر باید به‌شدت و قدرت وارد عمل شوند و ضمانت اجرایی در ارتباط با تخلفات نیز میزان جرائم مشخص‌شده است و در این زمینه دادستانی، نیروی انتظامی و اصناف موظف به رعایت هستند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ارتباط با ایام عزاداری ماه محرم، افزود: مقرر شد در فضاهای بسته عزاداری ممنوع باشد و در این ایام دسته‌روی هم نداشته باشیم.

وی در خاتمه تاکید کرد: منع تردد در تمام جاده‌های کشور و بین استانی برقرار است.

گفتنی است؛ پیش از این پیشنهاد تعطیلی دوهفته‌ای برای کنترل پیک پنجم از سوی وزیر بهداشت و جمعی از متخصصان و کارشناسان سلامت مطرح و درعین‌حال تاکید شده بود که «اگر قرار باشد تعطیلی مانند دفعه قبلی باشد که فقط کارمندان دولت نیامدند، اما همه‌جا باز بود و نظارتی نبود، فایده‌ای ندارد.»

در هر حال کارشناسان سلامت تاکید دارند که تعطیلی که همه‌جا را تعطیل کند، در کنترل تاخت‌وتاز پیک فعلی بیماری در کشور مؤثر خواهد بود؛ تعطیلی که بتواند بار انتقال ویروس را در جامعه کم کند؛ به‌طوری‌که علاوه بر کارمندان و کارکنان دولتی، راه‌ها و رستوران‌ها و پاساژها و... نیز بسته شوند.


نام:
ایمیل:
* نظر: