bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۰ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
بحران جدی در فوتبال استان؛
علی پورتنگستانی: در روزهای که ویروس مرگ‌بار کویید 19 روزانه عزیزان زیادی را از ما می‌گیرد، برخی باشگاه‌های فوتبال در استان بوشهر در این وضعیت خطرناک، به‌دنبال برگزاری تمرینات و مسابقه دوستانه بودند، حتی برخی از آنها بازی دوستانه هم برگزار کردند

علی پورتنگستانی: 

در روزهای که ویروس مرگ‌بار کویید 19 روزانه عزیزان زیادی را از ما می‌گیرد، برخی باشگاه‌های فوتبال در استان بوشهر در این وضعیت خطرناک، به‌دنبال برگزاری تمرینات و مسابقه دوستانه بودند، حتی برخی از آنها بازی دوستانه هم برگزار کردند و این در حالی است که دو هفته پیش هیات فوتبال استان بوشهر با صدور اطلاعیه‌ای تاکید کرده بود که تا اطلاع ثانوی برگزاری هر مسابقه فوتبالی ممنوع می‌باشد و باشگاه‌های مشمول جریمه خواهند شد. اما سوال اصلی این است که این باشگاه‌ها چرا باید در این وضعیت جان بازیکنان خود را به خطر بیاندازند؟

از اواخر سال 1398 تصمیم بر این شد که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران بدون حضور تماشاگران برگزار شود و با تدوین پروتکل سلامت لیگ فوتبال، شرایط خاصی برای انجام مسابقات در نظر گرفته شد تا با انجام تست کرونا برای بازیکنان، مربیان و سایر عوامل تیم‌ها، شاهد کم‌ترین ابتلا به ویروس کووید-۱۹ در رشته‌های ورزشی نظیر فوتبال باشیم. تمامی این اقدامات و سخت‌گیری‌ها در راستای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس و کاهش فشار بر کادر درمان کشور انجام و حتی برخی از مسابقات نیز به‌دلیل ابتلا بازیکنان تیم‌ها بیش از استاندارد تعریف‌شده، لغو شد. این مساله تا حدود زیادی در استان بوشهر رعایت شد و تمام هیات ورزشی از همان ابتدا سعی کردند که بر اساس پروتکل‌های بهداشتی مسابقات خود را برگزار کنند.

همانطور که می‌دانید فوتبال ورزش اول جوانان و نوجوانان استان بوشهر است و آنها در هر زمانی دوست دارند این ورزش را تجربه کنند. همانطور که گفتیم، ویروس کرونا روی این رشته اثرات بسیار منفی گذاشت که این اتفاق در استان بوشهر نیز رخ داد. هیات فوتبال استان بوشهر از روزی که این ویروس وارد استان شد، نتوانست بسیاری از برنامه‌های خود را در جهت شناسایی بازیکنان با استعداد این شهر انجام دهد و البته همین مساله با انتقادی برخی از مربیان استان همراه بود چراکه آنها انتظار داشتند در هر وضعیتی هیات فوتبال مسابقات مربوط به نونهالان و نوجوانان را برگزار کند. البته در یک سال گذشته این هیات در برگزاری مسابقات تا آنجا که توانسته، کوتاهی نکرده است ولی با این وجود آنها هم اسیر محدودیت‌های حاصل از ویروس کرونا شده‌اند. اما موضوع اصلی گزارش امروز ما در مورد باشگاه‌هایی است که در این روزها که کرونا روزانه جان بسیاری از مردم کشورمان را می‌گیرد، بدون هیچ ترسی به‌دنبال برگزاری مسابقات دوستانه و انجام تمرینات گروهی بودند. باشگاه‌هایی که از جریمه بیشتر از کرونا می‌ترسیدند. باشگاه‌هایی که به‌خاطر پول حتی حاضر بودند جان بازیکنان خود را به خطر بیاندازند.

چند هفته‌ای است که ویروس دلتا که خطرناک‌ترین نوع از کویید 19 می‌باشد، تمامی استان را فرا گرفته است و همین مساله باعث شد فعالیت رشته‌های ورزشی این استان تعطیل شوند، هر چند برخی از رشته‌ها با گرفتن مجوز از اداره ورزش و جوانان به‌کار خود همچنان ادامه می‌دهند. هیات فوتبال استان بوشهر هم حدود دو هفته پیش با اشتراک‌گزاری نامه مدیرکل ورزش و جوانان استان از تعطیلی هر گونه فعالیت فوتبالی در شهرستان بوشهر خبر داد. این بدین معنی بود که باشگاه اجازه برگزاری هیچ گونه تمرین یا بازی دوستانه‌ای نداشتند. اما با این وجود برخی از باشگاه‌ها با وجود اینکه از این اطلاعیه خبر داشتند، بازی دوستانه برگزار کردند و همین مساله باعث شد تا هیات فوتبال با شدت با آنها برخورد کند. در واقع هیات مدیران تیم‌های مربوطه را به پرداخت جریمه سنگین محکوم کرد و به آنها حتی حق اعتراض هم نداد چراکه قوانین را زیر پا گذاشته بودند. باشگاه‌ها البته معتقد بودند که از نامه هیات فوتبال اطلاع نداشتند و به همین دلیل بازی دوستانه برگزار کرده‌اند، البته چند روز بعد آنها حرف‌شان را تغییر دادند و تاکید کردند که اگر میزان جریمه را می‌دانستند این بازی را برگزار نمی‌کردند. اما بحث اصلی این است که حتی اگر هیات فوتبال هم درست اطلاع‌رسانی نکرده است چرا باشگاه‌ها در این وضعیت بد استان به‌دنبال برگزاری مسابقات دوستانه و تمرینات هستند؟

باشگاه‌هایی که مشمول جریمه هیات فوتبال استان شده‌اند از این حرف می‌زنند که اگر میزان جریمه را می‌دانستند بازی دوستانه برگزار نمی‌کردند ولی حرف من با آنها این است که چطور یک جریمه مالی را خطرناک‌تر از ویروس کرونا می‌دانند؟ آیا جریمه مالی باعث از دست دادن جان آنها و بازیکنانشان خواهد شد؟ متاسفانه مشخص نیست چرا برخی از باشگاه‌های فعال در استان بوشهر شرایط را عادی فرض می‌کنند و به‌دنبال این هستند که هر چه زودتر مسابقات شروع شوند، به این بهانه که در دیگر استان‌ها مسابقات نونهالان و یا سنین بالاتر شروع شده است؟ در این مورد باید به آنها گفت که اگر در استان‌های دیگر مدیریت فوتبالی وجود ندارد، چرا بوشهر باید مثل آنها برخورد کند؟ البته در این مورد باید خانواده‌ها هم بیشتر از گذشته مواظب فرزند خود باشند تا مبادا به‌خاطر سیاست‌های پولی برخی از باشگاه‌ها دچار مشکلات شدید حاصل از کویید 19 شوند.

در عین حال این خود مردم و هوادران تیم‌ها هستند که باید با مسوولیت‌پذیری و پرهیز از شکل‌گیری تجمعات خطر انتقال کووید-۱۹ برای خود و سایر هموطنان را به‌جان نخرند و وضعیت نامناسب شیوع ویروس در کشور را بیش از این بحرانی نکنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: