bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۰۰ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
تفاهم‌نامه توانمندسازی نیروی انسانی در عسلویه امضا شد؛
مژده پاینده: سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان بوشهر به‌منظور بازنگری در طرح توانمندسازی نیروی انسانی و تربیت نیروی ماهر در سطح استان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

مژده پاینده: سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان بوشهر به‌منظور بازنگری در طرح توانمندسازی نیروی انسانی و تربیت نیروی ماهر در سطح استان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

بوشهر میزبان صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی است؛ به‌طوری که صادرات بیش از ۹۵ درصد نفت خام کشور از این استان صورت می‌گیرد، ۵۰ درصد گاز کشور در پارس جنوبی تولید و ۲۵ درصد از گاز کشور نیز در شهرستان جم تولید می‌شود. صنایع پتروشیمی هم در سال‌های اخیر در استان بوشهر توسعه زیادی پیدا کرده‌اند و همچنان چندین طرح مهم پالایشگاهی دیگر نیز در استان بوشهر تعریف شده و در حال اجرا است.

وجود این پتانسیل‌های گسترده در استان بوشهر این انتظار را ایجاد کرده است که جوانان این استان برای یافتن شغل مشکلات کمتری داشته باشند و به‌راحتی بتوانند در صنایع نفت و گاز استان مشغول به‌کار شوند. البته یکی از پیش‌نیازهای اساسی اشتغال، داشتن مهارت‌های مورد نیاز در شغل مورد نظر است. اگرچهفعالیت در برخی از قسمت‌ها نیاز به مهارت چندانی ندارد ولی اغلب شغل‌های تعریف‌شده در صنایع نفت و گاز نیازمند مهارت‌های تخصصی هستند.

در سال‌های گذشته باوجود فشارهایی که برای به‌کارگیری نیروهای بومی در پارس جنوبی وارد شده بود، اما تلاشی برای ایجاد رشته‌های مربوط با این صنایع در دانشگاه‌های استان بوشهر صورت نگرفت. این امر باعث شده بود تا متقاضیان کار در این استان مهارت لازم برای اشتغال بخش‌های فنی و تخصصی در پارس جنوبی را نداشته باشند و نیروهایی از دیگر استان‌ها در این مشاغل به‌کار گرفته شود.

دولت قبل برای به‌کارگیری ۵۰ درصد نیروی بومی در پارس جنوبی مصوبه‌ای داشت کهبه‌دلیل نبود نیروهای متخصص در رشته‌های مورد نیاز، این مصوبه محقق نشد؛ از همین رو بود که مسوولان باید خوب بدانند که همزمان با تصویب چنین طرحی، فکری به حال آموزش نیروهای بومی هم کنند.

نداشتن مهارت مورد نیاز باعث شد تا در سال‌های اخیر، بسیاری از نیروهای بومی استان بوشهر تنها برای شغل‌های رده پایین به کارگیری شوند؛ اگر چه افراد متخصص و توانمندی نیز در بخش‌های تخصصی اشتغال یافته‌اند و بعضی نیز در رده‌های بالای مدیریتی مشغول به فعالیت شدند؛ اما نگاه آماری نشان می‌دهد که تا رسیدن به وضع ایده‌آل فاصله زیادی وجود دارد.

یکی از توجیهات و استدلال‌های مدیران منطقه ویژه پارس و دیگر طرح‌های نفتی و پتروشیمی حاضر در استان بوشهر برای استفاده از نیروهای غیر بومی که همیشه مورد اعتراض مردم و جوانان این استان بوده است، نبود نیروی متخصص و ماهر در رشته‌های متخلف موردنیاز این صنایع در استان بوشهراست و از همین رو آنها می‌گویند علت استفاده از نیروی غیر بومی در فرصت‌های شغلی با وجود مصوبات جذب ۵۰ درصد نیروهای بومی، نداشتن مهارت نیروهای بومی است.

حالا سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان بوشهر به‌منظور بازنگری در طرح توانمندسازی نیروی انسانی و تربیت نیروی ماهر در سطح استان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. مدیرعامل این سازمان در آیین امضای تفاهم‌نامه جدید با اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان بوشهر بیان کرد: در ۱۰ سال گذشته، بیش از ۱۵ هزار نفر از کارجویان پارس جنوبی تحت آموزش فنی‌وحرفه‌ای قرار گرفته‌اند و بیشتر این افراد نیز جذب بازار کار شده‌اند.

سخاوت اسدی با بیان اینکه در حال برنامه‌ریزی برای همکاری گسترده با سازمان فنی‌وحرفه‌ای استان بوشهر هستیم تا بتوانیم افراد بیشتری را آموزش دهیم، افزود: این مجموعه آموزش‌ها بتواند مقدار بیشتری از نیازهای صنایع پارس جنوبی را پوشش دهد.اولویت موارد آموزشی، رفع نیاز طرح‌های صنعتی در حال اجرا و طرح‌های بهره‌برداری شده در پارس جنوبی است و امیدواریم بتوانیم رسالت خود در زمینه توانمندسازی جوانان منطقه برای ورود به بازار کار را عملیاتی کنیم.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان بوشهر نیز در این دیدار ضمن قدردانی از توجه سازمان منطقه ویژه پارس به مقوله آموزش گفت: تعداد زیادی از افراد آموزش‌دیده در سامانه مشترکی که با اداره اشتغال منطقه ویژه راه‌اندازی شده بود جذب بازار کار شدند و بخشی از این افراد هم به‌عنوان کارآفرین، کسب‌وکارهایی را ایجاد کردند.

عبدالمجید دراهکی در ادامه عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌ای که امروز امضا شد دو بخش دارد؛ بخش نخست، آموزش برای مهیا کردن نیروهای عملیاتی و بهره‌برداری و بخش دیگر آموزش و توانمندسازی کارآفرینان منطقه در چهار شهرستان جنوبی استان بوشهر؛ بخش اعظم تجهیزات و ساختمان فنی‌وحرفه‌ای شهرستان عسلویه نیز تکمیل شده است و این مرکز در دهه فجر امسال به‌طور رسمی گشایش می‌یابد.

نیروهای بومی با مهارت لازم، برای کارفرمایان و پیمانکاران به‌صرفه‌تر هستند زیرا در دسترس‌ هستند و همین موضوع هزینه‌ها را برای پیمانکار و کارفرما پایین می‌آورند. پتانسیل‌های مورد نیاز برای اشتغال جوانان در استان بوشهر موجود است؛ اما لازمه اشتغال در بخش‌ها، داشتن مهارت و تخصص است، موضوعی که تا پیش از این به‌خوبی مورد توجه قرار نگرفته است از این‌رو باید رشته‌های متناسب با صنایع و ظرفیت‌های اشتغال استان بوشهر در مراکز آموزشی استان تعریف و راه‌اندازی شود تا جوانان بوشهری بتوانند آموزش‌های لازم را فرا گرفته و در این صنایع مشغول به‌کار شوند.


نام:
ایمیل:
* نظر: